Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
In mijn verhaal heb ik niets negatiefs over Opel gezegd. Het zijn gewoon keigoede auto's.

Een Opelrijder zal dan ook geneigd zijn om als volgende auto weer een auto te kopen. En terecht.

Naast het behoorlijk uitgebreide aanbod van brandstofauto's is er volgend jaar ook een EV.

Maar zal men die massaal gaan kopen?

Degene aan wie elektrisch rijden (nog) niet veel zegt zal niet voor een prijs van een mooie Insigna een Astra gaan kopen met prestaties die nog onderdoen voor die van een Astra van 23 mille. Heel kort door de bocht gezegd.

Wil men wel elektrisch gaan rijden dan is dat zo'n grote overstap dat men die vanzelfsprekende merkentrouw gemakkelijker overboord zal kunnen zetten. Dan komt men ook in aanraking met andere EV rijders die ongetwijfeld over Model 3 vertellen, en dat de Bolt/Ampera-E ook gewoon een Amerkaanse auto is. En wat te denken van hun eigen kinderen die Pap gek gaan maken? En dan gaan ze zoeken op Internet en forums voordat ze een beslissing nemen. En ze maken eens een proefritje, al is het eerst in een S, in de wetenschap dat de 3 niet veel minder zal aanvoelen (als hij dat al doet). De tijdens zijn veranderd op het moment dat men elektrisch gaat "denken".

We zullen het zien en voor mij geldt: We moeten het eerst nog zien.
 
In mijn verhaal heb ik niets negatiefs over Opel gezegd. Het zijn gewoon keigoede auto's.

Een Opelrijder zal dan ook geneigd zijn om als volgende auto weer een auto te kopen. En terecht.

Naast het behoorlijk uitgebreide aanbod van brandstofauto's is er volgend jaar ook een EV.

Maar zal men die massaal gaan kopen?

Degene aan wie elektrisch rijden (nog) niet veel zegt zal niet voor een prijs van een mooie Insigna een Astra gaan kopen met prestaties die nog onderdoen voor die van een Astra van 23 mille. Heel kort door de bocht gezegd.

Wil men wel elektrisch gaan rijden dan is dat zo'n grote overstap dat men die vanzelfsprekende merkentrouw gemakkelijker overboord zal kunnen zetten. Dan komt men ook in aanraking met andere EV rijders die ongetwijfeld over Model 3 vertellen, en dat de Bolt/Ampera-E ook gewoon een Amerkaanse auto is. En wat te denken van hun eigen kinderen die Pap gek gaan maken? En dan gaan ze zoeken op Internet en forums voordat ze een beslissing nemen. En ze maken eens een proefritje, al is het eerst in een S, in de wetenschap dat de 3 niet veel minder zal aanvoelen (als hij dat al doet). De tijdens zijn veranderd op het moment dat men elektrisch gaat "denken".

We zullen het zien en voor mij geldt: We moeten het eerst nog zien.
Ik zie het zo pessimistisch niet. Als de spreekwoordelijke buurman het EVangelie begint te verkondigen dat hij iets meer heeft uitgegeven aan zijn auto, maar na 5 jaar voordeliger uit is gaat de bal wel aan het rollen. En een groot deel van de bevolking hoeft geen high-techzaken dus ik zie de Bolt als een perfecte aanvulling op het huidige EV-landschap.
 
Ik zie het zo pessimistisch niet. Als de spreekwoordelijke buurman het EVangelie begint te verkondigen dat hij iets meer heeft uitgegeven aan zijn auto, maar na 5 jaar voordeliger uit is gaat de bal wel aan het rollen. En een groot deel van de bevolking hoeft geen high-techzaken dus ik zie de Bolt als een perfecte aanvulling op het huidige EV-landschap.

"Iets meer" is wel 50%. En daarnaast zal voorlopig de combi EV en high tech nog wel de realiteit blijken. En dart de buurman niet fatsoenlijk op vakantie kan, ook iets dat erg leeft. Maar ik wacht het verder af. Jullie kennen mijn 2 centjes.
 
