Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Idd 5 of 10% korting op een stockwagen, dat lijkt niet echt alarmerend. Verkoop is wel helemaal niet op snelheid (<1000 wagens in februari, er werden meer Leafs verkocht dan Bolts...) maar wellicht kunnen we per einde jaar beter meten of het GM menens was/is.

Wat ik wél grappig vond is hoe alle journalisten menen te weten dat PSA Opel heeft gekocht omdat die laatste zoveel meer EV-knowhow heeft (met de Ampera-e). Huh?? Naar mijn weten maakt PSA al jaren (weliswaar slechte) EV's, en kent Opel er evenveel van als eender wie die met LG een contract zou sluiten, namelijk volkomen niets... Of PSA moet goed onderhandeld hebben met GM over het overnemen van GM's knowhow (EV1, Spark etc.), maar dat zou vreemd zijn.

Maakt PSA überhaupt al zelf EV's? De Ion van Peugeot en de C-Zero van Shitroën zijn omgelabelde Mitsubishi i-MiEV's en zijn volgens mij al even Frans als Donald Trump. Ik vraag me af waar ze de mosterd gehaald hebben voor de elektrische Berlingo ( iemand trouwens al één hiervan gespot?? ) en de E-Mehari?? Behalve het feit dat de C-Zero en Ion de goedkoopste elektrische auto's zijn, nou ja na de Twizy ( maar dat is eigenlijk geen auto, eerder een Go-Cart ), is er maar weinig positiefs te lezen.
Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat GM ( Chevrolet ) zijn knowhow gaat weggeven aan een overnemer van een dochterfirma die toevallig die auto ging klonen ( lees ander merkschildje opplakken ).
 
Maar staan ze ook te trappelen om een kleine MPV als tweede auto voor €40k aan te schaffen?
Geeft ook te denken voor de IPace. Deze snellader laad 80% van de 500km NEDC-range in 90 minuten. Dat is 200km per uur in EPA termen. Als Defiant gelijk heeft, wat niet onwaarschijnlijk is, wat betekend dat dan voor de IPace?
Ik denk dat er maar erg weinig mensen zijn die die 500km per dag rijden. Voor hen voldoet de IPace prima. Vakanties zullen vaak met t vliegtuig gaan en anders moet er in die uitzonderingsgevallen een alternatief bedacht worden. Ruilen van auto of huren. Lijkt mij nauwelijks een probleem. De SuC's zijn prachtig maar ik had mijn 1e Tesla al gekocht voordat er SuC's in Europa waren. Als ze er nooit gekomen waren had ik m ook gekocht. Nu ga ik voor een lang weekend met de auto naar Z-Frankrijk omdat t kan en omdat ik t leuk vind. Anders waren we gevlogen.
 
Maar staan ze ook te trappelen om een kleine MPV als tweede auto voor €40k aan te schaffen?
Geeft ook te denken voor de IPace. Deze snellader laad 80% van de 500km NEDC-range in 90 minuten. Dat is 200km per uur in EPA termen. Als Defiant gelijk heeft, wat niet onwaarschijnlijk is, wat betekend dat dan voor de IPace?

Die auto ziet er mooi uit, zou eerst begin 2018 uitkomen, maar op de jaguar site staat nu tweede helft 2018. Verder heeft hij een cw van 0.29 (Tesla X heeft 0.24) en een accu van 90kWh. Prijs zou in de UK rond de 60k pond moeten zijn. Een X90D kost in de basis 89k pond. Geen idee of de Jag incl BTW is. De prijs van de X wel. De BTW is 20% in het VK. Dus dan zou de Jag vermoedelijk beginnen bij 72k pond.

De Jag heeft 50kW DC snelladen. De opgegeven laadsnelheid wordt wellicht niet constant gehaald (48kW netto via DC) wanneer de spanning van het accupack "te laag is". Snelheden tussen de 35 kW en 45kW liggen meer voor de hand waardoor het laden van 0 naar 80% ongeveer 2 uur zal gaan duren in de praktijk.

De Jag is een mooie auto en heeft een prima accucapaciteit. Perfecte forensauto en dagjestripper bij mogelijkheid te laden op de bestemming. Lange trips zijn een stuk minder vlot dan een vergelijkbare X. Tenzij CCS 150-350kW voor eind 2018 beschikbaar is in de auto en langs de weg.
 
De SuC's zijn prachtig maar ik had mijn 1e Tesla al gekocht voordat er SuC's in Europa waren. Als ze er nooit gekomen waren had ik m ook gekocht. Nu ga ik voor een lang weekend met de auto naar Z-Frankrijk omdat t kan en omdat ik t leuk vind. Anders waren we gevlogen.

Op dit forum vind je logischerwijs veel innovators, het lijkt mij dat je tot deze categorie behoort. Maar ik weet niet of dat de doelgroep is van JLR en GM.

Perfecte forensauto en dagjestripper bij mogelijkheid te laden op de bestemming.

