Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

WAARSCHUWING: Controleer je Type 2 kabel regelmatig

This site may earn commission on affiliate links.

widodh

Model S 100D and Y LR
Moderator
Jan 23, 2011
6,861
2,840
Venlo, NL
Vanavond stond stond mijn S85 uit 2013 met 3x32A (22kW) te laden in een parkeergarage. Ik gebruik(te) hier voor het laden een Type 2 kabel die ik ook in 2013 gekocht heb en sindsdien al heel wat kWh mee geladen heb.

Terwijl de auto al ongeveer 90 minuten met 22kW aan het laden was kwam ik even bij de auto om wat uit de kofferbak te halen. Hoe dichter ik bij de auto kwam, hoe meer ik een rare geur rook.

Niet veel later merkte ik op dat het van de laadpaal/kabel af kwam. Toen ik aan mijn Type 2 stekker voelde was deze WARM! Aan de laadpaal kant bijna heet te noemen en aan de auto kant echt warm.

Snel het laden gestopt en de stekker bekeken:

IMG_2019.jpeg

Wat je hier ziet is dat de pinnen in de (Chinese?) Type 2 stekker behoorlijk versleten zijn en dat ook al wat stukjes plastic missen.

Deze kabel gaat dus direct de prullenbak in en ik bestel een nieuwe Type 2 kabel, hier ga ik niet meer mee laden.

Mijn advies aan iedereen: 11kW (16A), 17kW (24A) en 22kW (32A) zijn serieuze vermogens! Controleer je kabels en stekkers met enige regelmaat op gebreken.

Ik ben er van overtuigd dat als ik hier nog veel meer mee geladen zou hebben dat over een tijdje de stekker was gaan smelten.

Doe er je voordeel mee! Zo zonde als je mooie Tesla af brand omdat je Type 2 kabel het begaf.

Tijd en gebruik doen stekkers nu eenmaal slijten, af en toe moeten ze gewoon vervangen worden.
 
Menekens kabel? kan me niet voorstellen, maar als dat zo is zou ik wel terug gaan. Mag helemaal niet gebeuren bij deze kabels.

Als het geen menekens kabel is, dan zou ik dat maar wel doen. Chinees (zonder controle van een EU land) zou ik gewoon lekker links laten liggen.
 
Chinees of EU kabel maakt niet uit als je maar zorgt dat de kabel EN de stekkers CE gekeurd zijn (Kema voor NL, TÜV voor DE) en gebruikt worden op het juiste laadvermogen. Een goede CE kabel voor 16A smelt ook gewoon bij gebruik op 32A.
En inderdaad een goede tip om regelmatig te controleren of de stekker contacten nog schoon zijn. Vuil geeft weerstand en weerstand geeft warmte.
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Je zou toch verwachten dat daar melding van wordt gemaakt. Ik dacht dat er data uitwisseling was tussen auto en lader en dit moet toch een flinke weerstand zijn die waar te nemen moet zijn door de elektronica.
Nee helaas. Een laadpaal of de auto kan wel een temp sensor inbouwen, maar dat is dan ook alles.

Ik ben bij Ratio geweest en deze halen de materialen ook uit China.

Wat is er mis met de blauwe kabel van tesla zelf?
Niets mis mee, maar die kreeg je 5 jaar geleden nog niet. Ook vind ik de 7m lang kabel niet altijd even handig. 4m is vaak voldoende.
 
  • Informative
Reactions: F500e
Ter aanvulling als voorbeeld de Ratio kabel
Bestelnummer 31280 mag je dus met 16A laden maar niet met 24A (of hoger)
Bestelnummer 31290 mag wel 24A laden (tot 32A)

View attachment 342936
Sterker nog, volgens de IEC 61851 standaard wordt de maximale stroom begrensd door een weerstand aan te brengen tussen de PE (=earth) en PP pinnen:

1500 Ohm = 13A (1,5 mm²)
680 Ohm = 20A (2,5 mm²)
220 Ohm = 32A (6 mm²)
100 Ohm = 63A (16 mm²)

De lader (en auto?) zal deze weerstand meten en daarop de stroom beperken.
 

