Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga toch eens een post plaatsen over iets wat mij al een tijdje bezig houdt. Het begon in Zwitserland toen ik samen met een 911 de San Bernardino pas omhoog reed. Geen spektakelstuk want dat is niet de habitat van deze Porsche en bijblijven is niet moeilijk. Wat ik indrukwekkend vond was het motorgeluid bij het accelereren en het geluid van het schakelen. Boven gekomen was er veel bekijks voor de Porsche die men al van ver hoorde aankomen. (Ook mijn Tesla had aandacht maar dan vooral door mijn uitleg dat ik op weg naar beneden een flink deel van de energie weer terug krijg).
Dat is dus een Porsche, een cultuurstuk met indrukwekkende exposure en een historie van vele tientallen jaren.

Nu gaan ze een fluisterporsche bouwen. Wellicht compleet vernachelen van hun specifieke cultuur en van wat onder een "sportauto" verstaan wordt.

Nieuwe bedrijven als Tesla, Lucid en Rimac komen daar mee weg, die hebben een nieuw concept neergezet. Maar Porsche, Ferrari en andere supercars? We moeten er (een beetje) rekening mee houden dat voor de Porsche liefhebber het gewoonweg geen Porsche meer is. En dat ook bij andere merken.

Is dat vreemd? Natuurlijk willen ze overleven maar de companies die destijds de majestueuze stoomlocomotieven bouwden zijn ook niet de bedrijven die de moderne elektrische treinen van nu ontwerpen en maken.

Of, in iets andere woorden, als het concept van iets bestaands in meer dan een bepaalde mate verandert (wat bij de overgang van fossiel naar elektrisch en van elektronica naar digitalisering best wel zo zijn kan) veranderen ook de spelers.

Hopelijk zie ik het te somber in maar het kan toch een factor zijn waar men rekening mee moet houden.
 
Last edited:
Een roadster met meer dan 2 zitplaatsen lijkt me hoogst onwaarschijnlijk

Waarom, het wordt ook de convertible van Tesla. Dat de eerste een concept had dat was gelimiteerd door het uitgangspunt (Lotus) en daarom erg beperkt hoeft niet te betekenen dat de Roadster niet iets meer krijgt. Ook al zijn het stoeltjes waar een normaal mens niet kan zitten :) We weten het nog niet.
 
Ik ga toch eens een post plaatsen over iets wat mij al een tijdje bezig houdt. Het begon in Zwitserland toen ik samen met een 911 de San Bernardino pas omhoog reed. Geen spektakelstuk want dat is niet de habitat van deze Porsche en bijblijven is niet moeilijk. Wat ik indrukwekkend vond was het motorgeluid bij het accelereren en het geluid van het schakelen. Boven gekomen was er veel bekijks voor de Porsche die men al van ver hoorde aankomen. (Ook mijn Tesla had aandacht maar dan vooral door mijn uitleg dat ik op weg naar beneden een flink deel van de energie weer terug krijg).
Dat is dus een Porsche, een cultuurstuk met indrukwekkende exposure en een historie van vele tientallen jaren.

Nu gaan ze een fluisterporsche bouwen. Wellicht compleet vernachelen van hun specifieke cultuur en van wat onder een "sportauto" verstaan wordt.

Nieuwe bedrijven als Tesla, Lucid en Rimac komen daar mee weg, die hebben een nieuw concept neergezet. Maar Porsche, Ferrari en andere supercars? We moeten er (een beetje) rekening mee houden dat voor de Porsche liefhebber het gewoonweg geen Porsche meer is. En dat ook bij andere merken.

Is dat vreemd? Natuurlijk willen ze overleven maar de companies die destijds de majestueuze stoomlocomotieven bouwden zijn ook niet de bedrijven die de moderne elektrische treinen van nu ontwerpen en maken.

Hopelijk zie ik het te somber in maar het kan toch een factor zijn waar men rekening mee moet houden.

In het begin zal er wat geblaas zijn maar mensen blijven ze toch wel gewoon kopen. Toen Ferrari stopte op een gegeven moment met het leveren met een handbak, nou de wereld was te klein. Nog een voorbeeld Bmw stond met zijn M motoren vol op achterwiel aandrijving en ongeblazen motoren, nu is er zowat geen bmw meer te krijgen zonder turbo. Sterker nog de nieuwe 1 serie gaat straks standaard geleverd worden met voorwielaandrijving. Moraal van het verhaal mensen houden niet van verandering maar na een tijdje volgen ze gewoon weer trouw hun vertrouwde merk :)
 
In het begin zal er wat geblaas zijn maar mensen blijven ze toch wel gewoon kopen. Toen Ferrari stopte op een gegeven moment met het leveren met een handbak, nou de wereld was te klein. Nog een voorbeeld Bmw stond met zijn M motoren vol op achterwiel aandrijving en ongeblazen motoren, nu is er zowat geen bmw meer te krijgen zonder turbo. Sterker nog de nieuwe 1 serie gaat straks standaard geleverd worden met voorwielaandrijving. Moraal van het verhaal mensen houden niet van verandering maar na een tijdje volgen ze gewoon weer trouw hun vertrouwde merk :)
Klopt, de nieuwe M5 krijgt ook 4 wielaandrijving :p
 
In het begin zal er wat geblaas zijn maar mensen blijven ze toch wel gewoon kopen. Toen Ferrari stopte op een gegeven moment met het leveren met een handbak, nou de wereld was te klein. Nog een voorbeeld Bmw stond met zijn M motoren vol op achterwiel aandrijving en ongeblazen motoren, nu is er zowat geen bmw meer te krijgen zonder turbo. Sterker nog de nieuwe 1 serie gaat straks standaard geleverd worden met voorwielaandrijving. Moraal van het verhaal mensen houden niet van verandering maar na een tijdje volgen ze gewoon weer trouw hun vertrouwde merk :)
Je hebt veranderingen en veranderingen. Een Ferrari waar ipv een handbak een automaat wordt gezet blijft een Ferrari. Hij klinkt net zo, rijdt net zo en ruikt net zo. Het hart van een Ferrari is de motor, daar heeft men ontzag voor.
Bij Porsche is dat ook zo. Nu haal je het hart eruit en vervangt dat door een paar simpele elektromotoren die je niet hoort en niet ruikt en die van de oorspronkelijke legendarische Porsche een elektrokart maken zoals er meer en ongetwijfeld betere zijn. Nieuwe merken vinden hier hun bestaansrecht maar de oude? Van de echte Porsche is niet veel over. En dan?
 
Je hebt veranderingen en veranderingen. Een Ferrari waar ipv een handbak een automaat wordt gezet blijft een Ferrari. Hij klinkt net zo, rijdt net zo en ruikt net zo. Het hart van een Ferrari is de motor, daar heeft men ontzag voor.
Bij Porsche is dat ook zo. Nu haal je het hart eruit en vervangt dat door een paar simpele elektromotoren die je niet hoort en niet ruikt en die van de oorspronkelijke legendarische Porsche een elektrokart maken zoals er meer en ongetwijfeld betere zijn. Nieuwe merken vinden hier hun bestaansrecht maar de oude? Van de echte Porsche is niet veel over. En dan?
Ach, merkentrouw is een sterke emotie. Lamborghini begon immers ook als tractorfabrikant, kan je nagaan. ;)