Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoezo? Ik zie bij ons op de parkeerplaats menig Tesla op maximum vermogen geladen worden. Ook mijn enkelfase auto wordt daar op maximum vermogen geladen.

Ja, je vergist je er wel in, hoe ga je de DC in je huis maken? Met een AC/DC converter? Laat die lekker in de auto zitten, dan kun je overal laden namelijk... Zoals ik al eerder betoogd heb: iedereen heeft AC. Niemand heeft DC.

Of denk je dat het goedkoper is om ieder huis met een AC/DC charger uit te rusten in plaats van alleen de EV's? Ik denk dat het laatste echt een goedkopere oplossing is.

Het staat je volledig vrij om een AC/DC charger station voor thuis te kopen, het kost je ongeveer 5000 euro.
Nou, voorbeeldje:
Een bedrijf heeft 160 Ampere 3 fase beschikbaar, dat komt neer op net iets meer dan 110kW.
Dit word nu verdeelt in 5 palen van 32 ampere 3 fase, dat is zo'n 22kW per stuk.

Een Jaguar gebruikt nu 32 ampere 1 fase, met andere woorden, die gebruikt slechts 1/3e van de energie die op zich aanwezig is.
Een Tesla gebruikt nu 16 ampere 3 fase, met andere woorden, die gebruikt slechts 1/2e van de energie die op zich aanwezig is.
Een Kona gebruikt nu 32 ampere 1 fase, met andere woorden, die gebruikt slechts 1/3e van de energie die op zich aanwezig is.
Een volkwagen up gebruikt nu 16 ampere 1 fase, met andere woorden, slechts 1/6e van de energie die op zich aanwezig is.

Lang verhaal kort, je betaald dus aan het net voor een 110kW aansluiting, maar de gemiddelde auto gebruikt er ongeveer 1/3e van omdat het anders te duur wordt.
2/3e van de kosten die je betaald voor je aansluiting is momenteel dus simpelweg weggegooid geld.
Wel lekker veilig natuurlijk, kabels, zekeringen, aansluitingen en noem maar op die berekend zijn op rustig 3 keer zoveel energie, daar betaal je allemaal voor.

De Jaguar kan gewoon met 85kW DC laden.
Een Tesla kan de volle 110kW DC moeiteloos aan.
Een Kona kan gewoon met 85kW DC laden.
Een VW up kan gewoon met 50kW DC laden.

Met één omvormer, of desnoods enkele omvormers kun je dus gewoon vrij veel auto's veel sneller en efficiënter opladen en qua aansluiting verkrijgen waar je voor betaald.
Of een dergelijke omvormer boven de 20kW nog echt zinnig is in het dagelijks leven is een andere vraag, maar dat het sneller, goedkoper en efficiënter is en/of kan zijn staat voor mij vast.

Ik maak liever miljoenen wat duurdere omvormers buiten de auto's om, die met alle auto's kunnen samenwerken, dan voor iedere auto een apart model omvormer die in 9 van de 10 gevallen ver onder het maximum zit en dus ook weer om een andere voeding vraagt.

Laptops, mobieltjes, heftrucks, elektrische fietsen, van die Schiphol karretjes en menig ander apparaat werken al met omvormers buiten het apparaat om. Is ook veel goedkoper mocht het ooit vervangen moeten worden.
 
Je maakt 3 denkfouten in je verhaal:

1 DC laden op maximum vindt maar op een gedeelte (zeg 60% van de cyclus) van de volledige laadcyclus plaats.
2 De tarieven worden per kWh bepaald, niet per aansluitwaarde. Dat wil zeggen dat of je nu 0 of 100 kW afneemt, de aansluitwaarde is en blijft dezelfde.
3 Je kunt niet met maar 1 omvormer alle auto's tegelijk voeden vanwege de verschillende vraag (stroom en spanning verschillen per auto), zie 1.

Dus nee, dat helpt niet.
 
Je maakt 3 denkfouten in je verhaal:

1 DC laden op maximum vindt maar op een gedeelte (zeg 60% van de cyclus) van de volledige laadcyclus plaats.
2 De tarieven worden per kWh bepaald, niet per aansluitwaarde. Dat wil zeggen dat of je nu 0 of 100 kW afneemt, de aansluitwaarde is en blijft dezelfde.
3 Je kunt niet met maar 1 omvormer alle auto's tegelijk voeden vanwege de verschillende vraag (stroom en spanning verschillen per auto), zie 1.

