Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Toch vind ik het heel lastig hier enthousiast van te worden wanneer deze zelfde man het nog geen week eerder over een terugkomst van diesel heeft: "I am convinced that diesel is experiencing a renaissance”, “We are on the offensive and we're going to stay that way.” :mad: Tijd voor nieuw leiderschap.

Klopt, ze investeren nog steeds meer (tot 2025 in ieder geval) in ICE, maar de omvang van de investeringen in EV's zijn wel indrukwekkend. Dat gaan ze vanzelf merken als klanten die een EV kopen nooit meer een ICE kopen. Dan gaat heel snel het lichtje branden.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
@Maicol: Bon, wij gaan volgende week (14/03) in Vilvoorde. Misschien dat ze tegen dan al een antwoord op jouw vragen hebben? Daar zal dan blijken of ze terugkoppelen en aanpassen of stug in hetzelfde verhaal blijven steken. Eigenlijk komt het neer om op de 'reveal' de wagen even te 'voelen' zoals op een autosalon, that's it. Zodra er testritten kunnen gedaan worden, gaat de trein echt vertrekken.


En hoe was het gisteren?
 
Ik ben geweest: mooi en verzorgd event. Champagne en ander druivensap, heerlijke hapjes en een walking dinner. Heel wat dealers die uitleg geven. Gemoedelijke sfeer.
De show zelf bestaat uit een korte inleiding en een reclamevideo met wat basic informatie en de troeven van de wagen: 480 km bereik, 90kWh batterij, 400 pk, 696Nm koppel, 4,8s tot 100 km/u, hoge laadsnelheid (40' tot 80%) en vervolgens de auto die te voorschijn komt en een paar 8-jes rijd in de zaal.
Na de schow kunnen twee uitvoeringen van de iPace bekeken en betast worden.
Mooie stijlvolle wagen, verzorgd afgewerkt, heerljike stoelen.

Heel wat mensen bleven sceptisch, zo kon ik horen bij het aanschuiven om er eens plaats in te nemen: de klassiekers: laden, bereik.

Om praktische redenen allicht, geen mogelijkheid tot een proefrit of om mee te rijden en dat is jammer want veel aanwezigen hadden nog nooit elektrisch gereden. Dus je ziet alleen een mooie, imposante maar niet al te grote auto voor een vanafprijs van bijna 80.000€, maar de meesten beseffen niet hoe elektrisch rijden kan verschillen en dan blijft het gevoel: is die auto die prijs wel waard.

Dé fout die moet rechtgezet worden, het is al herhaaldelijk geschreven, is de enkelfasige lader die achter het linker voorwiel geïnstalleerd werd, hetgeen een zeer ongelukkige plaats is. Zowel plaats als enkelfasig zijn verbeterpunten. Kan me niet voorstellen dat ze dat niet gaan doen.
Ik sprak met iemand die al een tijd een voorinschrijving had. Jaguar doet het wat dat betreft alvast niet beter dan Tesla met de M3: beloofde levertermijn: november ... 2017, initieel vermelde prijs 65.000€. Uiteindelijk wordt het vermoedelijk september 2018 en een prijs van bijna 100.000€. Het aankondigen van een nieuwe EV blijkt nog maar eens gemakkelijker dan het leveren ervan.
 
