Fransananas
Member
Die Lightyear is wel een aparte auto voor mijn smaak... ben benieuwd hoe hij er in het echte straatbeeld uit ziet
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Wat foto's van vanochtend van de reveilingDie Lightyear is wel een aparte auto voor mijn smaak... ben benieuwd hoe hij er in het echte straatbeeld uit ziet
Doet me denken aan een Citroën. Beetje kruising tussen een SM en een C6... Specs niet echt verrassend of bijzonder. Zeker als je ziet wat Tesla nu al te bieden heeft voor minder geld en met een snellaad infrastructuur waardoor er geen sprake meer is van range-anxiety.
Volgens mij bedoel je onafgeveerd gewicht.Motoren geven maximaal 20KW nominaal 10KW. Door laag gewicht moet dit toch een goede performance geven. Afgeveerd gewicht is een factor 4,5 hoger dan bij traditionele systemen.
Yep. Onafgeveerd gewicht. Zat nog niet in de bibliotheek van mijn iPhone.Volgens mij bedoel je onafgeveerd gewicht.
Ik zou eerder stellen dat ze te laat zijn. Met 5000€ plaats je 4MWP op je dak en rij je met een Model 3 20000km per jaar...ze zijn veel te vroeg (over 10 jaar wellicht).
Als ze het gaan waarmaken om met 60Kw laden 600 kilometer bereik per uur te laden hebben ze wel een efficiëntie slag gemaakt. De vraag is of je blij wordt van de motor in de wielen met een veel hoger onafgeveerd gewicht. En de aandrijfassen kunnen niet kapot want die heb je niet. Ze beloven een bereik van 750km en in de winter 400km. Hoe efficiënter de motoren hoe groter percentage verlies door verwarming.Ik zou eerder stellen dat ze te laat zijn. Met 5000€ plaats je 4MWP op je dak en rij je met een Model 3 20000km per jaar...
Kost €120k excl. Btw. Interieur is te zien op Youtube. En dat is wel even wennen. Crashtests moeten ze nog gaan doen. Het chassis ziet er vrij amateuristisch uit. Idee achter de motoren in de wielen is dat je vrij bent om er een vierkante kubus tussen te hangen die veel mensen autonoom zal kunnen vervoeren. De naam One doet vermoeden dat er nog meer komt. Ik vindt het wel een heel alternatieve auto en de meerwaarde zie ik ook niet tov Tesla die een veel betere performance zal bieden. De zonnepanelen kunnen beter op je dak liggen omdat DIE het verschil ook niet maken.Nog onbekenden zijn prijs, afwerking en serieproductie. Als je nog kans wil maken naast Tesla en de klassieke autobouwers voor wil zijn, moet je binnen de 2 jaren serieproductie kunnen opstarten voor een middenklasser.
De efficiëntie halen ze uit aerodynamica en gewicht, wat hun opties naar andere modellen en veiligheid beperkt.
Concreet concurreren ze in een markt waar het netwerk van snellaadstations tot ontwikkeling aan het komen is voor niet-Tesla's en er al een middenklasser eenvoudig te koop is zonder lange wachttijden, die efficient om springt met energie. Zoals ik zei: voor 5K bovenop je Model 3 heb je genoeg energie om op te wekken om 20000km per jaar te rijden. Daar komt deze Lightyear nog niet aan dua energieopbrengst, noch aan serieproductie en vermoedelijk ook niet aan prijs.