Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Vergelijk het ook met een Apple Store, een Apple gespecialiseerde reseller of een Mediamarkt.

In België worden de auto's overigens gewoon bij het Service Center geleverd. In sé is een Belgisch Service Center een dealer, maar met gemeenschappelijk factuuradres van alle andere Belgische service centers.
 
Ok, dat is waar. Maar heeft dit voordelen of (ook) nadelen naar jouw idee?

Voor mij als klant doet een reguliere dealer of een Tesla service center niet veel anders qua taken:
  • showroom voor nieuwe auto's
  • mogelijkheid tot proefrit
  • offertes opstellen
  • onderhoud/reparatie
Een reguliere dealer heeft dan nog als voordeel dat je de nieuwe auto daar ook kan afhalen (wat bij Tesla alleen in het delivery center van Tilburg kan) en inkoop/verkoop van gebruikte auto's. Maar in wezen zou dat ook bij een Tesla SC mogelijk kunnen zijn.

Persoonlijk zie ik niet zo waarom b.v. klantenbelangen bij het een of andere "systeem" juist beter behartigd kunnen worden. Misschien is het een of het andere kostentechnisch wel gunstiger? Al is dit misschien ook weer afhankelijk van of een reguliere dealer slechts 1 merk of meerdere onder zijn hoede heeft.
Ik hoor altijd dat dealers eigen belang hebben om je iets meer of juist wat anders te verkopen.
 
Ik hoor altijd dat dealers eigen belang hebben om je iets meer of juist wat anders te verkopen.
En dan valt het in Europa nog mee met dealers. Ja, ze zullen graag je verder helpen met een financiering door de eigen huisbank, maar qua uitgebreide garantie en onderhoudscontract blijft men nog redelijk mild. En qua accessoires wordt nauwelijks iets gepushed.

Wandel je in de VS een dealer binnen, heb je niet alleen de financiering waarmee ze je willen helpen (inclusief het stukje tokkelen op een telmachine zodat je niet kan volgen hoeveel de interest is maar je moet wel nú beslissen en de bestelbon tekenen), maar ook een onderhoudscontract, een uitgebreide garantie van alles wat sowieso niet gaat kapot gaan tijdens de normale garantietermijn, garantie op je banden, garantie op steenslag voor je ruit en lakschade, onderhoudscontract inclusief oliewissel elke 10000km, ... En niks van thuis even de documentatie bekijken en rustig nadenken, nee dat moet allemaal geregeld worden op de dag van levering, en als je niet onmiddellijk toehapt is het enkel duurder.
 
Ik denk dat het bij een (Europese) dealer nog steeds iets makkelijker is om je verhaal te halen/doen.
Ik heb de indruk dat een SUC weinig marge heeft en zeer strikt opereert waarbij met een dealer, je met
een opzichzelfstaand bedrijf te maken hebt met wat meer (drukkings) mogelijkheden.(sociaal, juridisch,...)

Nu, ik kom (gelukkig) te weinig met een SEC in aanraking om er eigenlijk een mening over te hebben eigenlijk dus ...
 
Die EV is wel een mooi ding enkel als ik dan naar de plaatjes van het interieur kijk, ik word van een niet-Tesla interieur tegenwoordig precies altijd onrustig.
(persoonlijk vaststelling, het is zelfs geen mening)

 
Ik denk dat het bij een (Europese) dealer nog steeds iets makkelijker is om je verhaal te halen/doen.
Ik heb de indruk dat een SUC weinig marge heeft en zeer strikt opereert waarbij met een dealer, je met
een opzichzelfstaand bedrijf te maken hebt met wat meer (drukkings) mogelijkheden.(sociaal, juridisch,...)
Er lijkt meer ruimte om iets te regelen, maar dat is vooral omdat je geen inzicht hebt in wat de importeur en de dealer onder mekaar regelen. Ik denk dan bv aan de marge op wisselstukken of uurloon. Je wordt dan wandelen gestuurd met een goed gevoel omdat de dealer zegt dat ie enkel de uurlonen aanrekent en de wisselstukken zonder marge, maar daar heb je eigenlijk geen zicht op en kan het nog altijd zijn dat men gewoon wat werkuren bij fantaseert en een stukje aftrekt van de marge op wisselstukken en nog altijd een goeie zaak doet. Vergelijk het met het psychologische effect van je zowaar even 12% korting aansmeren, terwijl die al lang ingerekend is vanuit de importeur.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Uit nieuwsgierigheid: wat vind jij overbodig aan een dealer? En vind je een Tesla Service center en Store dan ook overbodig?
Wat is er niet overbodig aan? Ik zie geen toegevoegde waarde. Ik ben tot nu toe maar 1x in mijn autoleven bij een dealer binnengelopen: een Mercedesdealer in Duitsland. Daar stond in 2017 op Black Friday een B electric te koop. De B was een half jaar oud en had 1.600 km gereden. Ik mocht haar na twee kopjes koffie voor de helft van de nieuwprijs meenemen. Op zich vond ik dat een positieve dealerervaring.

