Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals al sommige van jullie weten, hebben wij in juli onze “kleine” EV besteld, Renault Zoë R110Limited. Verwachting was dat ie medio/eind oktober geleverd zou gaan worden. Afgelopen week een mailtje van de dealer gehad, dat het ietsjes later wordt, week 49 (hij had eerst week 1 2019 doorgekregen, maar daar heeft ie over lopen zeuren dat dat echt niet kon). Anyways, ook bij Renault duurt het eventjes wat langer dan verwacht. Gelukkig is het geen k€50+ wagen, dus als het 2019 wordt (je weet het maar nooit met die Fransozen in december), is er nog geen man over boord.
 
  • Informative
Reactions: HWS
Analisten gaan ervan uit dat er maximaal 20.000 Audi Etrons per jaar gemaakt gaan worden.
Audi maakt nu 2.000.000 auto per jaar. De Etrons gaan daar 1% van uitmaken.
Is nog beter dan Hyundai, die maken maar 0,6% van hun totale productie volledig elektrisch.
Audi geeft eerlijk toe dat hun toeleveranciers alles nog moeten leren en hun productie moeten opschalen.
Maar hoe dan ook, er is een begin.
En ze zullen vanaf nu door Tesla nog meer opgejaagd worden. Van alleen de Model 3 zijn er alleen in de VS in september al ruim meer dan 20.000 verkocht.
Waren de Duitsers in het topsegment door de Tesla S en X al de helft van hun marktaandeel in de VS kwijt, de klap in de klasse van de Audi A4, BMW 3 en Mercedes C klasse zal nog veel harder aankomen.
Tesla ziet kans om alleen al met de Model 3 in de VS meer dan 35% van alle middenklasse auto's te verkopen.

USA .jpeg
 
Het is zo makkelijk om goede elektrische auto's te maken dat Volkswagen maar besloten heeft om de eerste elektrische auto op het MEB platform een jaar uit te stellen.

Volkswagen Hits Electric Car Speed Bump, Delays I.D. Hatch Launch
Als Tesla het voorspelde productiequotum niet haalt is het in de hele wereld voorpaginanieuws, als een wereldspeler uit de klassieke fossiele hoek als Volkswagen eerst al een kwart miljoen nieuwe auto's bouwt die onverkoopbaar zijn (wat ze uiteraard van te voren wisten, maar op gerekend hadden dat hun lobbywerk dat wel zou oplossen), en daarna doodleuk bekend maakt dat hun elektrische model(len) een jaar vertraging oplopen, is dat alleen lokaal nieuws...:mad::mad::mad:
Ik ben het niet vaak met Trump eens, maar wel met zijn opvatting over fake nieuws!
 
Valt me nog mee dat hij het woord 'clean diesel' niet in de mond heeft genomen.:rolleyes:

Eigenlijk niets nieuws, de legacy automerken verenigen zich tegen de EV. Wel teleurstellend, zeker gezien de recente positieve video's over de Niro en Kona. Zo zie je maar, ze willen er nog steeds niet aan. Als het aan hen lag, zou de EV iets voor de volgende eeuw zijn (als die er al zou komen).

Gelukkig hebben we Elon. Ook al is hij een rare snuiter, hij realiseert wel wat talloze anderen niet is gelukt: het op z'n kop zetten van de gevestigde autobedrijven. Daarom blijf ik 'm steunen, tweets of geen tweets, Elon time of geen Elon time, Sec of geen Sec.:D
 
Of ze (klassieke autobouwers buiten China) willen of niet.. ze kunnen ook gewoon niet binnen die 5 tot 10 jaar de omslag maken naar het produceren van louter EV's.. bedrijfseconomisch niet (giga afschrijvingen), qua productie niet (mn, maar niet alleen accu's).. Ze hebben jarenlang gedacht dat de EV-manie wel zou overwaaien en in die tijd grotendeels stilgezeten... Tesla laat nu zien dat het (relatief) grootschalig wel kan, dat de auto's niet aan te slepen zijn, en met de M3 ook in de categorie breder betaalbaar zijn gekomen... De westerse politiek gaat ze nu dwingen, maar ze zijn er gewoon niet klaar voor.
 
Wat de andere automerken doen? 'Sjoemelen' (liegen/oplichten zoals sommige mensen ook wel zeggen) en vervolgens tegenstribbelen (chanteren zou misschien een beter woord zijn) tegen de nieuwe normen. Bewust bedreigen van de gezondheid van haar consumenten en het voortbestaan van de planeet, en dat allemaal voor winstmaximalisatie.
Cookies op AD.nl | AD.nl
 
De Europese verordening voor emissieverlaging is uitgevaardigd in 2009.
https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:140:0001:0015:NL:PDF
Tijd genoeg zou je denken om tegen 2020 aan de normering van gem. 95g Co2/km te voldoen. 't Is wel een héle keten die moet aangepast worden.
Lithium-productie heeft een Achilleshiel. 85% ervan zit in handen van 4 bedrijven (Chili’s SQM, in de VS FMC Corp en Albemarle Corp, en het Australische Talison). Instabiliteit in Chili, met 50% van de wereldvoorraad, bvb zou veel meer invloed hebben op de Lithium-prijzen dan een 'hick-up' in het Midden-Oosten nu doet met de olieprijzen.
Nieuwe globale mijnbouw is dus nodig, maar dat kan ook niet van vandaag op morgen. Zoutwater-extractie is een proces dat tussen 8 maanden en 3 jaar duurt.
Er zijn nog tal van andere productiemethoden, maar die staan nog in de kinderschoenen, zodat opschaling nog wat jaren zal duren.
Recyclage van Lithium uit batterijen moet nog beginnen.
Ook de kobaltmijnbouw ziet er belabberd uit.
De rush op kobalt, het blauwe goud
Er zal er naar het schijnt wel genoeg van zijn tegen 2025. De Chinezen hebben een 'nood-breekt-wet' houding tov de 'smerige' (onveilig en kinderarbeid) mijnen in Kongo. Eer de situatie daar ten goede keert met 'propere' mijnbouw zullen we ook al weer wat jaartjes verder zijn.
Tussen het bedenken van het concept van de giga-factory en de realisatie zat er 4 jaar. Voor de transitie zijn er meerdere gf's nodig, enz, enz?

Maw. Dat onze fabrikanten niet aan batterijen geraken, dat is een open deur intrappen. Ze gaan niet aan de doelstellingen geraken. En dan?
 
....
Maw. Dat onze fabrikanten niet aan batterijen geraken, dat is een open deur intrappen. Ze gaan niet aan de doelstellingen geraken. En dan?

Ja dat klopt. Alle autofabrikanten die de sourcing van batterijen (kwantitatief, kwalitatief, commercieel, ....) niet op tijd geregeld hebben gaan failliet. Merkel heeft dat al begrepen.

Blijven over de Chinezen en Tesla.

Leuker kunnen we het niet maken. Jammer maar helaas.