Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Met de tevredenheidscijfers van Tesla vs de andere merken en de retentiecijfers is het uitsluiten van Tesla gewoon geld laten liggen. Maar misschien zijn de marges op het leasen van Tesla's gewoon minder interessant voor leasebedrijven dus kan ik ze ook wel weer begrijpen. Liever hebben ze ook gewoon dat alles blijft zoals het oude en leasebedrijven, OEMs en petrochemie hun marges kunnen aanhouden.
Er zijn hier anders wel posts zat van leaserijders waar één of ander banaal ding niet in orde is en de leasemaatschappij het maar niet geregeld krijgt met Tesla. Ik snap perfect dat een leasemaatschappij daar snel genoeg van heeft. Tesla zou beter beseffen dat hun wagens (minstens in BE) typische bedrijfswagens in lease zijn. Paar kleine aanpassingen en wat meer aandacht daarvoor zou waarschijnlijk al veel doen. Naar boekhouding toe vind ik het ook niet zo handig om maandelijkse facturen te krijgen voor premium connectivity en aparte facturen te moeten downloaden voor laadsessies.
 
  • Like
Reactions: BMW740iL
De reden van korting op een BEV van een fabrikant die ook brandstof auto's verkoopt is misschien dat ze graag BEVs verkopen om de gemiddelde CO2 van de totale nieuw-verkopen omlaag te krijgen? En zodoende onder een eventuele boete uit te komen?

Over de BMW i4: lijkt me een mooie auto met goede specs. Helaas is ie denk ik niet praktisch genoeg voor mijn prive gebruik.
 
Er zijn hier anders wel posts zat van leaserijders waar één of ander banaal ding niet in orde is en de leasemaatschappij het maar niet geregeld krijgt met Tesla. Ik snap perfect dat een leasemaatschappij daar snel genoeg van heeft. Tesla zou beter beseffen dat hun wagens (minstens in BE) typische bedrijfswagens in lease zijn. Paar kleine aanpassingen en wat meer aandacht daarvoor zou waarschijnlijk al veel doen. Naar boekhouding toe vind ik het ook niet zo handig om maandelijkse facturen te krijgen voor premium connectivity en aparte facturen te moeten downloaden voor laadsessies.
Het aantal verkochte Tesla's overstijgt het aantal klagers op dit forum. Vergelijk het ook met het aantal klagers op een BMW forum. Degene die tevreden met hun lease BMW karren zie je niet zo vaak op een forum.

Leasemaatschappijen verwachten kortingen, en daar doet Tesla niet aan mee. Daarentegen kan je bij de OEMs nu ook al abonnementen voor functionaliteiten kiezen dus zit de leasemaatschappij daar ook weer tussen. En ook de facturatie van laadpalen gaat via de leasemaatschappij, als vroeger ook het tanken via de leasemaatschappij ging.

Dus het enige grote verschil met Tesla en OEMs vanuit een lease oogpunt, is dat Tesla niet aan kortingen doet, en de OEMs hoge restwaardes garanderen. Een lager risico (omdat het risico verschuift naar de OEMs) vinden leasemaatschappijen super.

En ook bij de OEMs heb je schadegevallen, vervangwagens, onderdelen met een lange levertermijn, ...
 
Het aantal verkochte Tesla's overstijgt het aantal klagers op dit forum. Vergelijk het ook met het aantal klagers op een BMW forum. Degene die tevreden met hun lease BMW karren zie je niet zo vaak op een forum.

Leasemaatschappijen verwachten kortingen, en daar doet Tesla niet aan mee. Daarentegen kan je bij de OEMs nu ook al abonnementen voor functionaliteiten kiezen dus zit de leasemaatschappij daar ook weer tussen. En ook de facturatie van laadpalen gaat via de leasemaatschappij, als vroeger ook het tanken via de leasemaatschappij ging.

Dus het enige grote verschil met Tesla en OEMs vanuit een lease oogpunt, is dat Tesla niet aan kortingen doet, en de OEMs hoge restwaardes garanderen. Een lager risico (omdat het risico verschuift naar de OEMs) vinden leasemaatschappijen super.

