Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Dat krijg je nog wel klaar als je een EV om de 2 weken moet uitleveren. Maar wat als elke geleverde auto een EV moet zijn, en ze komen met 30% van de vrachtwagen? Dan moet je zonder snellader toch al makkelijk gaan plannen welke auto wanneer 8 uren aan de laadpaal kan hangen. En de dealers kennende is dat weer zo een moeite die wel geld en moeite kost, maar weinig meerwaarde geeft. Als je meent dat dat wel meerwaarde zou geven, leg me dan maar uit waarom niet elke dealer €50 aan brandstof in de benzinetank giet bij aflevering.
Dan moet je er inderdaad voor kiezen om de uitlevering wat te spreiden in de tijd en moet je niet, op net einde van het kwartaal, de auto's vanop een afstand naar je klanten smijten.
De meerwaarde: de opmerking kwam van jou, het was zelf zo ernstig dat je er moeite mee had om het je in te beelden. Voor mij speelt het niet, ik woon op 500m van mijn dealer, dus ik geraak wel aan een degelijk laadpunt. Ik ben gewoon op jouw opmerking ingegaan:
Beeld je maar in als je met je 30% geladen i4 bij de dealer weg rijdt, en denkt dat je wel kan pinnen bij de Fastned op weg naar huis. Onwaarschijnlijk? Ik heb al meerdere verse Tesla bezitter op weg geholpen aan een supercharger omdat het allemaal nog nieuw is, en dan is een Supercharger nog eenvoudig achteruit inparkeren en kabel insteken.
 
Last edited:
Het gehannes met laadpassen: tja, behalve de mensen van Testaankoop vertrekt er toch niemand onvoorbereid op pad. Je leest je toch wat in.

Ik vrees dat dit meer en meer het geval zal zijn. Zeker bij leaserijders. Ze krijgen een auto van het bedrijf en een aanzienlijk deel van hen zal zich beperken tot het lezen van het lijstje met opties op hun wagen. Misschien gaan ze ook wat spelen met Netflix/YouTube/e.d. , maar zich verdiepen in het rijden met een EV... ?

Dit is vooral jammer omdat zij het eerste deel zijn van de massa die de komende jaren zal overstappen van een ICE naar een EV. Hun negatieve ervaringen, deels veroorzaakt door onrealistische verkooppraatjes, en deels door een gebrek aan voorbereiding/interesse, zal niet echt bijdragen tot een beter sentiment tegenover EV’s.
 
Als je niet weet dat je een laadpas nodig hebt, weet je ook niet dat je een filmpje over laadpassen moet kijken op Youtube.

Ik heb mijn Tesla gekocht met 4 dingen: Dat ik gratis kon laden aan een supercharger, dat er vele superchargers waren, en dat ik ook thuis kon laden aan het stopcontact en een optionele laadpaal. Ik wist helemaal niks over andere laadpalen, laadsnelheden en betaalsystemen.

Ik heb zelf nog verse Tesla eigenaars ontmoet wiens account nog niet gelinkt was aan de auto, hun kredietkaart niet gelinkt was ofzo en dus nodeloos naar de nabije supercharger reden na de auto ontvangen te hebben, en dan maar thuis met de TMC moesten laden. Ik denk dat er zelfs hier een paar het forum zijn gepasseerd.

Elektrisch rijden is niet moeilijk, maar een laadpaal vinden, betalen aan een laadpaal en verschillende laadsnelheden afhankelijk van het type van laadpaal zijn net 3 elementen die stevig verschillen met de ICE-wereld, waar je tankstations eenvoudig vind, elk tankstation snel kan tanken, en elk tankstation betaling met PIN doet.

Voor ons is elektrisch rijden een makkie. Een paar laadpassen in de auto, een paar apps op je telefoon, ABRP en in Tesla's het supercharger-netwerk in de navigatie. Maar je gaat de komende 2 jaren nog niet zien dat een verkoper bij een dealer erop gaat wijzen dat een aanstaande koper al op ABRP zijn vakantieroute kan verkennen. Ik denk dat het VER mysteryshop onderzoek dat heeft duidelijk gemaakt.

Onderschat overigens ook niet de lading aan informatie die je over je krijgt als je een EV wil kopen... Van alles wat een verkoper je vertelt, blijft misschien 1/3e hangen, en de minder belangrijke dingen vergeet je. En als de verkoper dan zelf geen ervaring heeft met elektrisch rijden, behalve zijn demo op de zaak opladen...
 
