Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wasstraat: Wel of niet doen, en waarom

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben nog steeds op zoek naar een wasstraat waar de MX doorheen past in de buurt van Rotterdam Zuid.

Het ServiceCenter dat notabene daar zit weet het niet en blijft volhouden alle auto’s met de hand te wassen (daarom duurt alles daar zo lang).

Ik trek hem nu door de wasstraat Firepark bij SeC Den Haag, maar kom daar niet zo vaak langs.
 
Ik ben nog steeds op zoek naar een wasstraat waar de MX doorheen past in de buurt van Rotterdam Zuid.

Het ServiceCenter dat notabene daar zit weet het niet en blijft volhouden alle auto’s met de hand te wassen (daarom duurt alles daar zo lang).

Ik trek hem nu door de wasstraat Firepark bij SeC Den Haag, maar kom daar niet zo vaak langs.

Niet op Zuid maar wel iets dichterbij dan Den Haag: de wasinstallatie bij Rotterdam Airport, naast het Argos tankstation. De plek waar taxibedrijven hun Sprinters wassen en de aardgasvloot tanken.
 
  • Like
Reactions: iWill
Ik ben nog steeds op zoek naar een wasstraat waar de MX doorheen past in de buurt van Rotterdam Zuid.

Het ServiceCenter dat notabene daar zit weet het niet en blijft volhouden alle auto’s met de hand te wassen (daarom duurt alles daar zo lang).

Ik trek hem nu door de wasstraat Firepark bij SeC Den Haag, maar kom daar niet zo vaak langs.
Of bobs in Berkel langs de n471
 
  • Like
Reactions: iWill
Iemand ervaring met een Solid Black door de wasstraat?

IK heb een solide black m3lr besteld met wit interieur, ben benieuwd wat is jouw ervaring nu?
Ps, ik heb tot nu toe altijd mijn autos met de hand gewassen. Gewoon bij gelegenheid in het weekend goed afspoelen, insoppen, afspuiten en laten drogen uit de zon.
Ik lees dat die Solid black gevoelig is voor krasjes, dus een extra reden deze met de hand te wassen. En uiteraard een goede waxlaag aanbrengen vanaf dag 1..
 
IK heb een solide black m3lr besteld met wit interieur, ben benieuwd wat is jouw ervaring nu?
Ps, ik heb tot nu toe altijd mijn autos met de hand gewassen. Gewoon bij gelegenheid in het weekend goed afspoelen, insoppen, afspuiten en laten drogen uit de zon.
Ik lees dat die Solid black gevoelig is voor krasjes, dus een extra reden deze met de hand te wassen. En uiteraard een goede waxlaag aanbrengen vanaf dag 1..
M3LR Solid black 2019. Ik heb hem laten behandelen met een glass coating. Nu was ik hem met 1 half emmertje water, ongeveer 1 x per twee maanden. Niet voor- of naspoelen, alleen afdrogen. Alles met speciale doeken. Perfect, razendsnel. Gewoon ff zoeken op deze fora (of Google)
 
  • Like
Reactions: JeroenM3LR2022
M3LR Solid black 2019. Ik heb hem laten behandelen met een glass coating. Nu was ik hem met 1 half emmertje water, ongeveer 1 x per twee maanden. Niet voor- of naspoelen, alleen afdrogen. Alles met speciale doeken. Perfect, razendsnel. Gewoon ff zoeken op deze fora (of Google)
Thx daar heb ik wat aan, stond op de planning (hoor alleen maar goede berichten) over de Glass coating!
 
M3LR Solid black 2019. Ik heb hem laten behandelen met een glass coating. Nu was ik hem met 1 half emmertje water, ongeveer 1 x per twee maanden. Niet voor- of naspoelen, alleen afdrogen. Alles met speciale doeken. Perfect, razendsnel. Gewoon ff zoeken op deze fora (of Google)
Met half emmertje water betekent dat je al het stof en zand open wrijft. Door de coating niet schadelijk voor je lak, wel voor je coating. Altijd eerst het vuil zo veel mogelijk afspoelen voor je begint te poetsen om swirls te vermijden
 
IK heb een solide black m3lr besteld met wit interieur, ben benieuwd wat is jouw ervaring nu?
Ps, ik heb tot nu toe altijd mijn autos met de hand gewassen. Gewoon bij gelegenheid in het weekend goed afspoelen, insoppen, afspuiten en laten drogen uit de zon.
Ik lees dat die Solid black gevoelig is voor krasjes, dus een extra reden deze met de hand te wassen. En uiteraard een goede waxlaag aanbrengen vanaf dag 1..
Een solid black is inderdaad gevoel voor micro swirl marks hele lichte en kleine krassen in de clear coat. Vreselijk om te zien in de zon.
Veel brengen een glas-coating (wat goedkoper maar tijdelijk) aan, maar het beste is een transparante wrap als PPF (duurder maar gaat langer mee).
 
  • Like
Reactions: JeroenM3LR2022
Maar dan ook echt héél veel duurder...

Ik heb onze S laten glasscoaten en wilde onze 3 laten wrappen. Dat heb ik maar niet gedaan nadat ik de offertes binnen kreeg.

PPF veel te duur inderdaad. Alleen voor echt dure auto's vind ik (boven de 100k). En als je dan ziet hoe de meeste shops het aanbrengen is om te huilen. Wordt door velen alleen op de vlakke delen aangebracht en niet rond de randen/hoekjes. Je ziet dus altijd een naad lopen dan bij de randen van elk paneel. Zijn er maar weinig die PPF echt goed aanbrengen. Beter om dan voor een wrap met kleurfolie te kiezen. Veel goedkoper en dat wordt wel overal netjes aangebracht. Minder bescherming dan PPF, dat dan weer wel. Maar ander voordeel is een apart kleurtje. 😉 Heb zelf beide een wrap met kleurfolie en glascoating daar overheen, erg tevreden mee. Lak blijft zo toch ook goed beschermd tenzij je echt flinke steenslag krijgt vooraan. Wrap zelf gaat ook jaren mee, vooral in combinatie met de glascoating.

En om ontopic te blijven, ik doe de mijne nooit door de wasstraat. Altijd beste om gewoon met de hand te wassen. Doe hem eerst inschuimen om het meeste vuil los te krijgen, dan afspuiten. Daarna pas met 2 emmers met grid guards erin wassen. Vind 1x per 2 maanden wassen ook wel erg lang.. hier altijd 1x per 2 weken meestal. Zo krijg je het vuil er veel makkelijker af.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Heb een abonnement bij ANAC en rij daar iedere week door in de winter. In de zomer dan poets ik een keer met de machine en geef de lak een goede verzegeling en dan kan hij weer een jaar vooruit. Tot op heden geen krassen of swirls als je de auto maar op tijd weer schoon maakt.

Zet de auto in de wasstraat modus en de rijmodus op uitrollen en ga dan in de D door de wasstraat.
 
  • Like
Reactions: JeroenM3LR2022
Heb een abonnement bij ANAC en rij daar iedere week door in de winter. In de zomer dan poets ik een keer met de machine en geef de lak een goede verzegeling en dan kan hij weer een jaar vooruit. Tot op heden geen krassen of swirls als je de auto maar op tijd weer schoon maakt.

Zet de auto in de wasstraat modus en de rijmodus op uitrollen en ga dan in de D door de wasstraat.
Gaat de verzegeling niet verloren in de wasstraat? Ik geef hem jaarlijks een wax van Mcguiars, maar durf hem dan niet met zeep wassen. Met zuiver water lukt door de wax trouwens al goed om hem er als nieuw te laten uit zien.
 
Ik ben bang dat ik binnenkort gearresteerd wordt door de autowas polite.
Ik was mijn Tesla wel vaker dan mijn vorige auto's door de direkt vuil wordende witte kleur. Maar even de hoge druk spuit erover, gevolgd door een borstel aan de hds en dan nog even na-spuiten en klaar.
Zo nu en dan de binnenkant van de deuren met een nat lapje want door de open naden komt daar veel vuil.
 
Ik ben bang dat ik binnenkort gearresteerd wordt door de autowas polite.
Ik was mijn Tesla wel vaker dan mijn vorige auto's door de direkt vuil wordende witte kleur. Maar even de hoge druk spuit erover, gevolgd door een borstel aan de hds en dan nog even na-spuiten en klaar.
Zo nu en dan de binnenkant van de deuren met een nat lapje want door de open naden komt daar veel vuil.

rD0X73W.jpg


👮‍♂️🚓😂

Maar op wit zal het wel meevallen. Vuil zie je er wel goed op, maar verder vrij weinig. 😉 Toch zou ik het zelf nooit doen. 😅 Maar wel altijd lekker snel klaar natuurlijk.
 
Mijn vrouw naar de sauna, kinderen buiten aan het spelen en ik met het nieuwe album van Marillion door mijn oortjes vandaag de Model S (Mayvinci coating) eens onder handen genomen. Gisteren heb ik de Model 3 gewassen wat ook al weer even geleden was. De Model S had ik 30 december voor het laatst een echt grote schoonmaakbeurt gegeven voordat we met de Kerstvakantie gingen skiën. Daarna zo'n 2 maanden en 4.000km niet meer aangeraakt dus hij was echt diepvuil met een harde laag grime op de deuren en kofferbak. Niet mijn gewoonte maar zo is het nu even gegaan.

Vaste routine:

- met tuinslang natspuiten
- Monello arctic foam en de velgen met Gyeon Q2M Iron inspuiten. In de schaduw laten inwerken
- met hoge druk schuim en velgen afspuiten
- Gyeon Bug & Grime op de neus, motorkap, deuren en achterbumper laten inwerken terwijl ik de emmers vul (2 bucket-methode met grit guard)
- auto wassen met Paul Dalton automotive shampoo
- afspoelen met tuinslang
- per paneel opnieuw wassen met onverdunde Qyeon Bathe+ en per paneel direct afspuiten met hoge drukspuit
- de auto losjes drogen met een droogdoek
- sealen met Angelwax Enigma QED
- met droge doek opwrijven
- alle ramen én dak (!) met 70% alcohol ontvetten en daarna sealen met Angelwax H2go
- daarna met een schone doek rondje na rondje om de auto lopen en de laatste residuen of kalkdruppels wegpoetsen
- schrikken van de nieuwe steenslag, krasjes en beschadigingen die tevoorschijn komen
- uiteindelijk mét rugpijn erg genieten van de werkelijk immens diepe gloss die de Mayvinci coating geeft.

Mijn hemel, wat verander ik in een nerd. Ik ga steeds meer op mijn vader lijken.
Mooie gedachte.


Screenshot 2022-03-05 at 18.45.37.png



Screenshot 2022-03-05 at 18.48.41.png


Screenshot 2022-03-05 at 18.52.29.png


Screenshot 2022-03-05 at 18.53.24.png


Screenshot 2022-03-05 at 18.51.26.png