Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wasstraat: Wel of niet doen, en waarom

This site may earn commission on affiliate links.
Kwam deze oude topic tegen en vroeg me af hoe de Tesla rijders de wagen schoonhouden.
Ik heb mijn auto nu bijna 2 weken en na 2 weekenden voetbal is de S aan een schoonmaakbeurt toe. Met de P 911 ging ik altijd naar Loogman Amsterdam en ben van plan hetzelfde te doen met de S.
Hoe houden jullie de wagen schoon?
Hoe vaak gaan jullie naar de wasstraat?
Zijn er nog zaken om op te letten bijv. buitenspiegels?
 
Kwam deze oude topic tegen en vroeg me af hoe de Tesla rijders de wagen schoonhouden.
Ik heb mijn auto nu bijna 2 weken en na 2 weekenden voetbal is de S aan een schoonmaakbeurt toe. Met de P 911 ging ik altijd naar Loogman Amsterdam en ben van plan hetzelfde te doen met de S.
Hoe houden jullie de wagen schoon?
Hoe vaak gaan jullie naar de wasstraat?
Zijn er nog zaken om op te letten bijv. buitenspiegels?
Met Loogman heb ik de beste ervaring in de omgeving Amsterdam. Ga ongeveer elke week door de wasstraat bij Loogman in Amstelveen of Amsterdam. De spiegels klap ik altijd naar binnen want die kunnen wel eens naar buiten klappen door de borstels aan de zijkant. Verder hou ik ook altijd wat marge ten opzichte van de auto voor mij want het is een keer niet soepel verlopen waardoor ik een 'wasstraat kusje' heb gegeven. De voorganger stond ineens stil.
 
  • Like
Reactions: GIO1974
Ik heb met de X na een half jaar nog steeds niet door de wasstraat gedurfd. Mijn angst zit ‘m niet zozeer in de lak, maar in het feit dat het zo’n grote, brede auto is. Ben bang dat bij de verkeerde keuze wasstraat er een spiegel afknalt o.i.d. Dus ik ga steeds maar langs zo’n wasbox, wat ik eigenlijk zonde van de tijd vind. Mijn angst is dus ongegrond?
 
Kwam deze oude topic tegen en vroeg me af hoe de Tesla rijders de wagen schoonhouden.
Ik heb mijn auto nu bijna 2 weken en na 2 weekenden voetbal is de S aan een schoonmaakbeurt toe. Met de P 911 ging ik altijd naar Loogman Amsterdam en ben van plan hetzelfde te doen met de S.
Hoe houden jullie de wagen schoon?
Hoe vaak gaan jullie naar de wasstraat?
Zijn er nog zaken om op te letten bijv. buitenspiegels?
Er is op dit forum, schat ik in, consensus over het mijden van wasstraten. De kans op krassen is groter en ook de kans dat je je mooie velgen beschadigt aan de vaak te smalle geleiderails is niet denkbeeldig.

Waarom zou je ook naar een wasstraat gaan?
Ik doe het volgende:
-Spuit de Model S met hoge druk vrij van aanhangend vuil en modder
-Sproei de auto in met schuim (40 cc op 400 cc water) met de hogedrukspuit
-Was de auto met een rechthoekige mop op een steel, deze nu en dan in een grote emmer schoon water dopen
-Weer afspuiten met hoge druk, maar nu op een grotere afstand
-Grote waterdruppels afblazen met bladblazer
-Drogen met grote fleecedoeken
Deze totale klus kost mij 25 minuten.

Vergelijk dit met de wasstraat. Ik woon op 7 km van de dichtstbijzijnde. Ik moet er naar toe rijden, ticket kopen, aanschuiven in de rij, door de wasstraat, nadrogen en soms ook nog onderdelen schoonmaken en terug naar huis rijden. In mijn geval ook nog twee keer met de pont. De rit naar de wasstraat en terug kost mij anderhalf uur. Als ik thuis ben is er meestal veel water langs de schone carrosserie gelopen uit de deurhandels, trunk en frunk. Dat water is meestal in strepen opgedroogd en moet dus alsnog worden afgenomen.

