Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wanneer verkoop ik mijn 2019 Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Model 3 SR+ nu als “onderweg” model te koop voor €41.880 in Duitsland. Dat is weliswaar inclusief de duitse ev-bonus van €3000 maar dan nog €3000 beter geprijsd dan €47.995 hier in NL

A34D7591-FFFB-4AED-97AB-E51AD94F0C55.png
CDEEC363-5033-4579-BF3D-44AB9CDC8655.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ramonneke
Model 3 SR+ nu als “onderweg” model te koop voor €41.880 in Duitsland. Dat is weliswaar inclusief de duitse ev-bonus van €3000 maar dan nog €3000 beter geprijsd dan €47.995 hier in NL

View attachment 602531 View attachment 602532
In Duitsland is de bonus 6000 en 3000 netto.
Totaal dus 9000 netto.
Deel voor de fabrikant en deel voor de (Duitse) koper.

Daarnaast is de BTW op dit moment 5% lager.
Als je dus deze zou proberen te kopen vanuit Nederland, krijg je niet de 3000 netto bonus en als de nettoprijs is dan 36103 + 3000 is 39103,- is 47315 incl 21% btw.
Plus ophalen, invoeren etc.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: HWS
Ik heb hem ook zakelijk, met MIA, aangeschaft en denk er sterk over om hem na 3jaar te verkopen. Inderdaad wel wat MIA terug betalen, maar nog wel met nog 2jaar 4% bijtelling en voor de waterval van ex Lease.
Hopelijk is de Y dan een beetje leverbaar
 
Ik heb hem ook zakelijk, met MIA, aangeschaft en denk er sterk over om hem na 3jaar te verkopen. Inderdaad wel wat MIA terug betalen, maar nog wel met nog 2jaar 4% bijtelling en voor de waterval van ex Lease.
Hopelijk is de Y dan een beetje leverbaar
De Mia mag je behouden als hij over 5 kalenderjaren valt. Dus december 2018 tot januari 2022. Ruim 3 jaar dus. Deze behoef je dan niet te desinvesteren.
 
Die van ons staat vanaf vandaag te koop: Tesla Model 3 Standard RWD Plus AutoPilot, 46.280ex - LeaseBijtellingVriendelijk
Heb je nog 4 jaar lang 4% bijtelling :)

Ik volg het even niet. Een nieuwe blauwe Model 3 SR+ kost €51.000. Je vraagt voor een zelfde auto uit 2019 met 18.000 km op de klok €56.000. De bijtelling is weliswaar wat gunstiger, maar dat scheelt over een periode van 4 jaar maximaal €4.000. Dus dan is het nog altijd €52.000, oftewel €1.000 meer voor een tweedehands auto dan voor een nieuwe auto. Mis ik iets?

P.S. Advertenties horen eigenlijk hier thuis: Het vraag en aanbod draadje
 
Ik rij iig nog een jaartje door, mede om de MIA. Ergens in de komende jaren stoppen we met de zaak en dan gaat hij dus naar privé. Aan de auto ligt het niet, die is nog prima. Tot nu toe alleen (voor!)banden vervangen (55.000 km). De nieuwe RWD-Y ziet er wel aantrekkelijk uit. Toch enkele generaties moderner dan onze trouwe 3.
 
Nu de MY RWD rond de 50k in de prijslijst staat is het financieel erg aantrekkelijk om de M3 in te ruilen. Ondanks de hoge km-stand is de opbrengst (en daarmee de afschrijving) erg gunstig. Qua range niet optimaal (ook al valt het mee als ik huidige degradatie meereken) en daar ben ik toch wel van afhankelijk als km-vreter en Italie liefhebber (met de M3 halen we 1.300 km vrij relaxed op 1 dag maar met MY RWD wordt dat een extra tussenstop met overnachting)

Tot zover de afweging met het verstand. M'n afweging met het hart gaat het toch winnen. Dan maar wat meer uitgeven en iets leuks onder m'n kont 😄
(de huidige M3 schuiven we dan door naar prive)
 
Ik kan ze verkopen voor bijna de nieuwprijs (4% auto's) en aantal in Duitsland gekocht (denk dat ik op die zelfs winst maak), maar wat koop ik terug (want ik heb ze wel nodig) ?

