Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
Reactions: Adm
Dus wegligging is niet belangrijk voor u maar wel een stoplichtsprintje!
Mijn prioriteiten liggen toch bij een goede wegligging.
De wegligging van een Tesla Model 3 is uitstekend. De Performance versie doet daar nog een schepje bovenop. Meerdere BMW diehards, ze zijn de laatste dagen in de media langsgekomen, zijn verrast door de prestaties en wegligging van de Tesla. En weet je wat? Ze blijken deze Model 3 zelfs te kopen.
Mij interesseren stoplicht sprintjes helemaal niet. Maar het geeft wel mooi aan dat een elektrische auto als een Tesla Model 3, een razendsnelle en flink gemodificeerde BMW M3 op dat punt de baas is.
We zullen in de komende maanden ook wel zien hoe de Model 3 het op de track doet.
Voorlopig is mijn conclusie dat de BMW M3 zijn benzine niet omzet in een snelle acceleratie maar in een hoop lawaai .
 
Uit Detijd vandaag...

In Parijs start deze week de 120ste 'Mondial de l'Automobile'. Maar voor de autobouwers gaat het tweejaarlijkse Autosalon van start onder een slecht gesternte.

Woensdag vindt in het Europees parlement namelijk een belangrijke stemming plaats over de maximale CO2-waarden die nieuwe auto's in de toekomst mogen uitstoten.

De Europese Commissie stelde vorig jaar voor dat de CO2-uitstoot van auto's in 2030 30 procent lager moet liggen tegenover 2021. In 2025 moeten ze al een tussentijdse reductie van 15 procent realiseren.

Maar de commissie Milieu van het Europees parlement trok het cijfer vorige maand voor 2025 op tot 20 procent en voor 2030 tot 45 procent.

Concreet moeten de autobouwers een serieuze inspanning doen om hun CO2-uitstoot te reduceren. Volgens de huidige doelstellingen mogen auto's vanaf 2021 nog maximaal 95 gram CO2 per kilo uitstoten. In 2017 bedroeg de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte auto's in de Europese Unie nog 118 gram CO2 per kilometer.

Ambitieus

'Heel ambitieus maar realistisch', vindt de Belgische automobielfederatie Febiac de nieuwe plannen van de Europese Commissie dan ook.

'We moeten die doelen bereiken op 2 autogeneraties', zegt Michel Martens van Febiac. 'Want de auto's die nu op de tekentafel liggen, komen pas in 2025 op de markt. Terwijl nog helemaal niet duidelijk is of de elektrische auto's betaalbaar worden, er voldoende laadinfrastructuur aanwezig is en de consument zal volgen.'

De Bond Beter Leefmilieu pleit voor meer ambitie. 'Transport, en meer bepaald auto's en bestelwagens, zijn nog altijd de grootste vervuilers', zegt Laurien Spruyt van de Bond Beter Leefmilieu. 'Zonder ambitieuze doelstellingen gaan we heel moeilijk de Vlaamse klimaat- en luchtkwaliteitsdoelen halen.'

Grote druk
Het Europees parlement stemt woensdag over de cijfers. Volgende week buigen de ministers van Leefmilieu zich over de zaak.

Vooral Duitsland en tal van Centraal-Europese landen, die heel wat autofabrieken huisvesten, verzetten zich tegen te ambitieuze doelstellingen.

De Europese autolobby stuurde maandag nog een persbericht uit om het belang van de stemming woensdag te benadrukken. 'Onze industrie wil de shift naar zero-emissievoertuigen maken. Maar deze traditie moet in een graduele, en niet op een abrupte manier verlopen', zei Erik Jonnaert, de Belgische topman van de Europese autofederatie ACEA.

ACEA wees er nog eens op dat de auto-industrie voor heel wat werkgelegenheid zorgt. Aangezien minder mankracht nodig is voor de bouw van elektrische auto's, zou een agressieve verstrenging van de CO2-doelen de Europese arbeidsmarkt impacteren.

