Ik zocht even of er al een sticky (of normale) thread is met alle zaken waar je op moet letten als je een tweedehands Tesla koopt (en dan met name de zaken die heel veel geld kunnen kosten). Volgens mij is de info er wel, maar verspreid over verschillende posts. Zelf rijd ik een Model S en ben nog steeds rustig op zoek naar een Model X, dus een aantal zaken weet ik al of heb ik zelf ervaren, andere dingen heb ik gelezen op diverse fora. Kunnen jullie de lijst aanvullen/verbeteren?
Model 3
Geen idee, heb ik geen ervaring mee
Model S
Model X
Zijn er nog meer vaak voorkomende problemen?
Model 3
Geen idee, heb ik geen ervaring mee
Model S
- DRL (koplampen); de dagrijverlichting (de ring rondom de lamp), gaat bij originele lampen vaak kapot. Vervanging: 1.500 euro per lamp
- Gele rand; rondom het touchscreen kan een gele rand ontstaan. Kan tijdelijk worden weggehaald met een UV-behandeling. Alternatief is nieuw scherm + MCU2: 2.000 euro
- Accu 90D; dit is de minste batterij die Tesla heeft gemaakt wat betreft snelheid en mate van degraderen. Als je een 90D koopt, zorg dan dat het er een van de 3e serie is. Te controleren door een foto te maken van de batterijsticker (achter rechter voorwiel). Ik weet dat ergens hier op het forum de serienummers staan, ik kan ze alleen zo snel niet meer vinden
- Deurrubbers kunnen uitdrogen wat zorgt voor water dat binnen komt in de wasstraat. Kosten onbekend maar zullen niet heel hoog zijn.
- Open variant panoramadak kan lek zijn, daarom is Tesla er schijnbaar mee gestopt om deze aan te bieden.
- Banden slijten relatief snel op een Tesla, vervanging kost bij 21” ongeveer 1.100 euro. Dus veel profiel is altijd fijn
- Stuur kan een beetje vast zitten als je probeert te sturen, komt door de U-shaft. Komt met name voor met auto's die geimporteerd zijn en veel bestrooide wegen hebben gezien. Kosten vervanging U-shaft: 550 euro.
Model X
- Gele rand; rondom het touchscreen kan een gele rand ontstaan. Kan tijdelijk worden weggehaald met een UV-behandeling. Alternatief is nieuw scherm + MCU2: 2.000 euro
- Accu 90D; dit is de minste batterij die Tesla heeft gemaakt wat betreft snelheid en mate van degraderen. Als je een 90D koopt, zorg dan dat het er een van de 3e serie is. Te controleren door een foto te maken van de batterijsticker (achter rechter voorwiel). Ik weet dat ergens hier op het forum de serienummers staan, ik kan ze alleen zo snel niet meer vinden
- Bovenste draagarmen kunnen voor gekraak of andere geluiden zorgen als ze nooit vervangen zijn. Kosten: ? (ooit 3.000 euro gehoord)
- “Shudder”; auto kan gaan trillen bij snel optrekken, probleem zit dan vaak in de aandrijfas of soms in de motorsteunen van de elektromotor. Kosten 3.000 euro
- Deurrubbers FW deuren kunnen uitdrogen, scheuren en soms zelfs verdwijnen. Tesla noemt dit een cosmetisch probleem maar er zijn gevallen bekend dat het ook tot lekkage heeft geleid. Kosten 2.500 euro
- Banden slijten relatief snel op een Tesla, vervanging kost bij 22” ? euro. Dus veel profiel is altijd fijn.
Zijn er nog meer vaak voorkomende problemen?