Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wachten voor Model 3 of gaan voor tweedehands Model S

This site may earn commission on affiliate links.

adjego

Active Member
Aug 2, 2017
1,121
1,073
Eindhoven
Beste allen,

Ik zit al een tijdje hier op het forum afwachtend op de mogelijkheid om een model 3 te kunnen bestellen. Nu is dus afgelopen week bekend geworden dat er weer een vertraging is, en ik voorspel zelf dat ik mijn auto niet zal hebben voor zomer van 2019 (reservering 2 aug 2016).

Nu was ik wat rond aan het kijken op wat aanbieders van tweede hands Model S'en, en de prijzen van de eerste modellen zijn toch al wel wat aan het zakken. Nu de hamvraag natuurlijk.

Is het interessant om nu nog eerst een Model S tweedehands te kopen en zodra ik de Model 3 kan bestellen deze weer in te ruilen? Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met deze gedachte.
 
Tsja, dat is een keuze die je zelf zult moeten maken denk ik. Nu een tweedehands S aanschaffen en die over 1, misschien 2 jaar weer verkopen is altijd duurder dan nog even wachten. Onderhoud van de MS schijnt heel erg mee te vallen, dus wat dat betreft is het het overwegen waard als je nu een ICE hebt die misschien wat ouder is en wat meer onderhoud vergt.

Houdt er rekening mee dat de eerste serie MS'en nog geen Autopilot hebben.
 
Dat is precies wat ik gedaan heb eind vorig jaar. Heb een Model 3 besteld op dag 1, maar wilde gewoon niet meer wachten. Ik denk dat ik de Model S eigenlijk gewoon houd. Heb in NY in de Model 3 gezeten en omheen gelopen maar voor het geld waar ik nu de 2e hands Model S voor heb gekocht krijg ik toch een stuk minder bij de Model 3. Heb de Model S uit december 2014 met AP1 bij Tesla zelf gekocht via het CPO programma.
 
Hier een wachter. Tweede hands S is duurder dan ik waarschijnlijk aan de 3 wil/ga uitgeven. Ook vind ik de S eigenlijk te groot. De Model 3 zou een meer sportieve "schnitt" moeten hebben en dat spreekt mij meer aan. Als ik een BMW zou moeten kiezen, zou ik ook eerder voor een 3/4 gaan en geen 5/7.

S of 3...beide geweldige auto's, maar de 1 past meer bij mijn "smaak/gebruik".
 
  • Like
Reactions: Klaas and CO2CLEAN
Beste allen,

(...)ik voorspel zelf dat ik mijn auto niet zal hebben voor zomer van 2019 (reservering 2 aug 2016).

Is het interessant om nu nog eerst een Model S tweedehands te kopen en zodra ik de Model 3 kan bestellen deze weer in te ruilen?.

Ik lees dat je hoe dan ook voornemens bent om vanaf zomer 2019 een M3 te gaan rijden. Slechts overweegt om in de tussenfase ter overbrugging een tweedehands MS aan te schaffen.
De kop : “wachten op M3 of gaan voor tweedehands MS” suggereert iets anders (afzien van M3).
Het lijkt mij dat bij de overweging welke auto je de komende anderhalf jaar gaat rijden, De M3 geen rol speelt, maar je huidige auto of alternatieve auto’s.
 
Ik heb precies met deze gedachte in november 2017 een MS van begin 2016 gekocht. Die kan ik nog voor 4% bijtelling rijden tot begin 2020. Of het dan de Model 3 wordt of een andere EV zie ik dan wel weer. Gezien het schuiven van de levertijd ben ik blij dat ik niet op de Model 3 heb gewacht.
 
Ik zit ook al een tijdje met die gedachte te spelen. De M3 koop ik zeker maar als non owner wordt het naar mijn gevoel wachten tot de tweede helft van 2019 ook al heb ik begin april 2016 mij reservatie geplaatst. Alleen shrikken de eventuele gebreken met de daaraan gepaarde kosten van de MS mij een beetje af. Ik had graag een P85 tweedhands gekocht. Prijs, prestaties en range zijn top voor wat ik nodig heb. Maar dan lees je hier die verhalen van deurklinken tot schermen die stuk gaan en is de zin snel over.
 