Ik kreeg in 2016 een zeer gedegen uitleg, een paraplu, soepbeker en balpen. Toch wil ik er niet aan denken wat het zou geweest zijn zonder dit forum.
  • Laden in buitenland
  • Laden thuis
  • Wat er allemaal de laadsnelheid beïnvloedt
  • Wat er de range beïnvloedt
  • Degradatie beperken
  • Effect van updates, stel dat je het met de release notes moet doen
  • Een aantal hidden features
  • ...
Het is toch een andere manier van ‘leven’. Op zich eigenlijk meestal eenvoudiger dan ICE rijden, maar omdat we miskweekt zijn, lastig om de mindset te wijzigen.
Elke avond inpluggen tot 80-90%. En als dat niet voldoende is, even nadenken. Tanken en betalen niet nodig, geen koppeling, versnellingen, starten via contact, handrem, olie verversen, deuren sluiten, koeling,..
 
  • Love
Reactions: job-lek
Ik dacht dat ik goed geïnformeerd was toen ik in 2017 een EV koos, maar het is toch wel zo anders dat je je gewoon niet kan voorbereiden als je niet kan terugvallen op iets zo simpel als als ik het niet weet, steek ik 'm gewoon in bij de lokale supercharger. Beeld je maar in als je met je 30% geladen i4 bij de dealer weg rijdt, en denkt dat je wel kan pinnen bij de Fastned op weg naar huis. Onwaarschijnlijk?
Allemaal erg onwaarschijnlijk. Mensen die een wagen leasen (de markt van deze wagen in België) krijgen allemaal bij levering een laadpas die werkt op alle of bijna alle laadpalen in België. Dat is dus een non-issue. Dat die pas niet de goedkoopste is aan die paal, maakt een leaserijder geen hol uit, die kosten worden betaald door de werkgever.
Mijn leasemaatschappij zorgde trouwens ook voor wat extra uitleg over laadpassen en laden
Ik heb al meerdere verse Tesla bezitter op weg geholpen aan een supercharger omdat het allemaal nog nieuw is, en dan is een Supercharger nog eenvoudig achteruit inparkeren en kabel insteken.
Ik heb mijn Tesla zonder contact moeten afhalen, sleutel uit een kastje halen. Bij mijn vorige wagen werd een uur uitgetrokken om één en ander uit te leggen. Nu doen die merken dat nog altijd (contactloos, maar ze geven je wel de uitleg over skype).

Dat krijg je nog wel klaar als je een EV om de 2 weken moet uitleveren. Maar wat als elke geleverde auto een EV moet zijn, en ze komen met 30% van de vrachtwagen? Dan moet je zonder snellader toch al makkelijk gaan plannen welke auto wanneer 8 uren aan de laadpaal kan hangen. En de dealers kennende is dat weer zo een moeite die wel geld en moeite kost, maar weinig meerwaarde geeft. Als je meent dat dat wel meerwaarde zou geven, leg me dan maar uit waarom niet elke dealer €50 aan brandstof in de benzinetank giet bij aflevering.
Enkele van de grootste leasemaatschappijen verplichten garagisten wagens af te leveren met een volle tank/accu. De meerwaarde is dus duidelijk. Ik zie dat de BMW garage hier heel het dak heeft vol gelegd met zonnepanelen en laadpalen voorziet. Niet iedere garagist gaat daar op zich misschien meerwaarde inzien, maar veel merken leggen dat soort service op aan hun dealers.
 
Elektrisch rijden is niet moeilijk, maar een laadpaal vinden, betalen aan een laadpaal en verschillende laadsnelheden afhankelijk van het type van laadpaal zijn net 3 elementen die stevig verschillen met de ICE-wereld, waar je tankstations eenvoudig vind, elk tankstation snel kan tanken, en elk tankstation betaling met PIN doet.
Waarom zouden we niet gewoon met een pinpas (of cc) kunnen betalen bij een laadpaal?
Dat zou het leven voor de EV-rijders alvast een stuk makkelijker maken toch?