Bovendien zou dat de Europese automakers afhankelijk maken van de Aziaten, die een voorsprong hebben in batterijtechnologie, en de Chinezen, die heel wat kobalt- en lithiumvoorraden controleren.

Duitse Dieseltop
Vooral de Duitse autobouwer staan momenteel onder grote druk. De Europese Commissie opende een onderzoek naar kartelafspraken tussen BMW, VW en Mercedes. De CEO van Audi zit al maanden in de gevangenis. En de gevolgen van het Dieselgate-schandaal bij Volkswagen in 2015 zijn nog altijd uitgezweet.

Zo wil de Duitse regering van Angela Merkel deze week op een grote 'Dieseltop' beslissen hoe oude diesels 'properder' moeten worden.

Autobouwers zullen wellicht enkel een korting moeten geven aan klanten die hun oude diesel inruilen voor een nieuwe auto. Maar daarmee is het risico nog niet geweken dat Duitse steden een ban op dieselauto's zullen invoeren om de luchtvervuiling tegen te gaan.

Krimpende markt
Lange tijd konden autobouwers hun massale investeringen in e-mobiliteit betalen met de inkomsten uit de benzine- en dieselverkoop. Maar de dieselverkoop krijgt in heel Europa al maanden klappen.

Bovendien lijkt ook de autoverkoop stil te vallen. Volgens het ratingbureau Moody's zal de wereldwijde autoverkoop in 2018 maar 1,5 procent groeien. 'Maar we zien grote risico's, die de verkoop het komende jaar kunnen beperken, zoals handel- en douanediscussie, stijgende renten en hogere brandstofprijzen.'

De Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöffer verwacht dat de wereldwijde autoverkoop in 2019 voor het eerst sinds 2009 licht zal dalen.

Lagere prognoses
Ook de smeulende handelsoorlogen baren de autobouwers zorgen.

BMW verlaagde vorige week zijn winstdoelstellingen voor dit jaar. De Beierse autobouwer verklaarde die beslissing met de strengere Europese verbruiksnormen en de internationale handelsconflicten.

Voor de zomer kondigde Mercedes-moeder Daimler hetzelfde aan omwille van de smeulende handelsoorlog tussen de VS en China, de twee grootste automarkten ter wereld.

'De big party in de autoindustrie zit in een pauze', analyseert de Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöffer.

Ook in Parijs zullen de autobouwers geen feest vieren. Alsmaar meer autobouwers de dure, ouderwetse autosalons zoals Parijs aan zich voorbijgaan. Onder meer Opel, Ford, Volvo en Fiat steken hun marketingbudgetten liever in eigen, flitsende evenementen. De VW-merken Audi en Porsche zijn er wel, maar het kernmerk Volkswagen is opvallend afwezig
 
Gisteren naar de officiële voorstelling van de e-tron in de Audi-fabriek in Brussel geweest.
Aangenaam verrast door het evenement en door de auto zelf.
Er werden 3 e-trons ten tonele gevoerd, eentje in flashy oranje, een witte en de galaxy blue.
Verkrijgbaar in nog verschillende andere kleuren.
€82400 basis, met natuurlijk de gekende Duiste optielijst.
Afwerking is perfect.
Frunk heeft een uitneembaar deel met tools en bandenkit, noodreservewiel kan ook en deze komt onder het paneel in de koffer.
Alle deursloten zijn elektrisch, deuren ook afgewerkt met dubbele rij rubber tegen wind-en rijgeluid.Ook de zijnaden zijn afgesloten.
Naast standaard linkse laadpoort voor AC en DC snelladen kan er ook in optie een extra rechter AC-laadpoort bij om niet met een laadkabel over de motorkap te hoeven.
De batterij zou het ganse leven van de auto meegaan en iig is er 8 jaar garantie op.
Standaard 11kw AC laden, optie 22KW.
Virtuele spiegels zijn een optie, maar ik zou twijfelen. De standaard zijspiegels zijn imo intuïtiever. Met een gewone spiegel buig je even om de kijkhoek te veranderen, bij die virtuele dingen kan dat niet.
Luchtvering standaard
Configureerbaar vanaf eind november voor de reservatiehouders, eerste testritten eind december.
Ze gaan er ook mee uitpakken op het komende autosalon.