De reveal was een feestje dat in orde was, ontvangst met Champagne, hapjes a volonté, na de reveal nog een walking dinner.
Om 8 u werden de gordijnen opengeschoven van een zaal met tribunes, een korte film en intro die een kwartiertje duurden, dus snel to the point.
Er waren 2 modellen, een versie van 106K 'First edition' en eentje van 96K 'HSE'.
Dan werden we uitgenodigd om de koetsen vol vettige vingers zetten.
Dealers weten nog niet veel van de technische aspecten, er zou bij ons dealership nog een 'EV-specialist' komen.
Meeste aantallen gaan naar Nederland omdat de wetgeving gaat veranderen.(1300-tal)
Enkele 100-en gereserveerd voor de Belgische markt, ondanks dat België qua aantallen verkoop voor jaguar zelfs op de 2de plaats, na Duitsland komt op het vasteland. .
Mooi design en binnenafwerking ook op goed niveau, een Jaguar-adept vond de sluithaken van de frunk en de deuren erg rudimentair, 'een Jaguar onwaardig'. Als het handschoenvak dichtgeklapt wordt, zie je de boordplank bewegen.
De wagen ziet er compact uit, de binnenruimte is wel wat ruimer dan vermoed, maar ik vind hem vergelijkbaar met Mercedes C, BMW 3-klasse. Achteraan minder beenruimte dan in de MS.
Voor huidige bestellers leveringen pas voor 2019.
DC-laden enkel op 50KW, groter vermogen naar 100KW komt later! Laadpoort enkel Type 2, de CCS DC dubbel pins waren op de tentoongestelde wagens nog niet geïnstalleerd, wel al plaats voorziening, afgedekt door een rubber klepje.
Voor de 4G-connectie moet een abonnement genomen worden, de updates komen gratis en ngl er nood aan is.
Voor de trekhaak leek me de hiervoor aangehaalde 750kg trekgewicht precies wat voorbarig, althans wat ik zo tussen de regels van de uitleg van de dealer aanvoelde is men nog bezig met homologatie...'
Frunk trouwens erg klein gaat imo erg weinig gebruikt worden met 1 kabel ligt deze al goed vol.
Hoogte koffer achteraan is door de aflopende daklijn beperkt, met de banken plat komt er wel veel ruimte vrij.
In de koffer hebben ze ook de ruimte onder het vloerpaneel gekopieerd van Tesla, echter veel kleiner.
Testritten mogelijk vanaf juni.
Enkele foto's:
IMG_2251.JPG
IMG_2255.JPG
IMG_2256.JPG
IMG_2257.JPG
 
Last edited:
Help me even: toen de eerste Tesla's in Europa afgeleverd werden (eind 2013),

-hoeveel range had een MS 85?
-hoeveel Europese SuC's waren er?
-hoeveel Europese DC-snellaadpunten (zoals Fastned) waren er?

Even aanvullen:
- Welke plannen waren er toen van Tesla over DC-snellaadpunten?
- Hoeveel betaalde je toen extra om die plannen van Tesla over DC-snellaadpunten te verwezenlijken?
- Hoeveel belastingvoordeel had je toen op die auto?
- Hoe kon je de Tesla thuis en publiek opladen toentertijd, en wat kostte de stroom bij die publieke laadpalen toen?
- Als je 5 jaar later met een EV komt... Ok ik zie net dat @PaulusdB het prima verwoordt :D
 
  • Like
Reactions: M.W. and PaulusdB
Beste Nederlandse/Belgische Tesla eigenaren en fans, wij zijn 6 studenten van de Fontys hogeschool in Eindhoven en wij mogen met trots zeggen dat Tesla Nederland onze project-opdrachtgever is! Het is een unieke ervaring om voor dit innovatieve bedrijf te mogen brainstormen, wij doen daarom ook ons uiterste best om een goed resultaat op te leveren aan Tesla. Middels deze korte vragenlijst kunt u ons daarbij helpen. Doet u mee?

Elektrische (Tesla) rijder?

Bedankt!
 
Wat bedoel je?
Dat de tijd voor JLR vijf jaar heeft stilgestaan?

Even aanvullen:
- Welke plannen waren er toen van Tesla over DC-snellaadpunten?
- Hoeveel betaalde je toen extra om die plannen van Tesla over DC-snellaadpunten te verwezenlijken?
- Hoeveel belastingvoordeel had je toen op die auto?
- Hoe kon je de Tesla thuis en publiek opladen toentertijd, en wat kostte de stroom bij die publieke laadpalen toen?
- Als je 5 jaar later met een EV komt... Ok ik zie net dat @PaulusdB het prima verwoordt :D

