Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
A8D6F7B8-F6EE-4E0D-993C-FC61F1E0D1FD.jpeg
 
Lightyear one: "tesla killer", "nederlandse tesla" .....toe maar....

Mooie techniek (deels), lelijke auto, veel te duur. Persoonlijk geef ik ze zeer weinig kans van slagen (iemand zal ze wellicht "leuk"' vinden en kopen voor de techniek). Ik vergelijk het dan even met de Sono Sion......30+km/dag op zonnepanelen en 6x zo goedkoop (25K), praktisch en trekhaak en ook die zijn er nog lang niet (wel 10.000 betaalde reserveringen).

Wel jammer, mooi initiatief alleen de realiteit een beetje uit het oog verloren........ze zijn veel te vroeg (over 10 jaar wellicht). Soort GM EV1 (nu collectors item).
 
Doet me denken aan een Citroën. Beetje kruising tussen een SM en een C6... Specs niet echt verrassend of bijzonder. Zeker als je ziet wat Tesla nu al te bieden heeft voor minder geld en met een snellaad infrastructuur waardoor er geen sprake meer is van range-anxiety.
 

Attachments

  • 2019-06-25 07.02.18.jpg
    2019-06-25 07.02.18.jpg
    170 KB · Views: 37
Ik zou eerder stellen dat ze te laat zijn. Met 5000€ plaats je 4MWP op je dak en rij je met een Model 3 20000km per jaar...
Als ze het gaan waarmaken om met 60Kw laden 600 kilometer bereik per uur te laden hebben ze wel een efficiëntie slag gemaakt. De vraag is of je blij wordt van de motor in de wielen met een veel hoger onafgeveerd gewicht. En de aandrijfassen kunnen niet kapot want die heb je niet. Ze beloven een bereik van 750km en in de winter 400km. Hoe efficiënter de motoren hoe groter percentage verlies door verwarming.
 
Nog onbekenden zijn prijs, afwerking en serieproductie. Als je nog kans wil maken naast Tesla en de klassieke autobouwers voor wil zijn, moet je binnen de 2 jaren serieproductie kunnen opstarten voor een middenklasser.

De efficiëntie halen ze uit aerodynamica en gewicht, wat hun opties naar andere modellen en veiligheid beperkt.

Concreet concurreren ze in een markt waar het netwerk van snellaadstations tot ontwikkeling aan het komen is voor niet-Tesla's en er al een middenklasser eenvoudig te koop is zonder lange wachttijden, die efficient om springt met energie. Zoals ik zei: voor 5K bovenop je Model 3 heb je genoeg energie om op te wekken om 20000km per jaar te rijden. Daar komt deze Lightyear nog niet aan dua energieopbrengst, noch aan serieproductie en vermoedelijk ook niet aan prijs.
 
Nog onbekenden zijn prijs, afwerking en serieproductie. Als je nog kans wil maken naast Tesla en de klassieke autobouwers voor wil zijn, moet je binnen de 2 jaren serieproductie kunnen opstarten voor een middenklasser.

De efficiëntie halen ze uit aerodynamica en gewicht, wat hun opties naar andere modellen en veiligheid beperkt.

Concreet concurreren ze in een markt waar het netwerk van snellaadstations tot ontwikkeling aan het komen is voor niet-Tesla's en er al een middenklasser eenvoudig te koop is zonder lange wachttijden, die efficient om springt met energie. Zoals ik zei: voor 5K bovenop je Model 3 heb je genoeg energie om op te wekken om 20000km per jaar te rijden. Daar komt deze Lightyear nog niet aan dua energieopbrengst, noch aan serieproductie en vermoedelijk ook niet aan prijs.
Kost €120k excl. Btw. Interieur is te zien op Youtube. En dat is wel even wennen. Crashtests moeten ze nog gaan doen. Het chassis ziet er vrij amateuristisch uit. Idee achter de motoren in de wielen is dat je vrij bent om er een vierkante kubus tussen te hangen die veel mensen autonoom zal kunnen vervoeren. De naam One doet vermoeden dat er nog meer komt. Ik vindt het wel een heel alternatieve auto en de meerwaarde zie ik ook niet tov Tesla die een veel betere performance zal bieden. De zonnepanelen kunnen beter op je dak liggen omdat DIE het verschil ook niet maken.
Al met al vindt ik dit een betere ontwikkeling dan wat bijvoorbeeld wat Audi doet. Dat zit innovatief ook op het niveau van een lagere school leerling die slecht afkijkt.

#4886
 
Ten dele ben ik zwaar onder de indruk van de Lightyear one.
Volgens mij is het met afstand de zuinigste auto ter wereld, de motoren zijn efficiënter dan die van Tesla.

Toegegeven, misschien is hij wel wat aan de kleine kant en heeft geen autopilot, maar als taxi heeft hij mogelijk nóg meer potentie dan de Tesla's, ware het niet dat het geen autopilot heeft. Ik zou graag een samenwerking zien tussen hun en Tesla.


*edit: in mijn belevenis was de auto eigenlijk veel kleiner, maar is eigenlijk nog verrassend groot!
 
Last edited:
Dit soort bedrijven zijn belangrijk, maar realistisch ..... euro 25K panelen op dak levert 25k-27k kw per jaar op. Pand vrij van elektra en diverse EV's gratis laden het hele jaar.

Zonnepanelen op een auto. Nog verre van haalbaar (commercieel). Maar een fisker had ze ook en kon je ventilator mee laten draaien, de sono sion (goedkope panelen), 34km/dag en deze 70km/dag.

Het komt, alleen timing is ook een kunst. Ik hoop overigens dat ik volledig naast zit.