Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
Reactions: Adm
Weer een pretentieus artikel op De Standaard:

Voor Tesla breken moeilijke tijden aan

Met de lancering van de Audi e-tron komt Tesla in een moeilijke nieuwe realiteit terecht: opboksen tegen rivalen met veel meer ‘brand-power’ en bakken ervaring.

KARSTEN LEMMENS

Het tijdperk dat Tesla alleenheerser was in het premiumsegment van elektrische wagens komt aan zijn einde. Afgelopen nacht stelde Audi zijn langverwachte, volledig elektrische e-tron voor in San Francisco. De SUV, die in de fabriek van Vorst zal worden gebouwd, zal 82.400 euro kosten en heeft volgens Audi een actieradius van meer dan 400 kilometer. Met snelladers laad je de lege batterij in 30 minuten op tot 80 procent van haar capaciteit.

Prestige van de vier ringen

Daarmee lijkt de e-tron hard op de SUV van Tesla, de Model X. Alleen verschilt het prijskaartje sterk. De Tesla kost makkelijk 15.000 euro meer. En dus is de e-tron een bron van kopzorgen voor Tesla-ceo Elon Musk. ‘Er zal zeker een verschuiving komen van het publiek van Tesla’s Model X naar de Audi e-tron’, meent Tony Verhelle van Autogids. ‘Tesla kampt met productieproblemen, komt de laatste tijd negatief in het nieuws. Aan de Model S en X zijn ook vaak mankementen. Dat kan ertoe leiden dat mensen nu naar de traditionele constructeurs zullen kijken, zoals Audi. Dat heeft ook nog het prestige van de vier ringen.’

Want in de autosector vormen specificaties maar de helft van de aantrekkingskracht van een wagen. Minstens even belangrijk is de uitstraling van een merk. ‘Het automerk drukt de persoonlijkheid of de aspiraties uit van de chauffeur’, stelt marketingexpert Fons Van Dyck van Think BBDO.

En daar staat Elon Musk zwak. Want hoezeer Tesla ook een hype is, het merk Audi staat nog veel sterker. ‘Tesla blijft een nichemerk’, zegt Van Dyck. ‘Geliefd bij analisten, journalisten en mensen die met technologie bezig zijn, maar qua sterkte van het merk heeft Audi zeker een streepje voor. Audi is veel meer matuur en veel bekender bij een breed publiek.’

Stortvloed op komst

Boven op de problemen die Tesla teisteren, van productieproblemen met de ‘goedkope’ Model 3 tot het onstabiele gedrag van ceo Elon Musk, komt dus de komst van prestigieuze titanen van de autosector op de elektrische markt. Want niet enkel Audi komt aanzetten, ook Jaguar zet de aanval in met zijn I-Pace, en Mercedes-Benz met zijn Mercedes EQC. Allemaal automerken met namen en logo’s die al decennialang klinken als een klok, met auto’s die op technisch vlak naast Tesla’s duurdere alternatieven kunnen staan.

En daar blijft het niet bij. ‘In 2019 volgt er een waterval van elektrische wagens die op de markt komen’, zegt Verhelle. Zoals de Audi e-tron Sportback, een coupé- variant van de pas gelanceerde SUV e-tron. Die zal volop de concurrentie met Tesla’s Model S aangaan. En daarnaast komen er ook elektrische wagens in lagere prijsklassen aan, zoals de elektrische I.D.-reeks van Volkswagen.

Einde van Tesla?

Wordt dit offensief van de groten het begin van het einde van Tesla? ‘Er is een grote kans’, zegt Verhelle. ‘Ik bewonder de aandeelhouders dat ze nog altijd in Tesla blijven investeren, want veel is er (op financieel vlak, red.) nog niet uitgekomen.

De beurswaarde van Tesla is puur kunstmatig, die zou snel naar beneden kunnen donderen.’

Dat Tesla tenondergaat zou zelfs compleet logisch zijn, argumenteert Van Dyck. ‘Voor wie de geschiedenis van technologiebedrijven kent is dat zelfs heel voorspelbaar’, zegt hij. ‘Het zijn zelden de innovatoren die overleven of marktleider worden. Daar is al veel wetenschappelijk onderzoek naar verricht. Meestal zijn het de slimme volgers die op termijn het meest succesvol blijken.’

Dat Elon Musk in een recent en veelbesproken interview met de New York Times zei dat hij 120 uur per week werkt en volop aan de pillen zit om de slaap te vatten, illustreert volgens Verhelle dat ook de ceo van Tesla zich daarvan bewust is – al zal hij dat natuurlijk nooit openlijk zeggen.

Het kan ook anders lopen

Toch heeft niemand een glazen bol; het kan natuurlijk ook helemaal anders uitdraaien. Zo toonde Patrick Hummel, analist van het doorgaans Tesla-kritische UBS zich positief over de levensverwachting van Musks bedrijf. Hij was namelijk helemaal niet onder de indruk van het aanbod dat Audi nu in de markt zet. ‘De e- tron onderstreept dat Tesla inhalen moeilijker is dan velen hadden verwacht’, stelde hij in een nota waaruit zender CNBC citeert. Hij noemt de lancering van de e-tron ‘een nieuwe overwinning voor Tesla’.

Hij haalt daarvoor technische argumenten aan: over het rijbereik van de Audi dat lager ligt en de tragere acceleratie. Volgens hem hebben de traditionele spelers Tesla qua aandrijving nog altijd niet ingehaald. Volgens hem zal dat de vraag naar de e-tron drukken, en in de kaarten van Tesla spelen.
 
Volgens Roland van der Put kan de e-Tron tot 80% met 150 kW laden en daarna tot 98% met 50 kW. Tesla is dus voorlopig (tot SuC gen 3?) snellaadkoning af.

Roland van der Put on Twitter

Ik vraag mij af of de cw waarde van 0,30 betrekking heeft op de versie met spiegels i.p.v. camera's.

Ik begreep dat het 0,28 is zonder spiegels. Dan zal 0,30 wel de geleverde versie zijn dus met spiegels. Dramatisch. Gelukkig kan hij wel goed laden, wel nodig ook.
 
  • Funny
Reactions: ramonneke
Weer een pretentieus artikel op De Standaard:

Voor Tesla breken moeilijke tijden aan
Je snapt niet hoe het kan. Steeds hetzelfde patroon. Er komt een EV uit, die nauwelijks op het niveau is van Tesla, en het eerste wat men roept: Tesla gaat het moeilijk krijgen. Nergens iets over de ICE's die het veld gaan ruimen, noch over de mooie toekomst van EV's, nee, zodra er maar iets op de markt komt: TESLA GAAT FAILLIET.
Ach ja, de wens zal de vader zijn van de gedachte. Kan de automobielindustrie weer opgelucht ademhalen (uitlaatgassen inhalerend) en doorgaan onze leefomgeving te vervuilen.
 
Dat is in dezelfde grootte orde als de Tesla waar deze mee concurreert?

Hoeveel wagens van, afgerond, 100k€ kan je slijten? Tesla verkocht er vorig jaar in Europa 28.000, het jaar voordien 15.000.

De markt voor dure auto's is in Europa blijkbaar ongeveer 5.5 miljard dollar waard en daarbij gaat men uit van ongeveer 60.000 stuks.
Jullie hebben gelijk. Ik had even de 5000 per week van de M3 voor ogen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Dat 150KW effectief tot 80% blijven laden neutraliseert toch wel grotendeels het nadeel van de lagere range. Ben reuze benieuwd naar een praktijktest zeg midden 2019 waarbij een Tesla en een etron van vergelijkbare prijs beide Brussel naar Groningen en terug doen. Dat stel zowel de beschikbaarheid van de laders, de range en de zuinigheid op de proef.
 
Dat 150KW effectief tot 80% blijven laden neutraliseert toch wel grotendeels het nadeel van de lagere range. Ben reuze benieuwd naar een praktijktest zeg midden 2019 waarbij een Tesla en een etron van vergelijkbare prijs beide Brussel naar Groningen en terug doen. Dat stel zowel de beschikbaarheid van de laders, de range en de zuinigheid op de proef.
In de praktijk is er geen verschil; als je je Model X 100D tot 75% laad kan je nog altijd meer dan 50kW trekken en op dat half uurtje laden heb je meer range geladen dan wat die e-tron kan op 80%.
 