Ze kosten namelijk zowat niks op dit moment (PV prive en zaak, nog garantie en alleen de banden vervangen). Is paar honderd laadkosten per jaar en de verzekering. Nieuwere kopen (wel weer EV) is veel meer bijtelling (winst is dan snel weg). Ik kan linksom of rechtsom niet zien dat ik er winst op maak op termijn, dus we rijden ze door.

Ik schijf ze uiteraard af, maar ben bang dat ik mag afttikken als ik ze verkoop (restwaarde is hoog), dat zal wel dalen na paar jaar. Maar datzelfde heb ik met een nieuwere. Overigens hetzelfde "rittje" al gehad met de 0% wagens....... was ook niet slim, gewoon doorrijden en vekopen na 5 jaar (of naar prive schuiven als je BV hebt).

En is geen straf.... ze doen het nog uitstekend :)

p.s. ik wil geen Y..... maar ben wel zo gek om de cybertruck te kopen als die er komt (ook als is dat financieel en praktisch gezien gewoon dom).
 
Last edited:
Nu de MY RWD rond de 50k in de prijslijst staat is het financieel erg aantrekkelijk om de M3 in te ruilen. Ondanks de hoge km-stand is de opbrengst (en daarmee de afschrijving) erg gunstig. Qua range niet optimaal (ook al valt het mee als ik huidige degradatie meereken) en daar ben ik toch wel van afhankelijk als km-vreter en Italie liefhebber (met de M3 halen we 1.300 km vrij relaxed op 1 dag maar met MY RWD wordt dat een extra tussenstop met overnachting)

Tot zover de afweging met het verstand. M'n afweging met het hart gaat het toch winnen. Dan maar wat meer uitgeven en iets leuks onder m'n kont 😄
(de huidige M3 schuiven we dan door naar prive)
Is de hoge opbrengst gunstig voor het doorschuiven naar prive?
 
Ik ben half december 2019 gaan rijden. Is de mia regel dan dat ik kalenderjaren 2020, 2021 en 2022 moet blijven rijden? Vanaf januari 2023 mag ik dan zonder mia desinvestering over naar een volgende auto?
Nee. Minimaal vijf jaar na de eerste dag van het kalenderjaar waarin je de auto kocht. Dus half december 2019 betekent tellen vanaf 1 januari 2019. Daarmee heb je per 1 januari 2024 geen desinvesteringsbijtelling meer.

 
Ik kan ze verkopen voor bijna de nieuwprijs (4% auto's) en aantal in Duitsland gekocht (denk dat ik op die zelfs winst maak), maar wat koop ik terug (want ik heb ze wel nodig) ?

Ze kosten namelijk zowat niks op dit moment (PV prive en zaak, nog garantie en alleen de banden vervangen). Is paar honderd laadkosten per jaar en de verzekering. Nieuwere kopen (wel weer EV) is veel meer bijtelling (winst is dan snel weg). Ik kan linksom of rechtsom niet zien dat ik er winst op maak op termijn, dus we rijden ze door.

Ik schijf ze uiteraard af, maar ben bang dat ik mag afttikken als ik ze verkoop (restwaarde is hoog), dat zal wel dalen na paar jaar. Maar datzelfde heb ik met een nieuwere. Overigens hetzelfde "rittje" al gehad met de 0% wagens....... was ook niet slim, gewoon doorrijden en vekopen na 5 jaar (of naar prive schuiven als je BV hebt).

En is geen straf.... ze doen het nog uitstekend :)

p.s. ik wil geen Y..... maar ben wel zo gek om de cybertruck te kopen als die er komt (ook als is dat financieel en praktisch gezien gewoon dom).
weegt de lagere bijtelling en MRB op een nieuwe nu niet op tegen de hogere bijtelling en MRB van een nieuwe in 2025 als je nu blijft doorrijden?
 
Ik kan ze verkopen voor bijna de nieuwprijs (4% auto's) en aantal in Duitsland gekocht (denk dat ik op die zelfs winst maak), maar wat koop ik terug (want ik heb ze wel nodig) ?

