Nou, voorbeeldje:Hoezo? Ik zie bij ons op de parkeerplaats menig Tesla op maximum vermogen geladen worden. Ook mijn enkelfase auto wordt daar op maximum vermogen geladen.
Ja, je vergist je er wel in, hoe ga je de DC in je huis maken? Met een AC/DC converter? Laat die lekker in de auto zitten, dan kun je overal laden namelijk... Zoals ik al eerder betoogd heb: iedereen heeft AC. Niemand heeft DC.
Of denk je dat het goedkoper is om ieder huis met een AC/DC charger uit te rusten in plaats van alleen de EV's? Ik denk dat het laatste echt een goedkopere oplossing is.
Het staat je volledig vrij om een AC/DC charger station voor thuis te kopen, het kost je ongeveer 5000 euro.
Een bedrijf heeft 160 Ampere 3 fase beschikbaar, dat komt neer op net iets meer dan 110kW.
Dit word nu verdeelt in 5 palen van 32 ampere 3 fase, dat is zo'n 22kW per stuk.
Een Jaguar gebruikt nu 32 ampere 1 fase, met andere woorden, die gebruikt slechts 1/3e van de energie die op zich aanwezig is.
Een Tesla gebruikt nu 16 ampere 3 fase, met andere woorden, die gebruikt slechts 1/2e van de energie die op zich aanwezig is.
Een Kona gebruikt nu 32 ampere 1 fase, met andere woorden, die gebruikt slechts 1/3e van de energie die op zich aanwezig is.
Een volkwagen up gebruikt nu 16 ampere 1 fase, met andere woorden, slechts 1/6e van de energie die op zich aanwezig is.
Lang verhaal kort, je betaald dus aan het net voor een 110kW aansluiting, maar de gemiddelde auto gebruikt er ongeveer 1/3e van omdat het anders te duur wordt.
2/3e van de kosten die je betaald voor je aansluiting is momenteel dus simpelweg weggegooid geld.
Wel lekker veilig natuurlijk, kabels, zekeringen, aansluitingen en noem maar op die berekend zijn op rustig 3 keer zoveel energie, daar betaal je allemaal voor.
De Jaguar kan gewoon met 85kW DC laden.
Een Tesla kan de volle 110kW DC moeiteloos aan.
Een Kona kan gewoon met 85kW DC laden.
Een VW up kan gewoon met 50kW DC laden.
Met één omvormer, of desnoods enkele omvormers kun je dus gewoon vrij veel auto's veel sneller en efficiënter opladen en qua aansluiting verkrijgen waar je voor betaald.
Of een dergelijke omvormer boven de 20kW nog echt zinnig is in het dagelijks leven is een andere vraag, maar dat het sneller, goedkoper en efficiënter is en/of kan zijn staat voor mij vast.
Ik maak liever miljoenen wat duurdere omvormers buiten de auto's om, die met alle auto's kunnen samenwerken, dan voor iedere auto een apart model omvormer die in 9 van de 10 gevallen ver onder het maximum zit en dus ook weer om een andere voeding vraagt.
Laptops, mobieltjes, heftrucks, elektrische fietsen, van die Schiphol karretjes en menig ander apparaat werken al met omvormers buiten het apparaat om. Is ook veel goedkoper mocht het ooit vervangen moeten worden.