Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Waarom welke optie keuze; een mening

This site may earn commission on affiliate links.
Voor AustinP en anderen die voor de keuze staan een Tesla aan te kopen, hierbij mijn bescheiden mening over de verschillende opties.
Zelf rij ik nu met een aangekocht Full Option Showmodel waarbij we "ongewild" een hele reeks opties hebben bijgekregen die we normaal niet zouden hebben verkozen. Ik kan hierin dus redelijk neutraal blijven en ongezoten mijn mening over geven :smile:
UIteraard "...les gouts et les couleurs, on ne discute pas..." , maar er valt toch iets te zeggen over de verschillende andere opties.
Hoe ik hem nu voor mij zou samenstellen in een prijs-kwaliteit verhouding met een totaal prijs van 86.640€ even zonder duurdere kleur of interieurkeuze :

85kW enkel achterwielaandrijving met opties : glazen panorama (open) dak, autopilot
(= simpel en clean met reeds vele snufjes)

Waarom wat wel en wat niet (mijn persoonlijke mening) :

WEL

  1. 85kW : ik rij ondertussen iets te graag met de Tesla (Tesla rijders begrijpen dit maar al te goed :cool:) en wat mij betreft worden autovakanties/roadtrips daardoor te aantrekkelijk om te doen. Dan zijn deze extra kW mooi meegenomen om net iets relaxter rond te touren vooral rond tussenbestemmingen en de eindbestemming waar niet per definitie een SuperCharge aanwezig zou kunnen zijn en je aangewezen bent op de tragere openbare en/of privé laadpunten
  2. glazen panorama (open) dak : aangenaam binnenvallend licht. Maar toch vooral om langer airco vrij touren door dakverluchting. Je mag je dan uiteraard niet storen aan het extra geluid dat dit bij hogere snelheden teweeg brengt en wat luisteren naar muziek wat geforceerd maakt
  3. achterwielaandijving : de Dualmotor kan dan wel iets opleveren in de Range en wat extra wegligging, maar blijft toch voornamelijk een "fun"-ding voor die prijs. Ik zal wel af en toe met de vervangwagen eens "doortrappen" om de "full" kick nog eens te voelen van wat een Tesla in zijn mars kan hebben. Verder zijn de "resterende" 367pk voor mij ruim voldoende met reeds 5,6 sec/100km !
  4. autopilot : dit zou ik voor geen geld meer willen missen. Dit maakt autorijden eens buiten de drukkere binnensteden en/of -dorpen voor mij een "ZEN" evenement. Ik heb nog nooit zoveel gezien van de omgeving als de laatste tijd tijdens autorijden. En zoals Elon Musk al heeft aangehaald, wordt dit het autorijden van de toekomst : louter in je zetel zitten en je laten rijden met alsnog jouw persoonlijke vrijheid waar naartoe op dat moment
  5. lederen interieur : lijkt bijna een evidente keuze in dit type auto, doch zal mogelijks een echte persoonlijke mening zijn.
  6. winterbandenset : is binnenkort verplicht (of nu reeds ?) dus lijkt me wel nodig. Doch dit kan je steeds naderhand bij bestellen of zelf een samenstelling maken dan de op de markt verkijgbare velgen en banden
  7. laadadapters :
    • Tesla laadkabel met shuko en rood adapter krijg je standaard mee
    • blauw en omgekeerde (neuter&live) shuko meteen bij te bestellen
    • kort velengstuk van Rood 32A naar rood 16A zelf te voorzien
    • extra laadkabel type 2 of chademo adapter te bekijken in functie van welke landen je vnl. gaat afreizen