Natuurlijk is het een gemiste kans dat de Jaguar nu slechts 1-fase AC kan laden. Voor de nationale weinig-rijders overigens geen enkel probleem en voor nationale veel-rijders slechts een beperkt probleem. Toch lijkt het er op dat dit binnenkort is opgelost. Natuurlijk is het een gemiste kans dat Jaguar nu slechts max. 50kW DC kan laden. Voor de internationale (vakantie) rijders kan dat een probleem zijn. Toch lijkt het er op dat dit binnenkort is opgelost. En laten we vooral hopen dat 'binnenkort' niet dezelfde proporties van 'Elon-time' aan gaat nemen ;)

Natuurlijk is het een gemiste kans dat Jaguar niet beter naar Tesla heeft gekeken. Natuurlijk is het een gemiste kans dat Jaguar zich qua laden niet bij Tesla heeft aangesloten. Maar het is bijvoorbeeld ook jammer dat je voor uiteindelijk M3 afmetingen zoveel meer moet neertellen (maar dat geldt voor vele auto's). En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch zou het voor mij persoonlijk, en met mijn auto-gebruik van 25K km's per jaar, geen 100% showstopper zijn. Maar wie ben ik?

Naar mijn persoonlijk mening verdient 'het kleine' JLR een pluim dat ze als eerste de handschoen hebben opgepakt en verdient ze zeker niet alle kritiek die hier wordt gespuid. Jaguar-rijders zullen op hun beurt moeten 'pionieren', net zoals toentertijd Tesla-rijders. Laten we hopen dat dit opnieuw pionieren geen al te grote back-fire op elektrisch rijden in zijn algemeenheid zal geven, zoals @S-19910 enige tijd geleden aangaf. In ieder geval is er nu eindelijk keus. En met een beetje mazzel vanaf begin volgend jaar de (fr)Audi e-Tron erbij. Toegegeven, erg laat, maar beter laat dan nooit.
 
  • Like
Reactions: robertvg and ivog
Beste Nederlandse/Belgische Tesla eigenaren en fans, wij zijn 6 studenten van de Fontys hogeschool in Eindhoven en wij mogen met trots zeggen dat Tesla Nederland onze project-opdrachtgever is! Het is een unieke ervaring om voor dit innovatieve bedrijf te mogen brainstormen, wij doen daarom ook ons uiterste best om een goed resultaat op te leveren aan Tesla. Middels deze korte vragenlijst kunt u ons daarbij helpen. Doet u mee?

Elektrische (Tesla) rijder?

Bedankt!
En dat doen jullie via het topic van de andere automerken?
 
Natuurlijk is het een gemiste kans dat de Jaguar nu slechts 1-fase AC kan laden. Voor de nationale weinig-rijders overigens geen enkel probleem en voor nationale veel-rijders slechts een beperkt probleem. Toch lijkt het er op dat dit binnenkort is opgelost. Natuurlijk is het een gemiste kans dat Jaguar nu slechts max. 50kW DC kan laden. Voor de internationale (vakantie) rijders kan dat een probleem zijn. Toch lijkt het er op dat dit binnenkort is opgelost. En laten we vooral hopen dat 'binnenkort' niet dezelfde proporties van 'Elon-time' aan gaat nemen ;)

Natuurlijk is het een gemiste kans dat Jaguar niet beter naar Tesla heeft gekeken. Natuurlijk is het een gemiste kans dat Jaguar zich qua laden niet bij Tesla heeft aangesloten. Maar het is bijvoorbeeld ook jammer dat je voor uiteindelijk M3 afmetingen zoveel meer moet neertellen (maar dat geldt voor vele auto's). En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch zou het voor mij persoonlijk, en met mijn auto-gebruik van 25K km's per jaar, geen 100% showstopper zijn. Maar wie ben ik?

Naar mijn persoonlijk mening verdient 'het kleine' JLR een pluim dat ze als eerste de handschoen hebben opgepakt en verdient ze zeker niet alle kritiek die hier wordt gespuid. Jaguar-rijders zullen op hun beurt moeten 'pionieren', net zoals toentertijd Tesla-rijders. Laten we hopen dat dit opnieuw pionieren geen al te grote back-fire op elektrisch rijden in zijn algemeenheid zal geven, zoals @S-19910 enige tijd geleden aangaf. In ieder geval is er nu eindelijk keus. En met een beetje mazzel vanaf begin volgend jaar de (fr)Audi e-Tron erbij. Toegegeven, erg laat, maar beter laat dan nooit.

