Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waar de hoogste inruilprijs voor je Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
KIA en MIA zijn inderdaad vervelend als je een wat sneller en nog leuker Deetje wil. Volgens mij werken die 5 jaar door, daarna ben je van de (fiscale) gevolgen van de KIA en MIA verlost. Het gaat inderdaad om de verkoopwaarde en niet om de boekwaarde. In wezen is een hoge inruilprijs dan nog niet zo voordelig als je zou denken of logisch verwachten. Valt echt tegen. Je zou haast je 85 in de garage zetten en een nieuwe er bij kopen. Een andere interessante vraag is natuurlijk nog hoe lang een S meegaat, immers wat zou er kapot moeten gaan? De verkoopprijs zal dus hoog blijven. Elk voordeel heeft dus ook een nadeel. Enige manier om uit de klauwen van de desinvesteringsbijtelling te komen is om hem total-loss te rijden (niet doen) of dat hij gestolen wordt (ligt ook niet voor de hand). Nou ja, dat is wat ik denk. Jullie opmerkingen zijn van harte welkom.
Mijn hoop is dat enerzijds Elon over zijn hart strijkt voor de early adopters en ook een opvoersetje (extra of zwaardere motor) voor de 85 kan leveren of natuurlijk model 3. Graag dan een model III Signature die ook met 3 seconden richting 100 vliegt. Ook daar zul je je af moeten vragen of je hem op de zaak zet of prive neemt.
 
KIA en MIA moet je m.i. niet als "last" zien dat ze terugbetaald moeten worden, maar als "netto afschrijving demper".
Restwaarde is dan idd niet zo spannend, en er zijn heel veel redenen om naar een nieuwere te gaan:biggrin:
Ik herinner me dat ik ooit nog wel eens iemand heb geholpen met rekenen:wink:
 
Ik ben ook aan het overwegen om een 90D te kopen en mijn Classic van net 1 maand voor AP te verkopen / in te ruilen. Zal inderdaad wel tegen de € 40.000 incl btw moeten bijleggen. Maar dat wordt denk ik niet minder door langer te wachten. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Tuurlijk wordt het ooit minder: straks rijden er miljoenen Tesla's rond met autopilot. Een Tesla zonder autopilot geldt dan als een zeer bijzondere auto, met een navenante waarde. Op de inruil van een classic kun je dan 2 of misschien wel 3 nieuwe Tesla's kopen! [emoji16]
 
De meerwaarde van 0% neemt vanaf nu af (periode wordt korter dat iemand daar nog plezier van heeft) EN over een tijdje zullen kopers zodra ze keuze hebben autopilot toch wel gaan kiezen....
Ik denk dat als we het over een moment hebben waarop een classic nog iets waard is (icm weinig aanbod) dat dat nu is....

Iedereen mag natuurlijk zelf zijn strategie bepalen maar..... Er zijn ook mensen die dachten dat een Ampera na een paar jaar nog veel waard zou zijn.....:tongue:
 
KIA en MIA moet je m.i. niet als "last" zien dat ze terugbetaald moeten worden, maar als "netto afschrijving demper".
Restwaarde is dan idd niet zo spannend, en er zijn heel veel redenen om naar een nieuwere te gaan:biggrin:
Ik herinner me dat ik ooit nog wel eens iemand heb geholpen met rekenen:wink:

Leuk dat je een nieuwe naam hebt bedacht voor die smak geld die je terug moet betalen als je je MS binnen 5 jaar wegdoet. Maar de pijn is er geen euro minder om :cursing:
 
Tuurlijk wordt het ooit minder: straks rijden er miljoenen Tesla's rond met autopilot. Een Tesla zonder autopilot geldt dan als een zeer bijzondere auto, met een navenante waarde. Op de inruil van een classic kun je dan 2 of misschien wel 3 nieuwe Tesla's kopen! [emoji16]

Blijft koffiedik kijken. Kan met mijn Sig nog alle kanten op. Hoe meer Teslas er verkocht worden hoe exclusiever die eerste 35 sig rode in NL worden. (hoeveel zouden daar nu nog van over zijn in NL?).
Maar het kan ook zomaar zijn dat de exclusiviteit toeneemt omdat over 8 jaar heel Tesla niet meer bestaat. Zo'n eerste versie van wat ooit 'iets nieuws' was is natuurlijk ook een collectors item.

Zelf ben ik ook van het lang doorrijden in auto's. Heb hem ook niet gekocht voor de gadgets. Bovendien vindt ik autorijden best leuk en is het mij nog niet helemaal duidelijk of autorijden nu 'leuker' wordt met autopilot.
Autopilot is eigenlijk pas echt interessant als je daadwerkelijk iets anders kunt/mag gaan doen.

Anyway, ik ruil hem voorlopig dus niet in.
(dus waarom post ik hier eigenlijk? Daar gaan mijn reputatiepunten weer...)
 
Een beetje laat wellicht, maar hier mijn ervaringen:

Mijn eerste S (Signature) heb ik begin dit jaar via Martijn van http://www.leasebijtellingvrij.nl verkocht. Ik had in november vorig jaar 'voor de zekerheid' een P85D tegen de - toen - oude prijs besteld en zou wel zien hoe het er tegen de levering bij stond - afnemen en de oude S verkopen of doorschuiven. Hoewel het niet aan Martijn lag, viel het me niet mee hoe de Sig S uiteindelijk weg ging - maar dat duurde tot na levering van de P85D en toen was ik al hooked. Ik ging dus uiteindelijk voor minder akkoord dan ik van te voren had gesteld - maar dat was mijn eigen beoordelingsfout.