NIET


  1. Dualmotor : zie boven punt 3
  2. 70D : zie boven punt 1
  3. P85D : zie boven punt 3
  4. 21" velgen : meer lawaai en meer verbruik; uiteindelijk zijn de 19" velgen reeds grote en brede wielen die reeds een mooi resultaat geven. Dit blijft uiteraard een zeer persoonlijke keuze
  5. donkerkleurige buitenlak : je bent nu eenmaal meer bezig met het vuil van je auto te houden dan wat anders :crying:. Als hier iemand een remedie tegen heeft. Graag !
  6. intelligente luchtvering : in tegenstelling van wat je zou verwachten, rijdt dit niet echt zoals een lucht geveerde wagen zou kunnen rijden (onze voormalige Prius rijdt zachter !). Dan dient dit louter om iets veiliger offroad te rijden (als je dat al doet) en eventueel iets zuiniger te rijden bij hogere snelheden. Doch wetende dat dit vooral uw onderhoudskosten zal bepalen (zowat het enige mechanische aan deze wagen), blijft dit een speeltje. Ik wacht op het moment dat ze softwarematig de luchtvering echt zullen gaan gebruiken om zachter te rijden (wat overigens perfect mogelijk is)
  7. Ultra High Fidelity Geluidspakket : het is een verschil zeker als je op rustige binnenwegen rijdt, maar standaard krijg je reeds een kwalitatieve geluidsinstallatie. De echte muziekliefhebbers die veel stilstaan hebben alleszins een keuze.
  8. Premium Pakket : het maakt de Tesla af. maar ook hier is de standaard uitrusting reeds ruim boven het gemiddelde van wat je van een auto mag verwachten
  9. executive achterstoelen : redelijk overbodig. Ik snap niet wie een chauffeur zou verkiezen om achterin te kunnen gaan zitten, boven zelf rijden met een Tesla (vraag maar aan elke Tesla Owner :cool:)
  10. winterpakket : in België kan je je afvragen of je dit nodig hebt voor die paar weken/jaar. ok, de stoelverwarming is tof voor de eerste 5 min. dat je in je toch al via je Tesla app voorverwarmde Tesla kruipt, maar dan gaat die bij toch ook al weer uit. Ik geef nadien zelf genoeg warmte af om het onderaan warm te houden.
  11. achteruit gerichte stoelen : als je meer dan 3 kinderen hebt/verwacht, zeker doen ! Dit is super voor kinderen ! Doch eens voorbij 12-14 jaar is het ook weer gedaan. Even berekenen dus hoe lang je gaat blijven rijden. Zonder stoeltjes heb je weer beschikbare laadruimte waar je je dagelijkse gerief in kwijt kan zonder slordig te worden.


Feel free om jouw ongezouten mening tevens neer te schrijven voor het geval iemand een andere klok wil horen.




 
Bedankt voor de post, zeer leerrijk.
Ik heb de vering genomen, op advies van de sales adviseur. Verder lezen erover, dacht ik dat een must have optie is, volgens de US eigenaar vooraleer. Heb ook de winterpak gekozen: had dit in een vorige auto, en mijn zoon was er zo van, dus voor de toen 750€, heb ik het toch gekozen.
Voor de laadadapters, wacht ik op de advisen van Tesla bij de levering.
Nu denk ik dat de gewone 220v thuis genoeg zal zijn om s'nachts op te laden. Afhankelijk van deze ervaring, zal ik misschien de lader van Tesla installeren.
 
Nu denk ik dat de gewone 220v thuis genoeg zal zijn om s'nachts op te laden. Afhankelijk van deze ervaring, zal ik misschien de lader van Tesla installeren.

Geen onverstandige zet om gewoon even te kijken of t nodig is om een laadstation te gebruiken. Echter weet wel dat de UMC niet gemaakt is om veelvuldig buiten in weer en wind te liggen. (Evt inbouwen in een kastje).

Een richting; met 220v 16 ampère aansluiting kun je ongeveer 10 tot 12 echte km per laadpunt laden. 12 uur laden derhalve 120 tot 144 km bijladen. Of dat voldoende is hangt af van jouw dagelijks gebruik natuurlijk. Om ook mee te nemen in je overweging. Laden start bij mij om 2300 (ivm nachtstroom) en zit door snelheid van laadstation altijd weer vol de volgende ochtend.
 
Wannes - volledig mee eens. Ik heb wat wij eufemistisch een "Classic" noemen (dwz het model dat de hardware niet heeft voor AutoPilot!), en die AutoPilot (als ie werkt) zou ik ook meteen morgen willen.

Alleen inzake Hi-Fi heb ik geen idee of je gelijk hebt; ik heb de duurste versie (van 2013) en die komt nog niet in de buurt van wat serieuze hi-fi merken (zoals Harman Kardon of Mark Levinson) doen met BMW, Mini, Jaguar of Lexus, om van de enige merken te spreken die ik voordien kende (heb nog nooit de Naim-installatie bij Bentley of de Linn-installatie bij Aston Martin gehoord). Misschien moet de standaard-versie bij Tesla niet veel onderdoen voor de Ultra-versie, maar zowel standaard als Ultra-versies moeten, of moesten althans in 2013, duidelijk onderdoen voor de concurrentie, zelfs met Mini - en dat is nu wel het enige punt waarop ik onze Model S'jes echt minderwaardig vind.
 
