Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Zo, dat was weer een heel korte weg naar het einde aan een gesprek.
Overigens is het meestal fanboy.
Maar ach, feitenvrije kennis is ook een vorm van kennis.

Precies. Verdiep je eens in het jargon van de Apple fanbois. En ja, die is met een i in de moderne tijd. Al een hele tijd moderne tijd overigens. En ja, die i is sarcastisch bedoeld, maar dat was je blijkbaar al ontgaan met al je feitenkennis.

Om je wat op weg te helpen: Urban Dictionary: fanboi
 
Last edited:
  • Disagree
  • Funny
Reactions: JanG007 and sixela
De Model 3 heeft de verkoop van de i-Pace, Model S, Model X en e-tron een flinke knauw gegeven. Kijk maar naar de aantallen bij de RDW

Wij zijn dan wel geen zakelijke rijders maar DE bijtelling van die goedkope Model 3 zal ook wel een belangrijke rol spelen denk ik zomaar. Groot deel van de huidige zakelijke Model S en X rijders zal ongetwijfeld bij afloop van de lease, was 4% over een ton zeg maar, overstappen naar de Model 3. Qua bijtelling de kosten dan ongeveer hetzelfde schat ik en veel gemakkelijker parkeren ook nog eens, om maar één van de vele voordelen van de Model 3 te noemen... ;) En vanaf 2020 8% over 50k is nog steeds 4% over een ton wat je toch al bereid was te betalen. Ook goed voor het milieu trouwens, mooi meegenomen.
 
Wie zei dat de Engelsen geen humor hebben?

Toyota self charging.jpg
 
Ok, en wat hebben we eraan om 31x van 0 naar 200 te kunnen sprinten?

Ik vind het best een leuk autootje en best een redelijke prijs.

Ondanks veel gedoe toch erg veel plezier van 3 Zoë’s uit 2013 gehad. 2 hebben we net te koop aangeboden... 1M3 als vervangingen binnenkort en een Leaf die er al is voor de deelvloot. Maar de derde gaat worden vervangen voor deze nieuwe Zoë. Ben erg blij met de 22kW 3ph lader en de CCS. En je hebt gewoon veel meer hoofdruimte dan in een S en zelfs een X. Echt bizar. Denk dar je makkelijk kan zotten als je 2.10m lang bent.
 
  • Like
Reactions: Gerard60
Ok, en wat hebben we eraan om 31x van 0 naar 200 te kunnen sprinten?


Ondanks veel gedoe toch erg veel plezier van 3 Zoë’s uit 2013 gehad. 2 hebben we net te koop aangeboden... 1M3 als vervangingen binnenkort en een Leaf die er al is voor de deelvloot. Maar de derde gaat worden vervangen voor deze nieuwe Zoë. Ben erg blij met de 22kW 3ph lader en de CCS. En je hebt gewoon veel meer hoofdruimte dan in een S en zelfs een X. Echt bizar. Denk dar je makkelijk kan zotten als je 2.10m lang bent.

Is inmiddels wel serieuze EV maar ik vindt hem toch lelijk......kan er maar niet aan wennen.
 
Precies. Verdiep je eens in het jargon van de Apple fanbois. En ja, die is met een i in de moderne tijd. Al een hele tijd moderne tijd overigens. En ja, die i is sarcastisch bedoeld, maar dat was je blijkbaar al ontgaan met al je feitenkennis.

Om je wat op weg te helpen: Urban Dictionary: fanboi
Ach Horta, de wereld is een grabbelton als feiten er niet toe doen.
Het lijkt erop dat het je hoog zit. Dislikes met terugwerkende kracht, extra edits, extra beledigingen opgezocht.
Feiten zijn flexibel of minstens voor interpretatie vatbaar. Maar zodra beledigingen en en persoonlijke insinuaties intreden is een gesprek over. De mogelijkheid om het forum als gespreksruimte te gebruiken is dan verloren.
En dat is jammer, ik steek hier weleens wat op.
 