Het evenement was ook top. Géén alcohol! Foodpairing met gearomatiseerde waters door restaurant l'Air du Temps.
 
Gisteren naar de officiële voorstelling van de e-tron in de Audi-fabriek in Brussel geweest.
Aangenaam verrast door het evenement en door de auto zelf.
Er werden 3 e-trons ten tonele gevoerd, eentje in flashy oranje, een witte en de galaxy blue.
Verkrijgbaar in nog verschillende andere kleuren.
€82400 basis, met natuurlijk de gekende Duiste optielijst.
Afwerking is perfect.
Frunk heeft een uitneembaar deel met tools en bandenkit, noodreservewiel kan ook en deze komt onder het paneel in de koffer.
Alle deursloten zijn elektrisch, deuren ook afgewerkt met dubbele rij rubber tegen wind-en rijgeluid.Ook de zijnaden zijn afgesloten.
Naast standaard linkse laadpoort voor AC en DC snelladen kan er ook in optie een extra rechter AC-laadpoort bij om niet met een laadkabel over de motorkap te hoeven.
De batterij zou het ganse leven van de auto meegaan en iig is er 8 jaar garantie op.
Standaard 11kw AC laden, optie 22KW.
Virtuele spiegels zijn een optie, maar ik zou twijfelen. De standaard zijspiegels zijn imo intuïtiever. Met een gewone spiegel buig je even om de kijkhoek te veranderen, bij die virtuele dingen kan dat niet.
Luchtvering standaard
Configureerbaar vanaf eind november voor de reservatiehouders, eerste testritten eind december.
Ze gaan er ook mee uitpakken op het komende autosalon.

Het evenement was ook top. Géén alcohol! Foodpairing met gearomatiseerde waters door restaurant l'Air du Temps.

Is er ook meer verteld over het snelladen (volgens Fastned 150kW van 0-80%?) en over eventuele self-driving functies zoals autopilot? Of zitten er uberhaupt geen self-driving functies op? (alleen snelweg zoals AP1.0 zal al heel wat zijn, imho)

Ik ga in ieder geval morgenavond even kijken in Groningen, die hebben hem als dealer morgenavond al staan. :)
 
Is er ook meer verteld over het snelladen (volgens Fastned 150kW van 0-80%?) en over eventuele self-driving functies zoals autopilot? Of zitten er uberhaupt geen self-driving functies op? (alleen snelweg zoals AP1.0 zal al heel wat zijn, imho)

Ik ga in ieder geval morgenavond even kijken in Groningen, die hebben hem als dealer morgenavond al staan. :)

Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Als het klopt wat Fastned zegt (ik heb geen reden om aan hen te twijfelen, al is het wel bijzonder nieuws) dan zou je verwachten dat Audi veel aandacht besteedt aan het snelle laden.
 
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Als het klopt wat Fastned zegt (ik heb geen reden om aan hen te twijfelen, al is het wel bijzonder nieuws) dan zou je verwachten dat Audi veel aandacht besteedt aan het snelle laden.

Daarom ben ik er inderdaad ook zo benieuwd naar. Het valt ook nergens te vinden op de Audi site, de onthulling, geen videos, geen press-informatie, helemaal niets!

Bronnen van Fastned:
- Laden met een Audi e-tron Quattro
- Roland van der Put on Twitter

Een laadsnelheid van 150kW zal het hogere verbruik (+5-10% t.o.v. Model X ongeveer?) flink compenseren en in combinatie met IONITY EU wellicht een (veel?) snellere roadtrip auto maken.

