Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet dat we een hekel hebben aan crossposts maar deze kan ik niet meer weghalen in het eerdere draadje.
Het hoort gewoon hier thuis.
Afgelopen nacht, met een local (Hongaars) wijntje, wat muziek en wat magic heb ik een bijdrage geschreven en gepost die inmiddels aardig in de rondte gaat (wellicht eindelijk een Nederlands woord voor viral?).
Insane, or maybe not.
Ik kreeg de uitdaging om het zoveel mogelijk te (laten) delen om het zo wellicht dichter bij de realiteit te brengen.

https://www.linkedin.com/pulse/probably-insane-story-hans-noordsij
 
Ik heb er een wat kritische voetnoot bij geplaatst. Met name jouw pleidooi tegen de Europese standaard vind ik jammer en niet technisch onderbouwd. De CCS-plug is weldoordacht omdat het met 1 laadconnector enkelfasig en driefasig AC laden en DC laden aan hoge snelheden mogelijk maakt. Beide laadmogelijkheden zijn voor een EV essentieel.
 
Ik heb er een wat kritische voetnoot bij geplaatst. Met name jouw pleidooi tegen de Europese standaard vind ik jammer en niet technisch onderbouwd. De CCS-plug is weldoordacht omdat het met 1 laadconnector enkelfasig en driefasig AC laden en DC laden aan hoge snelheden mogelijk maakt. Beide laadmogelijkheden zijn voor een EV essentieel.

Ik heb daar ook weer een reactie onder gezet. Bedankt voor je bijdrage. Het is wel eens goed om het te noemen.
 
Ik heb er een wat kritische voetnoot bij geplaatst. Met name jouw pleidooi tegen de Europese standaard vind ik jammer en niet technisch onderbouwd. De CCS-plug is weldoordacht omdat het met 1 laadconnector enkelfasig en driefasig AC laden en DC laden aan hoge snelheden mogelijk maakt. Beide laadmogelijkheden zijn voor een EV essentieel.
en als de voortekenen kloppen, ook de standaard laadpoort in de gamechanger Model 3!
 
Hans, deze boeiende discussie hebben we al eens gevoerd. En hoewel ik soms denk: "laat maar.", dien ik je ook nu weer van antwoord al was het maar om duidelijk te maken dat ik het niet met je eens ben.

A company that can engineer and build the best selling EV's in the world
Dat de MS de meest tot de verbeelding sprekende EV is, is gewoon een feit. Iemand die dat ontkent, is niet ernstig.
Maar de "best selling EV" is het niet. Ik verwijs nog maar eens naar de website die de verkoopcijfers in de verschillende Europese landen bijeenbrengt. Ik ging speciaal alle landen af: in vier landen is de MS de best verkopende EV: Belgie, Nederland, Luxemburg en Zwitserland. Europees staan de MS en de MX respectievelijk op 4 en 5.
Zwitserland en Luxemburg zijn landen met een "wat specifieke rol in de Europese financiële gang van zaken", ik ben bovendien niet vertrouwd met de maatregelen ter bevorderen van elektrisch rijden in die twee landen. In Nederland en België is het in elk geval zo dat de incentives van die aard zijn dat een Tesla qua TCO op hetzelfde niveau komt als dat van heel wat mindere ICEs. Dat is voor geen van de kleine EVs het geval, behalve waarschijnlijk voor de Zoe in Frankrijk. Ontkennen dat zoiets invloed heeft, is evenmin ernstig.
Ik heb niet onmiddellijk toegang tot de cijfers in de VS of Azië zodat we het ook mondiaal zouden kunnen bekijken. Ik kan me niet voorstellen dat de MS in de grote Aziatische markt de best verkopende EV is, maar ik weet het niet.

en als de voortekenen kloppen, ook de standaard laadpoort in de gamechanger Model 3!
Dat zou geweldig zijn en met een kunstgreep kunnen de huidige SUCs met type 2 connector (maar dan twee per twee geleiders DC ipv 3f AC) gewoon blijven gebruikt worden om ook de M3 DC op te laden. De DC-stroom van de CCS zou dan uiteraard wel via de twee onderste contacten moeten lopen.
 