De markt voor dure auto's is in Europa blijkbaar ongeveer 5.5 miljard dollar waard en daarbij gaat men uit van ongeveer 60.000 stuks. (https://www.statista.com/outlook/1060000/102/luxury-cars/europe#market-revenue)

Als Tesla daar al een flinke hap uitneemt, dan lijken 40.000 stuks per jaar veel. Net zoals al eerder in dit topic door iemand anders gezegd...de EVs van "de andere merken" zullen vooral met de ICE versies van de andere merken concurreren. En zelfs (geldt voor Model 3 in de VS) de overstap van een "lagere" klasse ICE naar een duurdere EV wordt nieuw geschuwd.

De Audi gaat inhappen op de ICE versies van Mercedes, BWM en Audi zelf. Iedere Audi EV die verkocht wordt ten koste van een Audi ICE levert (marge) verlies op voor Audi. De kunst voor de EU producenten zal zijn het verlies van marge lager te laten zijn dan de CO2 boetes die de EU vanaf 2020 (vooralsnog) van plan is uit te delen.

De ICE fabrikanten maken EVs voor maar 2 redenen:

- Het "managen" van de CO2 boetes uit de EU
- Een merk image maken/behouden dat ze modern en capabel zijn

Geld en image en image is geld.


En die markt zit nu eenmaal geconcentreerd in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland etc... en Tesla zijn ze daar niet echt genegen. Het feit dat de auto hier wordt gebouwd en dat je wel al snel iemand hier of daar zal kennen die daar van beter van wordt, vind ik een sterk argument om toch die 100k euro hier (EU) te houden. En bovenal, een EV met trekhaak zonder vleugeldeuren en die qua afmetingen afgesteld is op onze infrastructuur, die je dan ook nog kan kiezen in een kleur naar keuze.. zoals zwart metallic! Was dat niet de meest verkochte kleur in Europa volgens Elon?
 
Wel enkel voor luchtweerstand:
De E-tron compenseert met het kleinere frontale oppervlak ietwat het nadeel van zijn CW-waarde van 0.30 tov de model X's 0.24. Bruut gerekend komt het meer te leveren vermogen voor een snelheid van 100 k/u 6.5% hoger uit dan voor een X.
Frontaal oppervlak MX: 2.07 x 1.68 = 3.48 m² en E-tron 1.93 x 1.54 = 2.97m²
In werkelijkheid zal dat minder zijn voor beide, maar in verhouding zal het wel kloppen?
 
Dat valt op zich goed mee.. Maar met een gewoon rijbewijs mag het totaal de 3500kg niet overschrijden. Met een eigen gewicht van 2400kg betekent dit 1100kg (incl. passagiers). Dat is niet voldoende voor een stevige caravan, maar wel voor m'n karreke met wat competitiekarts of een racemotor.

Is dit zo? Mijn rijbewijs B ( van 1986 ) is ook geldig in klasse E, met - ik citeer - een andere dan een lichte aanhangwagen.
Dit is volgens mij de uitzondering om bvb met een mini-trailer te mogen rijden, zoals een MB Sprinter met mini tip en een trailer van 3500kg er achteraan.
 
In de praktijk is er geen verschil; als je je Model X 100D tot 75% laad kan je nog altijd meer dan 50kW trekken en op dat half uurtje laden heb je meer range geladen dan wat die e-tron kan op 80%.

Zoals ik zeg, in de praktijk is er niet zoveel verschil, de langere range van de 100D neutraliseert het iets trager laden en vice versa. Maar dan heb je natuurlijk wel 30k meer voor je auto uitgegeven...
 
Zoals ik zeg, in de praktijk is er niet zoveel verschil, de langere range van de 100D neutraliseert het iets trager laden en vice versa. Maar dan heb je natuurlijk wel 30k meer voor je auto uitgegeven...
Is de etron qua specs verder vergelijkbaar met de X100D? Binnenruimte, laadruimte, interieur? Is de etron in dat opzicht niet meer een concurrent van de model Y in spé?
 
  • Like
Reactions: HWS