Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wallet anxiety na order en eerste vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allen,

De elektrische kogel is door de kerk! Ik heb mijn bestelling geplaatst voor een witte S70D en een doos opties :). Ik deed vorige week een proefrit en wilde er eigenlijk wat langer over nadenken, maar volgens de verkoopster hangt een prijsstijging in de lucht, en ik zou het zonde zijn om nog een pak extra geld neer te tellen omwille van de dollarkoers...

Toch heb ik nog koudwatervrees dat ik aan iets ben begonnen dat mijn portefeuille uiteindelijk te boven zou gaan. Ik verdien wel goed als IT-er met zijn eigen bvba, maar ik ben niet het type "grote, welstellende manager", so to say :). Herkenbaar? Ik ga de komende 2 weken me alvast nog eens heel goed bezinnen...

Desalniettemin, sinds mijn proefrit heeft de verbrandingsmotor alle aantrekking verloren en is er geen weg meer terug. Beetje als de rode en blauwe pil in The Matrix ;-).

Ik koos voor de financial renting omwille van de inruilgarantie na 3 jaar, met in het achterhoofd: als de zaken minder goed gaan en/of er zijn een pak goedkopere, leuke, elektrische opties op de markt tegen dan (Model 3?), dan heb ik toch alvast 3 leuke jaren achter de rug...

Ik heb ook de vraag gemaild naar de verkoopster of het mogelijk is om de 19" velgen ipv met all season banden, te voorzien van winterbanden. De idee is dan, dat ik zwarte, "goedkopere" 20" velgen als alternatief koop, als zomerbanden, en de 19" als winterband houdt. Nog Tesla-kopers die zo werkten?
 
proficiat en welkom.
ook ik heb 2 1/2 jaar geleden een investering gedaan met mijn s60 die ik nooit eerder had gedaan. maar na 1.1/2 maand de auto te hebben, nog geen seconde spijt over gehad.
en is dit nu een van mijn beste investeringen ooit.

en....zoals je zelf al aangaf, er is geen weg terug:wink:
 
Idem hier, ik zelf heb ook nog nooit zo'n grote uitgaven gedaan voor een auto. maargoed na 5 jaar kost de auto mij 53.000 Euro. Als ik er na 5 jaar nog 25.000 Euro voor krijg heb ik voor 28.000 Euro in 5 jaar gereden. In vergelijking met mijn A4. Daarop schreef ik 28.000 Euro af in 3 jaar!! Maargoed time will tell als de "investering" goed was/ is.
 
Same here,
Recentelijk ook de stap gewaagd. Heb een demo auto genomen die weinig had gereden, aangezien ik op korte termijn een nieuwe auto wilde hebben.
@ Glitch, als ZZP-er in Nederland is de auto volgens mij nog wat goedkoper (indien 52% belasting), waarbij wel de opmerking dat het merendeel van het voordeel (BTW en afschrijving) voor iedere auto geldt.
Even een simpele berekening:
Nieuwprijs: ca. 100.000.
BTW: ca. 17.350
MIA: ca. 9.300
Belastingvoordeel op afschrijving over 5 jaar: ca 35.400 (uitgaande van een restwaarde van ca 15% na 5 jaar)
Netto Investering: ca. 38.000

Daarnaast nog voordeel van lage brandstofkosten, voorlopig geen wegenbelasting en voorlopig 4% bijtelling.

Ik weet niet hoe de voordelen in Belgie zijn. Misschien nog een tip voor je. Je zou bij de garage eens kunnen navragen of er nog demo of voorraad auto's zijn. Dat kan fors schelen, of resulteren in een aardige "upgrade".
 
Thanks voor de reacties. Ik denk dat de voorwaarden in Nederland wat gunstiger zijn dan in België, en dat het financiële plaatje toch niet zo mooi is als soms wordt getoond (ik heb dit met mijn boekhouder overlegd, en die heeft de vergelijking gemaakt met een diesel van 40000 euro - ik weet dat de vergelijking wat mank loopt, dat de Tesla superieur is aan een wagen van dit klassement, maar dat is wel wat ik realistisch gezien zou komen, mocht ik een nieuwe ICE willen).

Anyway, de enthousiaste reacties stellen me enigszins gerust :)-.

- - - Updated - - -

Als persoonlijk pluspunt wil ik nog toevoegen dat ik op nog geen 5 km woon van een Supercharger station (Gent), waar ik toch wel geregeld gebruik zal van maken :)
 
Ter ondersteuning

In mijn vakgebied, letselschaderegeling, werken we altijd met twee schadecomponenten, de materiële en de immateriële schade. Deze kunnen niet los van elkaar gezien worden.