In de tijd die het mij meer kost om naar de wasstraat te rijden, kan ik alle deuren, sponningen en instaplijsten schoonmaken. Ook is er dan nog tijd om de auto te stofzuigen en de ruiten binnen af te nemen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: GIO1974
In de handcarwash hebben ze iets nieuw gevonden. Deurstijlen afspuiten met een luchtdrukpistool om het water weg te blazen. Dit vertrouw ik toch niet helemaal. Wellicht spuit er een deel in de deuren, wat niet zo goed zal zijn voor de electronica.
Bladblazer lijkt mij aanvaardbaar.
 
Ziet er allemaal prachtig uit met coatings en bloed, zweet en spierballen, maar je krijgt er echt geen cent extra voor bij inruil, hooguit zal je hem sneller verkopen maar nog steeds tegen de dan gangbare prijs gebaseerd op leeftijd.

Dit helaas moeten ervaren met de verkoop van mijn 996. Nieuw gekocht destijds, in nieuwstaat, dure coatings, the works, plus ook nog eens nieuwe banden en vanalles wat er recent was vernieuwd maar leverde 500 euro extra daarom op.

Ik heb toen gezworen dat mij dit niet nogmaals ging overkomen, dus geen coatings maar gewoon in de afspuitcabine. 10 min werk, 1x per week van werk op weg naar huis. Thuis nog even de deuren en kleppen langs en klaar. Geen krasjes te zien.

In een wasstraat zou ik niet zo snel gaan, teveel overgeslagen plekken, hoewel de Tesla wat dat betreft wel mee zou kunnen vallen.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: IJssch and GIO1974
Ik heb met de X na een half jaar nog steeds niet door de wasstraat gedurfd. Mijn angst zit ‘m niet zozeer in de lak, maar in het feit dat het zo’n grote, brede auto is. Ben bang dat bij de verkeerde keuze wasstraat er een spiegel afknalt o.i.d. Dus ik ga steeds maar langs zo’n wasbox, wat ik eigenlijk zonde van de tijd vind. Mijn angst is dus ongegrond?

Ik begrijp je zorg. Heb ik ook met mijn X. Advies: Zoek een professionele wasstraat die ervaring heeft met grote brede wagens. In mijn geval hadden ze al vaker een X gehad en wisten ze daar dus ook dat het geen probleem was. Wel maakten ze zich zorgen over de niet inklapbare achterspoiler. Die andere X'en konden de spoiler blijkbaar wel inklappen. De eerste 2x is een mannetje met mijn auto meegelopen, sindsdien vertrouw ik het wel. Ben er nu 10x door geweest. Het is iets verder rijden, maar dan heb ik ook overdekt stofzuigen, dus ga ik daar altijd naar toe en neem ik geen risico met andere wasstraten.
 
Deze video van onze oosterburen maakt duidelijk dat het gebruik van wasstraten met een Tesla gevaarlijk kan zijn.
Zijn er meer mensen die zoiets meegemaakt hebben?
Ik zie al scrubbend slechts een druk pratende persoon, wat wordt er duidelijk gemaakt?

(Ik laat me op een of andere manier niet zo gauw meer verleiden tot het volledig bekijken van een filmpje van een pratende teslabezitter...:D)
 
Ik zie al scrubbend slechts een druk pratende persoon, wat wordt er duidelijk gemaakt?

(Ik laat me op een of andere manier niet zo gauw meer verleiden tot het volledig bekijken van een filmpje van een pratende teslabezitter...:D)
En dan verwacht je dat een ander het filmpje wel bekijkt en daar dan op deze plek een voor jou begrijpbare samenvatting van maakt?

Voor wat betreft het duitsche filmpje: Interessante tips, wist ik niet qua Notbremse. Maar ik blijf huiverig voor de wasstraat.
 