Een Opelrijder zal dan ook geneigd zijn om als volgende auto weer een auto te kopen. En terecht.
Naast het behoorlijk uitgebreide aanbod van brandstofauto's is er volgend jaar ook een EV.
Maar zal men die massaal gaan kopen?.
Veel nieuwe auto's in Nederland worden geleased en via de werkgever beschikbaar gesteld. Dan is bijtelling een zeer belangrijke factor hebben we de afgelopen jaren gezien. Een EV wat dat betreft het vinkje in het juiste vakje.
Combineer dat met de gunstige TCO en ik denk dat ze inderdaad als warme broodjes gaan.
 
Veel nieuwe auto's in Nederland worden geleased en via de werkgever beschikbaar gesteld. Dan is bijtelling een zeer belangrijke factor hebben we de afgelopen jaren gezien. Een EV wat dat betreft het vinkje in het juiste vakje.
Combineer dat met de gunstige TCO en ik denk dat ze inderdaad als warme broodjes gaan.

Nog één keer dan. Dan mag de bakker wel echt gaan bakken want voor 2017 verwacht GM er niet meer dan iets boven de 30k te kunnen bouwen. Hoeveel daarvan zullen er naar Europa komen en hoeveel daarvan uiteindelijk ergens in Q3 of Q4 naar NL. Als het een beetje meezit zijn er aan het eind van 2017 al meer Model 3'tjes gefabriceerd dan de Bolt. Niet dat ik tegen de Bolt ben maar ik ageer wel tegen de vooronderstelling dat als een auto maar elektrisch is en een goed bereik heeft "het wel goed zal komen".

Stel je de auto voor in de showroom waar hij staat tussen allerlei veel goedkopere en beter presterende ICE's waarmee je probleemloos door Europa kunt rijden. Ik weet niet wat de marges zijn op de Bolt in vergelijking met de Insignia of de, momenteel door Opel hevig aangeprezen, Zafira maar het werkt niet wanneer er niet ook bij de verkopers/dealers een aardverschuiving plaatsvindt.

Ik verwacht dat er de komende tijd veel info over Model 3 vrij gaat komen, dat er als eerste zodra dat mogelijk is, een serie wordt gebouwd voor alle salesvestigingen voor proefritten. Het zal nog spannend worden .

Leasemaatschappijen komen nu al met Model 3 aanbiedingen dus het zal bij geen enkele "werkgever" onopgemerkt blijven.

Ik hoop dat ik ongelijk heb want ik zie ook het liefste elke gereden kilometer elektrisch maar de weg daarheen is nog lang en kent hobbels die we niet moeten onderschatten en tot nu toe is Tesla de enige die dat ziet en daar adequaat mee om gaat.
 
En dan moeten ze nu nu weer aankijken tegen de Supercharger Next Gen met autocharging en ongetwijfeld > 200 Kw. Wanneer krijgen ze het door?
Hans,
Ik proef enige aversie tegenover de andere autobouwers.
Het is toch mooi dat ze eindelijk een beetje in beweging komen, we willen toch allemaal dat de transitie naar EVs zo snel mogelijk gaat?
 
En dan moeten ze nu nu weer aankijken tegen de Supercharger Next Gen met autocharging en ongetwijfeld > 200 Kw. Wanneer krijgen ze het door?

Hans,
Ik proef enige aversie tegenover de andere autobouwers.
Het is toch mooi dat ze eindelijk een beetje in beweging komen, we willen toch allemaal dat de transitie naar EVs zo snel mogelijk gaat?

Ik denk dat ik jullie allebei begrijp. (korte reply in twitterstijl)
-Waarom weer een nieuwe infrastructuur uitbouwen ipv. de SuC's niet gewoon meer verdichten?
-Waarschijnlijk met een nieuwe plug of CCS 2.0
 
Hans,
Ik proef enige aversie tegenover de andere autobouwers.
Het is toch mooi dat ze eindelijk een beetje in beweging komen, we willen toch allemaal dat de transitie naar EVs zo snel mogelijk gaat?

