Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Vrijgeven patenten door Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen week heeft Tesla bekend gemaakt dat de patenten zijn vrijgegeven.Zoals gebruikelijk heeft dat veel stof doen opwaaien. Bij dit soort gelegenheden blijkt weer hoe slecht de (vak?)pers op de hoogte is. Dan lezen we bijvoorbeeld dat we binnenkort wel een I3 bij een Tesla Supercharger kunnen zien laden.
Dit leidt tot verwarring, zowel bij de Teslarijder als bij eigenaren van andere elektrische auto's tot zelfs hybrids toe. Men denkt dan in een paar minuten vol te kunnen laden want het gaat zo snel.


Met deze nederlandstalige thread (draadje vind ik een beetje raar woord) stel ik voor om de implicaties van de beslissing samen helder te krijgen. Ik geef hiermee een voorzet.


Het komt mij voor dat de beslissing betrekking heeft op de langere termijn en in 2014 en 2015 en wellicht ook 2016 niet tot zichtbare effecten zal leiden.
Het bezoek van de top van BMW aan Tesla zal niet de bedoeling hebben gehad om de i3 en wellicht de i8 te kunnen laden bij Tesla. Los van het feit dat dat technisch niet kan is het knap onhandig want het gaat, in verhouding tot de duizenden bestaande laadpalen, om een te verwaarlozen aantal dat bovendien is gericht op "lange afstand" rijden wat blijkt uit de lokatiekeuze.


Bij BMW (en Mercedes en de andere fabrikanten natuurlijk ook) heeft men natuurlijk ook al wel een keertje in een Tesla gereden. Men ziet klanten overstappen naar Tesla en zullen realistisch genoeg zijn om te weten waarom dat gebeurt. Heimelijk weten ze ook wel dat ze eigenlijk niet anders kunnen dan hun toekomstige generaties auto's minimaal dezelfde voordelen mee te geven die de Teslarijder krijgt.


Denk bij Mercedes dan aan een S serie 2017/2018 die in plaats van de huidige verbrandingsmotor met alles wat daarmee samenhangt het concept van Tesla hanteert, wellicht in eigen Haus of samen met Tesla verder ontwikkeld. Datzelfde geldt voor BMW en andere merken.


Op zich gaat het daarbij om tamelijk neutrale elementen als een batterijpack en een elektromotor. Daar valt weinig merk-identiteit aan te geven dus loont het om die onderdelen gezamenlijk te ontwikkelen, vooral ook omdat met name de batterij voorlopig nog wel het knelpunt zal blijven.


Tesla is natuurlijk een autofabriek en zal daarmee ook voorop blijven lopen.


Daarnaast is Tesla ver met de ontwikkeling van batterijen en hard op weg om op enig moment de grootste batterijfabrikant ter wereld te zijn. Het is niet denkbeeldig dat bestaande autofabrikanten bereid zijn om hier ook de schouders onder te zetten. Dat is uiteindelijk ook veel goedkoper dan zelf het wiel te gaan uitvinden.


Tesla is ook een bedrijf dat in staat is om een passende (op lange afstand rijden gerichte) laadinfrastructuur op te bouwen. Ze zijn er ook al heel ver mee. Eigenlijk wel logisch dat fabrikanten voor toekomstige generaties auto's onderzoeken of het mogelijk is om mee te doen zodat er een heel dicht netwerk van superchargers kan komen, die wellicht door Tesla geleverd kunnen worden, maar bruikbaar kunnen zijn voor alle toekomstige EV's met een range van 350 km en meer. Tesla is dan voor hen het bedrijf dat laadstations bouwt en in bedrijf houdt.


Maar even terug naar het begin. Het gaat om de lange termijn en nog nieuw te ontwikkelen auto's. Naar mijn mening zijn de huidige EV's niet meer dan opstapjes naar nieuwe generaties met voldoende bereik en maakt Tesla dat indringend zichtbaar. Dan zal er ook echt een doorbraak te verwachten zijn.
Pas op dat moment komt ook de supercharger in beeld. Er is door Tesla duidelijk aangegeven dat de betreffende auto's minimaal(!) 135 kW moeten kunnen laden, Geen van de bestaande EV's buiten de Tesla kan dat. Helder!


Tenslotte denk ik dat de hybrid een tijdelijk verschijnsel zal blijken te zijn. Zodra het elektrisch beter kan met voldoende bereik en met de mogelijkheid om snel bij te laden (mogelijk zelfs gratis, althans op prepaid basis en momenteel één van de eye-openers bij de supercharger) zal het niet meer nodig zijn om al die poespas in een auto te bouwen en krijgt men er tegelijk o.a. veel binnenruimte voor terug.
 
Last edited:
Imo gaat het te traag voor Tesla om het netwerk van SC's en Sc's rendabel te krijgen.
Met het vrijgeven van de patenten komen er hopelijk snel genoeg 'concurenten' die de acceptatie van EV's een boost helpen geven.
Economisch gezien is het dan interessant voor hen om gewoon te participeren in het SC programma om die zware kosten te helpen dragen.
Bovendien geeft dat extra vraag naar batterij-productie-capaciteit, waar Mr.Musk ook al mee bezig is.
 
Helemaal eens met je conclusie dat het vrijgeven van de patenten helemaal niets betekent voor de huidige generatie EVs. Met de huidige status quo van Li-Ion accu's kan je alleen zo snel laden als je een hele grote accu hebt.

Ik denk eerder dat Elon dit doet om te zorgen dat de Model E straks wél concurrentie heeft. Hij heeft al heel vaak aangegeven dat zijn doel en ambitie is om het einde van het ICE tijdperk te bewerkstelligen, niet om de grootste, laat staan de enige, fabrikant van EV's te zijn. Hij ergert zich openlijk aan het feit dat de andere grote merken de handschoen nog steeds niet opgepakt lijken te hebben. Misschien denkt hij nu "beter ze te belonen dan te straffen", en biedt hij ze daarom de mogelijkheid om mee te liften op o.a. Tesla's laadtechnologie.