Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waar op te letten bij aankoop

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zocht even of er al een sticky (of normale) thread is met alle zaken waar je op moet letten als je een tweedehands Tesla koopt (en dan met name de zaken die heel veel geld kunnen kosten). Volgens mij is de info er wel, maar verspreid over verschillende posts. Zelf rijd ik een Model S en ben nog steeds rustig op zoek naar een Model X, dus een aantal zaken weet ik al of heb ik zelf ervaren, andere dingen heb ik gelezen op diverse fora. Kunnen jullie de lijst aanvullen/verbeteren?

Model 3
Geen idee, heb ik geen ervaring mee

Model S
  • DRL (koplampen); de dagrijverlichting (de ring rondom de lamp), gaat bij originele lampen vaak kapot. Vervanging: 1.500 euro per lamp
  • Gele rand; rondom het touchscreen kan een gele rand ontstaan. Kan tijdelijk worden weggehaald met een UV-behandeling. Alternatief is nieuw scherm + MCU2: 2.000 euro
  • Accu 90D; dit is de minste batterij die Tesla heeft gemaakt wat betreft snelheid en mate van degraderen. Als je een 90D koopt, zorg dan dat het er een van de 3e serie is. Te controleren door een foto te maken van de batterijsticker (achter rechter voorwiel). Ik weet dat ergens hier op het forum de serienummers staan, ik kan ze alleen zo snel niet meer vinden
  • Deurrubbers kunnen uitdrogen wat zorgt voor water dat binnen komt in de wasstraat. Kosten onbekend maar zullen niet heel hoog zijn.
  • Open variant panoramadak kan lek zijn, daarom is Tesla er schijnbaar mee gestopt om deze aan te bieden.
  • Banden slijten relatief snel op een Tesla, vervanging kost bij 21” ongeveer 1.100 euro. Dus veel profiel is altijd fijn
  • Stuur kan een beetje vast zitten als je probeert te sturen, komt door de U-shaft. Komt met name voor met auto's die geimporteerd zijn en veel bestrooide wegen hebben gezien. Kosten vervanging U-shaft: 550 euro.

Model X
  • Gele rand; rondom het touchscreen kan een gele rand ontstaan. Kan tijdelijk worden weggehaald met een UV-behandeling. Alternatief is nieuw scherm + MCU2: 2.000 euro
  • Accu 90D; dit is de minste batterij die Tesla heeft gemaakt wat betreft snelheid en mate van degraderen. Als je een 90D koopt, zorg dan dat het er een van de 3e serie is. Te controleren door een foto te maken van de batterijsticker (achter rechter voorwiel). Ik weet dat ergens hier op het forum de serienummers staan, ik kan ze alleen zo snel niet meer vinden
  • Bovenste draagarmen kunnen voor gekraak of andere geluiden zorgen als ze nooit vervangen zijn. Kosten: ? (ooit 3.000 euro gehoord)
  • “Shudder”; auto kan gaan trillen bij snel optrekken, probleem zit dan vaak in de aandrijfas of soms in de motorsteunen van de elektromotor. Kosten 3.000 euro
  • Deurrubbers FW deuren kunnen uitdrogen, scheuren en soms zelfs verdwijnen. Tesla noemt dit een cosmetisch probleem maar er zijn gevallen bekend dat het ook tot lekkage heeft geleid. Kosten 2.500 euro
  • Banden slijten relatief snel op een Tesla, vervanging kost bij 22” ? euro. Dus veel profiel is altijd fijn.

Zijn er nog meer vaak voorkomende problemen?
 
  • Like
Reactions: _Mattie_

 
  • Like
Reactions: job-lek

Ja deze had ik wel gevonden, maar daar staan ook veel algemene adviezen in ("let op de accu", superchargen vs niet) et cetera. Ik zou graag een lijstje willen met zaken die vaak kapot gaan en die je voor aankoop kunt controleren. En persoonlijk met name voor de Model X. Maar ik kan mij voorstellen dat anderen juist geïnteresseerd zijn in een Model S of 3, dus daarom heb ik die er ook bij gezet.
 
De tweedehands markt is dermate overhit, misschien toch een nieuwe overwegen ?

Voor een tweedehands M3, best een 2021-model overwegen (herkenbaar aan chrome-delete).
Met mijn 2019 model uit de VS heb ik al veel pech gehad, too much to mention here. Ik zit al aan mijn 11de SC visit🤔.
Maar moest ik vandaag nog eens moeten kiezen voor een leasing BEV, ik zou de M3 opnieuw nemen wetende dat de meeste kinderziektes inmiddels verholpen zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Accu 90D; dit is de minste batterij die Tesla heeft gemaakt wat betreft snelheid en mate van degraderen. Als je een 90D koopt, zorg dan dat het er een van de 3e serie is. Te controleren door een foto te maken van de batterijsticker (achter rechter voorwiel). Ik weet dat ergens hier op het forum de serienummers staan, ik kan ze alleen zo snel niet meer vinden
Hoe kom je hierbij?
De snellaad curve van de 90 is beter dan die van de 85 en ik zie op het forum niet meer klachten met de 90. Die van ons is met 270 k nog klachtenvrij ( nock on wood)
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Rqcg
  • Like
Reactions: job-lek
Hoe kom je hierbij?
De snellaad curve van de 90 is beter dan die van de 85 en ik zie op het forum niet meer klachten met de 90. Die van ons is met 270 k nog klachtenvrij ( nock on wood)

Ik ben in ieder geval bekend met de problemen van de 90 in de Model X. Dit had ik al gehoord van Model X gebruikers (die het onderling besproken hadden), maar ook bijvoorbeeld hier gelezen: A look at Tesla battery degradation and replacement after 400,000 miles. Daar zie je dat de degradatie in ieder geval sneller gaat dan die van de 85. Maar wellicht dat de snellaad curve van de 85 weer beter is. Ik heb ook begrepen dat de 90 de enige accu is die 3 varianten heeft gekend, juist omdat Tesla de problemen zo veel mogelijk op heeft willen lossen.

