Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
VW id 3...... modular ev platform, 3-fase, snel DC, 300-550km, 30-45k, connected, real time navi, ota updates, gratis laadtegoed, HUD, slimme leds, RWD, app, etc.... ..... hebben goed gespiekt ;)

30.000 stuks (1st edition): Uitverkocht in paar uur (we hebben er gelijk een gereserveerd). Levering begin 2020. Ze willen er heel veel per jaar van wegzetten. Zeg maar de nieuwe golf..... die gaat een hit worden (vw is nu eenmaal populair).

En dat modulaire MEB platform is heel slim (heel schaalbaar opgezet, geschikt voor heel veel modellen). Accu's dat kon wel eens de bottleneck worden.

Goede ontwikkeling voor de EV markt, goed platform, goed concept, serieuze specs en grote speler.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN and Edi99
Je vergist je. Er zit geen hoog vermogen AC-DC converter in je auto.
Nou, 16,5kW is behoorlijk wat vermogen, dit apparaat kun je ook gewoon thuis aan je muur hangen en gewoon rechtstreeks de DC stekker er in steken. Scheelt gewicht, scheelt ruimte, scheelt kosten aan de auto, kan met andere auto's gedeelt worden, kleinere kans op defecten en al mocht het defect zijn, hoef je in ieder geval niet je halve auto uit elkaar te halen enz. Mocht je op vakantie gaan en buiten de supercharger om willen laden en er (nog) geen DC lader in de buurt zijn kun je altijd nog zo'n adapter meenemen.
Je kunt het vergelijken met een laptop, of een mobieltje, die heeft ook vrijwel nooit de omvormer binnen in de laptop meer tegenwoordig.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Je vergist je. Er zit geen hoog vermogen AC-DC converter in je auto.
Ik noem 22 (feitelijk 2 x 11) kW inderdaad ook niet hoog vermogen, maar helaas kost een 22 kW DC laadstation voor in je garage nogal wat.

Ik wees er eerder al eens ooit dat wij simpele consumenten verplicht worden om nogal wat (onnodig) te investeren in allerlei AC-DC en DC-AC omvormers:
Zo werkt het doorgaans met een AC laadstation voor je EV:
  • Zonnepaneel DC -> netspanning AC -> thuisbatterij DC -> netspanning AC = type 2 lader AC = laadcontact auto AC -> accupakket DC -> inductiemotor AC (5 keer omvormen)
Met een DC laadstation werkt het zo:
  • Zonnepaneel DC -> netspanning AC -> thuisbatterij DC -> netspanning AC = gelijkstroomlader AC -> laadcontact auto DC = accupakket DC -> inductiemotor AC (ook 5 keer omvormen, dus)
Zodoende kun je inderdaad stellen dat DC laadstations het mogelijk maken om de AC-DC conversie in de auto's overbodig te maken. De business case is simpel; er zijn meer auto's dan laadstations dus bespaar je op het te installeren volume. Verder zullen DC laadstations langer meegaan dan auto's, in z'n algemeenheid.
Het verlegt echter de investering van de autobezitter (consument) naar de laadpaalexploitant (overheid, bedrijfsleven) in het geval van publiek laden. Bij laadvermogens boven de 22 kW is dit nu al geval, zoals bij CHAdeMo, CCS, SuC. Daarom zal AC laden tot 22 kW wel de norm blijven, want er is nu sowieso al (bijna) geen gezonde business case voor publiek laden.

Inmiddels heeft de Model 3 geen inductiemotoren meer, dus dat scheelt ook al weer een stapje.
Ik voorzie nog wel een hergebruik van de AC-DC omvormers uit afgedankte of gecrashte auto's, als laadstations. Bijvoorbeeld gebruikt Tesla dezelfde gelijkrichters in de auto's als in de SuC stations. Geen idee wat de marktprijs is voor zo'n gebruikte inverter, trouwens.

