Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Ga er maar van uit. Het begon met Powerwall 2 en Powerpack 2 (en hier geen Powerpoint) die lieten zien dat met de nieuwe cellen zo ongeveer bij gelijkblijvend volume en gewicht de dubbele capaciteit mogelijk is.

Dan komt de Roadster, een mooie maar beslist geen grote auto, met doodleuk een accupakket van 200 kWh en een bereik van 1.000 km.
Een half uurtje daarvoor de Semi met een range van 800 KM.

De algemene gedachte was dat er wel een batterijdoorbraak zou zijn geweest. Volgens mij helemaal niet of juist wel maar dat zijn de 2170 cellen. De productieplannen voor de Semi liggen al klaar en er zal binnenkort wel begonnen worden willen ze volgend jaar de productie echt kunnen starten. Geldt ook voor de Roadster die over twee jaar geleverd moet gaan worden.
Een goed half jaar geleden is gestart met de productie van Model 3. Daarin zit deze cel die, dat hebben we inmiddels dus al gezien met PW en PP, een doorbraak was.

Ik ben ervan overtuigd dat deze cel in de basis in alle producten mogelijk is en dat nu alles op alles wordt gezet om van die cel zoveel mogelijk te produceren. Ik las ergens dat de productie al dik boven het miljoen cellen per dag ligt en dat dat nog flink gaat stijgen naarmate de fabriek verder afgebouwd wordt. Als je alles kunt concentreren voor de komende jaren op één celtype dan kun je de prijs ook ver drukken. Natuurlijk gaat de research door en dat kan dan betekenen dat er over een paar jaar een overschakeling kan gaan plaatsvinden maar dan niet nadat de betrouwbaarheid door en door getest is.

En dan terug naar S en X. Al een aantal malen is aangegeven dat de S en X nog even moeten wachten op de nieuwe cellen. Logisch want Model 3 legt een enorme vraag neer en de PW's en PP's kunnen ook niet aangesleept worden. Maar dan komt het moment dat S en X ze gaan krijgen en dan wordt het minimaal 200 kWh en 1.000 km. Dat zal, naar mijn inschatting, op zijn vroegst eind 2019 of begin 2020 zijn, en dan komen ook de andere merken en lopen tegelijk weer enorm achter.
In 2020 draait de productie in Fremont op een aantal van 1 miljoen per jaar en zijn er ongetwijfeld meer fabrieken in aanbouw.

Met die nieuwe reikwijdte komt ook de laadinfra in een ander daglicht te staan. Vertrek je met een bereik van 1.000 km zul je maar zelden onderweg hoeven te laden. Dus de gevreesde wachttijden zullen wellicht gaan meevallen. Thuis en lokaal laden wordt door Tesla gestimuleerd en dan hebben ze ook programma's voor appartementen.

Nu zij weer :)

Ik zou bijna een draadje openen met "speculatie over Model S 2018-2020". En ik weet dat ik offtopic ga als ik het ga hebben over "wat Tesla doet" in dit draadje....maar toch...

Er is zeker een link tussen de cellen van de huidige S/X, "oude" powerwalls/packs en alle nieuwe producten. De nieuwe formfactor (2170) heeft best grote voordelen op het gebied van energiedichtheid. Toch een kleine nuance...niet alle cellen worden (nog) gelijk geproduceerd.

Tesla heeft (voor zover mij bekend) twee chemische "smaken" cellen. NCA (Nikkel Cobalt Aluminium) en de NMC (Nikkel Manganese Cobalt)

Voor de auto's (wederom voor zover bekend), gebruikt men NCA cellen. In de 18650 formfactor voor de S en X en de 2170s voor de Model 3. Voor de storage oplossingen gebruikt men NMC cellen. Vroeger in de 18650 formfactor (onder andere afgenomen bij Samsung), momenteel ook de 2170s.

In de presskit van de Semi lezen we:

Its battery is similar in composition to the batteries of Tesla energy products and is designed to support repeated charging cycles for over a million miles

Het lijkt zeer waarschijnlijk dat de 2170 NMC cellen in het "monsterpack" van de Semi terecht gaan komen.

Verder is batterij professor (extraordinaire) Jeff Dahn een NMC specialist. Zijn onthullingen over het verlengen van de levensduur van NMC cellen (Tesla battery researcher unveils new chemistry to increase lifecycle at high voltage) zijn inmiddels meer dan interessant in relatie tot "wat Tesla gaat doen". En zeker met de Semi in het achterhoofd.