+10% verbruik maar +35% snellere DC laadsnelheid en de tapering die er pas bij 80% inschiet, terwijl de S/X al vanaf 60% beginnen te taperen. Een leuke rekensom in ieder geval!
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Geen autonomous driving, enkel adaptieve cruise-control met eventueel active lane-assist.
3D scanning rond de wagen heb ik als passagier even mogen ondervinden tijdens mijn eerste rit van 25m ;-) achteruit, weer de ontvangstzaal in, dus de sensoren en camera-s zijn er.
Samen met Ota updates die ook mogelijk zijn, zal er in de toekomst misschien wel wat mee gebeuren.
Voor mij persoonlijk is autonomous driving geen dealbreaker. Ik rij graag sowieso altijd zelf.
Met mijn huidige ICE rij ik non-stop tot er moet bijgetankt of even een plaspauze genomen moet worden.
Met een EV is er alle 200 a 250 km een stop aan de lader, dus rust genoeg.
Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Snelladen tot 150kw, nu zijn er nog maar 20 snellaad-plaatsen voorzien op het Europese vasteland, maar tegen 2020 moeten de beloofde 400 stuks er zijn van Ionity.
Er zal wel volle pot moeten betaald worden voor een laadbeurt. Prijzen komen na een €8 fee per beurt ter introductie op een niveau van de benzine-prijzen (misschien zelfs meer). Zij zien volgens mij de snelladers als een 'noodoplossing' voor de occasionele lange trips, daar moet je dan maar voor betalen, maw. een verdienmodel om minstens alle kosten te dekken.
Een andere benadering dan Tesla waar SUC-'en mee in de aankoopprijs zit.
 
  • Like
Reactions: Rprp
https://www.autobahn.eu/10568/bmw-bevestigt-i4-voor-2021-met-tot-700-km-bereik/
hieronder het betere copy/paste werk :)

BMW bevestigt i4 voor 2021, met tot 700 km bereik
BMW komt in 2021 met de geheel elektrische i4, een groter model boven de i3 dat BMW-rijders die ook nog wel eens verre reizen maken moet aanspreken. CEO Harald Krüger bevestogde het model op de Autosalon van Parijs.

Volgens Krüger komt de i4 qua looks het dichtst in de buurt van een huidige 4 Serie Gran Coupe, vandaar de fotokeuze. Eerdere berichten spreken overigens meer over een 4 Serie GT, dus het is goed mogelijk dat het definitieve product iets hoger op zijn poten staat. Krüger: "It is my pleasure to announce that the BMW i4 will also be arriving in 2021. That means, in 2021 we will have five, fully-electric core models. This underlines our strong commitment to future mobility." De vijf modellen waar Krüger op doelt zijn:

  • BMW i3 (stadsmobiliteit, 2013)
  • MINI Electric (2019)
  • BMW iX3 (mid-size SUV, 2020)
  • BMW iNext (luxe, 2021)
  • BMW i4 (vierdeurs coupé, 2021)
Het geclaimde bereik van tot 700 km grijpt terug op de hoogste van de drie batterij-opties die BMW in een vroeg stadium presenteerde: dit '50e'-pakket omvat 120 kWh en legt in theorie 700 kilometer af op één lading. Dit was echter wel in de tijd van de NEDC, maar als er volgens WLTP een dikke 500 km overblijft is dit nog steeds zeer de moeite waard.

b5aa242708_b58d74a5f8_BMW-4.jpg


Krüger deed zijn uitspraken op de persconferentie van BMW tijdens de Autosalon van Parijs, een evenement dat BMW's management twee jaar geleden liet schieten voor een ingelast crisisberaad met betrekking tot de (elektrische-) toekomststrategie. Kennelijk heeft Krüger twee jaar geleden genoeg managers aan zijn zijde gekregen, want het begint erop te lijken dat BMW zijn oude voortrekkersrol op het vlak van de elektrische auto weer wil oppakken.

