You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik zie het zo pessimistisch niet. Als de spreekwoordelijke buurman het EVangelie begint te verkondigen dat hij iets meer heeft uitgegeven aan zijn auto, maar na 5 jaar voordeliger uit is gaat de bal wel aan het rollen. En een groot deel van de bevolking hoeft geen high-techzaken dus ik zie de Bolt als een perfecte aanvulling op het huidige EV-landschap.In mijn verhaal heb ik niets negatiefs over Opel gezegd. Het zijn gewoon keigoede auto's.
Een Opelrijder zal dan ook geneigd zijn om als volgende auto weer een auto te kopen. En terecht.
Naast het behoorlijk uitgebreide aanbod van brandstofauto's is er volgend jaar ook een EV.
Maar zal men die massaal gaan kopen?
Degene aan wie elektrisch rijden (nog) niet veel zegt zal niet voor een prijs van een mooie Insigna een Astra gaan kopen met prestaties die nog onderdoen voor die van een Astra van 23 mille. Heel kort door de bocht gezegd.
Wil men wel elektrisch gaan rijden dan is dat zo'n grote overstap dat men die vanzelfsprekende merkentrouw gemakkelijker overboord zal kunnen zetten. Dan komt men ook in aanraking met andere EV rijders die ongetwijfeld over Model 3 vertellen, en dat de Bolt/Ampera-E ook gewoon een Amerkaanse auto is. En wat te denken van hun eigen kinderen die Pap gek gaan maken? En dan gaan ze zoeken op Internet en forums voordat ze een beslissing nemen. En ze maken eens een proefritje, al is het eerst in een S, in de wetenschap dat de 3 niet veel minder zal aanvoelen (als hij dat al doet). De tijdens zijn veranderd op het moment dat men elektrisch gaat "denken".
We zullen het zien en voor mij geldt: We moeten het eerst nog zien.
Ik zie het zo pessimistisch niet. Als de spreekwoordelijke buurman het EVangelie begint te verkondigen dat hij iets meer heeft uitgegeven aan zijn auto, maar na 5 jaar voordeliger uit is gaat de bal wel aan het rollen. En een groot deel van de bevolking hoeft geen high-techzaken dus ik zie de Bolt als een perfecte aanvulling op het huidige EV-landschap.
Veel nieuwe auto's in Nederland worden geleased en via de werkgever beschikbaar gesteld. Dan is bijtelling een zeer belangrijke factor hebben we de afgelopen jaren gezien. Een EV wat dat betreft het vinkje in het juiste vakje.Een Opelrijder zal dan ook geneigd zijn om als volgende auto weer een auto te kopen. En terecht.
Naast het behoorlijk uitgebreide aanbod van brandstofauto's is er volgend jaar ook een EV.
Maar zal men die massaal gaan kopen?.
Veel nieuwe auto's in Nederland worden geleased en via de werkgever beschikbaar gesteld. Dan is bijtelling een zeer belangrijke factor hebben we de afgelopen jaren gezien. Een EV wat dat betreft het vinkje in het juiste vakje.
Combineer dat met de gunstige TCO en ik denk dat ze inderdaad als warme broodjes gaan.
Zeg je nou dat de productie van de Bolt is uitgesteld?? Zullen de aandelen van GM wel in elkaar storten
Hans,En dan moeten ze nu nu weer aankijken tegen de Supercharger Next Gen met autocharging en ongetwijfeld > 200 Kw. Wanneer krijgen ze het door?
En dan moeten ze nu nu weer aankijken tegen de Supercharger Next Gen met autocharging en ongetwijfeld > 200 Kw. Wanneer krijgen ze het door?
Hans,
Ik proef enige aversie tegenover de andere autobouwers.
Het is toch mooi dat ze eindelijk een beetje in beweging komen, we willen toch allemaal dat de transitie naar EVs zo snel mogelijk gaat?
Hans,
Ik proef enige aversie tegenover de andere autobouwers.
Het is toch mooi dat ze eindelijk een beetje in beweging komen, we willen toch allemaal dat de transitie naar EVs zo snel mogelijk gaat?
Het zou wel eens kunnen gaan om meer dan een andere plug. Ik begrijp dat de Duitse wagens op een hogere spanning willen werken. Daardoor blijven de stromen lager hetgeen voor echt hoge laadvermogens een must is.-Waarschijnlijk met een nieuwe plug of CCS 2.0
We moeten om allerlei redenen zo snel mogelijk de transitie maken van ICE naar full-EV's. Ik denk dat iedereen hier op het forum het daar wel mee eens zal zijn.
Tesla heeft hierin een mijlpaal gezet met Model-S; en hopelijk doen ze dat met Model-3 nog eens opnieuw.
Maar Tesla zal in z'n eentje de transitie niet kunnen bolwerken; smaken verschillen nu eenmaal en er zullen altijd mensen zijn die blijven zweren bij een Duitse of een Franse fabrikant (en noem ook maar andere). Zonder dat daar een rationele verklaring voor is (of zelfs moet voor zijn).
Belangrijk om de transitie klaar te spelen zijn niet alleen mooie PP-oplossingen; of zelfs goede EV's. Ook de laadinfrastructuur is essentieel.
En als daar een belangrijke stap gezet wordt; kan ik dat alleen maar toejuichen. In zoverre dat de oplossingen "open" zijn voor andere EV's.
Tesla heeft de doorbraak mede kunnen forceren via zijn gratis supercharger-netwerk. Een feature zonder weerga.
Maar het lijkt mij op de langere termijn geen houdbare oplossing dat iedere fabrikant zijn eigen netwerk zou uitbouwen. Een "open" oplossing zal in the long run het pleit winnen.
Het supercharger-netwerk openstellen voor andere merken kan een oplossing zijn; maar ik denk dat daar heel wat obstakels in de weg staan. Waaronder ook zuiver politieke.
Mijns inziens zal bijvoorbeeld de spanning bij nieuwe krachtige EV's (van het niveau Model-S) hoger zijn dan de spanning nu.
Tesla botst nu aan tegen de hoge stromen. 1000Amp en meer is niet om te lachen; zorgt naast grote mechanische krachten op de geleiders ook voor belangrijke thermische problemen en dus ook rendementsverliezen.
Idem bij het laden; we halen aan de Suc (gelijk)stromen boven de 250A. Niet evident. En het vermogen nog verder opvoeren (in zoverre de batterij dit aankan) zal deze problemen alleen maar vergroten.
De oplossing is simpel : hogere spanning.
En die zullen we m.i. dan ook gaan zien bij de introductie van nieuwe grote EV's; die er nu toch staat aan te komen.
(nog even vermelden dat ik géén plannen heb om mijn classic in te ruilen; en de dag dat ik noodgedwongen een nieuwe wagen zal moeten komen zal het een Tesla zijn. Ook zonder dat daar een rationele verklaring voor is )