Ik heb er een wat kritische voetnoot bij geplaatst. Met name jouw pleidooi tegen de Europese standaard vind ik jammer en niet technisch onderbouwd. De CCS-plug is weldoordacht omdat het met 1 laadconnector enkelfasig en driefasig AC laden en DC laden aan hoge snelheden mogelijk maakt. Beide laadmogelijkheden zijn voor een EV essentieel.
Wel doordacht, maar zoals het in Duitsland wel vaker gebeurt, wat mij betreft "over engeneered.
ca. 7 jaar geleden aanwezig geweest bij de introductie van de (destijds nog COMBO) standaard. Er werd heel veel geroepen over de combo standaard en evenveel negatief gedaan over superchargen bij Tesla.
Het superchargen bij Tesla met (destijds nog 90 kW) zou met een dergelijke dunne kabel en fragiele stekker zeer onveilig zijn. Menig stekker zou daarop doorbranden, daarbij wie zou meer willen dan 50kW? 3 fasen laden met 32A was onzinnig, sterker nog 3 fase laden met 16A zou eigenlijk niet nodig zijn, want een auto met 40 kWh batterij hoef je niet zo snel te laden. Auto's met een grotere batterij, ach, dat zou niet echt gaan vliegen, elektrisch rijden was vooral voor in de stad.

Als je bedenkt dat toen bij VAG en BMW (er waren technische medewerkers bij van Porsche, audi en BWM) dit gedachtegoed speelde, dan geloof ik niet dat het een standaard is die serieus bedacht is, maar meer bedoelt was om op dat moment met name de opmars van ChaDeMo te stuiten. Als je daarbij bedenkt dat deze partijen enorm aan het lobbyen zijn (geweest) om andere standaarden in de EU te verbieden, concludeer ik dat het een politieke standaard is, niet een standaard die is ontwikkeld om het beste, meest praktische etc te zijn.

Nu zien we dat er wereldwijd geen enkel ander netwerk zo groot is als het Tesla Netwerk, zeker met de komende uitrol van de Model 3 zal dat netwerk verveelvoudigen. Tesla gaat de komende jaren 500.000 auto's per jaar produceren, en wil vermoedelijk over 3 jaar op ca. 1 miljoen auto's per jaar uitkomen. Tesla is daarbij de enige autoproducent die zijn eigen oplaadinfra produceert. Welk belang zou Tesla nu nog hebben om mee te doen met een standaard die nauwelijks wordt uitgerold, en waarvoor er misschien in 2019, 30.000 a 40.000 auto's worden geproduceerd.
 
  • Like
Reactions: robertvg and Klaas
Hans, deze boeiende discussie hebben we al eens gevoerd. En hoewel ik soms denk: "laat maar.", dien ik je ook nu weer van antwoord al was het maar om duidelijk te maken dat ik het niet met je eens ben.


Dat de MS de meest tot de verbeelding sprekende EV is, is gewoon een feit. Iemand die dat ontkent, is niet ernstig.
Maar de "best selling EV" is het niet. Ik verwijs nog maar eens naar de website die de verkoopcijfers in de verschillende Europese landen bijeenbrengt. Ik ging speciaal alle landen af: in vier landen is de MS de best verkopende EV: Belgie, Nederland, Luxemburg en Zwitserland. Europees staan de MS en de MX respectievelijk op 4 en 5.
Zwitserland en Luxemburg zijn landen met een "wat specifieke rol in de Europese financiële gang van zaken", ik ben bovendien niet vertrouwd met de maatregelen ter bevorderen van elektrisch rijden in die twee landen. In Nederland en België is het in elk geval zo dat de incentives van die aard zijn dat een Tesla qua TCO op hetzelfde niveau komt als dat van heel wat mindere ICEs. Dat is voor geen van de kleine EVs het geval, behalve waarschijnlijk voor de Zoe in Frankrijk. Ontkennen dat zoiets invloed heeft, is evenmin ernstig.
Ik heb niet onmiddellijk toegang tot de cijfers in de VS of Azië zodat we het ook mondiaal zouden kunnen bekijken. Ik kan me niet voorstellen dat de MS in de grote Aziatische markt de best verkopende EV is, maar ik weet het niet.


Dat zou geweldig zijn en met een kunstgreep kunnen de huidige SUCs met type 2 connector (maar dan twee per twee geleiders DC ipv 3f AC) gewoon blijven gebruikt worden om ook de M3 DC op te laden. De DC-stroom van de CCS zou dan uiteraard wel via de twee onderste contacten moeten lopen.

Sorry, Tesla heeft wereldwijd nu ongeveer net zoveel EV's op de weg als Nissan (of misschien zijn ze die al voorbij). Rond de 300.000 als je de VIN's van Model S en Model X bij elkaar optelt. Kan een tienduizend schelen, naar boven of naar beneden maar er komen er elke maand weer aanzienlijk meer bij dan Leafs, op dit moment.

Andere EV's, behalve BYD denk ik, zitten op enkele tienduizenden tot nu toe. De meesten hiervan hebben zelfs geen snellaadmogelijkheid en geen van hen komt in aanmerking voor SuC gebruik simpelweg omdat ze dat niet aan kunnen. En niemand heeft een wachtlijst van 400 tot 500k.

We moeten niet kijken naar individuele landen maar naar totalen.
 
@Hans Noordsij @fivari Om even wat duidelijkheid te scheppen over de cijfers en een daarvoor interessante website (gratis registratie voor meer info):
Voor de VS geldt dat de MS in 2015, 2016 en (voorlopig) in 2017 de best verkochte EV is. In 2014 was de Nissan Leaf de best verkochte EV. Monthly Plug-In Sales Scorecard
Kijkend vanaf 2013 (het eerste volle jaar dat MS werd verkocht) tot en met nu half 2017 is het verschil niet groot. Zo'n 7000 MS'en meer verkocht dan Nissan Leaf. In 2016 in China (EV-Volumes - The Electric Vehicle World Sales Database) was de MS meer verkocht dan NIssan Leaf en andere FEV's die wij hier kennen, maar lang niet zo veel als Chinese merken. Maar globale cijfers zijn interessanter:

Voorlopig heeft Tesla een flinke voorsprong in 2017 (Q1+april)wat betreft verkochte FEV's. 13,9% marktaandeel. Nissan (8,8%), BAIC (6,2%) en Renault (5,2%) staan respectievelijk op plek 2,3 en 4.
In 2016 heeft Tesla de meeste BEV's verkocht wereldwijd: Tesla Model S & Nissan LEAF Clocked As World’s Best-Selling Electric Cars In 2016
overigens ook in 2015 EV-Volumes - The Electric Vehicle World Sales Database
In 2014 was de Nissan Leaf de best verkopende FEV EV-Volumes - The Electric Vehicle World Sales Database
In totaal is de Nissan Leaf meer verkocht. Dat heeft te maken met het eerder op de markt brengen van de auto. De laatste 2,5 jaar verkoopt de Tesla MS beter.
 
Bedankt voor deze cijfers. De situatie in Europa is dus niet representatief voor de rest van de wereld.
Maar zelfs met een aandeel van 13,9% voor Tesla, blijft er 86% van de EV-markt over die de SUC-standaard niet gebruiken, een infrastructuur die trouwens voor hen niet toegankelijk is. Ik wil ook opmerken dat de SUCs in de VS een andere aansluiting hebben dan die in Europa. De reden is dat in Europa dezelfde aansluiting gebruikt wordt voor driefasig laden hetgeen in de VS niet aan de orde is.

Er zijn momenteel drie DC-laadstandaarden in Europa: CCS, CHAdeMO en SUC en drie AC standaarden: Type 1, 2 en 3. Dat heeft toch alleen maar nadelen. Als de Ioniq van Hyundai, die toch vanuit de CHAdeMO regio komt, zich kan aanpassen aan de Europese standaard, moet dat voor anderen toch ook mogelijk zijn.

Het zou toch ook alleen maar voordelen hebben mochten de toekomstige Tesla's uitgerust zijn met CCS. Ik begrijp de weerstand hiertegen eigenlijk niet goed.
 
Bedankt voor deze cijfers. De situatie in Europa is dus niet representatief voor de rest van de wereld.
Maar zelfs met een aandeel van 13,9% voor Tesla, blijft er 86% van de EV-markt over die de SUC-standaard niet gebruiken, een infrastructuur die trouwens voor hen niet toegankelijk is. Ik wil ook opmerken dat de SUCs in de VS een andere aansluiting hebben dan die in Europa. De reden is dat in Europa dezelfde aansluiting gebruikt wordt voor driefasig laden hetgeen in de VS niet aan de orde is.

Er zijn momenteel drie DC-laadstandaarden in Europa: CCS, CHAdeMO en SUC en drie AC standaarden: Type 1, 2 en 3. Dat heeft toch alleen maar nadelen. Als de Ioniq van Hyundai, die toch vanuit de CHAdeMO regio komt, zich kan aanpassen aan de Europese standaard, moet dat voor anderen toch ook mogelijk zijn.

Het zou toch ook alleen maar voordelen hebben mochten de toekomstige Tesla's uitgerust zijn met CCS. Ik begrijp de weerstand hiertegen eigenlijk niet goed.

Helemaal eens. Ik ben ook groot voorstander van een standaard die door iedereen wordt gebruikt. Ik ga er ook vanuit dat Tesla de CCS omarmt, zeker omdat ze zich hebben aangesloten (volgens mij wel vrij passief) bij het consortium dat de CCS ontwikkelt.
 