Vermogen is koppel * toerental / 9549

Om bij een laag toerental een hoog vermogen te kunnen leveren heb je een heel hoog koppel nodig. De motor zelf of de componenten die er achter zitten kunnen niet zomaar een heel hoog koppel aan.
Oke, dat is natuurlijk juist.
Maar is de relatie tussen vermogen en koppel bij een verbrandingsmotor niet wezenlijk anders dan bij een een elektromotor.
Voorzover ik het begrijp is bij een elektromotor het koppel een beperkt variabel gegeven afhankelijk van de brandstof toevoer. Door de brandstof toevoer te verhogen neemt het koppel iets toe maar het vermogen meer dan evenredig omdat het toerental omhoog gaat.
Bij een elektromotor kan het koppel meer variëren omdat de kracht van het magnetisch veld met het vermogen veranderd kan worden.
Als dit zo is dan zou de techniek om vermogen uit de battery-pack vrij te maken een USP zijn.
Maar ik ben geen natuurkundige.
 
Per toeval afgelopen weken met een Ford Edge gereden waarop hun Ford Co-Pilot360 Assist+ op zat.

Wat ze Co-Pilot360 noemen is eigenlijk hun suite van EAB en lane assist, terwijl de Assist+ het "autopilot" onderdeel is, dat eigenlijk beperkt is tot lane centering.

Dit ding is nieuw sinds 2019 en bereikt nog niet eens de capaciteiten van EAP op hardware 1.0. Het was comfortabel om te rijden, maar het display dat een indicatie geeft van de status van het systeem is erg klein. Ook geeft de lane centering geen signaal wanneer het uitvalt omdat de lijnen wegvallen, en als je de hele tijd leunt aan je stuur (want na 20 seconden van handenvrij rijden krijg je ook een nag, met net dezelfde dingdong als alle andere autofuncties) valt het dus niet op dat plots lane centering weg is en je eigenlijk zelf hoort te sturen.

Wat ook frustrerend is, is dat als je de hele tijd leunt aan het stuur, het systeem denkt dat er een bias is dus als je dan even het stuur los laat, zwiept de auto even 3 seconden naar de andere kant van de rijstrook tot het systeem reset en terug in het midden gaat rijden.

Enige voordeel: het systeem schiet, eens geactiveerd, altijd automatisch terug aan als je tussen 2 lijnen gaat rijden. Je moet dus bij het wisselen van rijstrook niet telkens de lane centering terug activeren.

Qua fileassistent was het grote bagger, want in de file kon ie niet goed het midden van de rijstrook meer bepalen, en de radar had moeite om correct de afstand tot de voorligger en zijn snelheid in te schatten, waardoor het remmen telkens abrupt was. Je was bij fileverkeer veel beter af door zelf te rijden...
 
Maar is de relatie tussen vermogen en koppel bij een verbrandingsmotor niet wezenlijk anders dan bij een een elektromotor.
Als je het vermogen deelt door het koppel dan krijg je het toerental / 9549. Dat is natuurkundig bepaald en het motortype maakt daarvoor niet uit.

Verder weet ik niet precies waar je naar toe wil, maar dar is denk ik ook niet zo belangrijk. We zijn al aardig off-topic denk ik.
 
Hier Sean Mtchell in gesprek met Sandy Munro & Mark Ellis over de toekomst van de automotive industry.
Het duur 59 minuten, maar is zeker het luisteren waard, b.v.b tijdens het laden..
Onderwerpen de mindset van de MBA's van de grote 3, automotive beleid in China, Tesla, Rivion, werkmentaliteit Californië contra Chicago.

Mis hun blik op de Koreanen... die laten ze behoorlijk onbesproken terwijl die in mijn ogen gestaag doorwerken aan hun EV's en moet nog zien dat andere merken die dadelijk met hun eerste EV komen dat ze direct op gelijk niveau komen met Hyundai/Kia (laat staan Tesla als het gaat om het EV gedeelte). Ze bouwen efficiënte EV's en ook gangbare modellen; het enige dat beter moet is het volume.
 
We zijn al aardig off-topic denk ik.
Even terug on topic dan.
Disclaimer: Motoren/elektra zijn niet mijn vakgebied dus ik hoor graag wat ik over het hoofd zie.

Bij verbranding motoren wordt het vermogen opgewekt door de motor.
Bij elektromotoren wordt het vermogen aangeleverd door de batterij en in de motor wordt de energie in de vorm van elektriciteit omgezet in beweging.
Het opgegeven vermogen bij een elektromotor is wat deze kan verwerken. Bij een verbrandingsmotor wat deze kan opwekken.
Het lijkt erop dat niet de EV-motor de krachtbron is die de prestaties van de EV bepaald maar de battery-pack.(Overigens een een vergissing waarvoor, dacht ik, Tesla in Noorwegen nog voor de rechter is gesleept omdat ze dit niet uitgelegd hadden.)