Wat de geluidsinstallatie betreft kan ik je waarschijnlijk geen ongelijk geven. Ik was voordien simpelweg niet veel gewoon (hifi van de Prius was mijn beste ervaring :biggrin:) en dan is de Tesla hifi reeds super.
Het is natuurlijk ook relatief wat de eindfinesse van je geluid betreft eens je aan het rijden bent. Want zelfs zonder ronkende motor, blijven de banden voor een beperkt geruis op de achtergrond zorgen. Maar ook dit is persoonlijk en mogelijks komen er al heel wat haren recht staan nu :biggrin:

De autopilot daarentegen werkt super. Autonoom rijden zou wel pas voor het einde van het jaar zijn hier in Europa. Voorlopig moeten we hem zelf nog tussen de lijnen houden welke hij wel reeds constant detecteert en op attendeert, maar nog niet mag interfereren. Je voorganger wordt simpelweg jouw chauffeur; ik kom dan ook nog nauwelijks aan mijn pedalen en rij constant in cruise. Zelfs in stad merk ik dat mijn cruise dikwijls nog ingesteld staat op 120km/u omdat ik gewoon van voorganger naar voorganger rij en eigenlijk weinig tussen kom dan enkel wat sturen. De dode hoek erkenning is tevens een super hulpmiddel. Alsook de snelheidsborden detecteren en aangeven. Voor ons hier in de Benelux absoluut geen luxe met de steeds wisselende snelheidsbeperkingen. Ook hier zou reeds bij een volgende update de snelheid automatisch kunnen worden aangepast tot de snelheid die je zelf hebt ingesteld boven of onder wat is aangegeven.
Inslaande voorgangers en ronde punten zal steeds een moeilijk punt blijven. Hieraan merk je trouwens wat voor een complexe handeling een rondpunt nemen wel is en hoe simpel wij er met onze eigen supercomputer :smile: ermee weg geraken.
 
ERvee, ik rij idd max 100km dagelijks. Maar in de weekend is het soms meer.
Welke laadstation heb jij? Ik dacht om een rode steker met 32A driepolig te installeren, om dan als het nodig is sneller te kunnen opladen. Ee mooie Tesla lader zie er mooi uit, maar ik dacht dat de UMC op rode steker met 32A zal even snel oplaad. Of mis ik iets?
 
AustinP: ik heb zelf 6 maand uitsluitend met de UMC op een schuko-stekkertje aan 230V, 13A opgeladen. Ik ben er op die manier in 1/2 jaar in geslaagd bijna 15000 km af te leggen. Intussen heb ik toch de stap gemaakt naar een 7kW (monofase 32A, 230V) laadpaal (2,5x zo snel als met de UMC op een stopcontact). Wat mij betreft is dit meer dan snel genoeg.

Aan 13A opladen met de UMC vereist een beetje extra planning: 10% bijladen duurt een dikke 3 uur. Als alternatief kan je natuurlijk ook altijd een keertje extra stoppen in Nijvel, Gent of Aartselaar.

Hou er zeker rekening mee dat een niet-aangepaste UMC dienst zal weigeren als je thuis geen neuter hebt (zie daarvoor het topic van het neuterprobleem). Vermits je de rode stekker (die ook een neuter vereist) overweegt, vermoed ik dat dit bij jou geen probleem zal zijn.

Veel succes!
 
Last edited:
Welke laadstation heb jij? Ik dacht om een rode steker met 32A driepolig te installeren, om dan als het nodig is sneller te kunnen opladen. Ee mooie Tesla lader zie er mooi uit, maar ik dacht dat de UMC op rode steker met 32A zal even snel oplaad. Of mis ik iets?

Ik woon in NL. derhalve geen neuterproblemen hier. Heb het eenvoudigste 3 fase 16 ampère laadstation gekocht wat ik kon vinden. Kan derhalve met 11 kw per uur laden. Snel genoeg voor mij.