Ze kosten namelijk zowat niks op dit moment (PV prive en zaak, nog garantie en alleen de banden vervangen). Is paar honderd laadkosten per jaar en de verzekering. Nieuwere kopen (wel weer EV) is veel meer bijtelling (winst is dan snel weg). Ik kan linksom of rechtsom niet zien dat ik er winst op maak op termijn, dus we rijden ze door.

Ik schijf ze uiteraard af, maar ben bang dat ik mag afttikken als ik ze verkoop (restwaarde is hoog), dat zal wel dalen na paar jaar. Maar datzelfde heb ik met een nieuwere. Overigens hetzelfde "rittje" al gehad met de 0% wagens....... was ook niet slim, gewoon doorrijden en vekopen na 5 jaar (of naar prive schuiven als je BV hebt).

En is geen straf.... ze doen het nog uitstekend :)

p.s. ik wil geen Y..... maar ben wel zo gek om de cybertruck te kopen als die er komt (ook als is dat financieel en praktisch gezien gewoon dom).
Ik heb een Y besteld en als die geleverd wordt (dec-feb) verkoop ik mijn M3 LR FSD & Trekhaak. Staat dan ca. 65k op de teller en ik zie de meeste met vergelijkbare specs en km aangeboden voor rond de 52k euro. Daar ga ik ook op mikken met als deal sweetener een set winterbanden erbij (passen toch niet op de Y). Is qua afschrijving (ca 15k in iets meer dan 3 jaar) de goedkoopste auto die ik ooit reed.
 
Is de hoge opbrengst gunstig voor het doorschuiven naar prive?

Dat hangt van de situatie af. In ons geval is de restwaarde op papier (o.a. koerslijsten) erg laag vanwege hoge km-stand terwijl de auto in de praktijk nog veel meer waard is. (staat altijd binnen, veel lange 100 km trajecten, altijd AC laden tussen 20-90%, etc.) Vandaar dat we niet inruilen maar doorschuiven naar prive. Tot op heden pakt het erg goed uit, heeft ook te maken met feit dat we ondanks hoge km-standen prive nog nooit onvoorziene kosten hebben gehad. En thuis goedkoop kunnen laden (0,06 cent per kWh -> PV). En elektrische auto's bijzonder weinig onderhoud nodig hebben bij correct gebruik.

Vorige auto uiteindelijk met 300.000 km op de teller verkocht naar Litouwen (gingen veel EV's naar toe). Nog steeds originele remblokken, etc. Over de gehele levensduur waren totale onderhoudskosten slechts 1,4 cent per km! Met de huidige M3 lijkt dat ook te gaan lukken, vooral banden zijn de grootste onderhoudspost maar deze gaan dankzij AWD en goed uitlijnen ook nog relatief lang mee.
 
Ik heb een Y besteld en als die geleverd wordt (dec-feb) verkoop ik mijn M3 LR FSD & Trekhaak. Staat dan ca. 65k op de teller en ik zie de meeste met vergelijkbare specs en km aangeboden voor rond de 52k euro. Daar ga ik ook op mikken met als deal sweetener een set winterbanden erbij (passen toch niet op de Y). Is qua afschrijving (ca 15k in iets meer dan 3 jaar) de goedkoopste auto die ik ooit reed.
Of nog net iets langer wachten tot de prijs van FSD omhoog gaat en je auto in een keer 7500 meer waard wordt…
 
Ik heb de een M3 SR+ van 2019 en een MY RWD besteld omdat hij er toch alweer drie jaar verbeterde tech tussen zit. Ik zal wel flink in snelheid moeten inboeten want ik heb nog de 980 motor en de M3 is zo al sneller. Maar ik hoop wel aan range te winnen want nu in de winter haal ik amper 200km. De M3 heeft 45k km en ik krijg van Tesla 35k overname terwijl ik gelijkaardige zie op autoscout edm aan vraagprijzen van 43k. Ik hoop, als ik hem zou verkopen, er nog rond 40k voor te krijgen. De keuze is met het verstand gemaakt want ik zie liever mijn M3