Attachments

  • Image.jpeg
    Image.jpeg
    12.9 KB · Views: 67
Niet veel later merkte ik op dat het van de laadpaal/kabel af kwam. Toen ik aan mijn Type 2 stekker voelde was deze WARM! Aan de laadpaal kant bijna heet te noemen en aan de auto kant echt warm.

Wat ik hier vreemd vind is dat bij slijtage aan je Menneks stekker een de auto kant ook de stekker aan de kant van de laadpaal heet werd. Ik zou verwachten dat bij extra weerstand aan de kant van de auto zich alleen daar warmte zou ontwikkelen?

Daarnaast vraag ik me nog af: bij de UMC wordt het laden bij wisselende spanningen op een gegeven moment gestopt omdat dat een teken kan zijn van warmteontwikkeling en wellicht op een gegeven moment brand/kortsluiting.
Zou de auto dat ook doen in het geval van warmte in een type 2 kabel?
 
Net even mijn kabel gecontroleerd die ik het meest gebruik, namelijk een coiled (gekrulde) kabel van Ratio. Deze mag ik tot max 16A (11/14kw) belasten kennelijk. Ik ben nog niet veel publieke laadpalen tegengekomen die meer dan 11 kw leveren, maar zeker iets om rekening mee te houden en dus de juiste kabel te gebruiken wanneer een laadpaal meer dan 11kw kan leveren. Kan het zijn dat de kabel te warm werd omdat die kabel ongeschikt was (lees max 11/14kw) voor de betreffende laadpaal. Je gaf aan dat deze 22kw leverde namelijk!

Weet iemand zo hoeveel ampere / kw de door Tesla meegeleverde blauwe kabel kan hebben?
 
Wat ik hier vreemd vind is dat bij slijtage aan je Menneks stekker een de auto kant ook de stekker aan de kant van de laadpaal heet werd. Ik zou verwachten dat bij extra weerstand aan de kant van de auto zich alleen daar warmte zou ontwikkelen?

Daarnaast vraag ik me nog af: bij de UMC wordt het laden bij wisselende spanningen op een gegeven moment gestopt omdat dat een teken kan zijn van warmteontwikkeling en wellicht op een gegeven moment brand/kortsluiting.
Zou de auto dat ook doen in het geval van warmte in een type 2 kabel?
Ik denk dat de stekkers aan beide kanten door het vele gebruik al aan het slijten waren. De gene aan de laadpaal kant was het verste met slijten en daarom echt heet. Die aan de auto zijde zal denk iets achter lopen, maar daarom ook al die warmte ontwikkeling.

Daarbij komt natuurlijk ook dat de oude Model S op 3x32A kan laden, die 8A meer dan de 3x24A die moderne S'en kunnen is wel iets anders.

Net even mijn kabel gecontroleerd die ik het meest gebruik, namelijk een coiled (gekrulde) kabel van Ratio. Deze mag ik tot max 16A (11/14kw) belasten kennelijk. Ik ben nog niet veel publieke laadpalen tegengekomen die meer dan 11 kw leveren, maar zeker iets om rekening mee te houden en dus de juiste kabel te gebruiken wanneer een laadpaal meer dan 11kw kan leveren. Kan het zijn dat de kabel te warm werd omdat die kabel ongeschikt was (lees max 11/14kw) voor de betreffende laadpaal. Je gaf aan dat deze 22kw leverde namelijk!

Weet iemand zo hoeveel ampere / kw de door Tesla meegeleverde blauwe kabel kan hebben?
Nee, via een weerstand geeft de kabel aan de laadpaal en auto de maximale stroom aan. De kabel die ik heb is voor 32A geschikt.

Maar de kabel is gewoon door 5 jaar in en uit pluggen versleten en daardoor werd het allemaal wat te warm.

De blauwe kabel van Tesla kan overigens 32A aan.
 
Aha. 3x24A straks op mijn nieuwe S. Sales gaf in juni aan dat “hoog” vermogen nu standaard was. Ik heb nu nog de duo lader en op kantoor 2x22kW aan laten leggen. Zou je dit in de praktijk echt merken? Zoals hierboven al gezegd zelden meer dan 11kW op publieke palen en vaak deel je dit met de buurman.