Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wachttijd SeC loopt op...

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom zouden ze dat hebben? Ik luister gewoon de bekende radiostations via TuneIn omdat dat een betere kwaliteit is dan FM. Dus TuneIn is ook gewoon een broadcast techniek voor radiostations. ;)

Zonder veel te technisch te worden, TuneIn is geen broadcast, maar unicast. Elke luisteraar is een eigen connectie en dat schaalt niet met 1 miljoen gebruikers of meer.

Daar zijn broadcast technieken zoals FM, DAB, LTE-broadcast voor. Het zelfde met minimale inspanning aan een hele grote groep leveren.

Zie de problemen rondom het WK waar iedereen bij de NOS de wedstrijden wil kijken.

Maar dat is nogal off-topic!

26 mei ben ik dus aan de beurt in Antwerpen. Voor mij geen probleem. Het duurt alleen even.
 
Zonder veel te technisch te worden, TuneIn is geen broadcast, maar unicast. Elke luisteraar is een eigen connectie en dat schaalt niet met 1 miljoen gebruikers of meer.

Daar zijn broadcast technieken zoals FM, DAB, LTE-broadcast voor. Het zelfde met minimale inspanning aan een hele grote groep leveren.

Zie de problemen rondom het WK waar iedereen bij de NOS de wedstrijden wil kijken.

Maar dat is nogal off-topic!

26 mei ben ik dus aan de beurt in Antwerpen. Voor mij geen probleem. Het duurt alleen even.

proficiat met uw 4000ste post. ik heb hem even vastgelegd!
widodh4000.jpg
 
Even terug OT:

Ik was deze week bij de SeC in Amsterdam. Ik moest nodig laden en ben gelijk naar de service desk gelopen om even te laten kijken naar mijn trunk (die gaat niet goed automatisch open). Ze vermoeden dat ik nieuwe telescoop armen moet hebben, een klusje van 2-3 uur. Ik kan gelijk deze week daarvoor al terecht (maar dan heb ik geen tijd, dus het wordt de week daarop).

Dit is weliswaar een klein klusje maar ik heb dus geen wachttijd ervaren.
 
Auto was deze week voor reparatie bij sec duiven. Dat kon direct geregeld worden. Toen ik probeerde er een reguliere servicebeurt aan te koppelen ging dat niet. Die is nu in juni gepland. Mijn conclusie is dat voor reparaties andere capaciteit is gereserveerd dan voor minder urgente reguliere servicebeurten
 
vandaag bij de SEC amsterdam geweest omdat er nog steeds een vreemde brom aan de linker voorkant zit. Ik vermoed van de airco.
Zeer vriendelijk ontvangen en ze gingen meteen kijken, echt goed.
echter daarna...... Volgens mij waren ze me vergeten want na 1 uur ging ik vragen wat ze aan het doen waren.
Er was wat verwarring want de monteur had de auto aan de 22kw gehangen (ik zag dat "stiekum" op de app) om te checken of het met de cooling fans te maken had, dat had de supercharger moeten zijn :smile:
Lang verhaal kort: ze hoorden het geluid niet, helaas. Dus wisten ze ook niet wat het was :frown:
Afgesproken om een afspraak te maken, ze gaven aan dat het heel druk is. Het is inderdaad onvoorstelbaar hoeveel auto's ter reparatie staan.
Staat nu op 23 juni...... pfffff. Nou ja op zich is er mee te leven met die brom en de auto rijdt nog steeds prima.
Oh ja natuurlijk weer typisch. Ik stap in de auto rij weg, en ja hoor.... de brommmmm. Gelukkig konden ze nog net even luisteren wat het was.

Vraag me af wat dit gaat worden als er steeds meer tesla's bij komen. ennne waarom staan er zoveel van die dingen in de garage? wat gaat er in hemelsnaam allemaal stuk?
 
Vraag me af wat dit gaat worden als er steeds meer tesla's bij komen. ennne waarom staan er zoveel van die dingen in de garage? wat gaat er in hemelsnaam allemaal stuk?

Je kan je beter afvragen wat er heel blijft :) Even serieus, een verlate beurt kan geen kwaad, als er echt iets aan de hand is krijg je toch wel voorrang. Brom is wel vervelend om langer mee te rijden, muziek iets harder zetten helpt (heb 3 maanden zo rond gereden).
 
Vraag me af wat dit gaat worden als er steeds meer tesla's bij komen. ennne waarom staan er zoveel van die dingen in de garage? wat gaat er in hemelsnaam allemaal stuk?

Niet dat je nu direct helemaal mee geholpen bent maar veel auto's worden momenteel ingepland om een preventieve fix aan een batterij-onderdeel te doen. Ook de mijne stond daarvoor ingepland. Afspraak was ruim van tevoren gemaakt. Maar toen hij een week vóór die datum het "euvel" kreeg, precies op mijn oprit, iets waar ik hem (of haar?) nog steeds dankbaar voor ben, werd er gewoon direct tijd gemaakt en was hij na 48 uur (wordt altijd 2 werkdagen voor gerekend om dit aan de batterij te doen) weer tiptop klaar, de geplande wielwissel was ook gedaan (men kwam zelfs de zomerwielen apart bij mij thuis ophalen) en de gebruikelijke checks en natuurlijk was hij helemaal schoon. En dan bedoel ik ook schoon, niet oppervlakkig. Twee weken daarvoor waren we met zes man naar Oostenrijk geweest, dus ook de derde zitrij en daar lagen nogal wat kruimels, chips en weet ik wat niet meer. Afgelopen zondag zouden we een vriendinnetje van de kinderen ophalen dus we hadden die zitrij weer nodig en ik had zelfs de stofzuiger gepakt omdat ik niet verwachtte dat daar ook gekeken was en wilde dat zelf even doen omdat het zo af zou steken bij de rest. Maar nee, ook daar was alles gestofzuigd. En twee dagen een bijna nieuwe Mercedes als loaner. En, alles weer zonder kosten! Kom daar ergens anders maar eens om!
Dit even als aanvulling op je verhaal.
 