Nb: ik heb er geen last van -> ik steun graag de Tesla snelladers als we buiten de landsgrenzen gaan (al was het alleen maar vanwege gemak en onbezorgd laden)
 
Ik heb zelf nog verse Tesla eigenaars ontmoet wiens account nog niet gelinkt was aan de auto, hun kredietkaart niet gelinkt was ofzo en dus nodeloos naar de nabije supercharger reden na de auto ontvangen te hebben, en dan maar thuis met de TMC moesten laden. Ik denk dat er zelfs hier een paar het forum zijn gepasseerd.
Dat is dus gewoon barslechte service van Tesla volgens mij. Niet de schuld van die nieuwe eigenaar
Onderschat overigens ook niet de lading aan informatie die je over je krijgt als je een EV wil kopen... Van alles wat een verkoper je vertelt, blijft misschien 1/3e hangen, en de minder belangrijke dingen vergeet je. En als de verkoper dan zelf geen ervaring heeft met elektrisch rijden, behalve zijn demo op de zaak opladen...
Ik weet dat BMW enkele jaren geleden aparte i-verkopers had, en dat die mensen ook zelf een i3 (zonder REX) kregen als wagen. Ik weet niet of ze dat nu nog doen, maar ik zou dat alle merken aanraden.
Vooral bij Hyundai en Kia is de aanschaf van een EV een avontuur, wanneer ik mijn collega's mag geloven.
 
Bij mij was hij toch netjes volgeladen bij het afhalen (Aartselaar) in 2019.

Over passen is er nooit gesproken en ook nooit nodig gehad....geen (onnodige) stress, altijd een SUC met hoge snelheid in de buurt.

Ik begrijp ook nog altijd niet dat je niet gewoon met payconiq of iets dergelijks kan betalen. We zijn immers 2021.....aan een tankstation hoef ik toch ook geen bepaalde kaart te gebruiken om te kunnen tanken. (Ja, ik heb ook een total kaart gehad maar kon ook gewoon betalen)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Bij mij was hij toch netjes volgeladen bij het afhalen (Aartselaar) in 2019.

Over passen is er nooit gesproken en ook nooit nodig gehad....geen (onnodige) stress, altijd een SUC met hoge snelheid in de buurt.

Ik begrijp ook nog altijd niet dat je niet gewoon met payconiq of iets dergelijks kan betalen. We zijn immers 2021.....aan een tankstation hoef ik toch ook geen bepaalde kaart te gebruiken om te kunnen tanken. (Ja, ik heb ook een total kaart gehad maar kon ook gewoon betalen)
Dat zal komen, ik ben optimistisch. Onlangs bij mij in de buurt een nieuwe, moderne laadpaal (AC 22/ DC 60) gezien die ook betaalkaarten aanvaardt, weliswaar alleen kaarten die contactloos enabled zijn (NFC).
 
  • Like
Reactions: JanG007
Achter paywall, maar duidelijk Elektrische revolutie doet VW-beleggers watertanden

De strategische keuzes van VW en de overgave waarmee het bedrijf zich in EV's stort legt VW geen windeieren. VW-aandeel na de communicatie van Diess op de 'powerday' met 30% gestegen, sinds oktober vorig jaar 50% gestegen..
Analisten zijn onder meer in hun nopjes over de schaal waarmee VW zich in dit avontuur (kan) stort(en)
Ik denk dat dat Diess nu nog wat steviger aan 't hoofd van het concern staat, kan me moeilijk voorstellen dat de aandeelhouders ontevreden zijn
 
Allemaal erg onwaarschijnlijk. Mensen die een wagen leasen (de markt van deze wagen in België) krijgen allemaal bij levering een laadpas die werkt op alle of bijna alle laadpalen in België. Dat is dus een non-issue. Dat die pas niet de goedkoopste is aan die paal, maakt een leaserijder geen hol uit, die kosten worden betaald door de werkgever.
Mijn leasemaatschappij zorgde trouwens ook voor wat extra uitleg over laadpassen en laden

Ik heb mijn Tesla zonder contact moeten afhalen, sleutel uit een kastje halen. Bij mijn vorige wagen werd een uur uitgetrokken om één en ander uit te leggen. Nu doen die merken dat nog altijd (contactloos, maar ze geven je wel de uitleg over skype).


