Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vragen over aanschaffen 2e hands Model S (2013, 2014 of 2015)

This site may earn commission on affiliate links.
Stukje vilt (plakken ze er zo op in het servicecenter) en het kraken is weg..... Deze nex gen stoelen zijn overigens echte Recaro's.

Hoe beschadigd een stoel is, kun je gemakkelijk zelf zien en vooral hoe beschadigd de B stijl is, die is bij sommige S-en op de hoek bij de overgang naar de alustrip helemaal doorgeschuurd. En bij weer andere is ie als nieuw.

Beide zijn nogal afhankelijk van hoe groot en zwaar de vorige bestuurder was en hoe hij/zij in- en uitgestapt is.
Let vooral ook op krassen op de ruiten, bij de oudere zijn vooral de ruiten van het bestuurdersportier helemaal bekrast (schijnt iets tegen aan te lopen).
 
Stukje vilt (plakken ze er zo op in het servicecenter) en het kraken is weg..... Deze nex gen stoelen zijn overigens echte Recaro's.

Hoe beschadigd een stoel is, kun je gemakkelijk zelf zien en vooral hoe beschadigd de B stijl is, die is bij sommige S-en op de hoek bij de overgang naar de alustrip helemaal doorgeschuurd. En bij weer andere is ie als nieuw.

Beide zijn nogal afhankelijk van hoe groot en zwaar de vorige bestuurder was en hoe hij/zij in- en uitgestapt is.
Let vooral ook op krassen op de ruiten, bij de oudere zijn vooral de ruiten van het bestuurdersportier helemaal bekrast (schijnt iets tegen aan te lopen).

bij aanschaf geen enkele krassen op de ramen twee weken later wel zandkorrel tussengekomen dus dat is zo gebeurd helaas...
 
Met dat verschil dat next gen stoelen tegen de midden armsteun komt (met buitenzijde wang) en daardoor hinderlijk "kraakt"
Ook raken de lende steunen (die dieper/groter zijn) zwaar beschadigd door in/uitstappen. Kijk/luister zelf maar eens...
Bij mij kraken de stoelen helemaal niet en zijn niet beschadigd, 178.000 gelopen. Ik heb expliciet voor een versie met next generation seats gekozen. Ik heb ook een S 2014 versie gehad met het vorige type stoel, zit zoveel minder.
 
Wat is die bonus enzo?

Ik weet het niet, ik ben gewoon een particulier met geen recent schadeverleden. Mijn premie is bjna dezelfde als die bij Centraal Beheer, waar ze alles behalve het diefstalrisico wilden vergoeden tegen dezelfde premie, tenzij ik een duur alarm met wegtakelbeveiliging en online volgsysteem zou laten inbouwen met maandelijkse kosten..... Dus ik zou er vrijwillig voor moeten kiezen geen claim bij diefstal in te dienen. Belachelijk.
Dus in mijn geval is Insuremytesla echt de beste.
 
  • Like
Reactions: Hans_TM3
Klopt. En je kunt waarschijnlijk ook stellen dat de kinderziektes van de eerste jaren verholpen lijken,en de afwerking beter is dan bij de oudere Teslas. Ik rijd nu sinds oktober 2018 een S van december 2015 en heb bijna 22.000 km gereden. De auto is prima afgewerkt, kan er weinig negatiefs van zeggen.

Na precies één jaar heb ik één keer met pech gestaan: dat was meteen de hoofdprijs, want er kwam volledig op garantie een nieuwe drivetrain in en een nieuwe 12V accu, helemaal gratis.
Er is verder nog helemaal niets kapot gegaan en omdat hij weinig gesupercharged is, is dus mijn laadsnelheid nog steeds prima. Alleen als hij tot 250 km opgeladen is, dan zakt de laadsnelheid. Maar dat is bij een M3 ook zo.

Als ik lange ritten maak, laad ik tot ca 250 km aan de supercharger. Met een ICE heb ik ook zelden meer dan 200 kilometer achter elkaar gereden. Als je dan 20 minuten pauzeert en laadt, kun je weer verder. Mijn accu had 383 km range bij 100% en dat staat nu op 380 km en dat is prima, dus is er weinig degradatie te zien.

De accu voor de koop testen met Scanmytesla is een aanrader. Dan kun je zien hoeveel DC en hoeveel AC hij geladen is en ook wat het verbruik is geweest vanaf 0 km (een beetje een indicatie voor hoe er mee gescheurd is....) En het is leuk, want je kunt de status van de batterij mooi bijhouden en zien hoe gezond de accu is.


