Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Je zou ook eens naar een Hyundai Ioniq 28 kWh kunnen kijken (2e hands) of 38 kWh (nieuw). Die haalt de range ook (ook in de winter), daarvan komen er nu een aantal beschikbaar op de 2e hands markt blijkbaar. Die excelleert met het gebrek aan degradatie.
Helaas wel beperkt tot laden op 1 fase 16A. 11kW is wél lekker om snel weer een eindje te kunnen rijden.
 
Nee, 1 fase 32 A. ;) Maar met die accu grootte zit die in een paar uur vol bij 16 A, en in 20 minuten tot 80% geladen bij Fastned.
Jammer dat er bijna niemand een aansluiting van 32A heeft thuis. Aan een 11kW lader sta je dus twee keer zo lang.
Mijn dochter heeft een Zoe. Die komt dus wel eens uit het werk thuis met een bijna lege batterij. ‘s Avonds na het eten heeft ze dan weer 20kWh geladen.
 
Jammer dat er bijna niemand een aansluiting van 32A heeft thuis. Aan een 11kW lader sta je dus twee keer zo lang.
Mijn dochter heeft een Zoe. Die komt dus wel eens uit het werk thuis met een bijna lege batterij. ‘s Avonds na het eten heeft ze dan weer 20kWh geladen.
Bijna alle enkelfase aansluitingen thuis zijn 35 of 40 A hoor of zijn daar min of meer gratis op te zetten. Op 16 A is hij in een uur of 7 vol, je moet toch slapen af en toe. ;)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Bijna alle enkelfase aansluitingen thuis zijn 35 of 40 A hoor of zijn daar min of meer gratis op te zetten. Op 16 A is hij in een uur of 7 vol, je moet toch slapen af en toe. ;)
Je woont in NL en daar zijn de meeste huizen voorzien van 1 x 35/50A of 3 x 25A. Voor 3 x 35A betaal je €50,- extra aan vastrecht per maand. Op die 1 fase aansluiting van 35 of 50 zou ik niet adviseren om 32A in te zetten om te laden. Je zal dan zeker rond etenstijd regelmatig in het donker komen te zitten.
 
You live in NL and most houses there are equipped with 1 x 35/50A or 3 x 25A. For 3 x 35A you pay €50 extra in standing charges per month. I would not advise using 32A for charging on that 1 phase connection of 35 or 50. You will certainly be in the dark around dinner time.
Maybe 50eur/year? Our building (full electric, no gas) has 3x35A (actually main breaker is 40A) and we pay nowhere near 50eur/month for electricity, would be a theft :D
 
Jammer dat er bijna niemand een aansluiting van 32A heeft thuis.
In België is 40A de standaardaansluiting.
Op die 1 fase aansluiting van 35 of 50 zou ik niet adviseren om 32A in te zetten om te laden.
Op 32A niet inderdaad, maar ik laad wel al 5 jaar en 187000 km op 32A. De hoofdzekering is er slechts 3 keer uitgevallen. Dit kwam door onze eigen onoplettendheid in het eerste jaar. Gelukkig kunnen we die hoofdzekering in België zelf weer op zetten.
Ik dacht aanvankelijk ook dat ik 3 fase zou nodig hebben. Dankzij de goede raad van @S-19910 toch niet gedaan. Lukt perfect en heeft mij nog nooit in mijn vrijheid beperkt.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and job-lek
In België is 40A de standaardaansluiting.

Op 32A niet inderdaad, maar ik laad wel al 5 jaar en 187000 km op 32A. De hoofdzekering is er slechts 3 keer uitgevallen. Dit kwam door onze eigen onoplettendheid in het eerste jaar. Gelukkig kunnen we die hoofdzekering in België zelf weer op zetten.
Ik dacht aanvankelijk ook dat ik 3 fase zou nodig hebben. Dankzij de goede raad van @S-19910 toch niet gedaan. Lukt perfect en heeft mij nog nooit in mijn vrijheid beperkt.
Ik laad ook al ruim 2 jaar 1 fase 32A en nog nooit problemen had. Ik heb wel een Zappi laadstation met loadbalancer. Laadsnelheid is ruim voldoende.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Je woont in NL en daar zijn de meeste huizen voorzien van 1 x 35/50A of 3 x 25A. Voor 3 x 35A betaal je €50,- extra aan vastrecht per maand. Op die 1 fase aansluiting van 35 of 50 zou ik niet adviseren om 32A in te zetten om te laden. Je zal dan zeker rond etenstijd regelmatig in het donker komen te zitten.
Je hoeft een Ioniq niet van 18.00 uur tot 08:00 te laten laden hoor, in max 7 uur tijd is die vol, dus als het laden om 00:00 uur start kan dat prima. Dan kom je niet in het donker te zitten. Hoe vaak rijd jij je auto tot nul leeg?
 
Nieuwere buurt wellicht.
Toen men ons huis aansloot was er alleen monofase. Upgraden kost een fortuin. Weegt niet op tegen 3 keer de hoofdzekering weer op zetten op 5 jaar.
Ik ga eerlijk zijn: er is ook iets ongelofelijk eenvoudig aan monofase. Ik meet mijn stroomverbruik, en als er op een kring tegelijk het fornuis en een waterkoker staan te draaien, is er een piek op die ene fase maar gebeurt er niks op de andere fases. Toch kan je dan niet aan je laadpaal vragen om enkel het vermogen te beperken op die ene fase en op de 2 andere fases het volle vermogen te blijven vragen.

Let wel, ik ben heel blij met mijn 3x20A, maar vraag me soms af of 1x60A niet praktischer zou zijn, ervan uitgaande dat de auto ook iets met 1x60A kon doen.

In mijn geval ging de hoofdzekering er vaker dan 3 keren op 5 jaren uit, en had ik de keuze tussen ofwel elke avond herinneren om het laden van de auto te stoppen tijdens voorbereidingen van het avondeten, scheduled charging te gebruiken maar 's avonds geen volle accu hebben om nog ergens naar toe te gaan, of de hele dag amper op 6A ofzo te laden.

Ik heb dan maar mijn TWC slim gemaakt, eerst met scheduled charging met 10A 's nachts en 6A overdag, en nu met integratie van het meten van het eigenlijke verbruik dus nu regelt ie het vermogen dynamisch in functie van reëel momentverbruik + netspanning. Met 220V kan je nl. minder Watt trekken op 20A dan met 240V.
 
Ik heb dan maar mijn TWC slim gemaakt, eerst met scheduled charging met 10A 's nachts en 6A overdag, en nu met integratie van het meten van het eigenlijke verbruik dus nu regelt ie het vermogen dynamisch in functie van reëel momentverbruik + netspanning. Met 220V kan je nl. minder Watt trekken op 20A dan met 240V.
Welke module of schakeling gebruik jij om de TWC slim te maken?
 
Maybe 50eur/year? Our building (full electric, no gas) has 3x35A (actually main breaker is 40A) and we pay nowhere near 50eur/month for electricity, would be a theft :D

Then you are totally not aware of what you are paying, or you do not have 3x35A :D Check your contract at your power company.
The main breaker being 40A does not mean the connection is actually 3x35A. I also have a main breaker with 40A, but my home connection is 3x25A.
 
Tesla EU-EV-marktaandeel met start leveringen Model Y in 21Q3 weer boven 15% sinds 19Q4

0A7EA5CA-A188-48E7-9789-1BCD5910D578.png


673440AE-A0BC-438F-9E22-A1CE109135E3.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: fivari