Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
heeft die Kona ook slechts een 1faze lader @ 1x32A ? (naast ccs, maar dat is niet echt een thuis-lader)

zou toch jammer zijn...
en al helemaal in Nederland met de standaard 3x25A aansluitingen.

Klopt, 1-fase helaas. Maar voor mijn vader is het voldoende. Rijdt doorgaans maar 35 km op een dag. Voldoende Fastned inmiddels en met 482 WLTP bereik niet snel nodig.

482km WLTP uit een 64kWh accu klinkt erg efficient. Ik ben benieuwd wat de praktijkcijfers zullen zijn en de EPA rating in vergelijk met de Model 3.

Ja, Hyundai heeft met Ioniq al laten zien dat ze begrijpen hoe belangrijk efficientie is. Voorkant van Kona Electric is ook dicht en glad net als Model 3. Model 3 LR zal overigens een veel groter bereik hebben. Ik verwacht rond 600 km WLTP, misschien zelfs meer.
 
even naar I-Pace wezen kijken - mooie auto en strakke afwerking. Ook op het oog stuk kleiner dan de X - meer vergelijkbaar met de 3 denk ik... Laadinfo in navigatie nog uitermate klungelig. Zeker bij de instellingen - veel te veel onnodige dingen die je kan instellen als het gaat om laadopties. Kwam zelfs "Tesla laadpalen" in het menu tegen... (Waarschijnlijk zodat je makkelijk kan gaan kijken hoe het wel moet -;) Data van New Motion is geïntegreerd, wat op zich mooi is. maar alleen voor laadpunten in de buurt. Veelzeggend is het scherm met de laadopties (alle 50kW) richting ons vakantieadres in Italia. 1.100 km, aangegeven reistijd bijna 15 uur...Of je alleen de laadpunten ziet waar je met je NM pas terecht kunt, kon de verkoper mij niet vertellen. Frunk ruimte kan een kabel in - Trunk vond ik ook minder groot dan verwacht.

En dit zijn de aanbevolen thuislaadpunten- loopt via Eneco. €2.020 (incl.)voor 7kWh lader lijkt/is prijzig, maar daarvoor wordt het end-to-end werkend opgeleverd (incl graafwerk, aansluiting etc.). Voor het Jaguar publiek wel zo handig. 3,7kWh lader kan je ook krijgen - voor €1,.858. Zinloos alternatief natuurlijk. Stukje tekst in folder over het door Eneco vergoeden van de stroom begrijp ik niet helemaal.. (zie foto). Heb er geen foto van maar ergens stond de optie om aan te geven hoeveel SoC je miniaal in je accu wilt hebben. Laagste dat je kon opgeven was 30%.. Aangepast voor Jaguar publiek...
 

Attachments

  • IMG_3200.jpg
    IMG_3200.jpg
    177.5 KB · Views: 50
  • IMG_3198.jpg
    IMG_3198.jpg
    152.8 KB · Views: 40
  • IMG_3193.jpg
    IMG_3193.jpg
    133.5 KB · Views: 41
  • IMG_3191.jpg
    IMG_3191.jpg
    184.1 KB · Views: 46
  • IMG_3187.jpg
    IMG_3187.jpg
    162.8 KB · Views: 39
  • IMG_3185.jpg
    IMG_3185.jpg
    139.5 KB · Views: 36
  • IMG_3219.jpg
    IMG_3219.jpg
    120 KB · Views: 34
Last edited:
Stukje tekst in folder over het door Eneco vergoeden van de stroom begrijp ik niet helemaal.. (zie foto).
Lijkt me een service van Jaguar of Eneco om te zorgen dat privé stroom voor een zakelijk gebruikte auto wordt verrekend met de zaak. Ze betalen de privé stroom terug en factureren de zaak voor diezelfde stroom (plus een administratieve fee neem ik aan).

Maarre ik durf het bijna niet te vragen: V2G? :p:p:D:D;)
 
Deze manier van laden is ook wel een vooruitgang. Gewoon eenmalig een klein matje neerleggen/integreren in de vloer en niets meer doen.

Audi Wireless Charging
Hoeveel laadverlies geeft dat draadloos laden ten opziche van even inpluggen?
Als dat laadverlies substantieel is, dan is dit ecologisch geen vooruitgang t.o.v. even inpluggen.
Geen idee hoeveel centen 'even inpluggen' voor een gemiddelde lading bespaart t.o.v. draadloos ?
M.a.w. Even bukken voor wat muntgeld dat op straat ligt;)?
 
  • Like
Reactions: S-19910 and FVO
Deze manier van laden is ook wel een vooruitgang. Gewoon eenmalig een klein matje neerleggen/integreren in de vloer en niets meer doen.

Audi Wireless Charging

Ik heb een ronde wireless Qi charger voor de telefoon. Om de telefoon te laden moet de telefoon exact op de juiste positie liggen. Dat bleek zo nauwkeurig te moeten dat het vaak niet in 1x lukte. Die heb ik dus onder in de la gelegd en nooit meer naar gekeken. Een stekkertje inpluggen werkte sneller en werkte altijd.

Als zo’n laadmatje van Audi ook een nauwkeurige positionering verlangt, dan wordt dat in de praktijk een bijzonder onhandige oplossing. Probeer de auto iedere dag maar eens exact op dezelfde plek terug te plaatsen.

Je zou een drempel in de grond kunnen inbouwen waar je de voorwielen tegenaan rijdt. In mijn geval zou dan de garagedeur niet meer open kunnen. En voetgangers vallen er misschien over heen. Vervolgens blijf je dan nog klungelen met een zijwaartse afwijking. Het richten van de auto, zoals bijvoorbeeld in de rails van een wasstraat is nog best een uitdaging en in mijn geval moet ik ook rekening houden met de geparkeerde auto van mijn vrouw. Daar zit nog wel eens wat variatie in, qua positie op de oprit :D .

Dus hoeveel gemak die Audi wireless charger in de praktijk oplevert, zou ik zelf wel eens willen ervaren. Het probeert sowieso een probleem op te lossen wat er in ieder geval thuis niet is (wat is het probleem met de 5-10 seconde die het kost om mijn TWC in te pluggen?).

Het efficientieverlies van 15% of meer maakt het eigenlijk al een No Go.
 
  • Like
Reactions: FVO and Klaas