Dus nee, dat helpt niet.
1: Prima, maar dan nog kun je rustig 3 tot 15 keer zo hoog zitten dan nu meestal het geval is.

2: Nee, je hebt een vermogen per aansluiting, daar bovenop betaal je inderdaad ook nog eens per kilowatt.
https://www.liander.nl/sites/defaul...sh_en_zak_kleinverbruik_per_1-1-2019_V1.1.pdf

Tarieven | Grootzakelijk | Liander

Tarieven 2019 | Consument | Liander

Iemand die thuis een 3*25 aansluiting heeft betaald dus, ook zonder stroomverbruik, 252,40 per jaar.
Iemand die thuis een 3*35 aansluiting heeft betaald dus, ook zonder stroomverbruikt 949,24 per jaar.

3: Nee, daar maak je natuurlijk 5 aparte aansluitingen voor binnen 1 apparaat (in de eerder beschreven situatie). Een batterijoplader die een 1,2 volt batterij op kan laden heeft vaak ook een 9 volt aansluiting en een beetje accu oplader kan zowel een 6 volt, een 12 volt als een 24 volt accu opladen.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik noem 22 (feitelijk 2 x 11) kW inderdaad ook niet hoog vermogen, maar helaas kost een 22 kW DC laadstation voor in je garage nogal wat.

Ik wees er eerder al eens ooit dat wij simpele consumenten verplicht worden om nogal wat (onnodig) te investeren in allerlei AC-DC en DC-AC omvormers:
Zo werkt het doorgaans met een AC laadstation voor je EV:
  • Zonnepaneel DC -> netspanning AC -> thuisbatterij DC -> netspanning AC = type 2 lader AC = laadcontact auto AC -> accupakket DC -> inductiemotor AC (5 keer omvormen)
Met een DC laadstation werkt het zo:
  • Zonnepaneel DC -> netspanning AC -> thuisbatterij DC -> netspanning AC = gelijkstroomlader AC -> laadcontact auto DC = accupakket DC -> inductiemotor AC (ook 5 keer omvormen, dus)
Zodoende kun je inderdaad stellen dat DC laadstations het mogelijk maken om de AC-DC conversie in de auto's overbodig te maken. De business case is simpel; er zijn meer auto's dan laadstations dus bespaar je op het te installeren volume. Verder zullen DC laadstations langer meegaan dan auto's, in z'n algemeenheid.
Het verlegt echter de investering van de autobezitter (consument) naar de laadpaalexploitant (overheid, bedrijfsleven) in het geval van publiek laden. Bij laadvermogens boven de 22 kW is dit nu al geval, zoals bij CHAdeMo, CCS, SuC. Daarom zal AC laden tot 22 kW wel de norm blijven, want er is nu sowieso al (bijna) geen gezonde business case voor publiek laden.

Inmiddels heeft de Model 3 geen inductiemotoren meer, dus dat scheelt ook al weer een stapje.
Ik voorzie nog wel een hergebruik van de AC-DC omvormers uit afgedankte of gecrashte auto's, als laadstations. Bijvoorbeeld gebruikt Tesla dezelfde gelijkrichters in de auto's als in de SuC stations. Geen idee wat de marktprijs is voor zo'n gebruikte inverter, trouwens.

Zijstapje.
Het gebruik van (zwakstroom) DC in huizen heeft ook zo zijn eigen merites. Ook daar worden nu tientallen kleine, inefficiënte trafo's verkocht om van netspanning (AC) naar boordspanning van bijna alle apparatuur (DC) te gaan. Een paar, wat zwaarder uitgevoerde, efficiënte trafo's zouden een 12V en/of 5V net in elk huis kunnen voeden. Er is dan wel weer een tweede net met wat dikkere bedrading nodig, helaas.
LED-lampen, deurbel, en alles met computer en geheugenchips (computer, tv, telefoon, intercom, etc.) hebben eigen interne of externe voedinkjes, wat ook gewoon AC->DC omvormers zijn.

Je hebt het alleen over AC/DC en DC/AC conversies.
Feit is, dat je voor transport van energie liever een hoge spanning en lage stroom hebt, terwijl aan de gebruikerskant je spanning / stroom van de afnemer (electronica, LED, motor,..) afhangt.
Dus ook met alles DC kun je niet zonder conversies van zonnepanelen (die vooral een stroombron zijn met variabele spanning afhankelijk van de zonne-inval) naar thuisbatterij (die een variabele spanning afgeeft in functie van SOC), EV batterij en EV motor.