Niks aversie. Alleen snappen ze het niet. Het gaat niet om hun ideetjes of trots of hoe je het ook noemen wilt, maar om de klant anno 2017. Zodra deze echt naar een EV gaat kijken (rijdt nu nog blij rond in zijn A6 en vergelijkbaren) gaat dat gepaard met een andere mindset en dan wil hij daar wel serieus genomen worden en niet afgescheept. De enige die dat door heeft, een goede formule heeft ontwikkeld en ook GEREALISEERD en de deur wijd open heeft staan om anderen mee te laten doen is bekend. Natuurlijk moeten ze in beweging komen maar niet vanuit hun denken van een eeuw oud maar met een nieuwe kijk naar een toekomst waar een gemeenschappelijk doel (ook bekend) leidraad is voor inzet van hun bedrijf en daarbij past beter een krachtenbundeling dan op vele plaatsjes hetzelfde wiel uitvinden en doorlopend roepen dat ze de grootste, de marktleider, de aanvoerder etc. gaan worden. Als geboren Rotterdammer ken ik nog een oude lijfspreuk: "Geen woorden maar daden". En natuurlijk mogen we kritisch kijken en onze ervaring tot nu toe projecteren op initiatieven, zoals roepen dat 350 Kw er gaat komen terwijl de praktijk al duidelijk maakt dat we daar niet eens op wachten, evenals de batterij van 150 kWh.
Zo, dat staat er!
 
-Waarschijnlijk met een nieuwe plug of CCS 2.0
Het zou wel eens kunnen gaan om meer dan een andere plug. Ik begrijp dat de Duitse wagens op een hogere spanning willen werken. Daardoor blijven de stromen lager hetgeen voor echt hoge laadvermogens een must is.
Maar door dit verschil in werkingsspanning zou het verschil tussen de huidige CCS en de toekomstige en het verschil tussen de huidige SUC en de toekomstige CCS wel eens te groot kunnen worden om beide nog compatibel te maken of gewoon met een koppelstuk genre chademo-adapter te werken.
 
We moeten om allerlei redenen zo snel mogelijk de transitie maken van ICE naar full-EV's. Ik denk dat iedereen hier op het forum het daar wel mee eens zal zijn.

Tesla heeft hierin een mijlpaal gezet met Model-S; en hopelijk doen ze dat met Model-3 nog eens opnieuw.

Maar Tesla zal in z'n eentje de transitie niet kunnen bolwerken; smaken verschillen nu eenmaal en er zullen altijd mensen zijn die blijven zweren bij een Duitse of een Franse fabrikant (en noem ook maar andere). Zonder dat daar een rationele verklaring voor is (of zelfs moet voor zijn).

Belangrijk om de transitie klaar te spelen zijn niet alleen mooie PP-oplossingen; of zelfs goede EV's. Ook de laadinfrastructuur is essentieel.
En als daar een belangrijke stap gezet wordt; kan ik dat alleen maar toejuichen. In zoverre dat de oplossingen "open" zijn voor andere EV's.
Tesla heeft de doorbraak mede kunnen forceren via zijn gratis supercharger-netwerk. Een feature zonder weerga.
Maar het lijkt mij op de langere termijn geen houdbare oplossing dat iedere fabrikant zijn eigen netwerk zou uitbouwen. Een "open" oplossing zal in the long run het pleit winnen.

Het supercharger-netwerk openstellen voor andere merken kan een oplossing zijn; maar ik denk dat daar heel wat obstakels in de weg staan. Waaronder ook zuiver politieke:(.

Mijns inziens zal bijvoorbeeld de spanning bij nieuwe krachtige EV's (van het niveau Model-S) hoger zijn dan de spanning nu.
Tesla botst nu aan tegen de hoge stromen. 1000Amp en meer is niet om te lachen; zorgt naast grote mechanische krachten op de geleiders ook voor belangrijke thermische problemen en dus ook rendementsverliezen.
Idem bij het laden; we halen aan de Suc (gelijk)stromen boven de 250A. Niet evident. En het vermogen nog verder opvoeren (in zoverre de batterij dit aankan) zal deze problemen alleen maar vergroten.

De oplossing is simpel : hogere spanning.
En die zullen we m.i. dan ook gaan zien bij de introductie van nieuwe grote EV's; die er nu toch staat aan te komen.


(nog even vermelden dat ik géén plannen heb om mijn classic in te ruilen; en de dag dat ik noodgedwongen een nieuwe wagen zal moeten komen zal het een Tesla zijn. Ook zonder dat daar een rationele verklaring voor is ;) )
 
We moeten om allerlei redenen zo snel mogelijk de transitie maken van ICE naar full-EV's. Ik denk dat iedereen hier op het forum het daar wel mee eens zal zijn.

