Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Hmm, dus de Opel-dealer die de investering niet vooraf wil doen krijgt geen Ampera-e's? Onderdeel van Groot Complot om de uitrol te saboteren? (net als de idee van de marketing-afdeling om de meest knullige modelnaam ooit uit te vinden?). Och we zien wel, komt er gauw aan!
 
De Ampera-E staat kennelijk vandaag een dag bij Eneco in Rotterdam.
(review van Vincent E)
500 kilometer bereik met een 60kWh batterij (120wh/km), hoe doen ze dat toch ?
- max snelheid beperkt tot 145km/uur oid
- acceleratie beperkt houden
- zit er een DC motor in ? Die zijn zuiniger in vebruik dacht ik.
Het zal hem zo te zien niet in de aerodynamica zitten.
 
  • Like
Reactions: HWS
Het lijkt erop dat de regering in Duitsland zich ook zorgen begint te maken over de achterstand van de Duitse auto industrie: Asleep at the Wheel: German Leaders at Odds with Industry over Electric Cars - SPIEGEL ONLINE

Je ziet de klassieke fout bij het verzet van de ICE-fabrikanten. De achterblijvers vragen om steun waardoor het voor de innovators moeilijker wordt. Maar zodra die deze problemen ook overwonnen hebben zijn ze nog sterker geworden en hebben ze een extra voorsprong genomen. Anderzijds, door de extra steun leunen de achterblijvers nog wat extra achterover. De pleitbezorger van deze laatste groep is Matthias Wissmann.
Zie ook de laatste zin met het citaat van Merkel.
 
  • Informative
Reactions: MaH
De Ampera-E staat kennelijk vandaag een dag bij Eneco in Rotterdam.

500 kilometer bereik met een 60kWh batterij (120wh/km), hoe doen ze dat toch ?
- max snelheid beperkt tot 145km/uur oid
- acceleratie beperkt houden
- zit er een DC motor in ? Die zijn zuiniger in vebruik dacht ik.
Het zal hem zo te zien niet in de aerodynamica zitten.

Range volgens EPA is 383, dat is 45% city en 55% highway. De city test hanteert een gemiddelde snelheid van 34km/u. De highway test gebruikt een gemiddelde snelheid van 77km/u (met een max van 96km/u). De gedetailleerde rating is 408km stad en 348km snelweg.
Detailed Test Information

De Tesla Model X 60kWh zit op 320km EPA en Ampera-E 383km. Dit is stad+snelweg.
De Tesla Model X 60kWh zit op 314km EPA en Ampera-E 408km. Dit is stad.
De Tesla Model X 60kWh zit op 325km EPA en Ampera-E 348km. Dit is snelweg.

Het is, getuige het filmpje van Vincent, best een kleine auto en dus is het best knap dat de Tesla Model X zo dicht in de buurt komt met het bereik op de snelweg. In de stad is het een ander verhaal, maar dat heeft alles met het gewicht te maken.

Er zit overigens een DC motor in met permanente magneten. Volgens mij hebben (bijna) alle EV's een DC motor met permanente magneten behalve Tesla en de Mercedes B-klasse electric (drivetrain van Tesla).
 
Chevrolet geeft aan dat binnen de garantie periode van 8 jaar of 160.000 km de batterij tussen de 10% en de 40% mag degraderen.
Zij geven aan dat in het slechtste geval men na 160.000 km 40% minder bereik heeft en het nog binnen de norm valt...

"Like all batteries, the amount of energy that the high voltage “propulsion” battery can store will decrease with time and miles driven. Depending on use, the battery may degrade as little as 10% to as much as 40% of capacity over the warranty period. If there are questions pertaining to battery capacity, a dealer service technician could determine if the vehicle is within parameters.”
GM warns of potential battery degradation of up to 40% for Chevy Bolt EV during warranty period or 100,000 miles

Laten ik eerlijk zijn: Tesla belooft niks rondom degradatie, maar heeft zichzelf inmiddels wel bewezen. De garantie van Chevrolet daarentegen doet vermoeden dat de batterij wat minder presteert dan die van Tesla.
 
Range volgens EPA is 383, dat is 45% city en 55% highway. De city test hanteert een gemiddelde snelheid van 34km/u. De highway test gebruikt een gemiddelde snelheid van 77km/u (met een max van 96km/u). De gedetailleerde rating is 408km stad en 348km snelweg.
Detailed Test Information
De Tesla Model X 60kWh zit op 320km EPA en Ampera-E 383km. Dit is stad+snelweg.
De Tesla Model X 60kWh zit op 314km EPA en Ampera-E 408km. Dit is stad.
De Tesla Model X 60kWh zit op 325km EPA en Ampera-E 348k.