Bij de Model3 spreek je over 'scheelt weer een stapje', dat lijkt mij ook niet volledig correct.
Bij de MS heb je DC / AC vermogenselectronica nodig, bij de M3 DC / DC electronica want je wilt het vermogen naar je motor toch netjes kunnen regelen. Beide converters werken door het snelle schakelen van spanning en stroom, ik heb er geen gedetailleerde informatie over maar ik betwijfel of DC/DC conversie veel efficienter en goedkoper is dan DC/AC.

DC transport binnenshuis loopt ook gauw uit de klauwen, zeker als je computers wilt voeden.
Met 4 mm2 kabel, 120 W over 12V heb je al 1.9 V verlies over een lengte van 20 m (niet helemaal onrealistisch in een huis).
En een CPU draait op 3.3 V, heeft dus zowiezo converters nodig..
 
..Bij de MS heb je DC / AC vermogenselectronica nodig, bij de M3 DC / DC electronica want je wilt het vermogen naar je motor toch netjes kunnen regelen. Beide converters werken door het snelle schakelen van spanning en stroom, ik heb er geen gedetailleerde informatie over maar ik betwijfel of DC/DC conversie veel efficienter en goedkoper is dan DC/AC.
...
DC-DC converters zijn er in de vorm van buck boosters.
Dat schijnen bijzonder betrouwbare, eenvoudige schakelingen te zijn. Toen ik ooit het concept onderzocht van de Tesla Model S als mobiele DC lader (Buddy Charging) c.q. die auto’s aanpassen voor Vehicle-to-Grid gebruik, kwamen deze schakelingen als goedkoopste oplossing uit de bus. Paar honderd euro, dacht ik. Dus vergelijkbaar met gelijkrichters/inverters. En vooral interessant vanwege minimale koelingsvereisten (dus weinig verlies).
 
@horta
1 Een acculader is niet geschikt om een accu te laden? Oké.
2 1000en euro's per jaar weg gooien, niet interessant want horta schreef dat het niet interessant was? Oké.
3 Een hoogwaardige omvormer (MasterVolt, Victron, SMA) zijn opgebouwd uit verschillende delen, de meeste grote omvormers gaan van een willekeurig voltage naar 360 volt DC naar een willekeurig voltage (zowel AC als DC), waarbij ze de 360 volt DC als basis hebben. Als je een heftruck op wil laden (meestal 24, 48 of 72 volt) laad je deze meestal via 230volt AC naar 24, of 48 volt, maar de werking van de omvormer is meestal zo dat de 230 volt AC omvormt naar 360 volt DC en daarna weer omvormt naar 24, of 48 volt DC. De omvorming vanaf de 360 volt kan naar allerlei voltages. Dit is ook de reden dat er ogenschijnlijk vrijwel geen verschil is tussen een 12, 24 of 48V omvormer. Het is een beetje een duur grapje om 2 omvormers te kopen van één merk waarvan de éne 12 volt is en de andere 24 volt, maar als je ze zou kopen en open maken zie je aan de binnenkant echt nauwelijks verschillen. In de basis werken ze allemaal hetzelfde en die basis is bij de grotere omvormers meestal 360 volt DC. Ik sluit ook niet uit dat dit één van de redenen is dat vrijwel alle elektrische auto's met accu's werken die om en nabij de 360 volt nominaal zijn. Ook andersom trouwens, omvormers van 12 volt DC naar 230 volt AC werken met een basis van 360 volt DC.


Ontopic;
Eerste 200 elektrische Volkswagen ID.3’s gebouwd -
De eerste 200 elektrische Volkswagen id 3s zijn gebouwd, ze willen er in 2020 zo'n 1500 per dag gaan bouwen!
 

ik lees: "Het zonnedak van de Lightyear One kan op een zonnige dag in Nederland 1250 wattpiek en zo'n 700kWh per jaar leveren. Volgens de makers kan het dak het bereik in de zomer daarmee dagelijks met 50 tot 70km verlengen."

Als de Sion -welke vol hangt met panelen- de helft aan extra stroom opwekt op een zomerdag dan kun je bovenstaande wel met een grote korrel zout nemen. Of de auto moet 3x zo zuinig zijn als een Model 3 ;)
Als ik de vermelde jaaropbrengst bekijk dan kom je overigens niet veel verder dan 13 km per dag op zonnestroom :mad:
En als je de auto de hele dag in de garage zet "nul km" :p
 
ik lees: "Het zonnedak van de Lightyear One kan op een zonnige dag in Nederland 1250 wattpiek en zo'n 700kWh per jaar leveren. Volgens de makers kan het dak het bereik in de zomer daarmee dagelijks met 50 tot 70km verlengen."