Hier zie je mijn startsnelheid bij het laden gisteren

View attachment 499290


Hi, dit is de werkelijkheid mooier voorspiegelen voor iemand die nog geen ervaring heeft. Ja, bij zo'n lage State-0f-Charge heb je inderdaad rond de 1 minuut 127kW oid. Dit loopt echter héél snel terug tot onder de 100 kW. Het gaat hier om een privé persoon die 40-60.000 euro in een auto gaat investeren. Een eerlijke voorspiegeling van zaken is dan iets wat jij ook zo willen, toch?
 
Voor CC zonder TACC en AP zou ik voor een classic gaan. Een paar keer een loaner uit 2014-2015 meegekregen, bloedirritant dat ongewenste ingrijpen.
Hoe lang is dat geleden? Want met de updates is dat probleem al verholpen.

Mijn Model S is uit 2015 en heeft helaas wel de SuC beperking. Ik kan maar tot 96 kWh laden (komt na 10.000kWh SuC en zit momenteel op 175.000 km. Wat betreft batterij degradatie dat valt absoluut mee: 4.6%. Veel belangrijker is het aantal deep-cycles Hou de batterij zoveel mogelijk tussen de 20-80%.
Prima auto, rijdt heerlijk. Wel in de afgelopen 2 maanden de 12V accu (230 euro) en de ruitenvloeistofpomp (48 euro) moeten vervangen. Allebei net buiten de 4 jaar garantie :(. Wat ik binnenkort laat doen is de eMMC (500 euro incl LTE update).
 
Hoe lang is dat geleden? Want met de updates is dat probleem al verholpen

Een maand of 4-5 geleden nog niet verholpen, er vanuit gaande dat de loaner de laatste versie had(niet gekeken). Zou mooi zijn als het softwarematig verholpen is. Als je een beetje vlot op CC door druk verkeer wil rijden wordt je keer op keer gefnuikt door de niet uit te schakelen TACC ingrepen.
Maar goed; die plaat heb ik nu wel grijs gedraaid:cool:, zal hopelijk nog lang van mijn classic mogen genieten in dit opzicht.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Ik zou zeker afraden een gebruikte model S te kopen. En wel om de volgende redenen

  • Onzekerheid. Het kan lang goed gaan, maar áls er iets stuk gaat krijg je te maken met het afschuwelijke service netwerk en enorme prijzen
  • Houding van Tesla t.o.v oudere auto's. Steeds weer softwareupdates, en steeds een slechtere auto daardoor, alleen in het afgelopen jaar al de volgende verslechteringen gekregen: - Permanente TPMS foutmelding in beeld, want reset knop is uit software gehaald -sommige knoppen van de interface niet meer zichtbaar en nauwelijks te bedienen, want resolutie van softwareupdate is niet geschikt voor MCU 1, laadsnelheidbeperking, bij een 60 kan de tijd bijna verdubbelen t.o.v een jaar geleden, geen regeneratie meer bij lagere temperaturen, hierdoor in mijn ogen één van de belangrijkste fijne rijeigenschappen verwijderd, en bij veel kleine stukjes een extreem lage actieradius, met een 60 en ritjes van 6 tot 8 km tussen de 100 en 150 km als je rijdt als een bejaarde, browser doet het niet meer
  • Nieuwe chip op MCU nodig bij de oudere modellen, fout van Tesla zou gewoon door hen moeten worden opgelost, nu weer honderden euro's op eigen kosten uitgeven.
  • Comfort, ik heb geen ervaring met middenklassers, maar vergeleken met auto's uit het hogere/top segment is de auto extreem lawaaiig. Véél bandengeluid en windgeluid.
  • Mogelijke kosten. Wat als de accu buiten garantie stuk gaat? Of de driveunit? Aandrijfassen zijn ook duur en gaan ook nog wel eens stuk. Hier op het forum heft ook al iemand een gebroken subframe gehad. Interne laders gaan ook nog wel eens stuk. MCU als je de chip niet hebt laten vervangen ook rond de 3000 euro. Mijn auto had de DCDC converter stuk, Tesla wilde 3750 euro ex BTW hebben voor reparatie (ik heb hem gelukkig zelf open gezaagd en gerepareerd voor 25 euro, maar als je dat niet kunt..)
  • Soms lastig verkrijgbare onderdelen; een kennis van me heeft bijna een jaar rondgereden met een compleet verkreukeld spatbord omdat het kennelijk niet te krijgen was.
  • Restwaarde onbekend. Wat doen de prijzen als de accu en driveline garantie er af is? Wie geeft nog veel geld uit voor een boel onzekerheid als er inmiddels voor hetzelfde geld nieuwe EV's met garantie op de markt zijn met een betere range, betrouwbaardere leverancier voor het zelfde geld als een gebruikte S. Er komt de komende jaren van alles op de markt. En er gaan vele gebruikte Zoë's, niro's, kona's en dergelijke op de markt komen over een jaar of vier. En voor de gemiddelde particulier zijn die veel veiliger om aan te kopen dan een oudere Tesla en ook goedkoper per maand als er vanaf 2025 weer MRB betaald moet worden.
  • Wat als de accu na garantie stuk gaat, is er nog wel een accu leverbaar. Op Tesla hoef je absoluut niet te rekenen als het gaat om nazorg voor de oudere modellen. Niet alle batterijen zijn zomaar uitwisselbaar.
Er zijn ook voordelen:


  • Ondanks het lawaai vind ik het inmiddels best een fijne auto
  • Als Tesla geen updates had gedaan was het nu nog steeds een prima auto, met weinig mankementen.
  • Ik vind het nog steeds wel een mooi model
  • Nu nog redelijk voordelig in gebruik, nog een paar jaar geen MRB, en in de zomer is er zuinig mee te rijden. (In de winter zonder regeneratie en korte stukjes en voorverwarmen en laadverliezen meegerekend rijdt hij duurder dan een zuinige diesel qua verbruik)
  • Milieubelasting minder
Ik heb de auto met name gekocht om een lagere milieubelasting te veroorzaken en ik wilde graag lagere kosten voor mijn auto. Echt milieuvoordeel is er pas als je heel erg lang doorrijdt in een auto, en het was mijn doel levenslang in deze S te blijven rijden en hem zelf te blijven repareren. Ik hoop dat dat mogelijk blijft en dat Tesla hem niet verder stuk blijft maken en onderdelen wil blijven leveren en ooit een accu wil leveren, maar ik ben er bang voor. Een accu voor een roadster schijnt inmiddels ook een enorm probleem te zijn.
En voor het milieu vind ik het ook echt zonde dat ik vorig jaar januari op mijn kleine ritjes altijd een verbruik van onder de 200wH per kilometer wist te rijden, en dat hoe zacht ik ook rij ik nu op dezelfde ritjes door alle updates een verbruik van tussen 375 en 500wh heb.. Ongeveer een verdubbeling (van kosten en uitstoot en dus halvering van de range)

Ik ben nog steeds blij met de auto, maar heel erg niet blij met het bedrijf Tesla.
 
En dat doet hij goed, snel en vriendelijk voor € 550 excl. LTE (zie uw link). En € 700 incl. LTE indien mogelijk.
Waar betaalt u € 500 vroeg ik me af.

€ 500 (350 + 150) als je zelf de UMC eruit haalt. In eerste instantie wilde ik dat dus doen, maar logistiek gezien liep ik dan tegen punten aan die ik de moeite niet waard vind. Dus uiteindelijk toch €700 .
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Of LTE echt sneller is, moet ik nog ontdekken. Eind januari heb ik de afspraak staan. Ik zag dat je ook een draadje daarover hebt geopend:
LTE upgrade

Uiteindelijk zal 3G verdwijnen en is het nu de moeite waard om die LTE update mee te nemen. Liefst had ik de MCU 2 update, maja Tesla en tijdlijnen :rolleyes:
 
Ik zou zeker afraden een gebruikte model S te kopen. En wel om de volgende redenen