Ik weet het niet maar zou het kunnen dat er, in vergelijking met andere merken, veel minder service punten zijn voor Tesla's waardoor deze het gewoon drukker hebben (= op maximale capaciteit draaien)?

ik begrijp dit ook niet helemaal. In Las Vegas ben ik vorige maand nog op bezoek geweest bij het SeC aldaar waar een bjina serene rust heerst. Toch zijn er in deze woestijn ook al een paar duizend S-en verkocht volgens de service-manager die ruim tijd had om met mij gezellig een blokje 85D te gaan rijden. Van meerdere shifts hadden ze daar ook niet gehoord en ook weinig garantie-problemen. Misschien houdt alles zich beter in een droog warm klimaat? Of zijn Amerikaanse kopers minder kritisch? de abonimale slechte staat van wegenonderhoud legt ook een zware aanslag op de ophanging, maar aan de andere kant rijden ze er minder hard...
 
Ik weet het niet maar zou het kunnen dat er, in vergelijking met andere merken, veel minder service punten zijn voor Tesla's waardoor deze het gewoon drukker hebben (= op maximale capaciteit draaien)?

Tis erg druk daar. Volgens mij zit t probleem met name in opschalen van service capaciteit, ze groeien erg hard (met name in procenten) dus de service capaciteit moet hard meegroeien. Kennis en kunde kun je maar ten dele uit de markt halen door monteurs van andere merken aan te nemen. Veel kennis is dermate vooruitstrevend en Tesla eigen waardoor er flink wat tijd in gaat zitten om mensen in te werken en bij te scholen. Ik verwacht dat de mensen die ze aannemen n maand of 4 tot 6 verder zijn voordat je enige echte productiviteit mag verwachten.

Even wat aannames, verbeter of vul rustig aan. In Nederland 3300 tesla's momenteel.
Regulier merk heeft on eerste jaren ongeveer tweemandagen aan service per jaar nodig (ooit meegekregen van BMW garagehouder). Laat t het dubbele zijn bij Tesla, kom je op 4 mandagen per auto per jaar. Stofzuigen, ophalen, brengen etc tel ik niet mee, heb je geen service technici voor nodig lijkt me.

Fulltime medewerker werkt zo'n 210 dagen per jaar, vakantie, adv, ziekte en feestdagen eruit gehaald.

4x3300 =13200 / 210 = 63
Dus voor Nederland nu 63 ervaren service mensen. Daar waar er vorig jaar nog maar de helft nodig waren.
 
ik was gisteren even bij SUC Amsterdam en het viel met voor de 3e keer op dat de helft van de bruggen bezet zijn met blauwe nummerborden. Je zou toch verwachten dat die 160 taxi's zo'n groot aandeel zouden uitmaken, taxi's zou hooguit 10% van de totaal aantal tesla's dat Amsterdam als service center heeft. Zouden de taxi's voorrang krijgen?

Overigens ook opvallend: alle SUC's waren bezet, maar oplaadsnelheid was toch maximaal. Ik dacht dat dat niet kon...?

Over je sommetje ervee: ik denk dat een factor 2 toch echt aan de krappe kant is, omdat Tesla meer service/reparatietijd nodig heeft per beurt, maar toch vooral omdat de tesla vaker reparatie nodig heeft. Wij hebben 4 tesla's generatie 2013 in onze leasepool en allemaal zijn ze al keren voor ongeplande reparaties terug geweest. Bij de Audi's en BMW's in de pool is er sinds die tijd nog geen een voor een reparatie terug geweest. Alleen geplande onderhoudsbeurt, bandenwissel of reparatie van schade.....
 
ik was gisteren even bij SUC Amsterdam en het viel met voor de 3e keer op dat de helft van de bruggen bezet zijn met blauwe nummerborden. Je zou toch verwachten dat die 160 taxi's zo'n groot aandeel zouden uitmaken, taxi's zou hooguit 10% van de totaal aantal tesla's dat Amsterdam als service center heeft. Zouden de taxi's voorrang krijgen?

Overigens ook opvallend: alle SUC's waren bezet, maar oplaadsnelheid was toch maximaal. Ik dacht dat dat niet kon...?

Over je sommetje ervee: ik denk dat een factor 2 toch echt aan de krappe kant is, omdat Tesla meer service/reparatietijd nodig heeft per beurt, maar toch vooral omdat de tesla vaker reparatie nodig heeft. Wij hebben 4 tesla's generatie 2013 in onze leasepool en allemaal zijn ze al keren voor ongeplande reparaties terug geweest. Bij de Audi's en BMW's in de pool is er sinds die tijd nog geen een voor een reparatie terug geweest. Alleen geplande onderhoudsbeurt, bandenwissel of reparatie van schade.....
Je moet aan het aantal auto's dat de SeC bezoekt ook een weging meegeven per gereden aantal kilometers. Daarmee verhoogt de kans dat er een taxi voor service binnen staat behoorlijk...