Als de Sion -welke vol hangt met panelen- de helft aan extra stroom opwekt op een zomerdag dan kun je bovenstaande wel met een grote korrel zout nemen. Of de auto moet 3x zo zuinig zijn als een Model 3 ;)
Als ik de vermelde jaaropbrengst bekijk dan kom je overigens niet veel verder dan 13 km per dag op zonnestroom :mad:
En als je de auto de hele dag in de garage zet "nul km" :p

Mij lijkt die bewering niet onwaar: een dak met 1250 Wp zonnecellen levert op een zonnige 21 juni (‘een zomerdag’) zo’n 7-8 kWh op. Dat is bij verbruikscijfers vergelijkbaar met de M3 (zeg: 14-15 kWh/100 km) inderdaad zo’n 50 km extra range.
 
Mij lijkt die bewering niet onwaar: een dak met 1250 Wp zonnecellen levert op een zonnige 21 juni (‘een zomerdag’) zo’n 7-8 kWh op. Dat is bij verbruikscijfers vergelijkbaar met de M3 (zeg: 14-15 kWh/100 km) inderdaad zo’n 50 km extra range.

Ze schrijven -> 700 kWh per jaar (opbrengst panelen op de auto)
Gemiddeld 700/365 = 1,9 kWh per dag (in zomer meer / in winter minder maar voor berekening dus gemiddelde)
Aantal km per dag dus ca. 1900/153 = 12,4 km per dag
Nogal een verschil met 50-70 km dagelijks bereik uit het bericht :(

Dak niet altijd in de zon, niet in optimale (zonne)hoek en auto niet altijd schoon -> in werkelijkheid meer windowdressing dan echte zoden aan de dijk. Elektrische auto in de zomer vol in de zon is ook niet optimaal en verbruikt ook weer meer energie als je gaat rijden -> airco en eventuele accukoeling zal er veel harder aan moeten trekken dan bij een auto in de garage/schaduw. Zoek daarnaast eens een parkeerplek op met de hele dag zon zonder schaduw van bebouwing, bomen, naastgelegen bestelbus, etc.

Kortom: een overdekte parkeerplek met zonnepanelen erop voor de laadpalen lijkt me duurzamer :)

Ik ben niet tegen deze oplossing maar wel tegen verkeerde verwachtingen wekken bij onwetend publiek :rolleyes:
 
Mij lijkt die bewering niet onwaar: een dak met 1250 Wp zonnecellen levert op een zonnige 21 juni (‘een zomerdag’) zo’n 7-8 kWh op. Dat is bij verbruikscijfers vergelijkbaar met de M3 (zeg: 14-15 kWh/100 km) inderdaad zo’n 50 km extra range.

En op de lightyear liggen niet de standaard panelen (erg hoogwaardige panelen), geloof nu echter niet in de meerwaarde. Veel te duur (143K). Voor de meerprijs laad je heel wat kw's. Maar zodra dat goedkoper wordt is het best interessant.
Sono Sion doet het gewoon met goedkopere panelen (34km/dag in de zomer) voor een 25K EV.
 
Wordt dit dan de (bijna) productie versie van de Porsche Taycan ?
Er zitten inmiddels geen nep uitlaten meer onder.
Het interieur is nog helemaal verborgen, zou het exterieur soms ook nog gecamoufleerd zijn ?
Wat de interieur ruimte betreft lijkt het wat krapper dan de Model 3.
Wel hele dikke voorremmen. Dat zal wel voor het circuit nodig zijn.
 
Ze schrijven -> 700 kWh per jaar (opbrengst panelen op de auto)
Gemiddeld 700/365 = 1,9 kWh per dag (in zomer meer / in winter minder maar voor berekening dus gemiddelde)
Aantal km per dag dus ca. 1900/153 = 12,4 km per dag
Nogal een verschil met 50-70 km dagelijks bereik uit het bericht :(

Nee, ze schrijven ‘het bereik in de zomer’ (zie de vet gedrukte quote in jouw tekst). En dan klopt het sommetje gewoon. Verder zijn we het eens: dat zo’n bewering al snel valse verwachtingen wekt.