Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waar de hoogste inruilprijs voor je Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Hoe kunnen ze dit trouwens hard maken? Ik wens je het niet toe, maar wat als je je wagen nog kapot rijdt? Dan hebben ze toch ook niets, of moet je hen dan een schadevergoeding?

Daar had ik nog niet over nagedacht, maar wel een goed punt! Ik snap sowieso niet in hoeverre Tesla hier op enige manier nadeel van kan hebben. Dit zijn o.a. de argumenten die ze gebruiken:
- Niemand in de branche doet dit (feitelijk onjuist)
- We lopen een enorm risico aangezien er in 4 maanden veel kan veranderen (het enige risico dat ze lopen is dat ze niet hoeven in te ruilen)
- Ze plannen dan mogelijk voor niets mensen en materialen in om de inruil af te handelen (zucht)

Wat mij eigenlijk het meest tegen de borst stuit is de onnozelheid van de communicatie aan de Tesla kant. Inruil zou verkoop ondersteunend moeten werken als service naar de persoon die een nieuwe Tesla koopt. Dit soort service wekt bij mij alleen maar ergernis op, terwijl ik over de service de afgelopen vier jaar nu net zo tevreden was. Het gevolg is dat ik afgelopen vrijdag op het punt stond een nieuwe Tesla te bestellen en ik daar nu weer opnieuw over ga nadenken. In ieder geval eerst eens rustig kijken of ik de auto zelf kan verkopen.
 
Daar had ik nog niet over nagedacht, maar wel een goed punt! Ik snap sowieso niet in hoeverre Tesla hier op enige manier nadeel van kan hebben. Dit zijn o.a. de argumenten die ze gebruiken:
- Niemand in de branche doet dit (feitelijk onjuist)
- We lopen een enorm risico aangezien er in 4 maanden veel kan veranderen (het enige risico dat ze lopen is dat ze niet hoeven in te ruilen)
- Ze plannen dan mogelijk voor niets mensen en materialen in om de inruil af te handelen (zucht)

Wat mij eigenlijk het meest tegen de borst stuit is de onnozelheid van de communicatie aan de Tesla kant. Inruil zou verkoop ondersteunend moeten werken als service naar de persoon die een nieuwe Tesla koopt. Dit soort service wekt bij mij alleen maar ergernis op, terwijl ik over de service de afgelopen vier jaar nu net zo tevreden was. Het gevolg is dat ik afgelopen vrijdag op het punt stond een nieuwe Tesla te bestellen en ik daar nu weer opnieuw over ga nadenken. In ieder geval eerst eens rustig kijken of ik de auto zelf kan verkopen.
Je hebt toch ergens voor getekend waar behalve de prijs je rechten en plichten in staan? Als je formeel gezien daarmee je auto hebt verkocht dan moet je ook leveren helaas muv ontbindende voorwaarden, wat zaken als het verloren gaan van de auto zou kunnen zijn.
 
Soms is het anders. Mijn zoon heeft een Opel Ampera van 2012 met 110.000 km. Vier plaatwerkdelen met schade van totaal 2.000 euro.
Tesla biedt 8.850 euro inruil. Als mijn zoon de schade zou laten repareren dan moet ie al bijna 11.000 euro krijgen voor de Ampera.
Dat lukt niet, ook bij Leasebijtellingvrij waar de auto enkele weken te koop heeft gestaan werd er zelfs geen enkel bod uitgebracht.

Morgen gaan wij, ik mag mee, zijn nieuwe X ophalen in Tilburg. De Ampera wordt dus bij Tesla ingeruild.
Hoe laat ben jij er Wim? Ik ga morgen om 10u met m’n compagnon z’n S100D ophalen.
 