Enkele van de grootste leasemaatschappijen verplichten garagisten wagens af te leveren met een volle tank/accu. De meerwaarde is dus duidelijk. Ik zie dat de BMW garage hier heel het dak heeft vol gelegd met zonnepanelen en laadpalen voorziet. Niet iedere garagist gaat daar op zich misschien meerwaarde inzien, maar veel merken leggen dat soort service op aan hun dealers.
Mwah, niet iedereen heeft een lease auto.
Toen ik afgelopen november bij Volkswagen mijn elektrische auto ophaalde(nadat ik netjes aan de dealer het geld had overgemaakt), kreeg ik die mee zonder laadpas en zonder uitleg over tanken onderweg. Dat ik dit inmiddels wist en uitgezocht had lag niet aan de dealer. Om het dan tot een non-issue uit te roepen gaat mij wat ver. Nogmaals, niet iedereen rijdt in een lease-auto. En sommige mensen maken dingen wel een “hol” uit.
Ook heb ik zelf moeten uitzoeken hoe de auto steeds op te laden tot max 80%. Niemand wist mij dit bij Volkswagen uit te leggen. Ze waren wel steeds bereikbaar.
Ik kreeg bij de aflevering een paraplu, dat dan weer wel..
Bij mijn M3P kreeg ik in juni ‘19 een keurige uitleg van een uur. Een enthousiaste medewerker die ruim de tijd nam en de auto haast old-skool afleverde. Maar goed, ik had hem dan ook niet geleased:)
 
Mijn argument was tov Wooter betreffende leasewagens in België. In deze klasse van wagens zijn bijna alle verkochte wagens in België leasewagens (Van alle verkochte wagens is meer dan 50% een lease, en hoe duurder je gaat hoe hoger dat aandeel is).
Hoe duurder je gaat, hoe meer je richting de zelfstandigen mag kijken denk ik. En zij zullen zelden een operationele leasing aangaan, eerder een financiele leasing of renting.

Bijvoorbeeld het aantal Model S leasers zal een stuk kleiner zijn dan het aantal zelfstandigen die er eentje hebben vermoed ik.
 
Ik denk ook niet dat het segment van de leaser nu geïnformeerd een auto kiest. Kennis van me moest een nieuwe leasewagen kiezen want de oude was einde contract, en was verrast dat er in het lease-aanbod voornamelijk EV's stonden. Ja, dan pak je wat binnen je budget valt, maar ik had niet de indruk dat ze verder goed geïnformeerd waren over wat dat allemaal betekende.

Nu, goed, met de laadpaal-van-het-werk kwam ook een laadpas, en laadpassen van verschillende MSP's zijn nu beter compatibel met de verschillende CPO's, dus het is niet meer zo erg als in 2017, maar voor de rest werd er niks gecommuniceerd waar die laadpas nu eigenlijk wel mee werkt. In dat opzicht kan je het vergelijken met een tankpas met Shell logo op; daar ga je ook niet afvragen of je bij een Esso kan tanken.

De handicap is wel dat er heel wat Shell tankstations in de regio zijn, en ze allemaal snel tanken. Ik kan me voorstellen dat als je onvoorbereid met de Shell Recharge app op stap gaat, je wel eens onbedoeld 4 uren aan een 11kW paal gaat staan laden ipv op de snelweg aan een FastNed, als je het verschil tussen de twee niet kent. Of aan een FastNed niet weet dat je best de 350kW paal neemt ipv de 50kW paal.
 
Achter paywall, maar duidelijk Elektrische revolutie doet VW-beleggers watertanden

De strategische keuzes van VW en de overgave waarmee het bedrijf zich in EV's stort legt VW geen windeieren. VW-aandeel na de communicatie van Diess op de 'powerday' met 30% gestegen, sinds oktober vorig jaar 50% gestegen..
Analisten zijn onder meer in hun nopjes over de schaal waarmee VW zich in dit avontuur (kan) stort(en)
Ik denk dat dat Diess nu nog wat steviger aan 't hoofd van het concern staat, kan me moeilijk voorstellen dat de aandeelhouders ontevreden zijn
Dit kan er ook wel eens iets voor tussen zitten
 
  • Informative
Reactions: jpvdheijn
Dit kan er ook wel eens iets voor tussen zitten
Ik kan er alleen maar tevreden mee zijn. Diess krijgt hierdoor veel meer slagkracht om het oude Volkswagen te begraven en er een nieuw en beter te maken, zonder ICE - motoren. Voltswagen dus eigenlijk