Algemeen werd verwacht dat de i5 de volgende 'i' van BMW zou worden, maar deze naam is tot nader order teruggelegd op de rijpingsplank. De i4 komt eerder, en hij wordt gebouwd in München. Dat is prettig voor de Duitse werkgelegenheid. Qua design zal de i4 voortborduren op de iVision Dynamics uit 2016, hieronder afgebeeld.

c3041ba589_cq5dam.resized.img.1185.large.time1511743464685.jpg


6659fdff07_cq5dam.resized.img.1185.large.time1511743469131.jpg


b1aafac8f1_cq5dam.resized.img.1185.large.time1511743446590.jpg


f8bb08f635_cq5dam.resized.img.1185.large.time1511743464969.jpg


 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
https://www.autobahn.eu/10568/bmw-bevestigt-i4-voor-2021-met-tot-700-km-bereik/
hieronder het betere copy/paste werk :)

BMW bevestigt i4 voor 2021, met tot 700 km bereik
BMW komt in 2021 met de geheel elektrische i4, een groter model boven de i3 dat BMW-rijders die ook nog wel eens verre reizen maken moet aanspreken. CEO Harald Krüger bevestogde het model op de Autosalon van Parijs.

Volgens Krüger komt de i4 qua looks het dichtst in de buurt van een huidige 4 Serie Gran Coupe, vandaar de fotokeuze. Eerdere berichten spreken overigens meer over een 4 Serie GT, dus het is goed mogelijk dat het definitieve product iets hoger op zijn poten staat. Krüger: "It is my pleasure to announce that the BMW i4 will also be arriving in 2021. That means, in 2021 we will have five, fully-electric core models. This underlines our strong commitment to future mobility." De vijf modellen waar Krüger op doelt zijn:

  • BMW i3 (stadsmobiliteit, 2013)
  • MINI Electric (2019)
  • BMW iX3 (mid-size SUV, 2020)
  • BMW iNext (luxe, 2021)
  • BMW i4 (vierdeurs coupé, 2021)
Het geclaimde bereik van tot 700 km grijpt terug op de hoogste van de drie batterij-opties die BMW in een vroeg stadium presenteerde: dit '50e'-pakket omvat 120 kWh en legt in theorie 700 kilometer af op één lading. Dit was echter wel in de tijd van de NEDC, maar als er volgens WLTP een dikke 500 km overblijft is dit nog steeds zeer de moeite waard.

b5aa242708_b58d74a5f8_BMW-4.jpg


Krüger deed zijn uitspraken op de persconferentie van BMW tijdens de Autosalon van Parijs, een evenement dat BMW's management twee jaar geleden liet schieten voor een ingelast crisisberaad met betrekking tot de (elektrische-) toekomststrategie. Kennelijk heeft Krüger twee jaar geleden genoeg managers aan zijn zijde gekregen, want het begint erop te lijken dat BMW zijn oude voortrekkersrol op het vlak van de elektrische auto weer wil oppakken.

Algemeen werd verwacht dat de i5 de volgende 'i' van BMW zou worden, maar deze naam is tot nader order teruggelegd op de rijpingsplank. De i4 komt eerder, en hij wordt gebouwd in München. Dat is prettig voor de Duitse werkgelegenheid. Qua design zal de i4 voortborduren op de iVision Dynamics uit 2016, hieronder afgebeeld.

c3041ba589_cq5dam.resized.img.1185.large.time1511743464685.jpg


6659fdff07_cq5dam.resized.img.1185.large.time1511743469131.jpg


b1aafac8f1_cq5dam.resized.img.1185.large.time1511743446590.jpg


f8bb08f635_cq5dam.resized.img.1185.large.time1511743464969.jpg



Allemaal heel mooi, maar voorlopig heb ik maar 1 reactie: powerpoint.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and FVO