Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat bracht ons er ooit toe onze ICE te ruilen voor een Tesla?

This site may earn commission on affiliate links.
Was idd een heel leuk draadje, maar ik vroeg me af wat elk van ons zélf ooit heeft overgehaald (en niet het argument waarmee we vrienden/kennissen vandaag or morgen willen overhalen).

Wil niet narcistisch zijn en er zelf over beginnen, dus anderen zien maar of dit draadje een goed onderwerp is of niet :)
 
Ik reed met de Prius PlugIn 23% elektrisch, niet slecht toch met een 3 kWh accu, maar ik begon me er steeds meer aan ergeren om op bezine te rijden. Dan is de overstap naar de S niet zo moeilijk, nu heb ik een mooie auto die heel fijn rijdt.
 
De combinatie bijtelling, het innovatieve karakter, looks en de ongekende rijkwaliteit! Ik geniet elke dag van mijn Tesla maar mis soms mijn BMW op korte, zakelijke trips naar het buitenland. Range mag iets groter maar met name de laadsnelheid is naar mijn bescheiden mening te langzaam.
 
Allereerst het feit dat het een zeer mooie auto is.
Daarnaast wees mijn accountant op de lagere tco kosten waardoor de auto bereikbaar werd.
Een proefrit met de acceleratie deed de rest. Nog nooit een moment spijt.
En dan te bedenken dat ik bijna een Volvo V60 twin engine had gekocht.
 
De rust in de auto , autopilot en het grote scherm.
Door alles een beetje positief te berekenen zeker niet duurder dan een bmw 3 gt vol met veiligheidsopties.
Over de streep getrokken door de '3de' kwartaal opruiming van de Tesla..
 
Ja maar hoe hebben jullie dat eigenlijk ontdekt? (zonder publiciteit van Tesla).

Bij mij was het een vriend die een Prius had gekocht in 2008, een andere die een Tesla Roadster kocht (en daarmee naar Bourgondië reed, lang voor het bestaan van SuCs), Elio di Rupo die mijn BMW zwaar begon te belasten, de belachelijk lage prijzen van Lexus hybride occasions in België, die me een RX400h deed aanschaffen, het leuke electro-gevoel van die Lexus hybride die me deed nadenken over full EV's, en dan in 2011 de website van Tesla (en in de eerste plaats het geweldige design van de concept-MS), en inderdaad fiscale voordelen die er plots kwamen.
 
Ik was erg enthousiast over de roadster, maar dat was natuurlijk geen serieuze optie als zakelijke wagen. Toen de Opel Ampera werd aangekondigd ergens eind 2010 heb ik meteen een (weliswaar vrijblijvende) reservering gemaakt. Ik vond het ontwerp lelijk, maar het was de eerste auto waarmee een redelijke afstand volledig elektrisch kon worden gereden zonder de angst om stil te vallen.

Ergens medio 2011 had ik een proefrit in een preproductie exemplaar van de ampera. De auto was in het echt nog lelijker dan op papier, maar het elektrisch rijden was doorslaggevend. Begin 2012 is de ampera geleverd.

Toen medio 2012 de eerste S'en werden geleverd in de VS, werd duidelijk dat die er moest komen. November 2013 kwam die en ging de ampera naar mijn echtgenote. Sinds vorige maand is haar ampera vervangen door een X.
 
Mijn vrouw. :rolleyes:
Ik heb de betreffende e-mail nog:

image.jpeg


In mijn antwoord (dat ik hier maar niet zal posten) heb ik haar letterlijk voor gek verklaard. :oops:
Een paar maanden later (na het lezen van de beroemde blogpost van Maarten Steinbuch) een aanbetaling voor de Model S gedaan...
 
Ik was mijn vw passat echt beu. Zeker na het sjoemel diesel verhaal. Daar heb ik nog steeds niks van gehoord voor mijn dieselmotor. Mijn vw garage veranderde dankzij maffia Dieteren ook nog is van eigenaar. Zo had ik geen binding meer met de nieuwe garagehouder. Het moment om iets totaal anders te kopen! Ik vond het Tesla verhaal tien jaar geleden al fantastisch. Testrit heeft me dan ook onmiddellijk overtuigd. Voor de sport toch nog is testgereden met een Passat gte hybride. Maar dat is echt geen elektrische wagen.

Ben voor mijn zoon van één jaar dan ook trots dat ik geen roet uitstotende mazoutstoof meer heb! Dat doet me wel iets.
 
  • Like
Reactions: KrisB
Leuke vraag!