En ook bij de OEMs heb je schadegevallen, vervangwagens, onderdelen met een lange levertermijn, ...
Nou, Tesla heeft niet te klagen over Wooter support
 
Er zijn hier anders wel posts zat van leaserijders waar één of ander banaal ding niet in orde is en de leasemaatschappij het maar niet geregeld krijgt met Tesla. Ik snap perfect dat een leasemaatschappij daar snel genoeg van heeft. Tesla zou beter beseffen dat hun wagens (minstens in BE) typische bedrijfswagens in lease zijn. Paar kleine aanpassingen en wat meer aandacht daarvoor zou waarschijnlijk al veel doen. Naar boekhouding toe vind ik het ook niet zo handig om maandelijkse facturen te krijgen voor premium connectivity en aparte facturen te moeten downloaden voor laadsessies.
Volgens mij zijn er ook zat klachten van leaserijders over de I3/I4, Etron etc die tot op heden ook matig worden opgelost.
 
  • Like
Reactions: job-lek
In deze context zou Tesla de klant wat meer centraal moeten plaatsen. LM of particulier. Ik lees hier elders dat 2 maanden moet gewacht worden op bepaalde wisselstukken. Moet de LM dan 2 maanden voor een vervangwagen zorgen? Ook met gebreken bij aflevering. Dat kost de LM gewoon erg veel moeite, tijd en dus geld. Verder is er het beperkt aantal servicepunten.
Het gaat heus niet alleen over kortingen.
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Nee, maar het is ook niet dat iedereen 2 maanden moet wachten op stukken. De meeste mensen worden op normale tijd geholpen, en ik heb jaren terug met een schadegeval op mijn BMW ook meer dan een maand moeten wachten op herstelling.
Ik wacht iig nog altijd op het in orde zetten van de gebreken aan mijn wagen bij aflevering…
Waarschijnlijk geen wonder dat mijn leasemaatschappij begin vorig jaar even gestopt is met het aanbieden van Tesla vanwege de vele afleveringsproblemen.
 
In deze context zou Tesla de klant wat meer centraal moeten plaatsen. LM of particulier. Ik lees hier elders dat 2 maanden moet gewacht worden op bepaalde wisselstukken. Moet de LM dan 2 maanden voor een vervangwagen zorgen? Ook met gebreken bij aflevering. Dat kost de LM gewoon erg veel moeite, tijd en dus geld. Verder is er het beperkt aantal servicepunten.
Het gaat heus niet alleen over kortingen.
Kijk eens serieus naar andere fabrikanten en de wachttijd op onderdelen.
Je ziet dezelfde verhalen van VW, Audi, Hyundai etc. als het gaat om EV onderdelen.

Dat wil niet zeggen dat dit helemaal correct is maar wordt waarschijnlijk veroorzaakt dat de wens om aan de productie te kunnen voldoen kennelijk zo belangrijk is dat er geen reserve onderdelen verspeeld mogen worden om als reserveonderdeel te fungeren.
Het is alleen meer geoorloofd om daar de ene fabrikant harder op af te rekenen dan de andere.
 
Leasingmaatschappijen zijn commerciële firma's die professioneel handelen. Ervoor kiezen geen Tesla's in het aanbod op te nemen is drastisch en gebeurt volgens mij zelden. Maar anderzijds, dat de prijszetting hoog lijkt in vergelijking met andere BEVs, dat de prijszetting hoger is dan wat de catalogusprijs zou doen verwachten heeft ongetwijfeld zijn oorzaken. Dat overige merken de leasingmaatschappijen kortingen toekennen, gegarandeerde overnameprijzen krijgen, inspectie voor aflevering toelaten, zich klantvriendelijk opstellen, het aantal langdurige vervangwagens vermijden ... het zal allemaal wel meespelen.
Uiteindelijk wil die Leasingmaatschappij enige marge genereren en dat zal, om welk reden dan ook, voor Tesla niet aan lagere tarieven mogelijk zijn.
 
Om je een idee te geven, leasemaatschappijen geven moeiteloos 15% korting door op premium merken zoals BMW, Mercedes en Audi. Een 70K kostende i4 kost dan zo 59K, en met 35% gegarandeerde restwaarde kijk je dan naar een maandelijkse renting van ~€800 inclusief BTW op 4 jaar.
 