Eens, maar of dit de belangrijkste criteria zijn om een auto aan te schaffen?
Een auto wordt doorgaans afgestemd op een situatie die maar zelden voor komt.
Voorbeeld: De gemiddelde bezetting van de chauffeursstoel van een auto is minder dan 5%, van de bijrijders stoel minder dan 0,1%, van de 4de zitplaats in de orde van 0,01%. Toch hebben de meeste auto's 4 of meer zitplaatsen.
De vakantie maak 5 tot 25% van de totaal gemaakte kilometers van een auto uit. Hoeveel mensen zullen geld uitgeven aan een auto die in 5 tot 25% van de gevallen niet geschikt is?
Ik weet niet of dit de reden is van de kortingen op de Bolt in US. Maar in principe is het niet meer dan een leuke tweede auto voor erg veel geld.
Belangrijkste eis voor de eerste auto is een batterij die minimaal 500km/u kan laden, 35 minuten pauze per 3 uur rijden.
 
Zeer indrukwekkend filmpje van Nissan met autonome auto en hoever zij al zijn met de ontwikkeling:
Inderdaad, heel anders dan onze Leaf.

Maar, zonder somber te willen overkomen, nog niet verder dan dit. Daarnaast mist men de voordelen van de neural map waaraan elke 40 seconden 5000 km rijervaring door alle Tesla rijders samen wordt toegevoegd.
Ik denk dat we dit voor de HW2 versies al heel snel zullen gaan zien. Zolang er een bestuurder aanwezig is die het overzicht houdt en op elk moment kan ingrijpen kan het met het regelgevingsverhaal best nog wel meevallen.
I.p.v. 2020 (prognose Nissan onder voorbehoud) zie ik het al in 2017 gebeuren. De eerste beta-rijders schijnen al gesignaleerd te zijn.

Mooie tijden!
 
Blijf het toch wel indrukwekkend vinden. Het is heel erg gecontroleerd en ziet er heel final uit. Dat vind ik bij het Tesla filmpje nog niet. Tuurlijk zal Tesla al wel weer een heel stuk verder zijn dan het filmpje en idd het verzamelen van data geeft ze voorsprong maar goed te zien andere merken doen goed mee doen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
In ieder geval 1 Europese leverancier die wel de urgentie ziet:
Daimler announces acceleration of electric car plans by 3 years, will spend $11 billion on 10 models by 2022
Mercedes zit er goed in.
Eigen batterij fabriek, investeringen autonoom rijden, langlopend deelprogramma, Smart in US alleen nog elektrisch. Laten we hopen dat het genoeg is.
Ben benieuwd naar helaas nog altijd sceptisch.
Waar haal je vandaan dat ze een eigen batterij fabriek opzetten? Ze spenderen 1 miljard aan de supply chain. Maar of ze daarmee zelf cellen gaan produceren is maar de vraag. Ze hebben volgens mij nog nooit packs zelf gemaakt, laat staan de losse cellen geproduceerd.
 
Ben benieuwd naar helaas nog altijd sceptisch.
Waar haal je vandaan dat ze een eigen batterij fabriek opzetten? Ze spenderen 1 miljard aan de supply chain. Maar of ze daarmee zelf cellen gaan produceren is maar de vraag. Ze hebben volgens mij nog nooit packs zelf gemaakt, laat staan de losse cellen geproduceerd.

Google maar op "Daimler battery factory".
 
Het is me ook niet duidelijk, maar ik denk enkel assembleren en niet produceren
Daimler boss Zetsche shared a similar view with Automotive News Europe when asked if Daimler would restart production of its own cells if the price per kilowatt hours fell sharply enough. "Politicians and unions are asking us to do that, but it would not make sense. Today, the cell is almost a commodity good so the cost is going down fast."

Daimler quit making its own cells in December 2015 when it shut down its Li-Tec unit in Germany, citing costs. Zetsche said that Daimler had the best cell available but that this advantage was worthless because customers couldn’t feel the difference. Today, Daimler "pursues a competitive multiple supplier strategy" for cells and will concentrate instead on building the pack around them at its Accumotive division in Kamenz, Germany, where it is constructing a second plant. "The intelligence of the battery does not lie in the cell but in the complex battery system," Zetsche said.
 
Het afgelopen half jaar vielen de radioreclames van de Renault Zoe met al op op BNR. En sinds deze week begint ook BMW z'n full electric i3 te promoten, "voor slechts €65,- bijtelling per maand". Stapje voor stapje gaat het toch de goede kant op lijkt t.

Indd Zelfs voor de Leaf maken ze nu reclame!! Ding is er pas 6 jaar. Wel heel toevallig dat dat allemaal na 1 januari gekomen is...Iets met bijtelling?
 
Het is me ook niet duidelijk, maar ik denk enkel assembleren en niet produceren
Bedankt, niet gezien.
Ik vraag me af of dit een vergissing is van Daimler. De batterij is een sleuteltechniek van de EV. Panasonic en Tesla geven weinig informatie over de chemische samenstelling van 18650 en 2070 zeker niet in combinatie met het gedrag van de batterij, de garanties en het management.
 
Ik ben wat in de accufabriek van Daimler gedoken - figuurlijk dan - en heb e.e.a. gelezen over ACCUmotive, het bedrijf in Duitsland hierachter. Het lijkt toch wel degelijk een volwaardig Daimler-activiteit, ze beweren dat ze in de 70-er jaren al een eigen hoogspannings-accusysteem hadden ontwikkeld. En heel anders dan de Tesla-Panasonic-techniek werken ze met name met cellen met capaciteit van 50Ah. Ik kon nergens een verwijzing vinden naar een Japanse of Aziatische partner, het is alles Duits wat de klok slaat.