Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Een blauwbilgorgel toch?
Audi E-Tron.png

Ik zag dit ding in het echt ... :eek::eek::eek:
 
Zojuist een elektrisch testvoertuig van MG gespot in Amstelveen bij de straten van "Het westelijk halfrond" en "Straat van Magelhaens", het betrof een MG uit Luxemburg en volgens het boekje dat er in lag was het van "SAIC MOTOR international", verder stond er op het boekje "Introductie testactiviteiten MG ZS EV, SAIC Mobility Europe 22 MAY 2019". Hij zat vol met camouflagekleuren en je zag her en der nog wat open bedrading. De auto was daar aan het laden aan een elektrische laadpaal.
 
MG ZS (nieuw: ZS EV)

Inmiddels is de MG EZS in China gelanceerd, de elektrische uitvoering van de ZS. In het Verenigd Koninkrijk debuteert de auto in september onder de naam ZS EV, later volgen andere Europese markten waaronder ongetwijfeld ook Nederland. MG gaat het daarmee opnemen tegen de elektrische versies van de Kia Niro, kleinere Hyundai Kona en Kia Soul en tegen die tijd kunnen we ook elektrische versies verwachten van auto's als de SsangYong Korando, Opel Mokka X, Peugeot 2008 en Toyota C-HR.

De ZS EV heeft een 150 pk sterke elektrische motor, 45,5 kWh accupakket en een opgegeven actieradius van 431 km volgens de oude NEDC-cyclus en zal volgens de WLTP-cyclus ongeveer 320 ver moeten kunnen geraken. In 30 minuten kan het accupakket voor 80% worden opgeladen.

Bronnen:
[www.autocar.co.uk]
[www.autoexpress.co.uk]
[insideevs.com]
 
  • Helpful
Reactions: Gtech
Op zich een mooie ontwikkeling, maar het betekent ook dat we in 2020 voornamelijk de eerste series gaan zien van modellen van mogelijk een paar duizend stuks en pas in 2021 komt er een stuk opschaling van de productie. En als de verdeling 50/50 is dan is het maar 8GWh per merk. Tot die tijd heeft Tesla redelijk nog het rijk alleen, want de Koreanen kunnen ook onvoldoende leveren. Stel ik rij mijn e-Niro total-loss dan is het een model 3 kopen, want de rest kan niet leveren... ja Nissan met een Leaf die me niet echt kan bekoren (zitpositie, ongekoelde/onverwarmde accu, geen CCS).
 
Last edited:
Op zich een mooie ontwikkeling, maar het betekent ook dat we in 2020 voornamelijk de eerste series gaan zien van modellen van mogelijk een paar duizend stuks en pas in 2021 komt er een stuk opschaling van de productie. En als de verdeling 50/50 is dan is het maar 8GWh per merk. Tot die tijd heeft Tesla redelijk nog het rijk alleen, want de Koreanen kunnen ook onvoldoende leveren. Stel ik rij mijn e-Niro total-loss dan is het een model 3 kopen, want de rest kan niet leveren... ja Nissan met een Leaf die me niet echt kan bekoren (zitpositie, ongekoelde/onverwarmde accu, geen CCS).
Tesla heeft nog zeker 10 jaar voorsprong. Niet alleen qua kennis maar vooral capaciteit.
Tesla zal met de nieuwe dochter Maxwell een eigen batterijproductie gaan opzetten naast de Panasonic business. Nu Panasonic onvoldoende blijkt te kunnen opschalen in Gigafactory 1 (ruim 20 van de geplande 35 gWh) komt de eigen celproductie in beeld. Dat vindt Panasonic niet leuk maar Tesla heeft uiteraard langjarige contracten met Panasonic.

Tesla heeft zelf contracten met lithium mijnen, alle andere fabrikanten zijn afhankelijk van acculeveranciers. Daarnaast moeten die accufabrikanten eerst nog even de schok verwerken, lees opnieuw naar de tekentafel, om hun huidige 8% kobalt bevattende accu's te verlagen naar de nieuwe Tesla standaard 2,7% kobalt. Tegen de tijd dat de andere accufabrikanten op 2,7% kobalt zitten, heeft Tesla geen kobalt meer nodig.
De recente aankondigingen met Northvolt zijn mooi, maar echt grote hoeveelheden cellen blijven nog jaren uit.

Per saldo was Tesla in 2009 verder dan alle andere fabrikanten nu. De andere fabrikanten zijn nu verplicht om hun vloot op 95 gram CO2/km te krijgen. Je zult dan ook zien dat er heel veel kleine BEV's komen met een bereik van rond 300 km.
 
@Wim S. Eens, maar ik wilde maar zeggen dat op zijn vroegst in 2021 een beetje op stoom gaan komen, maar voordat ze idd Tesla kunnen evenaren, zijn we nog vele jaren verder en Tesla zit ondertussen ook niet stil.

Qua kobalt gebruik ligt Tesla zeker ver voor. Geloof dat mijn Niro eigenlijk met andere cellen uitgerust had moeten zijn die de helft aan kobalt hadden, echter bleek dat SK-Innovations de cellen nog niet stabiel genoeg had om ze toe te passen en dus hebben ze nog het oude type gebruikt.

En ik denk ook dat het verstandig is dat sommige fabrikanten nu mikken op B-segmenters (of daaromtrent). In dat segment zie ik Tesla niet snel iets ontwikkelen en als die redelijk betaalbaar zijn zullen ze gretig aftrek vinden in de markt.
 
Als Hyundai de Kona gaat leveren met 39kWh accu zakt de prijs wel verder. En de SR+ is toch altijd al snel 50K en de basis versie van de Kona is 41K. De topversie met alles erop en eraan is 48K (incl geventileerde stoelen en verwarmd stuurwiel en heads-up display) En dat vind ik persoonlijk te duur en is idd in de prijsrange van een SR+. Nu proberen ze te cashen omdat ze toch een lange levertijd hebben. Ik verwacht niet dat die prijs handhaafbaar is als een e-208 voor iets van 36K op de markt komt en de meest luxe versie voor 39K. Ook de Corsa zit in de prijsklasse en ook de nieuwe Zoe. Zo lang echter de vraag hoger is dan het aanbod zullen fabrikanten de hoofdprijs vragen.

En jij en ik zouden voor de Tesla kiezen. En ik denk dat als Tesla de LR RWD had aangeboden voor 54K inclusief basis AP in december 2018 dat ik mogelijk een andere keuze had gemaakt. Ik kwam nu voor de LR AWD uit op 66K omdat ik EAP wilde voor de adaptieve cruise control. Dat is in de file een zegen. Tja en in dec 2018 moest je dan EAP erbij kopen a 5300 euro; inclusief ander kleurtje kwam ik als snel op die 66K. en dat was 20K meer dan de e-Niro. Heb trouwens geen spijt, de e-Niro is een heerlijke auto en super praktisch.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek