Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wallcharger V3 : compatibel voor bi-directioneel laden ?

This site may earn commission on affiliate links.
🤷‍♂️

De normen voor bidirectioneel laden zijn pas dit jaar gefinaliseerd, en er zijn nog geen auto's, noch laadpalen die AC bidirectioneel laden aanbieden.

DC zijn er wel al oplossingen, maar dan kijk je naar een kostprijs van 3 tot 5K, en moet je een compatibele auto hebben. Tesla's bieden nog geen bidirectioneel laden aan.
 
Na aanleiding van dit Nieuwsblad artikel van vandaag, staat wel achter een paywall, is er sinds kort blikbaar een gehomologeerde oplossing uit Wemmel (BE) voor bi-directioneel laden om dus je huis via de batterij van je BEV van stroom te voorzien als de zon niet schijnt.😘
Let op, voorlopig alleen voor Chademo, dus voor een Nissan Leaf of Evalia.
Ben wat dieper gaan zoeken, dit is de product pagina van het bedrijf:
Zal dus niet meer lang duren, dan zal het ook beschikbaar zijn voor andere BEVs.🤗
Betekent dus ook een sterke concurrentie voor thuisbatterijen die vandaag vaak te klein en te duur zijn.
 
Er is een reden waarom het CHAdeMO is: V2H zit al in het protocol.

Voor CCS DC is de standaard klaar maar nog niks compatibel op de markt. Voor Type 2 AC is er nog niks.

Voor zo een DC laadpaal met V2H mag je trouwens op zo een 4K rekenen.
 
I see.
Toch blijf ik optimistisch. Ik ga in de nabije toekomst zeker geen thuisbatterij kopen als ik reeds een rijdend exemplaar van 75kWh heb.😉
 
De omvormer om van DC terug naar AC te gaan zit bij deze oplossing in de Chademo-lader.
Om een v3-wallbox compatibel te maken heb je vooral zo'n omvormer in de auto nodig. Voorlopig bieden enkel Kia en Hyundai zoiets aan met hun V2L, maar dat is nog geen volwaardige oplossing.
 
De omvormer om van DC terug naar AC te gaan zit bij deze oplossing in de Chademo-lader.
Om een v3-wallbox compatibel te maken heb je vooral zo'n omvormer in de auto nodig. Voorlopig bieden enkel Kia en Hyundai zoiets aan met hun V2L, maar dat is nog geen volwaardige oplossing.
MG heeft ook V2L in wisselstroom tegenwoordig. En de Ford F-150 Lightning, maar die is niet uit in Europa.

De VAG producten ondersteunen alleen DC inderdaad.