Vraag is nu...Gaat Tesla over naar 1 basis chemie (NMC), of houdt men vast aan de twee bloedgroepen. Namelijk NCA voor automotive en NMC voor storage en Semi?

Overigens heb ik niet veel "onderbouwing" kunnen vinden over de toename van energiedichtheid in de automotive accupacks bij de overgang van 18650 naar 2170. Zo zou een LongRange Model 3 pack (75kWh) 480kg moeten wegen en vond ik gegevens van de 85kWh pack van de Model S waarin stond dat deze 545kg zou moeten zijn.

75000Wh / 480kg = 162.5 Wh/kg (2170s)
81500Wh / 545kg = 149.5 Wh/kg (18650s en pack design < v3)
Verschil 8.7%

Nog opmerkelijker wanneer je in ogenschouw neemt dat de 100kWh packs (102kWh) "design version 3" zijn en destijds met 4% massa toename zijn geupgrade vanaf de 90kWh packs (85.8kWh). Wat een energiedichtheid van tegen de 180Wh/kg op zou moeten leveren.

Niet alle gegevens zijn makkelijk te vinden en zeker is niets alles 1 op 1 te vergelijken. Toch...wanneer cellen met een behoorlijk hogere spanning geladen kunnen worden, zou dat zeker een grote impact hebben op energiedichtheid.

"energiedichtheid van li-ion cellen zeggen mogelijk net zoveel over de energiedichtheid van een accupack als de hoeveelheid megapixels iets zeggen over de kwaliteit van een foto"

Pack ontwerp is essentieel. En misschien wel een onderbelicht voordeel van Tesla ten opzichte van de concurrenten. En ja, ik ga er zeker vanuit dat Tesla "voor blijft lopen" qua range en accupack grootte. De meest "indrukwekkende" 2020 modellen (en de i-Pace) schermen met accupacks van 90kWh-95kWh. Dus als de S in 2020 een basispakket van 85-90kWh heeft en de S LR een pack van 110-120kWh, zal dat meer dan voldoende zijn. En ook nog eens zeer goed haalbaar met behoud van bruto marges (ook een groot verschil met de concurrenten).
 
75000Wh / 480kg = 162.5 Wh/kg (2170s)
81500Wh / 545kg = 149.5 Wh/kg (18650s en pack design < v3)
Verschil 8.7%

Nog opmerkelijker wanneer je in ogenschouw neemt dat de 100kWh packs (102kWh) "design version 3" zijn en destijds met 4% massa toename zijn geupgrade vanaf de 90kWh packs (85.8kWh). Wat een energiedichtheid van tegen de 180Wh/kg op zou moeten leveren.

Ik heb wat data van de batterijen. Vooral via EPA documenten, zowel vanuit EPA zelf als vanuit Tesla richting EPA.
Daar blijkt het volgende uit:
100 kWh weegt 625 kg met 102,4 kWh = 164 Wh/kg op pack level (niet cel level, wat meeste communiceren).
Model 3 LR heeft 80,5 kWh met 480 kg = 168 Wh/kg. Ter vergelijking (op pack level):
Ampera-e 161 Wh/kg
Ioniq 103 Wh/kg
e-Golf 104 Wh/kg
i3 89 Wh/kg
Zoe 153 Wh/kg
Ik heb begrepen dat de Zoe en Ampera-e dezelfde cellen gebruiken.

Het rare is dat de gegevens die Tesla aan de EPA aanlevert niet consequent zijn. Zo zou volgens Tesla het batterijpack in de Model 3 0,4 m3 volume hebben en de S/X 0,155 m3 volume... Dat kan natuurlijk niet. Als iemand een bron heeft voor het volume van het batterijpack van de S/X en de 3, dan hoor ik het graag.

Op cel niveau kan ik dit zeggen.
100 kWh heeft 8256 cellen en dus 12,4 Wh/cel voor de huidige 18650.
Model 3 LR heeft 4416 cellen dus 18,2 Wh/cel voor 2170 cel.
De Model 3 SR heeft 2976 cellen en dus 54,25 kWh totaal en zo'n 52 kWh bruikbaar.

De 18650 zit op 750 Wh/l en de 2170 zit op 752 Wh/l. Ter vergelijking: de BMW i3 heeft volgens BMW de meest geavanceerde batterij (Samsung) en haalt 358 Wh/l op cel niveau. Dat is dus minder dan de helft... Maar, dichtheid per volume is maar 1 parameter.

Ik heb begrepen dat voor de 2170 cellen geldt dat deze primair ontworpen zijn met maximale kostenreductie als doel. De NCA cellen in de S/X zijn meer gericht op prestaties.
 