Dit is een reden waarom de geruchten rond de Mission-E 5 jaar geleden zo interessant waren. Toen werd al het 800-volt systeem aangekondigd terwijl Tesla rond de 400-volt zit. Bij een 800 volt-systeem zijn er bij gelijkblijvend vermogen minder ampères/stroomsterkte nodig. En dit is weer interessant om dat de stroomsterkte de bepalende factor is voor de warmteontwikkeling.

Het lag in de lijn van de verwachting dat Porsche met betere prestaties zou komen. Maar ondertussen lijkt Tesla in de M3 overgestapt van seriële koeling naar parallelle koeling van de cellen. Dit lijkt het voordeel van Porsche weer ongedaan te maken. En het kan zijn dat Porsche gebruik maakt van gel-koeling.

Inmiddels is er weer een promotie video van Porsche over de voordelen van hun het warmte management systeem van de Taycan: Porsche drives Taycan electric car at high speed for 3,425 km (2,128 miles) in 24 hr endurance test - Electrek
De prestatie lijken op die van de M3.

Het is de ook vraag wat het 800-volt systeem betekend voor het laden. Bij hoog vermogen laden zijn er aanzienlijk systeem verliezen in de vorm van warmte welke afgevoerd moet worden. Het wordt interessant om te zien wat Porsche kan laden op een zomerse dag in de buurt van Toulouse of München naar 1,5 uur rijden met 200km/uur.

De Taycan is de meest interessante EV-ontwikkeling van de afgelopen 5 jaar, interessanter dan de M3(los van de AV-ontwikkeling)
Maar we zullen moeten wachten op de eerste productie versies van de Taycan voor dat we meer over de voordelen van de verschillende architecturen weten. Als Porsche er in slaagt een superieure batterij-architectuur te ontwikkelen dan is dat gunstig voor de concurrentie positie van de Duitse auto industrie en heeft Tesla een inhaalslagje te maken.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: robertvg
Even terug on topic dan.
Disclaimer: Motoren/elektra zijn niet mijn vakgebied dus ik hoor graag wat ik over het hoofd zie.

Bij verbranding motoren wordt het vermogen opgewekt door de motor.
Bij elektromotoren wordt het vermogen aangeleverd door de batterij en in de motor wordt de energie in de vorm van elektriciteit omgezet in beweging.
Het opgegeven vermogen bij een elektromotor is wat deze kan verwerken. Bij een verbrandingsmotor wat deze kan opwekken.
Het lijkt erop dat niet de EV-motor de krachtbron is die de prestaties van de EV bepaald maar de battery-pack.
My take ....

In beide gevallen wordt er (vanuit de batterij of vanuit de brandstof tank) een hoeveelheid energie per tijdseenheid richting de motor gestuurd. In het ene geval elektrisch, in het andere geval chemisch. Je zou die hoeveelheid energie per tijdseenheid "vermogen" kunnen noemen. Bij een EV doen we dit vaak wel, bij een brandstofauto meestal niet. Het verschil zit er denk ik in dat bij een brandstof auto de aanvoer van brandstof meestal niet de beperkende factor is. In de racerij wordt soms een restrictor toegepast, waardoor de hoeveelheid brandstof die de motor kan bereiken per tijdseenheid is beperkt. Hier zou je denk ik prima kunnen spreken over het maximale vermogen van het brandstof systeem en dat vermogen uit drukken in kW.

In beide gevallen wordt de geleverde vermogen (chemisch of elektrisch) door de motor omgezet in mechanisch vermogen. Zou aardig zijn om de verhoudingen vermogen in / vermogen uit naast elkaar te zetten. Dat laat dan mooi zien hoe goed een elektromotor het doet in termen van efficientie, als je hem vergelijkt met een brandstof motor.
 
My take ....
In beide gevallen wordt de geleverde vermogen (chemisch of elektrisch) door de motor omgezet in mechanisch vermogen. Zou aardig zijn om de verhoudingen vermogen in / vermogen uit naast elkaar te zetten. Dat laat dan mooi zien hoe goed een elektromotor het doet in termen van efficientie, als je hem vergelijkt met een brandstof motor.

Die energiecijfers heb ik (ook zo) niet bij de hand maar de efficientie is wel bekend. Bij een brandstofmotor van een auto tussen de 20 ("domme" benzinemotor) en 40 ("hele slimme" diesel) procent, bij een elektromotor rond de 90%, soms hoger.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB