You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik wil niks afdoen aan de problemen met de S60 van One-ten. Mijn ervaringen met een S85 uit 2-2015 zijn evenwel totaal anders. Ik rij, ook nu in de winter met een verbruik van rond 200 wH/km. Niet op de allerkortste ritten, maar een retourrit van De Woude naar Leiden afgelopen zondag, 2 x 65 km, gaat met gemiddeld 194 wH/km. Mijn ATA staat sinds afgelopen zomer nog steeds op 199 wH/km. Wel hou ik me, al jaren, aan een maximumsnelheid van 103 km per uur.Goed en uitgebreid verhaal. Het is inderdaad zeer jammer dat Tesla de verouderde modellen zo slecht ondersteund. Dat maakt onderhoud en werkend houden van de oudere modellen kostbaar.
Uiteindelijk zal alles verdwijnen, maar in de levensduur van een auto is het niet waarschijnlijk. Er zijn namelijk veel technische netwerken die op oude GPRS/3G draaien en die geen hogere snelheden nodig hebben. Natuurlijk weet je het nooit met de telecom providers, maar er zal een ruime overgangsperiode moeten zijn want anders stoppen allerlei functionaliteiten: pompnetwerken, reisinformatiedisplays, ...Uiteindelijk zal 3G verdwijnen en is het nu de moeite waard om die LTE update mee te nemen. Liefst had ik de MCU 2 update, maja Tesla en tijdlijnen
Waarschijnlijk toch sneller dan je denkt:Uiteindelijk zal alles verdwijnen, maar in de levensduur van een auto is het niet waarschijnlijk. Er zijn namelijk veel technische netwerken die op oude GPRS/3G draaien en die geen hogere snelheden nodig hebben. Natuurlijk weet je het nooit met de telecom providers, maar er zal een ruime overgangsperiode moeten zijn want anders stoppen allerlei functionaliteiten: pompnetwerken, reisinformatiedisplays, ...
Sorry, ik bedoelde 2G (=GPRS of EDGE).Waarschijnlijk toch sneller dan je denkt:
ps. mijn provider voor de Tesla is KPN. Dan zou ik nog 2 jaar hebben voor de transitie
3G verdwijnt: vier dingen die je hier over moet weten
Wanneer gaat 3G verdwijnen?
De komende jaren verdwijnt 3G nog niet, maar het gaat sneller dan je wellicht denkt. Vodafone stopt er in 2020 mee en voor KPN is het in 2022 gedaan. T-Mobile stelt dat 3G wordt uitgefaseerd, maar heeft nog geen exacte deadline. Ook andere providers zijn er mee bezig. 3G verdwijnt niet in één keer, maar beetje bij beetje wordt dit netwerk afgebouwd en compleet vervangen met 4G en later dus ook 5G.
Ik wil niks afdoen aan de problemen met de S60 van One-ten. Mijn ervaringen met een S85 uit 2-2015 zijn evenwel totaal anders. Ik rij, ook nu in de winter met een verbruik van rond 200 wH/km. Niet op de allerkortste ritten, maar een retourrit van De Woude naar Leiden afgelopen zondag, 2 x 65 km, gaat met gemiddeld 194 wH/km. Mijn ATA staat sinds afgelopen zomer nog steeds op 199 wH/km. Wel hou ik me, al jaren, aan een maximumsnelheid van 103 km per uur.
Ik heb geen problemen met TPMS sensoren, eigenlijk in het geheel geen probleem. Ik heb de S nu precies 4 jaar en nog nooit met enige storing terug hoeven gaan naar een Tesla SeC.
Wel is er nu ook voor mijn S de beperking in de laadsnelheid en vind ik de 1,5 sec. vertraging om een AP baanwissel te starten niet prettig.
Mijn S is er één van de oude stempel, alleen achterwielaandrijving.
2g gaat nog iets langer mee...alleen is de vraag wat in de auto nog blijft functioneren met 2g. Waar 3g op 4 tot 8 mbit zit, zit 2g op 0,1.Sorry, ik bedoelde 2G (=GPRS of EDGE).
Nee, je hebt er niets aan voor je auto, dus weer snel ontopic.2g gaat nog iets langer mee...alleen is de vraag wat in de auto nog blijft functioneren met 2g. Waar 3g op 4 tot 8 mbit zit, zit 2g op 0,1.
Zuinig rijden ligt meer aan je rijstijl dan aan één of twee motoren. Er zijn maar weinig rijders met dual motor die een lager verbruik hebben dan ik met één motor. Met 8 maanden per jaar 21" wielen heb ik een ATA van 199 wH/km.Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor een dual motor, die schijnen zuiniger te rijden, met desondanks meer tractie en een wat betere wegligging.
Zuinig rijden ligt meer aan je rijstijl dan aan één of twee motoren. Er zijn maar weinig rijders met dual motor die een lager verbruik hebben dan ik met één motor. Met 8 maanden per jaar 21" wielen heb ik een ATA van 199 wH/km.
Tijdens onze gezamenlijke reis naar Scandinavië in 2015 legden 10 Tesla Model S ieder rond 5.300 km af. Het merendeel vierwiel aangedreven versies. De 10 auto's hebben ieder hun verbruik bijgehouden. Ik had het op één na (scheelde 1 wH/km) laagste verbruik van allemaal.
De wegligging van een vierwiel aangedreven auto is zeker beter, maar vooral in grenssituaties. Die grenssituaties zoek ik niet op.
Ik heb er bewust voor gekozen geen vierwiel versie te kopen. Meer techniek is meer kans op storingen en meer herrie. En precies dat ondervinden eigenaren van vierwiel aangedreven versies.
Ik heb geen last van rammelende voorassen en geen fluitende voormotor. Een grotere frunk waar zelfs een compleet reservewiel in kan is een extra bonus.
Mijn ervaring met mijn MS 85 uit 2015 is vergelijkbaar met de uwe Wim . Eigenlijk weinig of geen problemen . Wel een nieuwe motor geplaatst onder garantie op aanraden van een attente technieker die iets hoorde dat niet klopte . Ikzelf had er nooit erg in gehad . Na de garantie een nieuwe 12 V batterij en dat is het zowat . Aan honderd procent laad ik nog steeds 385 km . Mijn gemiddeld verbruik ligt op 208 wH/km , vooral vrij korte afstanden , zelden de snelweg . Ik ben ook een voorzichtige rijder , en ik hou mij keurig aan de snelheidslimieten .Ik wil niks afdoen aan de problemen met de S60 van One-ten. Mijn ervaringen met een S85 uit 2-2015 zijn evenwel totaal anders. Ik rij, ook nu in de winter met een verbruik van rond 200 wH/km. Niet op de allerkortste ritten, maar een retourrit van De Woude naar Leiden afgelopen zondag, 2 x 65 km, gaat met gemiddeld 194 wH/km. Mijn ATA staat sinds afgelopen zomer nog steeds op 199 wH/km. Wel hou ik me, al jaren, aan een maximumsnelheid van 103 km per uur.
Ik heb geen problemen met TPMS sensoren, eigenlijk in het geheel geen probleem. Ik heb de S nu precies 4 jaar en nog nooit met enige storing terug hoeven gaan naar een Tesla SeC.
Wel is er nu ook voor mijn S de beperking in de laadsnelheid en vind ik de 1,5 sec. vertraging om een AP baanwissel te starten niet prettig.
Mijn S is er één van de oude stempel, alleen achterwielaandrijving.
................. maar als de kans er inzit echter, dat de batterij binnen een aantal jaar serieus begint te degraderen en ik moet daar zomaar eventjes 30000 euro op tafel leggen voor een nieuwe ……pffff .
Klinkt hoopvol ! Misschien zie ik het te negatief . Met een ICE heb ik het nooit zo ervaren . Precies of ik had er zelf meer de controle over , wat eigenlijk met geen enkel voertuig het geval is . Het zou idd maar wat erg zijn dat de vroege kopers zomaar in de steek worden gelaten . Ik wil altijd graag betalen voor eventuele herstellingen of vervanging van onderdelen , maar geen gekke bedragen want ik ben niet rijk . Bedankt voor uw antwoord .Wees gerust. Ik heb ook een 2015. Ik heb Scanmytesla en mijn batterij heeft ook bijna geen degradatie en in de 14 maanden die ik hem nu heb, lijkt hij 3 kilometer te hebben verloren, hoewel dat laatst weer 2 kilometer was. De eerste maanden is de degradatie het hoogst en daarna heel erg klein. En superchargen gaat ook nog prima.
Ik rijd deze ook op, en een batterij kost geen 30.000 euro. Tegen die tijd dat je uit de garantie bent en hij dan jaren later kapot zou gaan, zijn er genoeg bedrijfjes die defecte modules kunnen herstellen, zoals Tesla dat nu ook doet. In de US zijn er al dat soort bedrijfjes.
Als je een nieuwe batterij van Tesla krijgt, krijg je geen nieuwe, maar zo'n gereviseerde. Datzelfde geldt voor een drivetrain, dat is ook een gereviseerde.