Is het niet zo dat er bij de 3 meer componenten in het pack zelf zitten tov de S/X?
Tesla Model 3: Exclusive first look at Tesla’s new battery pack architecture

Klopt, maar het pack kan volgens mij niet 2,58 keer zo groot zijn. Daar is simpelweg geen ruimte voor. Stel dat het S/X pack 155 liter is (dat komt consequent terug in Tesla documenten naar EPA. Dan zou Model 3 pack zo'n 120 liter moeten zijn voor gelijke dichtheid op volume. Geen 400 liter zoals Tesla opgeeft.
 
Juist telefoon gekregen van Jaguar met de mededeling dat de I-Pace vervroegd op de markt komt.
Zou deze zomer al op de markt zijn ipv oktober.
In maart worden de uiteindelijke specs en prijzen bekendgemaakt.
Er komt dan ook een vip evenement in maart om de I-Pace voor te stellen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Juist telefoon gekregen van Jaguar met de mededeling dat de I-Pace vervroegd op de markt komt.
Zou deze zomer al op de markt zijn ipv oktober.
In maart worden de uiteindelijke specs en prijzen bekendgemaakt.
Er komt dan ook een vip evenement in maart om de I-Pace voor te stellen.
Benieuwd of @Xfrank ook telefoon krijgt. (als het madammeke van Deridder hem niet vergeten is :D)
 
  • Funny
Reactions: Xfrank
Bij Audi hebben goed afgekeken van Tesla :)
audi etron.png
 
Fisker’s 400-Mile EMotion Makes Debut

Los van het feit dat dit een knappe wagen is, en waarvan ik hoop dat hij geen vapourware blijft, valt het me op dat deze wagen, en een aantal andere prototypes van EV startups de volle kaart trekken van de "digital life" experience, met oa. grote LCD schermen, connectivity, cloud services, AI, e.d. meer, en in feite veel verder gaan dan Tesla zelf in de "beyond driving experience". Je zou zelfs een kunnen argumenteren dat Tesla op dat vlak voorbij wordt geschoten, en misschien te veel focust op de "0-60mph" performance ipv consumer lifestyle. Het blijft natuurlijk een auto om je van A naar B te verplaatsen, maar de snelheid waaraan deze EV startups met hun prototypes (en produktieplannen) komen is opzienbarend. Uiteraard is het zo dat Tesla een aantal strategische voordelen heeft, zoals de SuC, de Gigafactory en een customer base, maar toch....

Fast Forward 2020 of 2021 en ik zou niet weten welke auto ik zou kopen.
 
Los van het feit dat dit een knappe wagen is, en waarvan ik hoop dat hij geen vapourware blijft, valt het me op dat deze wagen, en een aantal andere prototypes van EV startups de volle kaart trekken van de "digital life" experience, met oa. grote LCD schermen, connectivity, cloud services, AI, e.d. meer, en in feite veel verder gaan dan Tesla zelf in de "beyond driving experience". Je zou zelfs een kunnen argumenteren dat Tesla op dat vlak voorbij wordt geschoten, en misschien te veel focust op de "0-60mph" performance ipv consumer lifestyle. Het blijft natuurlijk een auto om je van A naar B te verplaatsen, maar de snelheid waaraan deze EV startups met hun prototypes (en produktieplannen) komen is opzienbarend. Uiteraard is het zo dat Tesla een aantal strategische voordelen heeft, zoals de SuC, de Gigafactory en een customer base, maar toch....

Fast Forward 2020 of 2021 en ik zou niet weten welke auto ik zou kopen.

Hallo, bij Tesla ligt dat hele connectiviteitsgebeuren al netjes uitgestippeld en erger nog, het wordt al gerealiseerd. Het zijn wij die focussen op alledaagse zaken terwijl Model 3 van een geheel andere orde is dan een auto voor van A naar B.

Het is voor startups heel eenvoudig om te benadrukken dat je anders bent dan de gevestigde merken door wat met schermen te schermen maar wat ligt daar voor concreet plan onder? Hoe gaan ze de productie in elkaar steken? Wat is er bekend over batterijen? Waar halen ze hun neuraal net vandaan? Allemaal copycat van Model 3, de eerste connectiviteits-auto.

Laten ze eerst eens met iets "echts" komen dat rijdt en geproduceerd wordt en door mensen gewild wordt.

Dat weten we dan misschien 2020 en 2021 en dan zien we wel verder, maar hier kijken we toch voorlopig doorheen?

En zo maar een detail, visualiseer eens dat je bij de Fisker achterin stapt?