Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

Bas.

Active Member
Mar 4, 2019
2,041
1,054
Zuid Holland
Bijna alle enkelfase aansluitingen thuis zijn 35 of 40 A hoor of zijn daar min of meer gratis op te zetten. Op 16 A is hij in een uur of 7 vol, je moet toch slapen af en toe. ;)
Je woont in NL en daar zijn de meeste huizen voorzien van 1 x 35/50A of 3 x 25A. Voor 3 x 35A betaal je €50,- extra aan vastrecht per maand. Op die 1 fase aansluiting van 35 of 50 zou ik niet adviseren om 32A in te zetten om te laden. Je zal dan zeker rond etenstijd regelmatig in het donker komen te zitten.
 

djlorenz

Member
Mar 25, 2021
89
102
Den Haag
You live in NL and most houses there are equipped with 1 x 35/50A or 3 x 25A. For 3 x 35A you pay €50 extra in standing charges per month. I would not advise using 32A for charging on that 1 phase connection of 35 or 50. You will certainly be in the dark around dinner time.
Maybe 50eur/year? Our building (full electric, no gas) has 3x35A (actually main breaker is 40A) and we pay nowhere near 50eur/month for electricity, would be a theft :D
 

Phil V

Active Member
Aug 31, 2016
3,076
2,599
Ten zuiden van Aalst (B)
Jammer dat er bijna niemand een aansluiting van 32A heeft thuis.
In België is 40A de standaardaansluiting.
Op die 1 fase aansluiting van 35 of 50 zou ik niet adviseren om 32A in te zetten om te laden.
Op 32A niet inderdaad, maar ik laad wel al 5 jaar en 187000 km op 32A. De hoofdzekering is er slechts 3 keer uitgevallen. Dit kwam door onze eigen onoplettendheid in het eerste jaar. Gelukkig kunnen we die hoofdzekering in België zelf weer op zetten.
Ik dacht aanvankelijk ook dat ik 3 fase zou nodig hebben. Dankzij de goede raad van @S-19910 toch niet gedaan. Lukt perfect en heeft mij nog nooit in mijn vrijheid beperkt.
 
  • Like
Reactions: S-19910 and job-lek

Hayden

Active Member
Apr 12, 2016
1,444
724
Belgium
In België is 40A de standaardaansluiting.

Op 32A niet inderdaad, maar ik laad wel al 5 jaar en 187000 km op 32A. De hoofdzekering is er slechts 3 keer uitgevallen. Dit kwam door onze eigen onoplettendheid in het eerste jaar. Gelukkig kunnen we die hoofdzekering in België zelf weer op zetten.
Ik dacht aanvankelijk ook dat ik 3 fase zou nodig hebben. Dankzij de goede raad van @S-19910 toch niet gedaan. Lukt perfect en heeft mij nog nooit in mijn vrijheid beperkt.
Ik laad ook al ruim 2 jaar 1 fase 32A en nog nooit problemen had. Ik heb wel een Zappi laadstation met loadbalancer. Laadsnelheid is ruim voldoende.
 
  • Like
Reactions: S-19910

horta

Electrified petrolhead
Nov 14, 2018
2,998
1,341
Utrecht
Je woont in NL en daar zijn de meeste huizen voorzien van 1 x 35/50A of 3 x 25A. Voor 3 x 35A betaal je €50,- extra aan vastrecht per maand. Op die 1 fase aansluiting van 35 of 50 zou ik niet adviseren om 32A in te zetten om te laden. Je zal dan zeker rond etenstijd regelmatig in het donker komen te zitten.
Je hoeft een Ioniq niet van 18.00 uur tot 08:00 te laten laden hoor, in max 7 uur tijd is die vol, dus als het laden om 00:00 uur start kan dat prima. Dan kom je niet in het donker te zitten. Hoe vaak rijd jij je auto tot nul leeg?
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
Moderator
May 3, 2017
7,781
6,994
Belgium
Nieuwere buurt wellicht.
Toen men ons huis aansloot was er alleen monofase. Upgraden kost een fortuin. Weegt niet op tegen 3 keer de hoofdzekering weer op zetten op 5 jaar.
Ik ga eerlijk zijn: er is ook iets ongelofelijk eenvoudig aan monofase. Ik meet mijn stroomverbruik, en als er op een kring tegelijk het fornuis en een waterkoker staan te draaien, is er een piek op die ene fase maar gebeurt er niks op de andere fases. Toch kan je dan niet aan je laadpaal vragen om enkel het vermogen te beperken op die ene fase en op de 2 andere fases het volle vermogen te blijven vragen.

Let wel, ik ben heel blij met mijn 3x20A, maar vraag me soms af of 1x60A niet praktischer zou zijn, ervan uitgaande dat de auto ook iets met 1x60A kon doen.

In mijn geval ging de hoofdzekering er vaker dan 3 keren op 5 jaren uit, en had ik de keuze tussen ofwel elke avond herinneren om het laden van de auto te stoppen tijdens voorbereidingen van het avondeten, scheduled charging te gebruiken maar 's avonds geen volle accu hebben om nog ergens naar toe te gaan, of de hele dag amper op 6A ofzo te laden.

Ik heb dan maar mijn TWC slim gemaakt, eerst met scheduled charging met 10A 's nachts en 6A overdag, en nu met integratie van het meten van het eigenlijke verbruik dus nu regelt ie het vermogen dynamisch in functie van reëel momentverbruik + netspanning. Met 220V kan je nl. minder Watt trekken op 20A dan met 240V.
 