Tesla heeft hierin een mijlpaal gezet met Model-S; en hopelijk doen ze dat met Model-3 nog eens opnieuw.

Maar Tesla zal in z'n eentje de transitie niet kunnen bolwerken; smaken verschillen nu eenmaal en er zullen altijd mensen zijn die blijven zweren bij een Duitse of een Franse fabrikant (en noem ook maar andere). Zonder dat daar een rationele verklaring voor is (of zelfs moet voor zijn).

Belangrijk om de transitie klaar te spelen zijn niet alleen mooie PP-oplossingen; of zelfs goede EV's. Ook de laadinfrastructuur is essentieel.
En als daar een belangrijke stap gezet wordt; kan ik dat alleen maar toejuichen. In zoverre dat de oplossingen "open" zijn voor andere EV's.
Tesla heeft de doorbraak mede kunnen forceren via zijn gratis supercharger-netwerk. Een feature zonder weerga.
Maar het lijkt mij op de langere termijn geen houdbare oplossing dat iedere fabrikant zijn eigen netwerk zou uitbouwen. Een "open" oplossing zal in the long run het pleit winnen.

Het supercharger-netwerk openstellen voor andere merken kan een oplossing zijn; maar ik denk dat daar heel wat obstakels in de weg staan. Waaronder ook zuiver politieke:(.

Mijns inziens zal bijvoorbeeld de spanning bij nieuwe krachtige EV's (van het niveau Model-S) hoger zijn dan de spanning nu.
Tesla botst nu aan tegen de hoge stromen. 1000Amp en meer is niet om te lachen; zorgt naast grote mechanische krachten op de geleiders ook voor belangrijke thermische problemen en dus ook rendementsverliezen.
Idem bij het laden; we halen aan de Suc (gelijk)stromen boven de 250A. Niet evident. En het vermogen nog verder opvoeren (in zoverre de batterij dit aankan) zal deze problemen alleen maar vergroten.

De oplossing is simpel : hogere spanning.
En die zullen we m.i. dan ook gaan zien bij de introductie van nieuwe grote EV's; die er nu toch staat aan te komen.


(nog even vermelden dat ik géén plannen heb om mijn classic in te ruilen; en de dag dat ik noodgedwongen een nieuwe wagen zal moeten komen zal het een Tesla zijn. Ook zonder dat daar een rationele verklaring voor is ;) )

Waarom zijn we zo bang voor de hoge spanning. Op enig moment kan het best zijn dat dan gebouwde Tesla's werken met bijvoorbeeld 800 volt. Superchargers zullen daaraan aangepast worden en het is dan een koud kunstje om softwarematig te regelen dat een eerdere Tesla 400 volt krijgt en de nieuwere 800 (of misschien wel 1.000). Daar zijn helemaal geen problemen, althans geen die men niet gewoon slim op zal lossen. En met straks 500 Supercharger locaties in Europa en daarnaast een paar duizend destination chargers zal ik niet gauw om een adapter gaan vragen naar CCS. En zolang Fastned blijft uitbreiden zullen zij op enig moment, als bijv. Model 3 wordt uitgeleverd, een mooie partner kunnen zijn. Per slot van rekening hebben zij al echt iets neergezet dat herkenbaar is (een mooi eigen gezicht), betrouwbaar en op strategisch goede plaatsen.
 
Vanochtend, in de wachtkamer bij de tandarts, kreeg ik weer eens een Autoweek onder ogen. Er stonden twee pagina's over electrische auto's, met name de volkswagen ID en een Mercedes. Dan lees je over minimaal 500km bereik en (igv de Mercedes) laden in 5 minuten.
Nu zijn we hier op het forum net zo objectief als een voetballiefhebber in Rotterdam Zuid dus ik kan jullie mening wel raden, maar hoe denken ze dat te gaan realiseren? Het klinkt als een retorische vraag, maar ik stel me graag even naief op en geloof even in het beloofde, al is het alleen maar om de EV revolutie te steunen. Hoe krijgen ze een accu die een dergelijk bereik moet kunnen bieden in een auto zo groot als een VW Golf? Is hier sprake van compleet andere technieken? En laden binnen enkele minuten, komen we dan het op terrein zoals hierboven beschreven (voltages en amperages) of is daar ook sprake van andere technieken? Want daar wijdt Autoweek natuurlijk totaal niet over uit.