Het Tesla service center is tot nu toe niet overbodig gebleken: sommige reparaties konden alleen daar worden uitgevoerd zoals de vervanging van de batterij en drivetrain in mijn S en de installatie van de 3.0 computer in mijn X.

De Tesla store vind ik volstrekt overbodig. Ik heb zowel mijn S als X via een paar muisclicks op internet gekocht zonder proefrit en zonder bezoek aan een showroom. Nou, dat is eigenlijk niet helemaal waar: de X was een showroommodel. Ik moest haar ophalen in de showroom van de Tesla store in Rotterdam.
 
Die EV is wel een mooi ding enkel als ik dan naar de plaatjes van het interieur kijk, ik word van een niet-Tesla interieur tegenwoordig precies altijd onrustig.
(persoonlijk vaststelling, het is zelfs geen mening)

Ik was altijd echte petrol head, v8-v12 en veel knopjes. En als ik nu in z'n wagen stap met knopjes, vindt ik het helemaal niks meer (en toen de M3 uitkwam met de plank met ipad........ dacht ik nog, ga ik nooit in rijden).

Verbazingwekkend hoe snel ik om was (had ik zelf niet verwacht).
 
En dan valt het in Europa nog mee met dealers. Ja, ze zullen graag je verder helpen met een financiering door de eigen huisbank, maar qua uitgebreide garantie en onderhoudscontract blijft men nog redelijk mild. En qua accessoires wordt nauwelijks iets gepushed.

Wandel je in de VS een dealer binnen, heb je niet alleen de financiering waarmee ze je willen helpen (inclusief het stukje tokkelen op een telmachine zodat je niet kan volgen hoeveel de interest is maar je moet wel nú beslissen en de bestelbon tekenen), maar ook een onderhoudscontract, een uitgebreide garantie van alles wat sowieso niet gaat kapot gaan tijdens de normale garantietermijn, garantie op je banden, garantie op steenslag voor je ruit en lakschade, onderhoudscontract inclusief oliewissel elke 10000km, ... En niks van thuis even de documentatie bekijken en rustig nadenken, nee dat moet allemaal geregeld worden op de dag van levering, en als je niet onmiddellijk toehapt is het enkel duurder.
Mm dat klinkt als Avis autoverhuur :)
 
Uit nieuwsgierigheid: wat vind jij overbodig aan een dealer?
Blijkbaar vind old auto het ook. Zie de schaalvergroting in de sector. En meer en meer initiatieven richting online bestellen.
Veel dealers hebben een deadline gekregen waarop hun contract beëindigd wordt.
Zie de rebranding van bijvoorbeeld: van ‘Opel dealer’ naar ‘Alle herstellingen, Opel specialist’, meestal op uithangborden die nog zo goed mogelijk de stijl van het merk benaderen, omdat ze denken dat de klant het dan niet door heeft.
Zie ook de locatie van SeC brugge. De Citroen vestiging is gewoon gesloten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Wat is er niet overbodig aan? Ik zie geen toegevoegde waarde. Ik ben tot nu toe maar 1x in mijn autoleven bij een dealer binnengelopen: een Mercedesdealer in Duitsland. Daar stond in 2017 op Black Friday een B electric te koop. De B was een half jaar oud en had 1.600 km gereden. Ik mocht haar na twee kopjes koffie voor de helft van de nieuwprijs meenemen. Op zich vond ik dat een positieve dealerervaring.

Het Tesla service center is tot nu toe niet overbodig gebleken: sommige reparaties konden alleen daar worden uitgevoerd zoals de vervanging van de batterij en drivetrain in mijn S en de installatie van de 3.0 computer in mijn X.