Leasingmaatschappijen zijn commerciële firma's die professioneel handelen. Ervoor kiezen geen Tesla's in het aanbod op te nemen is drastisch en gebeurt volgens mij zelden. Maar anderzijds, dat de prijszetting hoog lijkt in vergelijking met andere BEVs, dat de prijszetting hoger is dan wat de catalogusprijs zou doen verwachten heeft ongetwijfeld zijn oorzaken. Dat overige merken de leasingmaatschappijen kortingen toekennen, gegarandeerde overnameprijzen krijgen, inspectie voor aflevering toelaten, zich klantvriendelijk opstellen, het aantal langdurige vervangwagens vermijden ... het zal allemaal wel meespelen.
Uiteindelijk wil die Leasingmaatschappij enige marge genereren en dat zal, om welk reden dan ook, voor Tesla niet aan lagere tarieven mogelijk zijn.
Frappant is dat eigenlijk alleen in BE is waar EV's van andere fabrikanten met 35% korting kunnen worden aangeschaft ondanks dat er al verlies op deze EV's geleden wordt. Niet raar dat Tesla niet mee doet aan deze gekte in BE als in de andere landen anti dumping regels wel worden gehandhaafd.
BE is voor Tesla totaal onbelangrijk.
 
Anderzijds zit Tesla ook niet echt in een situatie waar ze leasemaatschappijen moeten smeken om hun auto's te kopen. Er is wereldwijd genoeg vraag, en ik ken mensen die makkelijk 9 maanden moesten wachten op hun Model 3 in België. Het is dus een beetje zoals Porsche, waar je wel kan rekenen op 5% korting van de importeur en dealer, maar da's omdat iedereen het doet en Porsche, net zoals Tesla, ook alle auto's moeiteloos verkoopt die ze maken.

Meeste Porsches gaan, net zoals heel wat Tesla's, ook niet via klassieke operationele-lease-bedrijven, maar worden via een financiële renting gefinancierd, met overname.
 
9 maanden wachten op een M3? Dat hoor je niet veel.
Dan is er toch veel misgelopen want ik lees hier regelmatig verhalen waarin mensen juist verrast worden door een snelle levering.
Het blijft pokeren op hoog niveau: verkoopcijfers, wachttijden, schaarste, batterijschaarste... wat moet je er nog van geloven?
 
Ten opzichte van de vele verkochte aantallen is er slechts een beperkt aantal berijders die hun positieve of negatieve ervaringen ergens posten. Wat dat betreft denk ik dat het gemiddeld gezien wel mee zal vallen. Niet alleen voor Tesla maar ook voor andere merken. Ik heb zelf ook niks te klagen, maar uitschieters heb en had je altijd.
 
Ten opzichte van de vele verkochte aantallen is er slechts een beperkt aantal berijders die hun positieve of negatieve ervaringen ergens posten. Wat dat betreft denk ik dat het gemiddeld gezien wel mee zal vallen. Niet alleen voor Tesla maar ook voor andere merken. Ik heb zelf ook niks te klagen, maar uitschieters heb en had je altijd.
Juist, dat denk ik ook. Fora zijn niet representatief.
Wie wél over objectieve gegevens beschikken, dat zijn de Fleetmanager’s van (grote) leasing bedrijven.
Bijvoorbeeld onderhoudskosten of onverwachte kosten per gereden 10.000 km tussen bvb. een TM3 en een Polestar2....
Dit zijn heel waardevolle gegevens !
 
Juist, dat denk ik ook. Fora zijn niet representatief.
Wie wél over objectieve gegevens beschikken, dat zijn de Fleetmanager’s van (grote) leasing bedrijven.
Bijvoorbeeld onderhoudskosten of onverwachte kosten per gereden 10.000 km tussen bvb. een TM3 en een Polestar2....
Dit zijn heel waardevolle gegevens !
De vraag is dan, hoe kom je aan deze gegevens. Doorgaans zijn die niet openbaar en dan blijft het bij speculeren.
 
De vraag is dan, hoe kom je aan deze gegevens. Doorgaans zijn die niet openbaar en dan blijft het bij speculeren.
Wanneer één van de grootste leasemaatschappijen in België even een model uit de markt prijst (een e-tron 55 en iPace met beiden > 15 kEUR aan extra's waren amper duurder dan de Model 3 LR), dan weet je dat er ergens iets mis is.

Even nog een ander onderwerp: het grote succesnummer bij VW-groep op dit ogenblik lijkt niet de ID.3 of ID.4 maar wel de Enyaq. Zowel in mei als juni het meest verkochte model in NL (> 800 stuks). Vorige maand ook meer dan 1200 exemplaren van verkocht in Noorwegen
Geeft misschien wel aan dat veel mensen een wagen willen hebben die niet fel uitschreeuwt 'IK BEN ELEKTRISCH'?