De immateriële schade heet dan smartengeld.

Ik ben gauw geneigd om het spiegelbeeld toe te passen op het Tesla rijden. Hoe druk je het rijplezier, het bekijks en de leuke gesprekken, het plezier van dit forum, het "thuis"gevoel als je in den vreemde bij een SuC komt aanrijden en, in wat breder verband, de "frontrow-seating" als het gaat om de omslag naar duurzame energie, uit in euro's of in de TCO?

Zolang de eerste aankoop je niet in de financiële afgrond doet tuimelen slaat de balans uiteindelijk altijd positief door.
 
Toch heb ik nog koudwatervrees dat ik aan iets ben begonnen dat mijn portefeuille uiteindelijk te boven zou gaan. Ik verdien wel goed als IT-er met zijn eigen bvba, maar ik ben niet het type "grote, welstellende manager", so to say :). Herkenbaar? Ik ga de komende 2 weken me alvast nog eens heel goed bezinnen...
Heel herkenbaar! Zoals de andere reacties hier ook al aangeven. Ook ik vroeg me af of dit niet een brug te ver was, of ik geen onverantwoorde risico's nam. Die twijfel zul je nog wel even houden, alle positieve reactie hier ten spijt. Maar wees gerust, je gaat hier gegarandeerd geen spijt van krijgen. Nooit eerder had je een auto waar je elke keer weer met zoveel plezier in stapt. Ik heb dat nog na anderhalf jaar, terwijl ik normaal snel op zaken uitgekeken ben. En al zijn de financiele voordelen in Belgie wellicht niet zo groot als in NL zal ook vanuit financieel oogpunt deze aanschaf te verantwoorden zijn. En als dat al zou tegenvallen (hoewel ik niet zou weten waarom), dan is het maar geld en dan ga je vanzelf relativeren. Je kunt beter spijt krijgen van wat je wel hebt gedaan dan wat je niet hebt gedaan. Ik ben heel blij dat ik in 2013 financieel mijn nek heb uitgestoken. Wat een genot deze auto. En ik verdien het vanzelf allemaal terug. Zet het schroom van je af en vanaf nu alleen nog maar genieten en uitkijken naar de levering!
 
Ben ook een IT-er met een bvba-tje.

Heb in augustus 2014 de knoop doorgehakt en voor Tesla gegaan ipv een duitse diesel.
Heb het me nog geen seconde beklaagd sinds dien!

Ben er zeker van dat het bij jouw hetzelfde zal zijn!

En idd - do you take the blue pil or the red pil - there is no way back. Het idee met een ICE te moeten rijden voor eender welke reden - brrrrrr.... voelt als "so 20th century" ...

Heb de standaard all seasonbanden op nieuwe aftermarket 19" velgen gezet - en de Tesla velgen gebruik ik met winterbanden. Ben wel bij 19" zomervelgen gebleven...

Kijk maar eens rond in de tread over banden en velgen - staan een hele hoop voorbeelden...

Proficiat met je aankoop!
 
proficiat, bij mij identiek verhaal, in maart 2014 testrit gedaan , was zeer onder de indruk , had al een mooie wagen ( porsche cayenne nieuw model ),maar de leuke rijervaring van der Tesla bleef in mijn geheugen . Dan in februari 2015 opnieuw testrit gedaan en 24 uur later een Tesla besteld , Er was nog een stock model dat beantwoorde aan mijn wensen, dus 3 weken later reed ik met een Tesla S85 :biggrin: . Ondertussen 5500 km en het blijft bijzonder leuk. Enige minpunt , afwerking tov mijn vorige wagen , ik zit nu ook een stuk lager dan in mijn 4x 4, ik kijk uit naar model X en wie weet ...
Ik denk ook niet meer terug te gaan naar een verbrandingsmotor ... Ben ervan overtuigd dat elektrisch de toekomst is .
 
Toch heb ik nog koudwatervrees dat ik aan iets ben begonnen dat mijn portefeuille uiteindelijk te boven zou gaan. Ik verdien wel goed als IT-er met zijn eigen bvba, maar ik ben niet het type "grote, welstellende manager", so to say :). Herkenbaar? Ik ga de komende 2 weken me alvast nog eens heel goed bezinnen...