De Tesla store vind ik volstrekt overbodig. Ik heb zowel mijn S als X via een paar muisclicks op internet gekocht zonder proefrit en zonder bezoek aan een showroom. Nou, dat is eigenlijk niet helemaal waar: de X was een showroommodel. Ik moest haar ophalen in de showroom van de Tesla store in Rotterdam.

Ieder wat wils uiteraard, maar ik zelf wil de auto toch wel het liefst eerst in het echt gezien en gereden hebben. En daar is een showroom, dealer of store dan toch handig voor. Ik zal niet de enige zijn aangezien zelfs Tesla allerlei plekken heeft waar je de auto's kunt zien en rijden.

Het online bestellen zie ik overigens als mooie aanvulling. Bij auto's met weinig keuze opties (Tesla, maar ook bij diverse Koreanen) kan dat ook prima. Bij de meeste Duitsers is het (nog steeds) een oerwoud aan opties/ pakketten etc die het dan weer wat lastiger maken. Ik vraag me af of dat, zeker met de lange levertijden van tegenwoordig, nog lang houdbaar is.
 
Een klant van mij had een auto nodig om lokaal wat spulletjes rond te brengen.
Hij heeft een Nissan Leaf gekocht welke in 9-2021 op kenteken is gezet maar nog steeds met slecht 15km bij de dealer stond.
Deze auto heeft hij in december met ruim 25% korting meegekregen.

Als je ook ziet dat er vele honderden BEV's van VW op de terreinen van de dealers staan vraag ik mij af hoeveel BEV's zou Legacy auto echt verkopen en verkopen ze deze alleen met dergelijke extreme kortingen?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ieder wat wils uiteraard, maar ik zelf wil de auto toch wel het liefst eerst in het echt gezien en gereden hebben. En daar is een showroom, dealer of store dan toch handig voor. Ik zal niet de enige zijn aangezien zelfs Tesla allerlei plekken heeft waar je de auto's kunt zien en rijden.

Het online bestellen zie ik overigens als mooie aanvulling. Bij auto's met weinig keuze opties (Tesla, maar ook bij diverse Koreanen) kan dat ook prima. Bij de meeste Duitsers is het (nog steeds) een oerwoud aan opties/ pakketten etc die het dan weer wat lastiger maken. Ik vraag me af of dat, zeker met de lange levertijden van tegenwoordig, nog lang houdbaar is.
Bij Tesla kan je zelfs de testrit online boeken.


En ja, bij de meeste SeC's is ook een showroom.
 
Die adrenalineboost bij het klikken op ‘bestellen’. Wetend dat die actie je 110000€ armer maakt, maar ook o zo content…
Heerlijk moment. Ook fijn vond ik de korting die Tesla verleende als compensatie voor het enkele maanden droog en verwarmd tentoonstellen in de Tesla Store van de X die ik online kocht. Toen de X als nieuwe auto de showroom in rolde (begin 2019) had zij een prijs van 140.000 euro. Een paar maanden later mocht ik haar op kenteken zetten tegen een vijfcijferige prijs, incl. EAP en gratis supercharging. Mits ongezien, zonder proefrit, zonder 7 dagen bedenktijd en binnen een paar dagen betaald en opgehaald. Hulde voor het fenomeen showroom.
 
Heerlijk moment. Ook fijn vond ik de korting die Tesla verleende als compensatie voor het enkele maanden droog en verwarmd tentoonstellen in de Tesla Store van de X die ik online kocht. Toen de X als nieuwe auto de showroom in rolde (begin 2019) had zij een prijs van 140.000 euro. Een paar maanden later mocht ik haar op kenteken zetten tegen een vijfcijferige prijs, incl. EAP en gratis supercharging. Mits ongezien, zonder proefrit, zonder 7 dagen bedenktijd en binnen een paar dagen betaald en opgehaald. Hulde voor het fenomeen showroom.
Dat was een superdeal. Mijn MS ging in 2016 van 126000 naar 110000 (zonder btw ook 5 cijfers). Maar had wel 4000 demo km.
 
8HQ7p7u.jpeg

WKce5zn.jpeg

kaHSoSV.jpeg
 
  • Funny
Reactions: job-lek