We zijn al aardig off-topic denk ik.
Even terug on topic dan.
Disclaimer: Motoren/elektra zijn niet mijn vakgebied dus ik hoor graag wat ik over het hoofd zie.
Bij verbranding motoren wordt het vermogen opgewekt door de motor.
Bij elektromotoren wordt het vermogen aangeleverd door de batterij en in de motor wordt de energie in de vorm van elektriciteit omgezet in beweging.
Het opgegeven vermogen bij een elektromotor is wat deze kan verwerken. Bij een verbrandingsmotor wat deze kan opwekken.
Het lijkt erop dat niet de EV-motor de krachtbron is die de prestaties van de EV bepaald maar de battery-pack.(Overigens een een vergissing waarvoor, dacht ik, Tesla in Noorwegen nog voor de rechter is gesleept omdat ze dit niet uitgelegd hadden.)
Dit is een reden waarom de geruchten rond de Mission-E 5 jaar geleden zo interessant waren. Toen werd al het 800-volt systeem aangekondigd terwijl Tesla rond de 400-volt zit. Bij een 800 volt-systeem zijn er bij gelijkblijvend vermogen minder ampères/stroomsterkte nodig. En dit is weer interessant om dat de stroomsterkte de bepalende factor is voor de warmteontwikkeling.
Het lag in de lijn van de verwachting dat Porsche met betere prestaties zou komen. Maar ondertussen lijkt Tesla in de M3 overgestapt van seriële koeling naar parallelle koeling van de cellen. Dit lijkt het voordeel van Porsche weer ongedaan te maken. En het kan zijn dat Porsche gebruik maakt van gel-koeling.
Inmiddels is er weer een promotie video van Porsche over de voordelen van hun het warmte management systeem van de Taycan:
Porsche drives Taycan electric car at high speed for 3,425 km (2,128 miles) in 24 hr endurance test - Electrek
De prestatie lijken op die van de M3.
Het is de ook vraag wat het 800-volt systeem betekend voor het laden. Bij hoog vermogen laden zijn er aanzienlijk systeem verliezen in de vorm van warmte welke afgevoerd moet worden. Het wordt interessant om te zien wat Porsche kan laden op een zomerse dag in de buurt van Toulouse of München naar 1,5 uur rijden met 200km/uur.
De Taycan is de meest interessante EV-ontwikkeling van de afgelopen 5 jaar, interessanter dan de M3(los van de AV-ontwikkeling)
Maar we zullen moeten wachten op de eerste productie versies van de Taycan voor dat we meer over de voordelen van de verschillende architecturen weten. Als Porsche er in slaagt een superieure batterij-architectuur te ontwikkelen dan is dat gunstig voor de concurrentie positie van de Duitse auto industrie en heeft Tesla een inhaalslagje te maken.