Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Het is wel de eerste keer dat ik in de bedrijfswagen cataloog zo een groot verschil zie binnen dezelfde klasse die werknemers kunnen kiezen. Vroeger zag je nooit een wagen van 47k euro en een wagen van 75k binnen dezelfde functieklasse als keuzemogelijkheid.
Uiteindelijk gaat het om de totale kosten over de looptijd van de auto. Blijkbaar is er voor de TCO weinig tot geen veschil tussen de auto van 47k (waarschijnlijk een ICE) en die van 70k (waarschijnlijk een EV).
 
General Motors (GM) probeert behoorlijk aan de weg te timmeren, geholpen door de Amerikaanse president.
Tot nu is het vooral heel veel beloven.
In deze video (in minder dan een kwartier veel info!) vooral meer over de cijfers van Tesla, maar hetgeen mij erg opvalt is onderstaand plaatje:

Tesla vs GM 230201.png

Het verschil tussen bruto en netto inkomsten tussen GM en Tesla is ENORM.
De efficiency van de productie van Tesla: daar kan GM bij verre niet in de buurt komen.
Het geeft goed aan welke (onmogelijke?) uitdaging er is voor andere bestaande merken als GM.
En de transitie verloopt veel sneller dan menigeen denkt.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Maurice1 and ERvee
Revenue is geen winst. Het kan toch niet dat Tesla inmiddels de helft van de omzet draait dan GM, of wel?!

automotive-revenue-comparison-gm-vs-tesla-quarterly.jpg


Hoeveel merken heeft GM?! GMC, Chevrolet, Buick, Cadillac... Dus de omzet van die 4 merken is amper het dubbele van het ene merk Tesla?
Nee, das idd omzet, maar verhoudingsgewijs bizar idd. GM doet veel ice modellen, veel afzet in de US waar ICE modellen voor erg lage prijzen weggaan.
 
Dergelijke kerncijfers vind je op Yahoo finance bij 'financials'.
De grootte-ordes lijken toch te kloppen.
GM is dan wel groot maar zeker niet in topvorm. Bovendien is het hoofdzakelijk actief in een mature markt met veel concurrentie waar de marges veel kleiner zijn. Ik weet daarom niet of het in de eerste plaats met efficiëntie te maken heeft. Een autobedrijf dat vooral in het hogere marktsegment actief is, kan met zijn auto's een hogere marge genereren.
Maar als je kijkt naar winst vs omzet, presteren enkele gedoodverfde verliezers, zoals Toyota, Mercedes en BMW, ook goed. BMW zet zelfs iets betere cijfers dan Tesla neer.
De recente prijsdalingen bij Tesla zullen bovendien aan de winstmarges per verkochte auto en dus aan de verhouding winst vs omzet knagen.
 
Wat andere merken doen? Zichzelf in de voet schieten, haha. Al die klanten die liever bij de EA charger gaan staan omdat het gratis is en ook lekker laden tot 100% ook al kunnen ze thuis laden. Mensen die echt moeten laden op doorreis kunnen dan niet laden omdat de laadinfrastructuur het niet aankan. Dit staat acceptatie van de EV dan wel in de weg op die manier.