Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik niet begrijp is dat Musk overal verkondigt dat hij patenten openstelt voor andere merken zodoende tot een snellere EV (r)evolutie te komen. Waarom stelt hij zij superchargernetwerk niet gewoon open? Als tegenprestatie bouwen zij op hun beurt ook mee aan het netwerk en stellen ze hun chargers open voor Tesla's. De I-Pace is op het laden na toch een bijna evenwaardige EV dan pakweg de S, prestaties ietwat minder maar afwerking dan weer beter. Dit toont toch aan dat de andere merken nu al met evenwaardige modellen op de markt kunnen komen maar blijft hun grootste gebrek de oplaadinfrastructuur. Ik volg het allemaal niet zo op de voet en zie vanop de zijlijn toe hoe alles aan het bewegen is.

Musk heeft al eerder aangegeven het SuC netwerk open te willen stellen, maar niet zonder een aantal voorwaarden. Een paar van die voorwaarden:
1) auto kan gebruik maken van volledige vermogen SuC (dus niet 'maar' 50 kW)
2) vergoeding naar gebruik door andere automerken en/of mee betalen/werken aan verdere uitrol.

Helaas kiest tot nu toe nog geen enkele fabrikant ervoor om samen te werken. Ze geven allemaal aan dat ze een laadnetwerk niet zien als hun taak. Dat snap ik heel goed vanuit het oude fossiele denken, immers zijn er daar al partijen voor tankstations met een goed netwerk.
 
  • Like
Reactions: CL600 and S-19910
Musk heeft al eerder aangegeven het SuC netwerk open te willen stellen, maar niet zonder een aantal voorwaarden. Een paar van die voorwaarden:
1) auto kan gebruik maken van volledige vermogen SuC (dus niet 'maar' 50 kW)
2) vergoeding naar gebruik door andere automerken en/of mee betalen/werken aan verdere uitrol.

Helaas kiest tot nu toe nog geen enkele fabrikant ervoor om samen te werken. Ze geven allemaal aan dat ze een laadnetwerk niet zien als hun taak. Dat snap ik heel goed vanuit het oude fossiele denken, immers zijn er daar al partijen voor tankstations met een goed netwerk.
Ok, duidelijk zo.
Het lijkt mij gewoon gebruiksvriendelijker om één systeem in te voeren, nu bestaat er toch ook maar één soort pomp voor fossiele brandstoffen. We staan nu pas aan het begin en nu al is het een kluwen van laadpassen, systemen, verschillende stekkers, etc...
Dit stimuleert de verkoop van Ev's niet en remt ze alleen maar af.
Ik verzilver 99,9 zeker mijn M3 reservatie maar zie ertegenop om de hele rimram van stekkers en dergelijke meer door te nemen om mijn auto thuis en onderweg van stroom te kunnen voorzien. Ik heb de tijd niet om dit allemaal ten gronde uit te pluizen en al zeker de goesting niet.
Als iedereen natuurlijk elkaar blijft tegenwerken wordt het nooit iets.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ok, duidelijk zo.
Het lijkt mij gewoon gebruiksvriendelijker om één systeem in te voeren, nu bestaat er toch ook maar één soort pomp voor fossiele brandstoffen. We staan nu pas aan het begin en nu al is het een kluwen van laadpassen, systemen, verschillende stekkers, etc...
Dit stimuleert de verkoop van Ev's niet en remt ze alleen maar af.
Ik verzilver 99,9 zeker mijn M3 reservatie maar zie ertegenop om de hele rimram van stekkers en dergelijke meer door te nemen om mijn auto thuis en onderweg van stroom te kunnen voorzien. Ik heb de tijd niet om dit allemaal ten gronde uit te pluizen en al zeker de goesting niet.
Als iedereen natuurlijk elkaar blijft tegenwerken wordt het nooit iets.

Zodra je je Model 3 in ontvangst neemt (eigenlijk nu al) hoef je je binnen Europa geen zorgen te maken. Meer dan genoeg SuC’s.
 
