Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
De snellaadsnelheid van de Hyundai 39 kWh versie schijnt tegen te vallen. Ik ben benieuwd wanneer Fastned een laadcurve laat zien.

55 minuten naar 80% was al een indicatie natuurlijk.


Ik verwacht dezelfde curve als bij de 64 kWh maar dan met ~ 1,5 keer lager vermogen.
De 64 doet zo'n 70kW tot 57%, dan zo'n 57kW tot 73% en dan zo'n 37kW tot 77% en 25 kW tot 85%. Het gaat met heel duidelijke stappen en niet gelijkmatig zoals bij Tesla.

De 39 kWh zal waarschijnlijk het volgende doen:
0-57% = 46 kW
57-73% = 38 kW
73-77% = 25 kW
77-86% = 17 kW

Wat overigens ook bleek uit Youtube kanaal van "EVpuzzle" (hij heeft zelf een Kona electric) is dat de 39 kWh langzamer laadt als je een lange trip maakt en 3x snellaadt. Niet zo fijn dus ondanks actieve koeling. Hij miste sowieso het snellere laden van de 64. Het is maar wat je gewend bent.
 
Het is een beetje zoals met het evenwicht op de begroting in België: al 30 jaar beloven ze dat binnen de 4 jaar het evenwicht zal bereikt worden maar het komt er nooit van. Ik geloof niks van het feit dat binnen 2 jaar ze er 150.000/jaar gaan maken. Waar gaan ze de battery packs halen ? Bij Tesla ?
Zo: Germany announces $1 billion investment in local battery cell production to support EV growth

Met keiharde subsidies! Dus uiteindelijk nemen de bedrijven niet de risico's, maar de gewone burger. Zal met niets verbazen als in de toekomst deze "publieke investering" beschermd moet gaan worden voor de "te goedkope" cellen uit de VS (Tesla) dan wel China.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Tjsa, Duitsland beschermt zijn auto industrie. Dat was al duidelijk toen de boetes in eerste instantie uitbleven (nu wel, vermoedelijk na wat druk uit andere landen), en het omlaag drukken van de uitstoot normen voor de komende jaren. Verbazingwekkend eigenlijk, want ze presenteren zichzelf op andere gebieden als groen.
 
Tjsa, Duitsland beschermt zijn auto industrie. Dat was al duidelijk toen de boetes in eerste instantie uitbleven (nu wel, vermoedelijk na wat druk uit andere landen), en het omlaag drukken van de uitstoot normen voor de komende jaren. Verbazingwekkend eigenlijk, want ze presenteren zichzelf op andere gebieden als groen.
De kolen- en bruinkolencentrales die na het sluiten van meerdere kerncentrales weer zijn opgestart zijn niet echt groen. En ook de 400 waterstof tankstations die de komende jaren worden gebouwd zijn niet zo groen.
De industrie is daar echt de baas.
 

Helemaal eens. Zoals eerder opgemerkt door vele forumleden, volkswagen is vooral goed in aankondigingen, zie ook:
https://electrek.co/2017/04/28/vw-invesment-electric-vehicles/
Volkswagen (VLKAY) to Invest $25M for EV Battery Outsourcing
VW announces massive $84 billion investment in electric cars and batteries
VW confirms two new upcoming electric cars for US market: I.D. Lounge and I.D. AEROe
etc.
etc.
Opgeteld is het een hoop geld of zijn dit iedere keer dezelfde euro's?
Maar ja, wat zien we verder, een halfbakken ev-golf, een Audi met batterijen van LG waar ze nu al mee in de clinch liggen, en een Porsche die al drie jaar is uitgesteld.
 
Helemaal eens. Zoals eerder opgemerkt door vele forumleden, volkswagen is vooral goed in aankondigingen, zie ook:
VW is planning a massive $10 billion investment in electric vehicles, but even more in internal combustion engines
Volkswagen (VLKAY) to Invest $25M for EV Battery Outsourcing
VW announces massive $84 billion investment in electric cars and batteries
VW confirms two new upcoming electric cars for US market: I.D. Lounge and I.D. AEROe
etc.
etc.
Opgeteld is het een hoop geld of zijn dit iedere keer dezelfde euro's?
Maar ja, wat zien we verder, een halfbakken ev-golf, een Audi met batterijen van LG waar ze nu al mee in de clinch liggen, en een Porsche die al drie jaar is uitgesteld.

Ik snap Volkswagen wel. Uiteindelijk gaan ze een groot deel van de koek van elektrische auto's leveren. Tesla en BYD kunnen op jaarbasis binnen nu en een paar jaar maximaal een miljoen elektrische auto's maken. Er worden evenwel 81,5 miljoen auto's per jaar wereldwijd geproduceerd. Dat zijn, zelfs over twee jaar, nog steeds 80,5 miljoen benzine- en dieselauto's. Die markt is niet alleen vele malen groter maar levert ook winst op. Elektrische auto's, zeker de eerste jaren, zullen voor Big Auto, niks opleveren.

Wat Tesla en BYD doen blijft een druppel op een gloeiende plaat. Wij wachten toch ook al 3 jaar op onze Model 3.
Big auto heeft dus gewoon nog steeds ruim voldoende tijd om de accuproductie, zeg binnen nu en 5 jaar, op orde te brengen.
En dat gaat Volkswagen cs dan ook gewoon doen.
 
En dat gaat Volkswagen cs dan ook gewoon doen.
Is de wens hier de vader van de gedachte?

Industriële omwentelingen gaan doorgaans niet volgens trendlijnen. Hier spelen innovatie- en investeringsvermogen een grote rol.
Het eerste is niet het sterke punt van volkswagen, zeker op het gebied van batterij-chemie en ICT. Een ev is eerder een laptop op wielen dan een auto.
In het tweede zit een nog grotere angel, de marges zijn niet bijster groot op ICE’s. En de miljarden moet daar vandaan komen. Tesla kan gewoon naar de kapitaalmarkt. Geld ligt voor Tesla voor het oprapen, de beurswaarde is niet veel minder dan die van Volkswagen en bv meer dan GM, Ford of BMW.
Voorlopig ligt Tesla vele jaren voor.
 
Is de wens hier de vader van de gedachte?
Nee hoor, gewoon realisme. Volkswagen heeft al gewaarschuwd dat de winsten bij snelle omschakeling naar BEV flink zullen dalen. Maar Volkswagen is niet gek. Die zien natuurlijk aankomen dat tegen 2030 er in Europa geen ICE auto's meer verkocht zullen worden. En de kopers van ICE voertuigen zien al 5 jaar daarvoor aankomen dat ze voor hun gebruikte ICE geld zullen moeten betalen in plaats van ontvangen om die auto af te voeren.

Dit betekent dat Volkswagen over een jaar of 8 massaal elektrische auto's zal produceren. En in die 8 jaar kunnen ze de accuproductie ook op orde hebben. Tesla en BYD kunnen over 2 jaar wereldwijd maar 1 miljoen elektrische auto's per jaar maken. Volkswagengroep heeft nu een jaarproductie van ruim boven de 10.000.000 auto's.
Volkswagen zal over 8 jaar veel meer elektrische auto's bouwen dan Tesla. Volkswagen heeft de fabrieken, de mensen maar ook het geld om dit te doen. Er zal veel veranderen binnen Big Auto. Al die mensen die nu motoren bouwen worden of omgeschoold of raken hun baan kwijt.