Mogelijk is het overigens vooral een probleem bij de Model X en minder bij de Model S.
 
Ik ben in ieder geval bekend met de problemen van de 90 in de Model X. Dit had ik al gehoord van Model X gebruikers (die het onderling besproken hadden), maar ook bijvoorbeeld hier gelezen: A look at Tesla battery degradation and replacement after 400,000 miles. Daar zie je dat de degradatie in ieder geval sneller gaat dan die van de 85. Maar wellicht dat de snellaad curve van de 85 weer beter is. Ik heb ook begrepen dat de 90 de enige accu is die 3 varianten heeft gekend, juist omdat Tesla de problemen zo veel mogelijk op heeft willen lossen.

Mogelijk is het overigens vooral een probleem bij de Model X en minder bij de Model S.
In dit artikel wordt er vanuit gegaan dat de batterij is vervangen door een nieuwe. Dat is onjuist. Bij vervanging krijg je een gereviseerde batterij. Overigens had de schrijver heel eenvoudig kunnen checken of hij een eerdere of latere versie had door de code op de batterij te controleren.
 
Ik zocht even of er al een sticky (of normale) thread is met alle zaken waar je op moet letten als je een tweedehands Tesla koopt (en dan met name de zaken die heel veel geld kunnen kosten). Volgens mij is de info er wel, maar verspreid over verschillende posts. Zelf rijd ik een Model S en ben nog steeds rustig op zoek naar een Model X, dus een aantal zaken weet ik al of heb ik zelf ervaren, andere dingen heb ik gelezen op diverse fora. Kunnen jullie de lijst aanvullen/verbeteren?

Model 3
Geen idee, heb ik geen ervaring mee

Model S
  • DRL (koplampen); de dagrijverlichting (de ring rondom de lamp), gaat bij originele lampen vaak kapot. Vervanging: 1.500 euro per lamp
  • Gele rand; rondom het touchscreen kan een gele rand ontstaan. Kan tijdelijk worden weggehaald met een UV-behandeling. Alternatief is nieuw scherm + MCU2: 2.000 euro
  • Accu 90D; dit is de minste batterij die Tesla heeft gemaakt wat betreft snelheid en mate van degraderen. Als je een 90D koopt, zorg dan dat het er een van de 3e serie is. Te controleren door een foto te maken van de batterijsticker (achter rechter voorwiel). Ik weet dat ergens hier op het forum de serienummers staan, ik kan ze alleen zo snel niet meer vinden
  • Deurrubbers kunnen uitdrogen wat zorgt voor water dat binnen komt in de wasstraat. Kosten onbekend maar zullen niet heel hoog zijn.
  • Open variant panoramadak kan lek zijn, daarom is Tesla er schijnbaar mee gestopt om deze aan te bieden.
  • Banden slijten relatief snel op een Tesla, vervanging kost bij 21” ongeveer 1.100 euro. Dus veel profiel is altijd fijn
  • Stuur kan een beetje vast zitten als je probeert te sturen, komt door de U-shaft. Komt met name voor met auto's die geimporteerd zijn en veel bestrooide wegen hebben gezien. Kosten vervanging U-shaft: 550 euro.

Model X
  • Gele rand; rondom het touchscreen kan een gele rand ontstaan. Kan tijdelijk worden weggehaald met een UV-behandeling. Alternatief is nieuw scherm + MCU2: 2.000 euro
  • Accu 90D; dit is de minste batterij die Tesla heeft gemaakt wat betreft snelheid en mate van degraderen. Als je een 90D koopt, zorg dan dat het er een van de 3e serie is. Te controleren door een foto te maken van de batterijsticker (achter rechter voorwiel). Ik weet dat ergens hier op het forum de serienummers staan, ik kan ze alleen zo snel niet meer vinden
  • Bovenste draagarmen kunnen voor gekraak of andere geluiden zorgen als ze nooit vervangen zijn. Kosten: ? (ooit 3.000 euro gehoord)
  • “Shudder”; auto kan gaan trillen bij snel optrekken, probleem zit dan vaak in de aandrijfas of soms in de motorsteunen van de elektromotor. Kosten 3.000 euro
  • Deurrubbers FW deuren kunnen uitdrogen, scheuren en soms zelfs verdwijnen. Tesla noemt dit een cosmetisch probleem maar er zijn gevallen bekend dat het ook tot lekkage heeft geleid. Kosten 2.500 euro
  • Banden slijten relatief snel op een Tesla, vervanging kost bij 22” ? euro. Dus veel profiel is altijd fijn.

Zijn er nog meer vaak voorkomende problemen?
Deurrubbers deuren voor aan de binnenkant vooraan gaan makkelijk los. Vocht in de achterlichten. Kijk even of het grote filter vervangen is en wanneer?
 
Ik ga waarschijnlijk aan het eind vAnhet jAar mijn model s van de zaak naar prive halen. Zou graag van te voren weten of er mogelijk toekomstige problemen aanstaande zijn. Welke garage kan zo’n check uitvoeren? Iemand ervaring. Tesla zelf doet zoeits helaas niet