Bij mij begon het wel met duurzaamheid - toen de vorige auto toe was aan vervanging, zijn we ons gaan verdiepen in de FEV's. Aanvankelijk kwam ik daar niet goed uit: praktisch gezien kwam alleen de Tesla in aanmerking, maar financieel niet omdat ik niet van plan was een ton aan een auto uit te geven.

Totdat een collega me voorrekende dat de tco (mede dankzij de belastingvoordelen) best meeviel. De website van Tesla, dit forum en een proefrit deden de rest. Wel kreeg ik nog de lastige keus of ik de S of de X zou bestellen, want de X was toen net gelanceerd, maar ik kon het niet opbrengen om nog bijna een jaar lang op mijn Tesla te moeten wachten. Daarom is het de S geworden.

En nog geen moment spijt gehad!
 
Een tripje naar een deelneming in Silicon Valley in 2010 - toen viel de naam Tesla en als no-brainer heb ik toen (overmorgen precies 6 jaar geleden) EUR 4,000 gestort voor een reservering - en dat in januari 2012 toen de eerste beelden uit kwamen naar een SIG reservering omgeboekt (en bijgestort). Steeds gedacht dat als het 'niets' zou blijken het wel terug zou komen. Pas na de proefrit in 2012 (weer op bezoek bij dezelfde deelneming) besloten dat het door zou gaan.
Zo ook in december 2012 al gestort voor de SIG X reservering - die ik in afwachting van wegklappende tweede zitrij - aan Wiebe heb overgedaan.
Met smart op goed nieuws op dat front aan het wachten maar ondertussen de - in 2013 aangekochte - Roadster koesteren....
 
  1. Eerste EV die rijdt en er uit ziet als "echte" auto
  2. TCO - model van Maarten
  3. Elon's Masterplan (deel 1) - zijn visie dus
  4. feit dat Elon (ook) een E-type heeft - weet dus wat beauty is
Ongeveer in die volgorde. laatste punt haalde alle twijfel weg -;) Eind april '13 voor het eerst naar gekeken, medio juni ongezien/ongereden besteld, geleverd 23 sep 2013. (via gereserveerde productieplek - via leasemij). Heb daarvoor 20 jaar leaseauto via werkgever gehad - S is de eerste zelf nieuw gekochte auto.
 
Ik volgde de berichtgeving rondom Tesla al een hele tijd van afstand, en was verbaasd over de schoonheid van het Tesla Model S ontwerp. Ik had toen niet het idee dat het een auto was die ik zou kunnen bezitten, maar vond het qua design een verademing ten opzichte van wat er toen op de markt was.
Fast forward een paar jaar, op zoek naar een vervanging van mijn toenmalige wagenpark, maar niks te koop waar mijn hart sneller van ging kloppen (ten minste niet voor het budget dat ik er aan uit wilde geven). Ow en ik wilde pertinent geen diesel vanwege veel stadsritten en een grondige hekel aan turbo motoren en ik wilde minimaal een V6, liefst automaat.
Ik had waarschijnlijk een Citroën C6 of DS5 oid gekocht (ik hou van goede zelfs zompig geveerde auto's), maar die leverden ze niet met V6 benzine blok...
En toen kwam de Model S met zijn 0% bijtelling, 0 euro BPM en MIA/KIA/Vamil belastingvoordelen, waardoor hij binnen mijn budget viel (zonder de belastingvoordelen had ik hem gewoon te duur gevonden in de zin van te weinig waar voor je geld - let wel dat was voordat ik besloot een proefrit te maken).
Tja toen een proefrit gemaakt, toen bleek dat hij voorzien was van luchtvering, de ideale vermogenskarakteristiek had (direct koppel, geen turbogat, geen geschakel en geschok, etc.), fantastische wegligging, ruim en goed uitgerust met zijn grote scherm, geen moeilijk gedoe met car kits en blue tooth, bruikbare navigatie (haha) met google maps integratie, continu online, browser enz. enz., voldoende bereik, en ow, stilte en vibratieloos! Ow en ook nog eens milieuvriendelijk (van het CO2 verhaal was ik me toen nog niet zo heel bewust, maar dat je geen chemische troep en stank de lucht in blaast tijdens het rijden vond ik wel tof). Ook het innoverende aspect sprak me aan, eindelijk een grote verandering ten opzichte van de gevestigde orde.

Ik heb geloof ik dezelfde dag nog de bestelling en aanbetaling gedaan, zo blij was ik dat ik een auto gevonden had die ik echt wilde hebben. Het was gewoon pure hebzucht. Dat gevoel had ik zo lang niet meer gehad.