Deze video van onze oosterburen maakt duidelijk dat het gebruik van wasstraten met een Tesla gevaarlijk kan zijn.
Zijn er meer mensen die zoiets meegemaakt hebben?
Ja, dit is mij 1x overkomen.
Plotseling stond de auto in P en kwam er een hoop herrie van de duwband. De auto werd niet diagonaal geduwd, zoals die Duitser in het filmpje vertelt.
Ik had vrij snel door dat ik hem weer in N moest zetten (en dus de rem ook nog intrappen).
Ik heb mij altijd afgevraagd hoe dit kon gebeuren. Had ik per ongeluk de rem aangeraakt? Na dit filmpje begrijp ik pas dat dit vaker gebeurt als gevolg van AEB en andere sensoren. Sleepmodus dus voortaan aan zetten.

Het is mij maar 1x gebeurd en ben toch zeker 15x door de wasstraat geweest.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Ja, dit is mij 1x overkomen.
Plotseling stond de auto in P en kwam er een hoop herrie van de duwband. De auto werd niet diagonaal geduwd, zoals die Duitser in het filmpje vertelt.
Ik had vrij snel door dat ik hem weer in N moest zetten (en dus de rem ook nog intrappen).
Ik heb mij altijd afgevraagd hoe dit kon gebeuren. Had ik per ongeluk de rem aangeraakt? Na dit filmpje begrijp ik pas dat dit vaker gebeurt als gevolg van AEB en andere sensoren. Sleepmodus dus voortaan aan zetten.

Het is mij maar 1x gebeurd en ben toch zeker 15x door de wasstraat geweest.
Hij vertelt op 2:15 dat de AEB de auto telkens in parkeerstand zette waardoor hij steeds naar achteren over de 'abstandsbolzen' (bouten(?) die de afstand bewaren) werd geduwd, tot hij bijna tegen de achteropkomende auto aanzat. Blijkbaar nogal heftig.
Oplossing is ofwel sleepstand activeren ofwel alle veiligheidssystemen (vooral AEB) uitzetten.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Hij vertelt op 2:15 dat de AEB de auto telkens in parkeerstand zette waardoor hij steeds naar achteren over de 'abstandsbolzen' (bouten(?) die de afstand bewaren) werd geduwd, tot hij bijna tegen de achteropkomende auto aanzat. Blijkbaar nogal heftig.
Oplossing is ofwel sleepstand activeren ofwel alle veiligheidssystemen (vooral AEB) uitzetten.
Tijd voor een 'wasstraat' knop in het menu ;) (die automatisch uitgaat bij snelheden hoger dan 10km/u)
 
Tijd voor een 'wasstraat' knop in het menu ;) (die automatisch uitgaat bij snelheden hoger dan 10km/u)
Ik snap al die wasstraat verhalen niet zo. Zelf de auto met hoge druk afspuiten, foamen, wassen, afspuiten en drogen, het is een half uur werk. Ik schat in dat iedereen die naar een wasstraat heenrijdt, kaartje koopt, in de rij aansluit, laat wassen en aan het eind van de wasbeurt weer naar huis rijdt, veel meer tijd kwijt is.
Ok, ik kan het op de oprit af, maar dat zal toch voor veel meer gebruikers van een wasstraat gelden.
 
  • Like
Reactions: Xfrank
Ik snap al die wasstraat verhalen niet zo. Zelf de auto met hoge druk afspuiten, foamen, wassen, afspuiten en drogen, het is een half uur werk. Ik schat in dat iedereen die naar een wasstraat heenrijdt, kaartje koopt, in de rij aansluit, laat wassen en aan het eind van de wasbeurt weer naar huis rijdt, veel meer tijd kwijt is.
Ok, ik kan het op de oprit af, maar dat zal toch voor veel meer gebruikers van een wasstraat gelden.
Ik ben niet iedereen, dat weet ik :p, maar terwijl moeder en de kids de Albert Heijn onveilig maken ff de auto door de wasstraat trekken kost me nul extra minuten (maar wel 6 oh nee 8 oh wacht intussen 10 euro).