Zijstapje.
Het gebruik van (zwakstroom) DC in huizen heeft ook zo zijn eigen merites. Ook daar worden nu tientallen kleine, inefficiënte trafo's verkocht om van netspanning (AC) naar boordspanning van bijna alle apparatuur (DC) te gaan. Een paar, wat zwaarder uitgevoerde, efficiënte trafo's zouden een 12V en/of 5V net in elk huis kunnen voeden. Er is dan wel weer een tweede net met wat dikkere bedrading nodig, helaas.
LED-lampen, deurbel, en alles met computer en geheugenchips (computer, tv, telefoon, intercom, etc.) hebben eigen interne of externe voedinkjes, wat ook gewoon AC->DC omvormers zijn.
 
  • Like
Reactions: ebullio and basvk
Letterlijk iedereen heeft AC in huis, maar een betrekkelijk klein gedeelte van de huishoudens heeft zonnepanelen. De vraag is: ben je bereid om naast de kosten van de auto ook nog eens apart te investeren in een DC lader?

Bij mensen met veel geld is het antwoord: nee. Zie de Jaguar waar niemand de moeite blijkt te nemen naast een investering van een ton 5% extra aan een DC lader uit te geven. Dat lijkt me onderbouwing genoeg.

Niemand weerhoud je er van om zelf toch een DC lader aan te schaffen, maar vergeet niet dat de meeste slimme laadpalen stukken intelligenter om gaan met laden dan een DC lader. Loadbalancing ontbreekt bijvoorbeeld, of tijdgestuurd laden.

De situatie zal ongetwijfeld gaan veranderen als er inderdaad thuisaccu's gaan worden aangeschaft, er nog veel meer zonnepanelen worden neergelegd en als verdere experimenten met DC in plaats van AC in huis zinvol blijken te zijn.

Vergeet ook niet dat het omgaan met DC en de bijbehorende hele grote stromen andere eisen stellen aan de aanleg. Beetje teveel overgangsweerstand? => brand. De stromen (en spanningen) bij AC laden zijn gewoon lager en dus veiliger.

PS we spreken bij 22 kW nog steeds over lage vermogens, en bij 230V of 400V nog steeds over laagspanning. ;)
 
22kW is echt behoorlijk veel, ik schat dat 20% van de huishoudens op vol vermogen boven de 22kW zouden kunnen gaan zitten.
De zwaarste huishoudelijke apparaten (electrische BBQ's, gourmettoestellen, koffiezetapparaten) gebruiken meestal 1,5 of 2kW.
Boilers en elektrische kooktoestellen maximaal 11kW uitzonderingen daargelaten.

Een Vespa heeft tussen de 2 en 3kW vermogen, 22kW is dus pak en beet 8 Vespa's op vol vermogen.

Hier kun je enkele voorbeelden van 100kW generatoren zien:
100KW Generator | eBay

Ook laagspanning kan een mens gewoon doden trouwens.

Overigens kan een dergelijk apparaat met een beetje moeite ook gewoon samenwerken met zonne energie inderdaad en ook op die manier geld besparen. Tesla is actief in alle facetten binnen deze gebieden, dus waarom niet? Worden mensen er automatisch op geattendeerd dat Tesla meer verkoopt dan enkel auto's.
 
Dit fortuin zit nu dus standaard in iedere auto, hier kan dus een hoop op bespaard worden. Haal dat ding er uit en maak er 100en 1000en van voor in de garages/schuurtjes en je hebt het voor een prima prijs en hoeft het niet continu mee te zeulen als je hem enkel thuis gebruikt.
In principe is dat de oplossing van chademo, ccs, en de Tesla super chargers. De vraag is hoeveel laders je nu daadwerkelijk bespaart. Ik gebruik zelf 1 lader thuis, 1 op mijn werk en soms publiek. Ieder ev staat onegveer dagelijks aan 1 lader en je hebt meer "stopcontacten" nodig dan laders. Dus dan zouden de kosten enorm toenemen. Ik stel juist voor de publieke laadpunten te vereenvoudigen en vooral te zorgen voor heel veel gewone stopcontacten. De meeste rijders in Nederland zouden daarmee al uit de voeten kunnen. En we zijn juist vooral gebaad bij zo veel mogelijk laadpunten.
 