  • Onzekerheid. Het kan lang goed gaan, maar áls er iets stuk gaat krijg je te maken met het afschuwelijke service netwerk en enorme prijzen
  • Houding van Tesla t.o.v oudere auto's. Steeds weer softwareupdates, en steeds een slechtere auto daardoor, alleen in het afgelopen jaar al de volgende verslechteringen gekregen: - Permanente TPMS foutmelding in beeld, want reset knop is uit software gehaald -sommige knoppen van de interface niet meer zichtbaar en nauwelijks te bedienen, want resolutie van softwareupdate is niet geschikt voor MCU 1, laadsnelheidbeperking, bij een 60 kan de tijd bijna verdubbelen t.o.v een jaar geleden, geen regeneratie meer bij lagere temperaturen, hierdoor in mijn ogen één van de belangrijkste fijne rijeigenschappen verwijderd, en bij veel kleine stukjes een extreem lage actieradius, met een 60 en ritjes van 6 tot 8 km tussen de 100 en 150 km als je rijdt als een bejaarde, browser doet het niet meer
  • Nieuwe chip op MCU nodig bij de oudere modellen, fout van Tesla zou gewoon door hen moeten worden opgelost, nu weer honderden euro's op eigen kosten uitgeven.
  • Comfort, ik heb geen ervaring met middenklassers, maar vergeleken met auto's uit het hogere/top segment is de auto extreem lawaaiig. Véél bandengeluid en windgeluid.
  • Mogelijke kosten. Wat als de accu buiten garantie stuk gaat? Of de driveunit? Aandrijfassen zijn ook duur en gaan ook nog wel eens stuk. Hier op het forum heft ook al iemand een gebroken subframe gehad. Interne laders gaan ook nog wel eens stuk. MCU als je de chip niet hebt laten vervangen ook rond de 3000 euro. Mijn auto had de DCDC converter stuk, Tesla wilde 3750 euro ex BTW hebben voor reparatie (ik heb hem gelukkig zelf open gezaagd en gerepareerd voor 25 euro, maar als je dat niet kunt..)
  • Soms lastig verkrijgbare onderdelen; een kennis van me heeft bijna een jaar rondgereden met een compleet verkreukeld spatbord omdat het kennelijk niet te krijgen was.
  • Restwaarde onbekend. Wat doen de prijzen als de accu en driveline garantie er af is? Wie geeft nog veel geld uit voor een boel onzekerheid als er inmiddels voor hetzelfde geld nieuwe EV's met garantie op de markt zijn met een betere range, betrouwbaardere leverancier voor het zelfde geld als een gebruikte S. Er komt de komende jaren van alles op de markt. En er gaan vele gebruikte Zoë's, niro's, kona's en dergelijke op de markt komen over een jaar of vier. En voor de gemiddelde particulier zijn die veel veiliger om aan te kopen dan een oudere Tesla en ook goedkoper per maand als er vanaf 2025 weer MRB betaald moet worden.
  • Wat als de accu na garantie stuk gaat, is er nog wel een accu leverbaar. Op Tesla hoef je absoluut niet te rekenen als het gaat om nazorg voor de oudere modellen. Niet alle batterijen zijn zomaar uitwisselbaar.
Er zijn ook voordelen:


  • Ondanks het lawaai vind ik het inmiddels best een fijne auto
  • Als Tesla geen updates had gedaan was het nu nog steeds een prima auto, met weinig mankementen.
  • Ik vind het nog steeds wel een mooi model
  • Nu nog redelijk voordelig in gebruik, nog een paar jaar geen MRB, en in de zomer is er zuinig mee te rijden. (In de winter zonder regeneratie en korte stukjes en voorverwarmen en laadverliezen meegerekend rijdt hij duurder dan een zuinige diesel qua verbruik)
  • Milieubelasting minder
Ik heb de auto met name gekocht om een lagere milieubelasting te veroorzaken en ik wilde graag lagere kosten voor mijn auto. Echt milieuvoordeel is er pas als je heel erg lang doorrijdt in een auto, en het was mijn doel levenslang in deze S te blijven rijden en hem zelf te blijven repareren. Ik hoop dat dat mogelijk blijft en dat Tesla hem niet verder stuk blijft maken en onderdelen wil blijven leveren en ooit een accu wil leveren, maar ik ben er bang voor. Een accu voor een roadster schijnt inmiddels ook een enorm probleem te zijn.
En voor het milieu vind ik het ook echt zonde dat ik vorig jaar januari op mijn kleine ritjes altijd een verbruik van onder de 200wH per kilometer wist te rijden, en dat hoe zacht ik ook rij ik nu op dezelfde ritjes door alle updates een verbruik van tussen 375 en 500wh heb.. Ongeveer een verdubbeling (van kosten en uitstoot en dus halvering van de range)

Ik ben nog steeds blij met de auto, maar heel erg niet blij met het bedrijf Tesla.
Goed en uitgebreid verhaal. Het is inderdaad zeer jammer dat Tesla de verouderde modellen zo slecht ondersteund. Dat maakt onderhoud en werkend houden van de oudere modellen kostbaar.
 
  • Like
Reactions: one-ten