Ook ik heb een inruilaanbod van Tesla circa 20k onder de marktprijs. Ik dacht: prima, dan accepteer ik dat bod en maak de afspraak met Tesla dat ik de auto zelf kan verkopen voor een hoger bod voordat de nieuwe Tesla geleverd wordt (ca. 4 mnd). Dit doe ik al jaren met andere auto's. Verkoper meestal ook blij, want die heeft niet de afhandeling van de inruil als ik hem zelf kan verkopen. Verkeerd gedacht, bij Tesla kun je niet meer onder de inruildeal uit. Ik zou verwachten dat ze blij zijn dat ze een nieuwe Tesla kunnen verkopen, maar blijkbaar willen ze ook graag aan tweedehands verdienen. Zijn er meer mensen met deze ervaring, of heb ik de verkeerde verkoper te pakken?
Heb je het bod geaccepteerd door ergens een handtekening te zetten? Of heb je het bod mondeling in duidelijke taal geaccepteerd, op een manier die te bewijzen is door Tesla? Dan heb je een overeenkomst waar je niet zonder meer onderuit kunt inderdaad. En dan begrijp ik ook dat Tesla het niet laat gaan. Waarom zouden ze de winst die zij over de doorverkoop van jouw auto gaan maken weer weggeven (en dat gaat dan naar een concurrerende handelaar)? Wat dat aangaat is Tesla een echt Amerikaans bedrijf, ze geven geen winst weg of terug, tenzij het moet, en dan liefst traag en schoorvoetend...

Als je echter niets hebt toegezegd of ondertekend, dan kan die verkoper blaten wat-ie wil...
 
Soms is het anders. Mijn zoon heeft een Opel Ampera van 2012 met 110.000 km. Vier plaatwerkdelen met schade van totaal 2.000 euro.
Tesla biedt 8.850 euro inruil. Als mijn zoon de schade zou laten repareren dan moet ie al bijna 11.000 euro krijgen voor de Ampera.
Dat lukt niet, ook bij Leasebijtellingvrij waar de auto enkele weken te koop heeft gestaan werd er zelfs geen enkel bod uitgebracht.

Morgen gaan wij, ik mag mee, zijn nieuwe X ophalen in Tilburg. De Ampera wordt dus bij Tesla ingeruild.

Ampera’s zijn het laatste half jaar zeer gewild in Spanje. 14k voor een ampera met die kilometerstand (nog garantie op aandrijving plus accu tot 160k) krijg je er zo voor.
 
Heb je het bod geaccepteerd door ergens een handtekening te zetten? Of heb je het bod mondeling in duidelijke taal geaccepteerd, op een manier die te bewijzen is door Tesla? Dan heb je een overeenkomst waar je niet zonder meer onderuit kunt inderdaad. En dan begrijp ik ook dat Tesla het niet laat gaan. Waarom zouden ze de winst die zij over de doorverkoop van jouw auto gaan maken weer weggeven (en dat gaat dan naar een concurrerende handelaar)? Wat dat aangaat is Tesla een echt Amerikaans bedrijf, ze geven geen winst weg of terug, tenzij het moet, en dan liefst traag en schoorvoetend...

Als je echter niets hebt toegezegd of ondertekend, dan kan die verkoper blaten wat-ie wil...

Nee hoor, ik heb nog niets getekend of mondeling geaccepteerd. Ik zit er dan ook nog niet aan vast. Eerst maar eens kijken of ik hem zelf kan verkopen.
 
Ampera’s zijn het laatste half jaar zeer gewild in Spanje. 14k voor een ampera met die kilometerstand (nog garantie op aandrijving plus accu tot 160k) krijg je er zo voor.
Hij had op vier plaatwerk delen schade die op rond 2.000 euro werd begroot. Dat brengt de prijs op 11.000 euro. Natuurlijk is 14 k beter maar mijn zoon heeft besloten die mogelijke winst aan Tesla te laten. Tenslotte heeft ie ook een gunstige prijs voor zijn X betaald, met dank aan John T.
 
Ik was van plan mijn auto te verkopen via Leasebijtellingvriendelijk, maar het viel me op dat het aantal te koop staande auto's daar hard oploopt. Zou te maken hebben met kopersangst ivm de negatieve publiciteit rond het merk (bedankt media!), zo kreeg ik te horen. Het werd me zelfs afgeraden de auto daar aan te bieden. Omdat er liever niet met twee Tesla's zit, heb ik toch maar gekozen voor de zekerheid van het inruilbod, al word je van de hoogte niet vrolijk.
 
Ik was van plan mijn auto te verkopen via Leasebijtellingvriendelijk, maar het viel me op dat het aantal te koop staande auto's daar hard oploopt. Zou te maken hebben met kopersangst ivm de negatieve publiciteit rond het merk (bedankt media!), zo kreeg ik te horen. Het werd me zelfs afgeraden de auto daar aan te bieden. Omdat er liever niet met twee Tesla's zit, heb ik toch maar gekozen voor de zekerheid van het inruilbod, al word je van de hoogte niet vrolijk.