In principe is dat de oplossing van chademo, ccs, en de Tesla super chargers. De vraag is hoeveel laders je nu daadwerkelijk bespaart. Ik gebruik zelf 1 lader thuis, 1 op mijn werk en soms publiek. Ieder ev staat onegveer dagelijks aan 1 lader en je hebt meer "stopcontacten" nodig dan laders. Dus dan zouden de kosten enorm toenemen. Ik stel juist voor de publieke laadpunten te vereenvoudigen en vooral te zorgen voor heel veel gewone stopcontacten. De meeste rijders in Nederland zouden daarmee al uit de voeten kunnen. En we zijn juist vooral gebaad bij zo veel mogelijk laadpunten.
Op werklocaties worden nu vaak 3 fase 16 ampère laders geplaatst, of 1 fase 32 ampère, waarbij je de andere 2 fases dus simpelweg niet gebruikt, maar bij de aanleg wel voor betaald, of je kunt 3 palen maken van 32 ampère (niet dat er zoveel Jaguars verkocht worden, maar oke). Of 1*16 ampère, voor de elektrische VW Up. Dit terwijl al die Jaguars, Audi's, VW en Tesla's prima met DC kunnen laden.

In de toekomst, als Tesla daadwerkelijk al zijn auto's als taxi's gebruikt en het misschien minder vaak privé bezit wordt, wordt het waarschijnlijk nóg extremer.
 
Integendeel, op werklocaties worden 3x32A laders geplaatst. In ieder geval op de plaatsen waar ik kom.

Energieverliezen bij DC over grotere afstanden zijn veel hoger dan bij 3 fase. Ook daar vergis je je in.
Dan is er dus vrijwel geen auto die dat daadwerkelijk kan gebruiken, terwijl ze op DC op zich wel de capaciteiten hebben, dit is dus pure verkwisting van de mogelijkheden.

Met DC kon je vroeger inderdaad niet goed lange afstanden overbruggen, omdat ze geen hoge voltages kunnen bereiken. Inmiddels is dat totaal anders, de nieuwe extreem lange afstandskabels zijn regelmatig hoog voltage DC.
Niet dat ik het tegendeel beweerd heb en heb me daar dus ook niet in vergist, maar puur ter kennisgeving voor je.
 
Hoezo? Ik zie bij ons op de parkeerplaats menig Tesla op maximum vermogen geladen worden. Ook mijn enkelfase auto wordt daar op maximum vermogen geladen.

Ja, je vergist je er wel in, hoe ga je de DC in je huis maken? Met een AC/DC converter? Laat die lekker in de auto zitten, dan kun je overal laden namelijk... Zoals ik al eerder betoogd heb: iedereen heeft AC. Niemand heeft DC.

Of denk je dat het goedkoper is om ieder huis met een AC/DC charger uit te rusten in plaats van alleen de EV's? Ik denk dat het laatste echt een goedkopere oplossing is.

Het staat je volledig vrij om een AC/DC charger station voor thuis te kopen, het kost je ongeveer 5000 euro.
 
Last edited:
Hoezo? Ik zie bij ons op de parkeerplaats menig Tesla op maximum vermogen geladen worden. Ook mijn enkelfase auto wordt daar op maximum vermogen geladen...
Op het maximale AC vermogen, waarschijnlijk. Dat is altijd minder dan het maximale DC vermogen, vanwege de beperking van... juist, ja: de gelijkrichter .
...
Of denk je dat het goedkoper is om ieder huis met een AC/DC charger uit te rusten in plaats van alleen de EV's? Ik denk dat het laatste echt een goedkopere oplossing is...
Nee; er zijn meer EV's dan laag vermogen laadpunten. Dus is gelijkrichters buiten de auto in principe efficiënter dan erin. (En niet elk huis heeft een EV lader nodig, vooralsnog.)
Maar dat is op macro-niveau. Op individueel niveau spelen andere zaken zoals consumentenprijs t.o.v. OEM-prijs, BTW en het zoveel mogelijk afwentelen van infrastructuurkosten naar de gebruiker. Dus praktisch is het (nog) niet.
 
