Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla's regelen zelf hun regeneratie dus als de batterij niet op temperatuur is of bijna vol is, is de weerstand minder en dus minder regeneratie.

Grappig genoeg zijn het net de Ford Mustang Mach-E's die dit niet hebben en de batterij naar de kl wordt gereden bij afdalingen bij teveel regeneratie.

Wat ik bedoel is dat de systemen in een Tesla niet om kunnen gaan met voorwielen die stil staan en achterwielen die draaien (behalve in tow mode, maar dan heb je geen regen, waar het hier over gaat, een Tesla kun je niet laden op de in het plaatje aangegeven configuratie. Dat was mijn inhoudelijk punt (naast het meer macro-punt van FUD)
 
Ioniq vs Model 3 MIC rendement. Wie wint denk je? :p

Verrassend, maar in de herfst en winter verwacht ik dat de rollen toch omgedraaid zijn. Gewicht (ruim 400 kg verschil) speelt nu een grote rol bij verder optimale omstandigheden. In de Winter gaat het meer om verwarmingsefficiency en batterymanagement en ik verwacht dat de Koreanen daar minder goed in zijn.
 
Last edited:
Misschien eens aan Sandy Munro vragen of hij hem uiteen haalt. Op zich is de Tesla wel zuiniger gezien de bijna 300kg aan meer gewicht tov het minimale verschil in gebruik.

Ik ben wel benieuwd hoe de Ioniq zo zuinig is..... in the end, iedereen gebruikt ongeveer dezelfde batterijen, de co waarde is ongeveer dezelfde dus hun drive train lijkt mij interessant om eens van naderbij te bekijken.
 
Misschien eens aan Sandy Munro vragen of hij hem uiteen haalt. Op zich is de Tesla wel zuiniger gezien de bijna 300kg aan meer gewicht tov het minimale verschil in gebruik.

Ik ben wel benieuwd hoe de Ioniq zo zuinig is..... in the end, iedereen gebruikt ongeveer dezelfde batterijen, de co waarde is ongeveer dezelfde dus hun drive train lijkt mij interessant om eens van naderbij te bekijken.
Opzich valt dat wel te verklaren. De Kona is ook een zuinigheids beest. In combinatie met een betere stroomlijn, kleinere accu en minder gewicht kun je al snel winst halen met een drivetrain die te vergelijken is.
 
De vraag is natuurlijk wat je als benchmark neemt. Is dat de opgegeven range van de fabrikant, is dat het aantal kWh’s van het accupack, het gewicht van de auto, de prijsklasse van de auto, afmetingen van de auto? Het is maar net waar je naar kijkt en afhankelijk van de keuze zullen de uitkomsten tussen de diverse modellen ook anders zijn.
 
Die kleine batterij zorgt wel voor 20 minuten laden naar 80%, dus dat is geen domper.
Percentage zegt niks over het rijbereik. Een Model 3 LR kan je op 20 minuten misschien tot 70% laden maar die 70% zal verder gaan dan de 80% van de Ioniq.

Daar is niks mis mee (prijsverschil is er ook naar) maar je moet wel appelen met appelen vergelijken.
 
Hoe sommigen zich weer in bochten wringen om een meetresultaat te weerleggen. De ioniq verbruikt minder, geen twijfel mogelijk.
Dat daar oorzaken van zijn is evident. In dit geval idd vooral het gewicht en ik denk dat ook de batterijchemie meespeelt met een lagere interne weerstand. Verder ongetwijfeld een lager randverbruik. De luchtweerstand zal vergelijkbaar zijn of zelfs licht in het voordeel van de M3 maar dat is dus niet allesbepalend.
 
Da's toch al vanaf het begin dat het geweten is dat de Ioniq zuiniger is? Enkel die kleinere batterij is natuurlijk een domper op de range en snelladen.
Die kleine batterij zorgt wel voor 20 minuten laden naar 80%, dus dat is geen domper.
Percentage zegt niks over het rijbereik. Een Model 3 LR kan je op 20 minuten misschien tot 70% laden maar die 70% zal verder gaan dan de 80% van de Ioniq.

Daar is niks mis mee (prijsverschil is er ook naar) maar je moet wel appelen met appelen vergelijken.
En toch is de ioniq overall sneller, in de winter zal het verschil nog groter zijn.
 
Hoe sommigen zich weer in bochten wringen om een meetresultaat te weerleggen. De ioniq verbruikt minder, geen twijfel mogelijk.
Dat daar oorzaken van zijn is evident. In dit geval idd vooral het gewicht en ik denk dat ook de batterijchemie meespeelt met een lagere interne weerstand. Verder ongetwijfeld een lager randverbruik. De luchtweerstand zal vergelijkbaar zijn of zelfs licht in het voordeel van de M3 maar dat is dus niet allesbepalend.
Ook de bredere banden van de M3 zullen het verbruik negatief beïnvloeden en daarmee een deel van het verschil verklaren.
 
Dat is een veel te gemakkelijke reactie. De Tesla was toch de koning in zuinig rijden?

Waarom is dat een te gemakkelijke reactie? Een lichtere auto is (doorgaans) nu eenmaal zuiniger. 1360 kg versus 1580 kg is een behoorlijk verschil. Een elektrische fiets wint het ook in zuinigheid van een Ioniq. Als iemand daar een filmpje over maakt, is het niet vreemd dat iedereen zal roepen dat die fiets veel lichter is. Het is wat gechargeerd natuurlijk, maar wel hetzelfde principe.