@Hans Noordsij @fivari Om even wat duidelijkheid te scheppen over de cijfers en een daarvoor interessante website (gratis registratie voor meer info):
Voor de VS geldt dat de MS in 2015, 2016 en (voorlopig) in 2017 de best verkochte EV is. In 2014 was de Nissan Leaf de best verkochte EV. Monthly Plug-In Sales Scorecard
Kijkend vanaf 2013 (het eerste volle jaar dat MS werd verkocht) tot en met nu half 2017 is het verschil niet groot. Zo'n 7000 MS'en meer verkocht dan Nissan Leaf. In 2016 in China (EV-Volumes - The Electric Vehicle World Sales Database) was de MS meer verkocht dan NIssan Leaf en andere FEV's die wij hier kennen, maar lang niet zo veel als Chinese merken. Maar globale cijfers zijn interessanter:

Voorlopig heeft Tesla een flinke voorsprong in 2017 (Q1+april)wat betreft verkochte FEV's. 13,9% marktaandeel. Nissan (8,8%), BAIC (6,2%) en Renault (5,2%) staan respectievelijk op plek 2,3 en 4.
In 2016 heeft Tesla de meeste BEV's verkocht wereldwijd: Tesla Model S & Nissan LEAF Clocked As World’s Best-Selling Electric Cars In 2016
overigens ook in 2015 EV-Volumes - The Electric Vehicle World Sales Database
In 2014 was de Nissan Leaf de best verkopende FEV EV-Volumes - The Electric Vehicle World Sales Database
In totaal is de Nissan Leaf meer verkocht. Dat heeft te maken met het eerder op de markt brengen van de auto. De laatste 2,5 jaar verkoopt de Tesla MS beter.
dank voor de fact-check!
 
Bedankt voor deze cijfers. De situatie in Europa is dus niet representatief voor de rest van de wereld.
Maar zelfs met een aandeel van 13,9% voor Tesla, blijft er 86% van de EV-markt over die de SUC-standaard niet gebruiken, een infrastructuur die trouwens voor hen niet toegankelijk is. Ik wil ook opmerken dat de SUCs in de VS een andere aansluiting hebben dan die in Europa. De reden is dat in Europa dezelfde aansluiting gebruikt wordt voor driefasig laden hetgeen in de VS niet aan de orde is.

Er zijn momenteel drie DC-laadstandaarden in Europa: CCS, CHAdeMO en SUC en drie AC standaarden: Type 1, 2 en 3. Dat heeft toch alleen maar nadelen. Als de Ioniq van Hyundai, die toch vanuit de CHAdeMO regio komt, zich kan aanpassen aan de Europese standaard, moet dat voor anderen toch ook mogelijk zijn.

Het zou toch ook alleen maar voordelen hebben mochten de toekomstige Tesla's uitgerust zijn met CCS. Ik begrijp de weerstand hiertegen eigenlijk niet goed.
Is CCS officieel de Europese standaard dan? Volgens mij is het een standaard ontwikkeld door de Duitse industrie die hard hun best doen om dat als standaard doorgevoerd te krijgen.

Ten aanzien van de cijfers. 13,9% van de markt, tsja, klopt inderdaad dat 86% dus niet deze standaard heeft. Maar dat getal van 86% is volledig irrelevant. Om te beginnen is het interessanter om te bekijken hoeveel procent van de auto's die snelladen ondersteunen momenteel CCS, ChaDeMo of de Tesla standaard ondersteunen. En dan zal blijken dat meer dan de helft van de auto's nu de Tesla standaard ondersteunen en dat aantal zal de komende jaren nog fors oplopen. Daarnaast is het interessant om te zien hoeveel procent van de snelladers in de EU er zijn voor de verschillende standaarden.
Bekijk het daarnaast eens van de andere kant. Hoeveel procent van de EV's die op dit moment wereldwijd verkocht worden, hebben CCS als standaard en kunnen gebruik maken van snelladen en hoeveel procent van de infra biedt op dit moment CCS. Dan zal blijken dat het een standaard is die nauwelijks wordt toegepast.

Je geeft ook aan dat je de weerstand tegen een dergelijke Europese standaard niet goed begrijpt. Maar volgens mij zit hem daar juist de crux. Er is voor zo ver bij mij bekend niet 1 gekozen standaard voor snelladen. Renault verkiest momenteel AC laden boven DC laden, en kan met haar ZOE 43 kW AC laden. De partijen in ChaDeMo blijven daar voorlopig voor Europa ook voor kiezen. Wat Peugeot in de praktijk zal doen blijft onduidelijk. Blijft er nog een handje vol Duitse partijen over, die hun eigen standaard als Europese standaard proberen door te drukken, zonder daar op korte termijn een serieus aantal auto's voor te maken, zonder zelf infrastructuur uit te rollen.