Ok, duidelijk zo.
Het lijkt mij gewoon gebruiksvriendelijker om één systeem in te voeren, nu bestaat er toch ook maar één soort pomp voor fossiele brandstoffen. We staan nu pas aan het begin en nu al is het een kluwen van laadpassen, systemen, verschillende stekkers, etc...
Dit stimuleert de verkoop van Ev's niet en remt ze alleen maar af.
Ik verzilver 99,9 zeker mijn M3 reservatie maar zie ertegenop om de hele rimram van stekkers en dergelijke meer door te nemen om mijn auto thuis en onderweg van stroom te kunnen voorzien. Ik heb de tijd niet om dit allemaal ten gronde uit te pluizen en al zeker de goesting niet.
Als iedereen natuurlijk elkaar blijft tegenwerken wordt het nooit iets.
Ik heb heel Europa door gereden met de SuperChargers. Daarnaast in 5 jaar 2x keer in Duitsland geladen met de meegeleverde MCU en een 220 verlengsnoer. Verder één keer in Noorwegen met een eenmalig geleende Chademo.
Als je daarnaast een type 2 laadsnoer meeneemt en een pasje van NewMotion kom je er echt wel.
 
  • Helpful
Reactions: Hayden
Het lijkt mij gewoon gebruiksvriendelijker om één systeem in te voeren
Maar ondertussen zijn de standaarden wel ongeveer duidelijk:
  • voor AC laden is het type 2, ook al heeft Frankrijk even eigen inzichten gehad. Daar wordt type 3 al niet meer geïnstalleerd en is type 2 de regel. De nieuwe Leaf heeft de type 1 aansluiting, kant voertuig, ook verlaten en implementeert ook type 2 voor AC-laden.
voor DC-laden zijn er voorlopig nog drie systemen:
  • SUC met DC over de type 2 plug, waarbij de geleiders 2 per 2 worden samengenomen om voldoende stroom te kunnen doorgeven
  • CHAdeMO, enkel voor de Leaf en de Kia Soul. Jammer dat Nissan niet voor CCS koos bij de 2018 versie. Ik dacht dat de voorzien upgrade met grotere batterij wel CCS zou worden
  • CCS voor DC-laden (eigenlijk een type 2 voor communicatie en AC-laden + 2 zware contacten voor DC) dat zich langzaam ontwikkelt tot de standaard. Alle (geplande) Europese EVs gebruiken het, de hyundai's (Ioniq en Kona) en dus vermoedelijk ook de toekomstige leaf. Men gaat ervan uit dat ook de M3 CCS zal laden, hetgeen perfect te combineren zou zijn met SUC.
 
  • Helpful
  • Informative
Reactions: Karim DB and Hayden
Bij over een paar jaar prijzen van <100 $ per kWh (op packniveau) is het prijsverschil te overzien en beperkt tot een paar duizend euro's terwijl drivetrains door uniformering en opschaling erg goedkoop worden.
Ik ben benieuwd wat de consumentenprijzen per kWh zullen zijn over een paar jaar. Nu betaal je voor de de extra LR capaciteit 360$ per kWh. Laat dat in een paar jaar 30% dalen dan heb je het nog steeds over 6300$. Reken dat om naar euro en doe er 21% BTW bij en je hebt het met zo'n 6600 euro nog steeds over een serieus bedrag.
 
Ik ben benieuwd wat de consumentenprijzen per kWh zullen zijn over een paar jaar. Nu betaal je voor de de extra LR capaciteit 360$ per kWh. Laat dat in een paar jaar 30% dalen dan heb je het nog steeds over 6300$. Reken dat om naar euro en doe er 21% BTW bij en je hebt het met zo'n 6600 euro nog steeds over een serieus bedrag.