Niet alleen wat je schrijft is herkenbaar (trouwens ook een klassieke 'post-acquisition blues', niet?) maar ook alle reacties :). Wij zijn hier heus niet allemaal "grote managers" op dit forum; in België is (als je een bvba hebt) de vraag eigenlijk gewoon of je liever in een S'je rijdt dan in een wat goed aangeklede Audi A5, wat dat komt financieel op hetzelfde neer (maar de Audi moet het doen zonder de pk's, en het zen-plezier, van de Tesla, natuurlijk). In ieder geval: proficiat met je S70D en zet maar door: zoals vermoedelijk bijna iedereen op dit forum zal beamen:nooit meer terug naar de "ICE-age" (natuurlijk is dit forum ook niet meteen de meest objectieve plek, maar we weten wel allemaal waarover we spreken...).

De idee is dan, dat ik zwarte, "goedkopere" 20" velgen als alternatief koop, als zomerbanden, en de 19" als winterband houdt. Nog Tesla-kopers die zo werkten?

Ik steek al een vijftal jaren winterbanden en zomerbanden op dezelfde velgen, en heb nooit begrepen wat daar verkeerd aan zou zijn... Ik denk dat de tijd dat het meer schadelijk was voor de banden dan dat het je, financieel en praktisch, voordeel opleverde, uit de vorige eeuw dateert. Kan me vergissen natuurlijk.
 
Dag buurman,
ik maakte 51.000 km geleden de sprong van Peugeootje 1007 naar S85. Een meer dan verviervoudiging in aankoopprijs. Maar na anderhalf jaar nog dagelijks tevreden met die keuze. Heb sindsdien € 0 aan onderhoud-/garagekosten uitgegeven. Omdat ik zelden verre verplaatsingen maak en met mijn vorige auto's ook nooit verschillende types banden gebruikte, rij ik nog steeds uitsluitend op de origineel gemonteerde 19" banden.
 
Welkom mvereecken en ik wens je alvast veel succes met je aankoop. Laat me alvast een blik in de toekomst werpen met wat goed nieuws .

Na de levering is het eerste goede nieuws je factuur van de BIV en de verkeersbelasting... Een kleine 77 euro :biggrin:. Zo goed als eender welke andere auto zit hoger op dat vlak en als je een gelijkaardige ICE had met een paar honderd PK zou hebben, was die eerste factuur alvast > 10.000 euro.

Denk daarnaast aan de 100% (+ 20%) aftrekbaarheid en het goedkopere/gratis laden en je zal al snel merken dat de redelijke grote investeringskost die je initieel hebt gedaan, al snel visibel en tastbaar zal worden op vlak van uitgespaarde kosten en meer dan de moeite loont. Trek die lijn maar de komende maanden en jaren en dan lijkt die enorme investering een zeer goede zaak te zijn in vergelijking met de vele ICE-alternatieven die je hebt.
 
Dag Patrick, leuk om een ervaringsdeskundige in de buurt te hebben :). Ik lees in je footer dat je gespecialiseerd bent in EV-verzekeringen. Ik kom daar zeker nog op terug, kan interessant zijn...

- - - Updated - - -

Ik steek al een vijftal jaren winterbanden en zomerbanden op dezelfde velgen, en heb nooit begrepen wat daar verkeerd aan zou zijn... Ik denk dat de tijd dat het meer schadelijk was voor de banden dan dat het je, financieel en praktisch, voordeel opleverde, uit de vorige eeuw dateert. Kan me vergissen natuurlijk.
Ik denk dat dat perfect ok is; ik zou eerder van de gelegenheid gebruik maken om in de zomer met zwarte velgen te rijden, mooi bij de witte wagen, vind ik (maar dan niet de optionele 21", die ik veel te duur vind).

- - - Updated - - -

Ik hoor net van een relatie die een 70D gaat bestellen dat de prijzen in Nederland per 1 mei met 7% omhoog gaan.
Dat is dus wat ik ook hoorde, en wat me ertoe aanzette toch sneller te bestellen dan ik had gepland...