Martijn was daarentegen heel prettig om mee te werken, kwam al zijn afspraken na en communiceerde ook duidelijk.

Vandaag heb ik de P85D verkocht - met in het achterhoofd de naderende bestelling van de SIG X die ik al jaren geleden reserveerde (en in alle eerlijkheid speelt een verbouwing die aardig wat liquiditeiten opslorpt daar ook nog wel bij mee, een beetje cash in de hand nu is me niet onwelgevallig).

Ik hoorde een paar weken geleden dat in Denemarken na de jaarwisseling enorm veel meer voor elektrische auto's aan belasting wordt geheven en dat er een export stroom uit NL zou ontstaan - omdat nieuwe auto's door Tesla niet meer op tijd konden worden geleverd.
Ik heb toen met een paar handelaren contact gezocht en Verhoeks Autos reageerde daar het 'beste' op - die wilden mijn auto graag in de verkoop nemen - tegen een bescheiden commissie en dachten aan een prijs die niet veel zou afwijken van mijn oorspronkelijke kosten.
Op 16 oktober gaf ik ze opdracht en op 21 oktober hadden ze de auto verkocht - tegen een prijs die nog geen 5,000 scheelde met de kosten van meer dan een half jaar geleden. Gisteren is er betaald en vandaag opgehaald.
Zo kort na de v7.0 doet dat wel pijn - maar de prijs is goed en nu heb ik mijn handen vrij voor de MX...

Verhoek gaf aan dat deze P85D 'goed' scoorde omdat er een paar zaken (het was een zeer complete auto, bewust met het oog op de resale-waarde zo besteld) in zaten die nu de prijs positief beïnvloeden: pano-dak, new generation seats, tech pack.

Mijn ervaringen die niet per se representatief zijn - 2 partijen die beide serieus en eerlijk opereren - die beide ook afhankelijk zijn van de markt en de auto die het betreft. Beide wat mij betreft prettig om mee te werken en in dit geval 1 partij die de goede connecties had voor export.

Als ik de MX ga bestellen ga ik weer voor een 'loaded' - niet per se voor mezelf (de P85D had ik met 3e rij besteld terwijl toen al onze kinderen daar nauwelijks nog in pasten) - maar een zeer complete auto zal een betere restwaarde hebben dan een aantal andere configs. Maar ik zou zelf nooit wit leer bestellen omdat dat beter zou scoren - uiteindelijk moet het je wel passen.

Waarde van deze post ? - Gering - hooguit dat er in ieder geval 2 eerlijke en serieuze partijen op de NL markt voor 2e hands Tesla's opereren.
 
Last edited:
Dank aan iedereen voor de tips. De knoop is bij ons doorgehakt: de MS gaat er uit. Beide heren gebeld en inderdaad beiden komen gewoon goed en serieus over.
Het enige verschil is dat Verhoeks mogelijk ook werkt met de mogelijkheid tot "sec" inkopen (met naar ik aan neem een andere prijs, logisch) i.p.v. uitsluitend consignatie.

Het is in ieder geval een markt "in beweging" waarbij ik helaas wederom moet constateren hoe krom en kortzichtig het beleid in NL is. Als klein voorbeeld: een 2013 MS brengt gewoon meer op dan een 2014, puur i.v.m. de bijtelling. Dan hebben we het over een "oudere" auto met een minder lange garantietermijn in het vooruitzicht dan een 2014. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon krom.

Ik wacht verdere correspondentie met de heren af voordat ik een knoop doorhak.
 
Ik heb je een PM gestuurd om mee te denken over je strategie...
Referral actie is dan wel afgelopen, maar ik kan het niet laten om de helpende hand toe te steken:biggrin:... (dat is net als bij vele anderen een gewoonte geworden vanaf het moment dat ik mijn eerste proefrit maakte:cool:)
 
Verhoeks is prettig om mee te werken geweest voor mij;

Dank aan iedereen voor de tips. De knoop is bij ons doorgehakt: de MS gaat er uit. Beide heren gebeld en inderdaad beiden komen gewoon goed en serieus over.
Het enige verschil is dat Verhoeks mogelijk ook werkt met de mogelijkheid tot "sec" inkopen (met naar ik aan neem een andere prijs, logisch) i.p.v. uitsluitend consignatie.

Het is in ieder geval een markt "in beweging" waarbij ik helaas wederom moet constateren hoe krom en kortzichtig het beleid in NL is. Als klein voorbeeld: een 2013 MS brengt gewoon meer op dan een 2014, puur i.v.m. de bijtelling. Dan hebben we het over een "oudere" auto met een minder lange garantietermijn in het vooruitzicht dan een 2014. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon krom.

Het kromme kortzichtige beleid daargelaten, de kopersmarkt laat het na om goed huiswerk te maken. Een jaar jongere Tesla hoort >10% meer op te leveren zonder deze bijtellingsemotie (= de "unieke" kans om nog met 0% bijtelling te rijden). Een MS van 100K nieuw van eind 2013 heeft nu nog slechts 3 bijtellingsvrije jaren te gaan en scheelt daarmee op 3 jaar totaal netto € 6.000 op 52% met een 2014. Meer dan het contant gemaakte bedrag daarvan valt er niet te corrigeren. Maar ja, rekenen en auto's kopen....