Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waarom is iedereen zo enthousiast over Model 3?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik lees veel van de Model 3 berichten mee, bijna iedereen is vooral enthousiast en heeft 1 of meerdere reserveringen gedaan. Ik vraag me af waarom dat is, natuurlijk is het een mooie Tesla maar toch zeker niet de vervanger voor je huidige S?

Als je bijvoorbeeld een Audi A6 berijder bent en er komt een nieuwe A3 uit, dan ga je mits je het gewoon nog kunt en wil betalen toch ook niet in een A3 rijden?
 
qua formaat is het eerder een A4 lijkt me. En veel A4 (formaat) rijders zijn naar het A6/A8 formaat overgestapt omdat het financieel niet duurder was. Maar niet iedereen heeft die ruimte nodig. Ik kom uit een BMW 3 station. De extra ruimte in de S is wel eens fijn, maar ik heb ook vaak last van het formaat (bij nemen van bochten, parkeren, parkeergarages etc). Ik sluit dus niet uit dat ik naar de 3 over stap.
 
Bij de Model 3 verwacht ik dat de rijeigenschappen over het algemeen hetzelfde zullen zijn (met iets sportievere inslag) met die van de Model S, en alleen in te leveren in een stukje ruimte en dat voor een veel lagere prijs.... dus in mijn ogen zit de Model 3 veel dichter bij de S dan een A3 bij een A6 waar rijeigenschappen m.i. meer verschillen (om met een A3 echt te besparen ga je uit van een kaler model met kleinere motor, zonder automaat etc. etc.) Dus als je de A3 qua prestaties bij de A6 wil laten komen gaat die al snel meer kosten dan 40K....

Eigenlijk vind ik een andere vraag veel belangrijker:

Bestaan er mensen die niet enthousiast zijn over de Model 3????? ;)
En zit de behandeling daarvoor in het basispakket? :p:D
 
  • Like
Reactions: Ivo-G and CO2CLEAN
Ga zelf de S rijden (levering eind mei hoop ik), maar heb ook 2 reserveringen voor een 3 geplaatst.

1 gaat naar de accountmanager die in de regio Overijssel blijft en de andere had ik bedacht voor de accountmanager van Drenthe. Echter, sinds de onthulling laat mijn vrouw dermate duidelijke hints vallen dat de accountmanager van Drenthe mogelijk achter het net vist ;)

Maar goed, ik kijk er met de ogen van een voormalig petrolhead naar. Mensen die vanuit duurzaamheid naar de 3 kijken zien de kentering in de markt verschijnen. Daar zijn ze m.i. terecht enthousiast over.
 
  • Funny
Reactions: Ivo-G
Ik lees veel van de Model 3 berichten mee, bijna iedereen is vooral enthousiast en heeft 1 of meerdere reserveringen gedaan. Ik vraag me af waarom dat is, natuurlijk is het een mooie Tesla maar toch zeker niet de vervanger voor je huidige S?

Als je bijvoorbeeld een Audi A6 berijder bent en er komt een nieuwe A3 uit, dan ga je mits je het gewoon nog kunt en wil betalen toch ook niet in een A3 rijden?

Ik ben enthousiast over de model 3, maar ik koop er zelf geen. Ik zou de ruimte ten opzichte van de S gaan missen (zeer handig met jong gezin). Wellicht dat ik later wel met tegenzin een X koop (ik hou niet van SUV's) als de kids wat ouder zijn :D

Maar daardoor geen gebrek aan enthousiasme hier over de model 3. Deze auto heeft qua looks, specs en prijs de potentie om het nieuwe automotive tijdperk in te luiden waarin auto's geen of minder herrie maken, niet meer stinken, veel minder mensen ziek (uhm ok wagenziekte door te hoge acceleratie daargelaten) of dood maken en veel minder bijdragen aan klimaatverandering.

Vandaag rijd ik in een vw passat rond (de Tesla krijgt een nieuwe achterbumper, werd een tijdje geleden van achteren lichtjes aangetikt).
De laatste keer dat ik in een passat reed was in 1999. Op de elektronische snufjes en het afslaan van de motor bij het stoplicht na merk ik qua rijervaring niets nieuws aan die auto, ten opzichte van 17 jaar geleden... (oh wacht, er is een 6e versnelling bijgekomen op de pook, nog vaker schakelen...)
Er is dus m.i. in 2 decennia gewoon niks veranderd aan de rijervaring in een ICE.
Oftewel wat is die frisse wind die Tesla door autoland heen blaast met de Model 3 toch enorm welkom! En wat ligt er hier toch een enorm gat in de markt... Vandaar het enthousiasme!
 