Waarom zijn we eigenlijk zo mild? Een nieuwkomer met visie en een missie bouwt elektrische auto's waar iedereen verliefd op wordt met specs die onmogelijk schenen, legt in samenhang (let op dit woord) een dekkend supersnellaadwerk aan (in 2012 gestart, dus al wat jaartjes geleden), doet daarnaast iedereen versteld staan van wat ze op energiegebied doen en de echte auto-industrie is nu, zes jaar later, nog steeds niet echt serieus bezig. En wij maar denken van "Wacht maar, als de grote jongens dat willen" maar jaar na jaar gebeurt er niets meer dan concepten, powerpoints en auto's die nog nauwelijks in de schaduw kunnen staan van de Tesla auto's. Jaguar heeft nu een auto die in de richting komt, maar in vergelijking niet meer dan dat. Als ze de ogen open hadden gehad dan zouden ze precies weten wat ze zouden moeten leveren om een verkoopsucces te realiseren. Maar neen.

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat het uiteindelijk van de Chinezen, die koploper zijn, en Tesla die trendsetter zijn moet komen. Heel jammer, maar als ze echt hadden gewild dan waren ze veel verder geweest.

Ik weet ook hoe het komt. Overschakelen naar duurzame energie komt in hun bedrijfsmissie niet voor. Verdienen aan auto's is het credo en daarnaast een partij trots.

Zo ik heb het (nog eens?) een keer gezegd.
 
Naar mijn persoonlijk mening verdient 'het kleine' JLR een pluim dat ze als eerste de handschoen hebben opgepakt en verdient ze zeker niet alle kritiek die hier wordt gespuid.
Het valt me eigenlijk reuze mee met die kritiek, ik zie slechts twee punten steeds terugkomen: laad-infra en 1-fase lader, en verder misschien nog kritiek op de hoge prijs. En ja de onbekendheid bij de typische ICE dealers. Voor de rest lees ik eigenlijk alleen maar bewondering.
Laadinfra+lader bepaalt heel sterk de bruikbaarheid van de auto en is dus de achilleshiel van de Jaguar. Geen wonder dat daar de nadruk op gelegd wordt...
 
Natuurlijk is het een gemiste kans dat Jaguar nu slechts max. 50kW DC kan laden. Voor de internationale (vakantie) rijders kan dat een probleem zijn. Toch lijkt het er op dat dit binnenkort is opgelost.

Binnenkort? Hoe dan? De oplossing vereist twee partijen: Jaguar (die fabrikant die ook 1-fase zo’n goed idee vond) en een laadpalenclub met daadkracht. Het palenclubje van de gevestigde jongens is vooralsnog actiever met spandoeken dan met het plaatsen van 175 kW palen.

Ik ben dus razend benieuwd wie bereid is om 100.000 euro te betalen voor een probleem dat zich volgens alleen de autoverkoper snel gaat oplossen.
 

Attachments

  • BA922EC8-965E-4B55-965B-074DD157448B.png
    BA922EC8-965E-4B55-965B-074DD157448B.png
    1 MB · Views: 32
  • Like
Reactions: MusQueTear
Het valt me eigenlijk reuze mee met die kritiek, ik zie slechts twee punten steeds terugkomen: laad-infra en 1-fase lader, en verder misschien nog kritiek op de hoge prijs. En ja de onbekendheid bij de typische ICE dealers. Voor de rest lees ik eigenlijk alleen maar bewondering.
Laadinfra+lader bepaalt heel sterk de bruikbaarheid van de auto en is dus de achilleshiel van de Jaguar. Geen wonder dat daar de nadruk op gelegd wordt...

Vraag een willekeurig iemand iets over EV's en het gaat altijd over de combinatie van bereik en laden.