TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Waarom herpakt de cruise control op max power?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by jgjongsma, Sep 2, 2016.

  1. jgjongsma

    jgjongsma Member

    Joined:
    Jun 15, 2015
    Messages:
    79
    Location:
    Netherlands
    Ik heb inmiddels de eerste 1500km achter de kiezen in m'n 70D, waarvan al een mooi aantal op AutoPilot.

    Als ik wegens drukte niet kan inhalen en dus op de rechter baan automatisch afrem, gaat het volgens plan. Als ik daarna naar links ga en de ruimte krijg, schiet hij als een raket naar de cruise-waarde, zie afbeelding. Het is, behalve dat het niet comfortabel is, ook niet efficient. We hebben als 2e auto een Renault Zoe en die doet dat veel netter. Herpakken van de cruise gaat heel beheerst naar de juiste snelheid, zeker niet op vol vermogen.

    Is dit iets wat mij alleen opvalt? Ik kon het niet echt ergens terugvinden...

     
  2. MickC

    MickC Member

    Joined:
    Apr 3, 2016
    Messages:
    631
    Location:
    Belgium
    Mmm vreemd. Mijn AP blijft altijd rustig en toont dit gedrag niet.

    Zelfs op stand 1 houd hij veel afstand. De cruise control blijft rustiger dan bij andere merken naar mijn mening.(hij trek wel goed op, maar niet overdreven)

    Benieuwd naar de overige reacties.
     
  3. Energie Gratiz

    Energie Gratiz Active Member

    Joined:
    Sep 27, 2013
    Messages:
    1,752
    Location:
    Groningen - The Netherlands
    Lijkt me een software probleempje bij je auto. Mijn classic doet dat soort dingen heel comfortabel: beneden ca. 120km/u versnelt hij met max 80kW of zo, boven die snelheid met toenemend vermogen. Maar voor het gevoel juist heel beheerst.
     
  4. jgjongsma

    jgjongsma Member

    Joined:
    Jun 15, 2015
    Messages:
    79
    Location:
    Netherlands
    Interessant. Ik had meteen al een probleem met een kraak in de stuurkolom o.i.d., ik heb vandaag een 85D loaner gekregen met AP. Die ga ik van het weekend wel even aan de tand voelen. Ik weet zeker dat dit gedrag in AP zag, anders had ik geen handen vrij om er een foto van te maken ;-).
     
  5. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,550
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Neen, is inderdaad niet zoals die van ons het doet.
    Mijn uitvoering is van november 2015.
    Hij accelereert eerder rustig bij ingeschakelde AP en wanneer hij vrije baan krijgt.

    Ik zou eens een reset proberen met de scroll wieltjes, indien geen resultaat toch misschien best contact opnemen met Tesla.
     
  6. jgjongsma

    jgjongsma Member

    Joined:
    Jun 15, 2015
    Messages:
    79
    Location:
    Netherlands
    Heerlijk, wat een snelle en inhoudelijk waardevolle reacties. Fijn forum, no doubts :)!
     
  7. twall-e

    twall-e Roaming

    Joined:
    Feb 2, 2016
    Messages:
    446
    Location:
    Netherlands
    Meldt het even aan Tesla via de 'contact'-knop in MyTesla of als je er in de buurt bent - waarschijnlijk is het dat de auto nog aan het 'wennen/leren' is, de mijne doet het al veel minder (edoch soms nog wel)
     
  8. jgjongsma

    jgjongsma Member

    Joined:
    Jun 15, 2015
    Messages:
    79
    Location:
    Netherlands
    Hij staat daar 'as we type', ze hebben ook een firmware-update gedaan die ik helemaal niet heb zien voorbij komen. Trouwens wel echt stom dat het stuur nogal duidelijk kraakt, zelfs al je stil staat en hij gewoon zo door de PDI is gekomen. Ik vraag me af wat ze daar precies doen? Er zat om het compleet te maken ook nog een chromen raamlijst scheef... Beetje jammer..
     
  9. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,550
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Ik vrees dat door de productiedruk dergelijke probleempjes nog meer door de mazen van het net gaan glippen, het zou inderdaad niet mogen voorvallen, toch niet bij een premium merk als Tesla, dat er bij Dacia zoiets gebeurt is gemakkelijker te begrijpen.
    Hetgeen we in de National Geographic documentaire zien qua final inspection zal wellicht vandaag zo niet meer gebeuren, het zou gewoon de doorstroom van afgewerkte wagens teveel afremmen. Spijtig.
     
  10. JP68

    JP68 Member

    Joined:
    Dec 26, 2016
    Messages:
    62
    Location:
    Belgium
    oud topic wakker schudden...

    @jgjongsma , hoe werkt deze nu?
    De cc vind ik ook iets minder dan op mijn vorige ICE.
    Er zit een wat verwarrende relatie met de lokale geldende max snelheid in (tenminste, de snelheid wat de auto bedenkt).

    Als ik alles oplijst (ik heb het nu puur over cruise-control, dus niet met auto-steer geactiveerd, want dan is het gedrag weer anders):

    1. De auto trekt vrij snel op, zoals beschreven door jgjongsma
    2. Vandaag stond de auto op cc, 70 km/u. Even vertragen voor verkeerslicht, terug op cc die ineens naar 90 was gesprongen omdat de auto (ten onrechte) dacht dat 90 toegestaan was (sec. weg in BE, is nu 70).
    3. Ik mis een knop om de actuele auto-snelheid in te stellen als cc snelheid.
     
  11. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,550
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    @JP68 :

    Meerdere mogelijkheden:

    Ofwel CC stick naar beneden klikken vermindert de CC met 5km/h per klik.
    Ofwel even rem aantikken en CC inschakelen bij gewenste snelheid door CC stick klik omhoog te geven.

    Bij 1 trek aan de CC stick gaat ie inderdaad naar de snelheid die er volgens de GPS geldt of indien borden aanwezig volgt ie deze op.
    Verandert de geziene snelheid op een verkeersbord op je scherm kun je de ingestelde CC snelheid aanpassen door de stick 2 tellen naar je toe getrokken te houden.
     
    • Helpful x 1
  12. jgjongsma

    jgjongsma Member

    Joined:
    Jun 15, 2015
    Messages:
    79
    Location:
    Netherlands
    Het zal vast wel zo bedoeld zijn, maar in onze Renault Zoe met natuurlijk aanzienlijk minder vermogen, herpakt hij de snelheid veel geleidelijker. Je rijdt soepeler en het kost minder energie, ik zou het wel als een optie willen hebben. Smaken verschillen, laten we het daar maar op houden...
     
  13. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,102
    Location:
    Heelsum
    In de 90D die ik een week heb mogen rijden herpakt de TACC zich keurig, maar wel vlot. Ook het op AP invoegen op snelweg van 50 naar 120 km/u doet hij heel beheerst. Ik zou het zelf veel sneller doen met zo'n auto :D
     

Share This Page