- - - Updated - - -

Heel herkenbaar! Zoals de andere reacties hier ook al aangeven. Ook ik vroeg me af of dit niet een brug te ver was, of ik geen onverantwoorde risico's nam. Die twijfel zul je nog wel even houden, alle positieve reactie hier ten spijt. Maar wees gerust, je gaat hier gegarandeerd geen spijt van krijgen. Nooit eerder had je een auto waar je elke keer weer met zoveel plezier in stapt. Ik heb dat nog na anderhalf jaar, terwijl ik normaal snel op zaken uitgekeken ben. En al zijn de financiele voordelen in Belgie wellicht niet zo groot als in NL zal ook vanuit financieel oogpunt deze aanschaf te verantwoorden zijn. En als dat al zou tegenvallen (hoewel ik niet zou weten waarom), dan is het maar geld en dan ga je vanzelf relativeren. Je kunt beter spijt krijgen van wat je wel hebt gedaan dan wat je niet hebt gedaan. Ik ben heel blij dat ik in 2013 financieel mijn nek heb uitgestoken. Wat een genot deze auto. En ik verdien het vanzelf allemaal terug. Zet het schroom van je af en vanaf nu alleen nog maar genieten en uitkijken naar de levering!
Dankjewel jm71, samen met de andere reacties net wat ik nodig had :)

- - - Updated - - -

Heb de standaard all seasonbanden op nieuwe aftermarket 19" velgen gezet - en de Tesla velgen gebruik ik met winterbanden. Ben wel bij 19" zomervelgen gebleven...

Kijk maar eens rond in de tread over banden en velgen - staan een hele hoop voorbeelden...
Goed idee! Dankje!

- - - Updated - - -

Welkom mvereecken en ik wens je alvast veel succes met je aankoop. Laat me alvast een blik in de toekomst werpen met wat goed nieuws .

Na de levering is het eerste goede nieuws je factuur van de BIV en de verkeersbelasting... Een kleine 77 euro :biggrin:. Zo goed als eender welke andere auto zit hoger op dat vlak en als je een gelijkaardige ICE had met een paar honderd PK zou hebben, was die eerste factuur alvast > 10.000 euro.

Denk daarnaast aan de 100% (+ 20%) aftrekbaarheid en het goedkopere/gratis laden en je zal al snel merken dat de redelijke grote investeringskost die je initieel hebt gedaan, al snel visibel en tastbaar zal worden op vlak van uitgespaarde kosten en meer dan de moeite loont. Trek die lijn maar de komende maanden en jaren en dan lijkt die enorme investering een zeer goede zaak te zijn in vergelijking met de vele ICE-alternatieven die je hebt.
Dankjewel :). Mijn boekhouder is wat minder optimistisch over de voordelen; het is en blijft een duur totaalplaatje, en ik vermoed dat de dingen soms iets te rooskleurig worden voorgesteld. Laten we eerlijk zijn, het is geen keuze die je helemaal en enkel rationeel maakt. Het is meer zoals mijn vriendin die veel geld uitgeeft tijdens de koopjes, "omdat het koopjes zijn" :). But that's ok :).

- - - Updated - - -

proficiat, bij mij identiek verhaal, in maart 2014 testrit gedaan , was zeer onder de indruk , had al een mooie wagen ( porsche cayenne nieuw model ),maar de leuke rijervaring van der Tesla bleef in mijn geheugen .
Peter, het verhaal is niet vol-le-dig identiek, mijn vorige wagen was geen Porsche Cayenne, maar een Peugeot RCZ. Weliswaar ook tot mijn volle tevredenheid: ik heb 4,5 leuke jaren achter de rug hiermee. Maar hij rijdt niet elektrisch natuurlijk...
 
Dag Patrick, leuk om een ervaringsdeskundige in de buurt te hebben :). Ik lees in je footer dat je gespecialiseerd bent in EV...

M,

Iedereen op het forum is in feite EVangelist geworden door met zijn/haar Tesla te rijden. Je mag me dus zeker ook aanspreken voor andere ervaringen. Om het forum hiervoor niet te belasten is het best om daarvoor via de voorziening PM (private mail) te werken.
 
Wallet anxiety lijkt me totaal niet nodig. Indien je de aankoopprijs (of maandelijkse leasing) aankan zit je goed. Ik neem aan dat je op voorhand je "due diligence" hebt gedaan wat dat betreft.
Zoals reeds aangehaald in deze thread zijn er quasi geen bijkomende kosten.
  1. Om te beginnen is de BIV € 0.
  2. De jaarlijkse verkeersbelasting van € 77 mag die pret niet drukken.
  3. 100%+20% aftrekbaar in een Belgische vennootschap. Ik begreep van m'n boekhouder dat die 20% uiteindelijk wel belast zal worden bij het opheffen van de vennootschap.
  4. De kostprijs voor het verbruik is een fractie van een ICE. Als je wil kan je die kost zelfs compleet elimineren als je je de moeite getroost om telkens een SuC op te zoeken.
  5. Hoe snel je door je banden heen vreet bepaal je in grote mate zelf met je eigen rechtervoet.
  6. Onderhoudsbeurt is optioneel. Als je het per se wil is het iets van €700 per 20.000 km (of was het per jaar?).
  7. Verzekering zal wellicht iets duurder zijn (hogere aankoopwaarde van de wagen) dan voor een goed aangeklede A5. Ga eens luisteren bij je huidig verzekeraar.. maar ga zeker ook eens luisteren bij verzekeraars die ervaring hebben met Tesla en op dit forum actief zijn ;-) (*)
  8. ...