Wie zegt of denk dat? Dat er nu veel staan heeft alles met de aanloop naar het nieuwe jaar te maken.

De grote vraag is of er vraag is naar gebruikte Tesla.
 
Misschien wat laat, maar toch even mijn ervaring met inruil bij Tesla. Eerst even indicatie gevraagd bij wijkopenautos. Daar werd ik niet vrolijk van. Toen naar mijn eigen dealer, waar de auto nieuw was gekocht en altijd keurig in onderhoud was geweest. Dat lag niet veel hoger, weet je ook wat je al vaste klant (voor duizenden euro's onderhoud) waard bent. Een tweede auto koop ik daar dus ook nooit meer.
Tesla zat, minimaal maar toch, hoger. En dan stukje gemak. Met oude auto naar Tilburg, met Tesla terug.
 
Ik was van plan mijn auto te verkopen via Leasebijtellingvriendelijk, maar het viel me op dat het aantal te koop staande auto's daar hard oploopt. Zou te maken hebben met kopersangst ivm de negatieve publiciteit rond het merk (bedankt media!), zo kreeg ik te horen. Het werd me zelfs afgeraden de auto daar aan te bieden. Omdat er liever niet met twee Tesla's zit, heb ik toch maar gekozen voor de zekerheid van het inruilbod, al word je van de hoogte niet vrolijk.

Het gekke is dat ik vorig jaar in juli van Tesla een lager bod kreeg (met 90000km) dan afgelopen maart (met 110000km). Het verschil met Leasebijtellingvriendelijk was bij mij niet zo heel erg groot. Het gemak van inruil bij Tesla was voor mij ook een belangrijke reden om hem gewoon in te ruilen bij Tesla.
 
Ik heb een zeer goede ervaring met de ANWB.

Bij Tesla kreeg ik voor mijn Audi A6 een belachelijk laag aanbod en na veel zoeken kreeg ik bij de ANWB een marktconforme prijs zonder problemen en afdingen bij het inleveren. Ik weet niet of dit voor EV’s ook van toepassing is maar het is het proberen waard.
 
Ik was van plan mijn auto te verkopen via Leasebijtellingvriendelijk, maar het viel me op dat het aantal te koop staande auto's daar hard oploopt. Zou te maken hebben met kopersangst ivm de negatieve publiciteit rond het merk (bedankt media!), zo kreeg ik te horen. Het werd me zelfs afgeraden de auto daar aan te bieden. Omdat er liever niet met twee Tesla's zit, heb ik toch maar gekozen voor de zekerheid van het inruilbod, al word je van de hoogte niet vrolijk.
Leasebijtellingvriendelijk exporteert nauwelijks. Verhoeks exclusief daarentegen wel en ik heb 2 van mijn Tesla's via hen verkocht.
 
Leasebijtellingvriendelijk exporteert nauwelijks. Verhoeks exclusief daarentegen wel en ik heb 2 van mijn Tesla's via hen verkocht.

#metoo ben dus ook gezwicht om een nieuwe te kopen. Mn 85 classic uit 2013 ingeruild voor een 100.
De bijtelling deed pijn en ik durfde het risico van overnemen in prive niet aan.
Dat was een bootexemplaar waardoor ik zo'n 3k korting kreeg.
De uitvoering was precies zoals we 'm hebben wilden.
Daarom maar niet gegaan voor een demo.

Hij staat nu bij Roel Reijers in Oss voor de behandeling van de lak (Kenzo 2k), Wielen (glascoating), trims, ruiten, leer en bekleding)
Daar zal de auto zo'n 4 dagen logeren

Via bijtellingvriendelijk ontving ik zo'n € 10.000 meer dan bij Tesla en € 5.000 meer dan bij Verhoek.
De oorspronkelijke suggestie die ik bij bijtellingvriendelijk kreeg voor een vraagprijs was aanmerkelijk hoger.
Ook ik kreeg na een paar dagen te horen dat de markt aan het veranderen was. Met name ook door berichten van hoge bijtellingen in 2019