Ja zag inderdaad inmiddels die EPA rating voorbij komen, die genoemde 500km is natuurlijk weer die idiote NEDC rating die ze echt moeten afschaffen. Maar vind toch die claim dat ze Londen-Parijs hebben gereden en dan nog overhielden opmerkelijk. Dat is een afstand van 420km (plus 54km kanaaltunnel).
En Wired reed er ook 240 miles mee, met nog 23 miles resterend; totaal zo'n 263 mile/420 km.
 
Bedankt, direct gedownload.
’80 procent lading wordt bereikt in 90 minuten’
Interessant:
80% van 90kWh is 75kWh. Stel je gaat van 10% naar 90%, dan is het aan het begin, maar zeker aan het eind, van de laadsessie lastig het totaal vermogen op te nemen. Tenzij de batterij-pack een hoger opname vermogen heeft en het beperkt wordt door de max. capaciteit van de lader.
Dit zou in lijn zijn met de opmerking dat de motoren een vermogen van 294kW kunnen leveren. Dit was in het begin een probleem bij Tesla, de motoren zijn doorgaans niet de beperking voor het maximale vermogen maar de ontlaad snelheid van de batterij. Toen dit bleek hebben ze hun documentatie aangepast.
Indien de laadsnelheid max 50kWh blijft is het geen reisauto, laten we hopen dat Fivari gelijk heeft en de cellen meer kunnen verwerken.

De informatie over de battery-pack is nog beperkt. 36 modules met pouch-cellen. De vraag is hoeveel cellen?

Wel wordt melding gemaakt van een warmte pomp, dit is gunstig voor het energie verbruik.

Heeft iemand iets gevonden over de zelfsturende eigenschappen of een garantie op de batterij?

Het interieur is natuurlijk top. Tesla zal dit niet snel evenaren, vermoedelijk omdat er te weinig aandacht voor is op tamelijk praktisch gestelde Amerikaanse markt.
Leuke auto, goed voor de marketing. Technisch nog geen concurrent voor de S of X met deze laadsnelheid. Natuurlijk wel het bewijs dat EV's de toekomst zijn. Het is even wachten op de volgende test gegevens.
Gisteren middag gebeld door Jaguar.nl of ik interesse had om de I-pace voor te reserveren. Kon ik doen door een aanbetaling van 1500€. Toch nog wat aanvullende informatie gevraagd.
 
Ja zag inderdaad inmiddels die EPA rating voorbij komen, die genoemde 500km is natuurlijk weer die idiote NEDC rating die ze echt moeten afschaffen. Maar vind toch die claim dat ze Londen-Parijs hebben gereden en dan nog overhielden opmerkelijk. Dat is een afstand van 420km (plus 54km kanaaltunnel).
En Wired reed er ook 240 miles mee, met nog 23 miles resterend; totaal zo'n 263 mile/420 km.

De kanaaltunnel hebben ze de trein gepakt. Ik weet niet welke route ze hebben gereden en aan welke snelheid. Zo weet ik wel dat de eerste journalisten in de VS een vooraf bepaalde route mochten rijden. Deze route bleek te eindigen met een flinke afdaling, waardoor de resterende range positief uitkomt. Sommigen pikten dit op en sommigen niet. Zo kom ik op internet hier en daar geluiden tegen dat er 60kWh beschikbaar is en dat de totale capaciteit van de batterij tussen de 66 en 70 kWh zit. Ik zou willen dat Tesla ook adverteert met beschikbare capaciteit.

Hiermee wil ik overigens niets kwalijks zeggen over de Bolt/Ampera-E, want ik vind het een geweldige auto (voor zover ik dat nu kan beoordelen)!
 
  • Informative
Reactions: Jkr85
Is het niet juist zo dat Tesla met de software-60(75) en de nieuwe 100 stappen heeft gezet richting reëelere relatie tussen nominale grootte en geimpliceerde actieradius? De 100 gaat ruim meer verder dan 11% verder dan de 90. De 60 heeft echt die 60kWh beschikbaar, uitgaande van 200Wh/km gemiddeld non-stop is ook echt goed voor 300km. De 75 doet echter niet de logische 375km. En de 85 deed al zeker niet 425km. Toch?

Met dat er meer en meer BEV concurrentie is, zal er wel een zekere standaard komen in openheid over de beschikbare energie. Gegoochel zoals Tesla afkeek van de ICE industrie zal hopelijk wel onverkoopbaar worden.
Hoewel, de Europese verbruikstests voor ICE's zijn natuurlijk ook lachwekkend. Een auto met de wielen op een trommel, niet een vlakke weg.
 
  • Like
Reactions: FVO