(*) als klant bij een bepaalde verzekeraar ben ik niet geheel onpartijdig :biggrin:
 
mijn vorige wagen was geen Porsche Cayenne, maar een Peugeot RCZ. Weliswaar ook tot mijn volle tevredenheid: ik heb 4,5 leuke jaren achter de rug hiermee. Maar hij rijdt niet elektrisch natuurlijk...

Herkenbaar. Ook ik 'zit' in de IT als zelfstandige ondernemer.. Ook ik reed in een RCZ tot maart dit jaar. En ook ik rij nu tot volle tevredenheid een S85. Ik kan het echt van harte aanraden!
 
Wallet anxiety lijkt me totaal niet nodig. Indien je de aankoopprijs (of maandelijkse leasing) aankan zit je goed. Ik neem aan dat je op voorhand je "due diligence" hebt gedaan wat dat betreft.
Zoals reeds aangehaald in deze thread zijn er quasi geen bijkomende kosten.
  1. Om te beginnen is de BIV € 0.
  2. De jaarlijkse verkeersbelasting van € 77 mag die pret niet drukken.
  3. 100%+20% aftrekbaar in een Belgische vennootschap. Ik begreep van m'n boekhouder dat die 20% uiteindelijk wel belast zal worden bij het opheffen van de vennootschap.
  4. De kostprijs voor het verbruik is een fractie van een ICE. Als je wil kan je die kost zelfs compleet elimineren als je je de moeite getroost om telkens een SuC op te zoeken.
  5. Hoe snel je door je banden heen vreet bepaal je in grote mate zelf met je eigen rechtervoet.
  6. Onderhoudsbeurt is optioneel. Als je het per se wil is het iets van €700 per 20.000 km (of was het per jaar?).
  7. Verzekering zal wellicht iets duurder zijn (hogere aankoopwaarde van de wagen) dan voor een goed aangeklede A5. Ga eens luisteren bij je huidig verzekeraar.. maar ga zeker ook eens luisteren bij verzekeraars die ervaring hebben met Tesla en op dit forum actief zijn ;-) (*)
  8. ...

(*) als klant bij een bepaalde verzekeraar ben ik niet geheel onpartijdig :biggrin:

Ik denk dat deze redenen zeer correct zijn. Als je de maandelijkse afbetaling aankan met jouw zaak, why even doubt?

Als particulier zou ik bijna een bvba opzetten enkel en alleen om een Tesla met correcte voorwaarden aan te kunne kopen ;)

Proficiat met jouw aankoop!
 
Thanks voor de reacties. Ik denk dat de voorwaarden in Nederland wat gunstiger zijn dan in België, en dat het financiële plaatje toch niet zo mooi is als soms wordt getoond (ik heb dit met mijn boekhouder overlegd, en die heeft de vergelijking gemaakt met een diesel van 40000 euro - ik weet dat de vergelijking wat mank loopt, dat de Tesla superieur is aan een wagen van dit klassement, maar dat is wel wat ik realistisch gezien zou komen, mocht ik een nieuwe ICE willen).

Anyway, de enthousiaste reacties stellen me enigszins gerust :)-.

- - - Updated - - -

Als persoonlijk pluspunt wil ik nog toevoegen dat ik op nog geen 5 km woon van een Supercharger station (Gent), waar ik toch wel geregeld gebruik zal van maken :)


Hey mvereecken, Ik woon nog dichter bij dat Suc punt in Gent. Ik denk een tweetal km. We komen elkaar nog zonder twijfel tegen. De mijne is blauw met 21" velgen er onder, pano dak, bleek leder interieur en model 85s. Ook bij mij zelfde onrust na de aankoop maar de boekhouder maakte veel goed met zijn uitleg over fiscale voordelen en bevestiging dat ik niet boven mijn stand aan het leven was. Bovendien leef je maar 1 keer en charmeerde de wagen mij enorm na een testrit. Ik mag hem afhalen 27 mei dus ben al aan het aftellen.