Voor mij is het simpel. Tegen de tijd dat de Model 3 geleverd wordt loopt mijn Model S net uit zijn 0% bijtelling. Ik haal de Model S dan naar prive en zet de model 3 op de zaak. Ik betaal dan 4% over een 50k a 60k (er gemakshalve vanuit gaande dat de fiscale regels niet wijzigen, wat ik betwijfel). De model 3 is voor mij dus zakelijk gezien gewoon een opvolger van mijn Model S en de timing ervan is dan perfect. Toch zal mijn vrouw er in gaan rijden en ik zal de Model S niet inruilen. Ook ik vind de S vaak te groot zoals hierboven ook al is gesteld, maar ik denk dat de 3 te klein is voor de vakanties. Anders zou ik de 3 wel degelijk als vervanger zien van de S. En een nieuwe S wordt mij tegenwoordig gewoon iets te kostbaar. Als ik hem configureer zoals ik hem wil ga ik richting de 130k, en met de versoberde fiscale regels is me dat te gortig. Financieel gezien past de 3 dus perfect in mijn plannen. Ik was echter bang dat de 3 niet heel mooi zou zijn, en sinds de presentatie van vrijdag ben ik inderdaad gewoon erg enthousiast, en met mij vele anderen. Dit als antwoord op de vraag van de thread.

Daarnaast vind ik het gewoon een goede zaak om ook de ICE van mijn vrouw de deur uit te doen. Over een paar jaar twee Tesla's en dan komt er nooit meer een ICE voor de deur, ook niet tegen de tijd dat mijn kinderen oud genoeg zijn om te rijden. Mijn vrouw was aanvankelijk overigens helemaal niet zo enthousiast over dit idee. Die vind elke euro aan een auto voor haar uitgegeven te veel, en een Tesla voor haar was al helemaal belachelijk. Maar als ik nu thuis foto's van de 3 zit te kijken en ze loopt langs werpt ze even een blik en maakt opmerkingen als 'dat wordt de mijne, toch? Ik wil die kleur dan wel hoor!'. Kortom, volop enthousiasme bij ons en daar is alle reden voor, ik vind hem boven verwachting.
 
Mijn vrouw wilde niet in de S rijden vanwege de grootte... en is nu helemaal om voor de 3 in het zilver...
Met als bijwerking dat ze nu toch af en toe de S meeneemt op korte stukjes... om te wennen? :D

Overigens sluit ik me aan bij jm71... met als aanvulling dat combi X en 3 natuurlijk nog veeeeel beter is. ;):D
 
Wij hebben er ook één gereserveerd en ik denk dat het wel eens de vervanger kan gaan worden:
- zuiniger in verbruik per kilometer,
- minder groot
- wat meer low profile
- waarschijnlijk nog voordeliger in kosten per kilometer
- autopilot
Maar zeker weten doe ik het nog niet, aangezien ik de model S een bizar mooie en fijne auto blijf vinden.
Want de nadelen zijn er ook:
- misschien minder power
- minder bagageruimte, dus toch weer af en toe een dakkoffer
- rare kofferbaktoegang
Ik ben ook benieuwd of Spotify, streaming internet, Superchargen allemaal in de prijs zullen zitten zoals bij de model S. Ook ben ik benieuwd of ze met de model 3 dezelfde coulance op garantiegevallen kunnen volhouden. Het kan natuurlijk allemaal wel wat minder premium worden bij model 3.
 
Ja, dat vind ik wel een nadeel van de Model 3, die klungelige trunk toegang. Hoop dat ze daar nog wat aan doen, maar als dat glazen dak ten behoeve van de hoofdruimte de heren designers heilig is dan vrees ik dat dat zo zal blijven. Het gaat geen showstopper worden, maar het is reden te meer om de S te houden.
 
Ja, dat vind ik wel een nadeel van de Model 3, die klungelige trunk toegang. Hoop dat ze daar nog wat aan doen, maar als dat glazen dak ten behoeve van de hoofdruimte de heren designers heilig is dan vrees ik dat dat zo zal blijven. Het gaat geen showstopper worden, maar het is reden te meer om de S te houden.

ik denk ook dat de koffer zo gaat blijven.
ze kunnen moeilijk de laatste voordelen van de S ook nog eens in de 3 gaan stoppen.

Door de wereldwijde respons op het getoonde model verwacht ik dat er alleen maar details gaan wijzigen en niet meer aan het concept.
Ook om de productie sneller op de sporen te krijgen.
 
Wij hadden (long, long ago) een Chrysler Grand Voyager en een Citroên C3, beiden ICE uiteraard.

In november 2013 hebben we de C3 omgeruild voor de Nissan Leaf. Dat was uit 1) nieuwsgierigheid en 2) fiscale motieven want 0% bijtelling. Zou van meet af aan de tweede auto zijn dus range was niet zo'n punt. Dat werd het wel want elektrisch rijden (ook echt in de Leaf) is zoveel fijner en daardoor begon ik hem ook te gebruiken voor verdere ritten. Dus het was de vraag: "Kan het met de Leaf? Dan doen en anders terugvallen (zo voelde dat echt) op de Voyager". Die werd steeds minder gebruikt.
Van Tesla hoorde ik eigenlijk pas eind 2013. Van het één kwam het ander en dus hebben we, zonder een moment spijt, afscheid van de Chrysler genomen en zijn we de S gaan rijden, terwijl de Leaf dagelijks werd gebruikt voor lokale ritjes. Ook durft mijn vrouw niet in de Tesla te rijden en die situatie laat ik maar bestaan :)
Tegen de tijd dat de 3 geleverd gaat worden is de Leaf vijf jaar oud, einde bijtellingsvrijstelling en laten we eerlijk zijn, het concept is van rond 2010. Daar is (op een kachelaanpassing en nu iets grotere batterij maar nog veel te weinig) nooit iets aan veranderd terwijl de Tesla in die twee jaar al zoveel keer een upgrade/update kreeg.

Met straks de 3 als vervanger is bij ons de cirkel rond. Ik denk dat dit verhaal wel bij meer zal gelden.

En ja, ik ben ook erg enthousiast want het is/wordt gewoon een bloedmooie auto en nu er steeds meer bekend wordt, o.a. door aanvullende tweets van Elon, wordt dat alleen maar meer.

Tenslotte, wat was het een ervaring om de onthulling mee te mogen maken. Het was perfect georganiseerd en het gaf het gevoel dat je bij Apple had, noem het maar "experience" en ik heb daarnaast geen seconde het gevoel gehad dat ik deel uitmaakte van "klapvee".
 
...Echter, sinds de onthulling laat mijn vrouw dermate duidelijke hints vallen dat de accountmanager van Drenthe mogelijk achter het net vist ;)

Mijn vrouw was aanvankelijk overigens helemaal niet zo enthousiast over dit idee. Die vind elke euro aan een auto voor haar uitgegeven te veel, en een Tesla voor haar was al helemaal belachelijk. Maar als ik nu thuis foto's van de 3 zit te kijken en ze loopt langs werpt ze even een blik en maakt opmerkingen als 'dat wordt de mijne, toch?

Mijn vrouw wilde niet in de S rijden vanwege de grootte... en is nu helemaal om voor de 3 in het zilver...

Ik rij al jaren in een lease auto en zal dat in 2018/2019 waarschijnlijk nog steeds doen.
Toen ik thuis dus opmerkt dat ik gek was dat ik hem had besteld kreeg ik meteen de opmerking "ja maar hij is voor mij toch !?" :eek:
Ze rijdt echt met tegenzin 3 a 4 keer per jaar in de auto...
 
Mijn vrouw veranderd niet zo graag van auto. Destijds haar met tegenzin uit een Renault Grand Espace in een Fiat 500C gekregen, was nergens voor nodig. Die Renault kon ze ook altijd wel ergens kwijt....
Die Fiat is nu 5 jaar oud, dus afgeschreven op de zaak. Kijk al een tijdje rond naar wat anders. Heb dan nu 2 model 3's besteld, is ze weer niet enthousiast over want hij lijkt wel groot:mad:. Ze heeft nog 2 jaar om aan t idee te wennen... En oh ja, t was wel goed maar die Fiat die blijft!:confused:.