BMW740iL

Active Member
Nov 9, 2019
1,539
931
Amsterdam
Ik heb dan maar mijn TWC slim gemaakt, eerst met scheduled charging met 10A 's nachts en 6A overdag, en nu met integratie van het meten van het eigenlijke verbruik dus nu regelt ie het vermogen dynamisch in functie van reëel momentverbruik + netspanning. Met 220V kan je nl. minder Watt trekken op 20A dan met 240V.
Welke module of schakeling gebruik jij om de TWC slim te maken?
 

wooter

Nou ik heb niet te klagen over Tesla support
Moderator
May 3, 2017
7,781
6,994
Belgium

adjego

Member
Aug 2, 2017
583
409
Eindhoven
Maybe 50eur/year? Our building (full electric, no gas) has 3x35A (actually main breaker is 40A) and we pay nowhere near 50eur/month for electricity, would be a theft :D

Then you are totally not aware of what you are paying, or you do not have 3x35A :D Check your contract at your power company.
The main breaker being 40A does not mean the connection is actually 3x35A. I also have a main breaker with 40A, but my home connection is 3x25A.
 

BMW740iL

Active Member
Nov 9, 2019
1,539
931
Amsterdam
Tesla EU-EV-marktaandeel met start leveringen Model Y in 21Q3 weer boven 15% sinds 19Q4

0A7EA5CA-A188-48E7-9789-1BCD5910D578.png


673440AE-A0BC-438F-9E22-A1CE109135E3.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: fivari

S-19910

Driving Model-S #19910
Aug 13, 2013
7,120
6,241
Grobbendonk, Belgium
In België is 40A de standaardaansluiting.

Op 32A niet inderdaad, maar ik laad wel al 5 jaar en 187000 km op 32A. De hoofdzekering is er slechts 3 keer uitgevallen. Dit kwam door onze eigen onoplettendheid in het eerste jaar. Gelukkig kunnen we die hoofdzekering in België zelf weer op zetten.
Ik dacht aanvankelijk ook dat ik 3 fase zou nodig hebben. Dankzij de goede raad van @S-19910 toch niet gedaan. Lukt perfect en heeft mij nog nooit in mijn vrijheid beperkt.

Ik ga eerlijk zijn: er is ook iets ongelofelijk eenvoudig aan monofase. Ik meet mijn stroomverbruik, en als er op een kring tegelijk het fornuis en een waterkoker staan te draaien, is er een piek op die ene fase maar gebeurt er niks op de andere fases. Toch kan je dan niet aan je laadpaal vragen om enkel het vermogen te beperken op die ene fase en op de 2 andere fases het volle vermogen te blijven vragen.

Let wel, ik ben heel blij met mijn 3x20A, maar vraag me soms af of 1x60A niet praktischer zou zijn, ervan uitgaande dat de auto ook iets met 1x60A kon doen.

In mijn geval ging de hoofdzekering er vaker dan 3 keren op 5 jaren uit, en had ik de keuze tussen ofwel elke avond herinneren om het laden van de auto te stoppen tijdens voorbereidingen van het avondeten, scheduled charging te gebruiken maar 's avonds geen volle accu hebben om nog ergens naar toe te gaan, of de hele dag amper op 6A ofzo te laden.

Ik heb dan maar mijn TWC slim gemaakt, eerst met scheduled charging met 10A 's nachts en 6A overdag, en nu met integratie van het meten van het eigenlijke verbruik dus nu regelt ie het vermogen dynamisch in functie van reëel momentverbruik + netspanning. Met 220V kan je nl. minder Watt trekken op 20A dan met 240V.

De situatie in België wordt er m.i. niet eenvoudiger op.
Gezien de prijzen van PV én stroom is PV in België een no-brainer intussen, gewoon doen!

Je mag maximaal 5kWp PV leggen monophase, en met een EV wil je natuurlijk graag meer PV-vermogen.
En dan moet je wel 3-fazig gaan. (Ook maar tot 10kWp (omvormer!) maximum, wie heeft dat bedacht ???)


Anderzijds krijgen we ergens in de loop van volgend jaar Captar,
maar als je (heel) slim omgaat met PV, EV en huisbatterij
(en, toegegeven, wat flexibiliteit kan inbouwen in het laden, al was het maar via een betaalde Supercharger-beurt),
dan kom je mogelijks nooit boven de minimumgrens 2.5kW.

2.5kW * 24 u = 60kWh per dag beschikbaar van net - zonder PV dan nog.
Ik denk niet dat er veel particulieren zijn die méér verbruiken.


Captar staat wel totaal los van je aansluiting.
Ik zal met mijn 3*63A aansluiting straks toch maar 2.5kW kwartiervermogen hebben. Ha !

De sturing van de huisbatterij is intussen een gans ballet tussen maximaliseren eigenverbruik, buffer voor EV én minimaliseren kwartuurvermogen.
En in mijn geval ook nog oogsten van de overschot aan PV - 12kWp met maar 10kW omvormer,
dus in de zomer moet er tot 2kW naar de batterij gaan, wil ik alles oogsten.
 
  • Like
Reactions: sweep and Phil V

Mg lijkt dan komend jaar de onderkant van de markt serieus aan te boren met een allemans auto. Ik ben erg benieuwd of dit een succes kan worden. Mijn vrouw is er anders wel van gecharmeerd als 2e auto.
 

Products we're discussing on TMC...

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top