Maar dat is op macro-niveau. Op individueel niveau spelen andere zaken zoals consumentenprijs t.o.v. OEM-prijs, BTW en het zoveel mogelijk afwentelen van infrastructuurkosten naar de gebruiker. Dus praktisch is het (nog) niet.
Plus dat het nou eenmaal een overgangssituatie is.
Zodra er in Europa.... 15 miljoen DC laadpunten zijn te vinden (thuis, werk, onderweg, gokje) mag mijn onboard charger er uit.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Op het maximale AC vermogen, waarschijnlijk. Dat is altijd minder dan het maximale DC vermogen, vanwege de beperking van... juist, ja: de gelijkrichter .

Of je die AC/DC converter nu binnen of buiten de auto plaatst, dat maakt niet uit. Geen argument dus. Bovendien is er geen sprake van een (simpele) gelijkrichter, maar van AC/DC conversie. Met een gelijkrichter krijg je alleen maar een variërende gelijkspanning, daar kan een auto niets mee.
Nee; er zijn meer EV's dan laag vermogen laadpunten. Dus is gelijkrichters buiten de auto in principe efficiënter dan erin. (En niet elk huis heeft een EV lader nodig, vooralsnog.)

Dat blijft ook zeker zo. Lang niet alle huizen kunnen een lader krijgen. Huurhuizen, appartementen, rijtjeshuizen zonder eigen parkeerplaats in de stad, het blijft een meerderheid ten opzichte van de huizen die een plek hebben voor opladers.

Maar dat is op macro-niveau. Op individueel niveau spelen andere zaken zoals consumentenprijs t.o.v. OEM-prijs, BTW en het zoveel mogelijk afwentelen van infrastructuurkosten naar de gebruiker. Dus praktisch is het (nog) niet.

Praktisch wordt het nooit... Ik herhaal mijn argument: letterlijk ieder huis heeft AC. Waarom zou je dan een separate AC/DC converter om de auto op te laden aanschaffen?
 
DC lader: 3,5-5K, maar 20A max. en dat is bij 400v, 8kw max laden, schiet niet op.
Een 40A is al snel 7-10K en kan dan 16kw laden.

Een AC 11kw lader is dan spotgoedkoop en meer heb je zelden nodig (of je moet taxi bedrijf hebben).

Op de zaak is het wel evt. een optie: 10 palen extra of een DC lader. We zien nu al dat de EV's met veel range dagen niet aan een paal staan omdat het niet nodig is. Dan kun je even uur laden (wel meer gedoe, EV's wisselen en minder goed voor de accu's op termijn).

Denk dat we gewoon straks met z'n allen naar draadloos laden gaan (niks paaltjes, laders, kabels): gewoon parkeren (rijdend kan ook al).
 
... Waarom zou je dan een separate AC/DC converter om de auto op te laden aanschaffen?
Omdat het in principe efficiënter is om die in de laag vermogen laadpunten te voorzien dan in alle EV auto's. Daar ging het hier toch om? Er is gewoon niet te ontkomen aan de aanschaf van zo'n ding; in de auto of in de lader. Ik ben het daarin met @Rowan256 eens.

Ander punt ter overweging.
Op dit moment is de gelijkrichter doorgaans onderdeel van de gesubsidieerde auto. Maar er komt de tijd dat EV's weer aan de volle mep van BPM, BTW, MRB en bijtelling gaan bijdragen, naast de gewone dingen als aanschaf, afschrijving, BTW-correctie, onderhoud en energieverbruik. Dan is het wellicht economischer om eenmalig in een wat duurdere laadpaal te investeren en al die heffingen te betalen over de lagere aanschafprijs van auto's met alleen DC laadvoorziening. Toekomstmuziek, zoals zoveel aspecten van de energietransitie.