Hier een wachter. Tweede hands S is duurder dan ik waarschijnlijk aan de 3 wil/ga uitgeven. Ook vind ik de S eigenlijk te groot. De Model 3 zou een meer sportieve "schnitt" moeten hebben en dat spreekt mij meer aan. Als ik een BMW zou moeten kiezen, zou ik ook eerder voor een 3/4 gaan en geen 5/7.

S of 3...beide geweldige auto's, maar de 1 past meer bij mijn "smaak/gebruik".
Over smaak valt niet te twisten maar als het om de sportieve "schnitt" gaat is de S by far de winnaar. Ik heb beide auto's nog voor de release live mogen aanschouwen en wat direct opvalt is dat de S veel scherper is gesneden dan de M3. Het is voor mij zelfs reden geweest mijn M3 reservering te cancellen en naast de S een X te rijden. Waarbij de S dan al direct weer een kleine auto is. Ook dat is dus relatief....
Tel de looks, de rij eigenschappen van de S met 21 inch en luchtvering, het open panoramadak (!!!), onbeperkt superchargen en niet nog eens 1,5 jaar moeten wachten bij elkaar op dan is mijn advies: geniet nu en maak een keuze uit het nu al grote aanbod Model S-en. Ook de mijne (model facelift) is per direct over te nemen :D
Bijgaand nog wat vergelijkingsmateriaal toentertijd stiekem genomen in Fremont
IMG_8900.JPG
IMG_8900.JPG
IMG_2672.JPG
IMG_8461.JPG
IMG_2672.JPG
IMG_8461.JPG
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HWS
Hier een wachter. Tweede hands S is duurder dan ik waarschijnlijk aan de 3 wil/ga uitgeven. Ook vind ik de S eigenlijk te groot. De Model 3 zou een meer sportieve "schnitt" moeten hebben en dat spreekt mij meer aan. Als ik een BMW zou moeten kiezen, zou ik ook eerder voor een 3/4 gaan en geen 5/7.

S of 3...beide geweldige auto's, maar de 1 past meer bij mijn "smaak/gebruik".

Dat is dus ook het gene waar ik mee zit. Een Model S heb ik gewoon kwa grootte nu niet nodig. Maar een echt alternatief in volledig elektrisch is er naar mijn idee niet. Vooral het supercharging netwerk, ook al moet je er voor betalen is dat nog steeds veel gunstiger dan gebruik te moeten maken van Fastnet laadplekken.

Ik lees dat je hoe dan ook voornemens bent om vanaf zomer 2019 een M3 te gaan rijden. Slechts overweegt om in de tussenfase ter overbrugging een tweedehands MS aan te schaffen.
De kop : “wachten op M3 of gaan voor tweedehands MS” suggereert iets anders (afzien van M3).
Het lijkt mij dat bij de overweging welke auto je de komende anderhalf jaar gaat rijden, De M3 geen rol speelt, maar je huidige auto of alternatieve auto’s.

Daar heb je inderdaad gelijk in. Het gaat eigenlijk wel om de tussenfase, maar ik verwacht zelf als ik eenmaal een Model S heb, dat ik hem dan ook wel houd ipv een Model 3 bestel/koop.
 
Niet alle deuren en alle schermen gaan kapot -;)
Als je meer zekerheid zoek is het beste advies een occasion via Tesla te kopen - inclusief garantie.
Weet ik wel maar het gaat erom dat ik de S zou aankopen om de wachttijd te overbruggen. Ik schat dan ook maximum twee jaar met de MS te rijden en als ik pech heb dan zou het een money pitt kunnen worden. Koop je een tweedehands MS bij Tesla zelf dan liggen de prijzen gevoelig hoger, niets mis mee als over twee jaar de waarde van de MS niet in elkaar stuikt. Moeilijke keuzes.
 
Zonet even mijn verwachte leveringsdatum bekeken van mijn TM3. Was Einde 2018 en nu Begin 2019 (1 april 2016 reserveerder).

Ik kan wachten. :)
Staat er bij mij ook zo op maar daar moet je niet op rekenen tenzij je al een Tesla owner bent. Als je al een Tesla hebt dan staat er nu ook begin 2019 en die komen nog voor ons aan de beurt dus wordt het voor ons ten vroegste tweede helft 2019.