Mijn ervaring met mijn MS 85 uit 2015 is vergelijkbaar met de uwe Wim . Eigenlijk weinig of geen problemen . Wel een nieuwe motor geplaatst onder garantie op aanraden van een attente technieker die iets hoorde dat niet klopte . Ikzelf had er nooit erg in gehad . Na de garantie een nieuwe 12 V batterij en dat is het zowat . Aan honderd procent laad ik nog steeds 385 km . Mijn gemiddeld verbruik ligt op 208 wH/km , vooral vrij korte afstanden , zelden de snelweg . Ik ben ook een voorzichtige rijder , en ik hou mij keurig aan de snelheidslimieten .
Toch maak ik me wel wat zorgen wat de toekomst betreft , ook al is angst een slechte raadgever . Nu ben ik nog zakelijk rijder , al zijn mijn ritten vooral recreatief (ik ben zelfstandig bakker en woon dicht bij de zaak ) Binnen twee jaar kan ik op pensioen en dan zouden we de wagen privė overkopen . Nu en dan vraag ik mij echter af of dit wel zo’n goed idee is , vooral na het lezen van sommige doemverhalen hier op het forum . Eigenlijk was mijn oorspronkelijk plan om met deze wagen te blijven rijden tot hij uiteen valt . Met slechts 10000 km per jaar in de toekomst zou dat in normale omstandigheden dus nog lang kunnen duren . Ik heb geen glazen bol , maar als de kans er inzit echter, dat de batterij binnen een aantal jaar serieus begint te degraderen en ik moet daar zomaar eventjes 30000 euro op tafel leggen voor een nieuwe ……pffff .
Ik zou me niet teveel zorgen maken. Mijn 2-2015 S met nu 76.000 km op de teller gaat binnen enkele maanden over naar privé. De bijtelling en de bijtelling voor het privé gebruik BTW worden veel te hoog.
Ik heb wel enkele maatregelen getroffen om de kosten privé, zeker de eerste jaren, laag te houden. Ik laat nog deze maand de eMMc chip vervangen bij de Laadkabelwinkel. Kost ruim 500 euro maar bespaart mogelijk een uitgave in privé van 3000 euro. Ook laat ik gelijk daarbij een 4G modem plaatsen ter vervanging van de huidige 3G. Kost 150 euro incl. extra.
Daarnaast is juist de verzekering verlengd via de ANWB tegen een heel gunstig tarief. De verplichte LoJack is voor drie jaar incl. meldkamer 399 euro excl. btw. Tenslotte laat ik de banden vervangen, zowel winter als zomer. Dit zijn allemaal kosten die nog op het bedrijf drukken.
Op langere termijn, dus voorbij 8 jaar, kunnen de accu en de drivetrain voor hoge kosten zorgen. In de VS zijn meerdere bedrijfjes actief die de drivetrain reviseren. Dat is overigens niet meer dan het vervangen van twee SKF lagers die verantwoordelijk zijn voor de bekende brom. Er staan enkele filmpjes op YouTube van zo'n amateur vervanging. Reken er maar op dat ook hier handige jongens die lagers kunnen gaan vervangen. Is een paar uur werk en een paar tientjes voor de lagers.
De accu is ook geen echt probleem. Nu Tesla de laadsnelheid verlaagd heeft zal dit waarschijnlijk de levensduur alleen maar verlengen. Met jou en mijn kilometrage (12.000 km) zullen we waarschijnlijk nooit in ons leven meer een andere auto hoeven te kopen.
De prijs waarvoor de S naar privé kan gaan, wordt steeds lager. Voor mijn S geeft Tesla 35.600 euro, 2 mille minder dan twee maanden geleden. Nu de hoge bijtelling daar is, zal ik nog een keer aan Tesla om een inruilprijs vragen. Dat doe je overigens op
Trade-in Value | Tesla
Ook laat ik gelijk daarbij een 4G modem plaatsen ter vervanging van de huidige 3G. Kost 150 euro incl. extra.
wee maanden geleden. Nu de hoge bijtelling daar is, zal ik nog een keer aan Tesla om een inruilprijs vragen. Dat doe je overigens op
Trade-in Value | Tesla
Ik heb een 2015 versie en daar zit het modem op een apart kaartje. Loek kan met mijn VIN het 4G modem bij Tesla bestellen.Dat 4g modem kan je toch niet door loek laten plaatsen bij een 2013 auto, omdat je ook een nieuwe simkaart nodig hebt?
Tesla bood mij een tijdje geleden slechts 20.000 euro voor mijn 2013 S met toen 125000km bij inruil op een nieuwe..