De prijzen van nu zijn kunstmatig hoog, evenals de S en X prijzen. Dat is nodig om geld binnen te halen voor de nog lopende ontwikkeling. Als alles eenmaal op snelheid is en de productie gaat de vraag overtreffen wordt het aantrekkelijk om volume te draaien ook al is het tegen wat lagere maar nog steeds winstgevende prijzen. Ik ben daar niet bang voor. Opschaling van packs betekent automatisch lagere packprijzen.

Maar voor nu best prijzig maar men staat te dringen om het te betalen.
 
Afgelopen dagen enige twitter-discussie gehad met Mario Vos van Carros Magazine nav zijn enthousiaste tweets over de I-Pace. Zijn antwoorden laten zien hoe weinig kennis van zaken er is vwb laadfaciliteiten. Hij heeft geen idee hoe het echt werkt, vertrouwd kritiekloos op Jaguar's informatie....realiseert zich niet eens hoe cruciaal de juiste laadinfra is voor een EV. Er is nog een lange weg te gaan... Dat stukje over die Ampera sloeg op een afstand van 450 Km...

Schermafbeelding 2018-06-18 om 22.46.27.png

Schermafbeelding 2018-06-18 om 22.46.52.png


Schermafbeelding 2018-06-18 om 22.47.06.png

Schermafbeelding 2018-06-18 om 22.47.40.png
Schermafbeelding 2018-06-18 om 22.48.21.png
Schermafbeelding 2018-06-18 om 22.49.06.png
 
Afgelopen dagen enige twitter-discussie gehad met Mario Vos van Carros Magazine nav zijn enthousiaste tweets over de I-Pace. Zijn antwoorden laten zien hoe weinig kennis van zaken er is vwb laadfaciliteiten. Hij heeft geen idee hoe het echt werkt, vertrouwd kritiekloos op Jaguar's informatie....realiseert zich niet eens hoe cruciaal de juiste laadinfra is voor een EV. Er is nog een lange weg te gaan... Dat stukje over die Ampera sloeg op een afstand van 450 Km...

View attachment 310890
View attachment 310891

View attachment 310892
View attachment 310893 View attachment 310895 View attachment 310896

Inderdaad een erg onrealistische benadering, klopt zelfs niet met de informatie van Jaguar zelf. Jammer want dit zijn de voorbodes van teleurgestelde kopers en dat zet de EV weer op achterstand. Benieuwd naar de ervaringen straks wanneer men in goed vertrouwen "even" naar Oostenrijk wil rijden op autobahnsnelheid.
 
Inderdaad een erg onrealistische benadering, klopt zelfs niet met de informatie van Jaguar zelf. Jammer want dit zijn de voorbodes van teleurgestelde kopers en dat zet de EV weer op achterstand. Benieuwd naar de ervaringen straks wanneer men in goed vertrouwen "even" naar Oostenrijk wil rijden op autobahnsnelheid.
Wat ben je negatief, H.
Die kopers zijn definitief gewonnen voor het EV-rijden, kijken blijkbaar niet op een dubbeltje en ruilen dus snel hun I-Pace in voor een echte Tesla.
 
  • Like
Reactions: FVO
Echt lekker objectief zijn de NLse autobladen toch allang niet meer. Krijgen een dikke bak, nog wat goodies van de marketing miep, ritje naar een luxe hotel en moeten daar een leuk stukkie over schrijven.

Moest wel een beetje grinniken om de tweet van Mario dat je met geen enkele EV een lange roadtrip kan maken, ik zeg “Groeten uit Étretat” Mario ;)
 
Wat ben je negatief, H.
Die kopers zijn definitief gewonnen voor het EV-rijden, kijken blijkbaar niet op een dubbeltje en ruilen dus snel hun I-Pace in voor een echte Tesla.
Tesla Den Haag zit direct tegenover Jaguar en daar gaf al iemand aan dat ze volgend jaar inderdaad wel een paar klanten verwachten die van hun I-Pace af willen. Begin dit jaar ben ik gaan kijken naar een Jaguar en ik ben inmiddels wel helemaal om. Binnen een paar weken ga ik waarschijnlijk een Tesla bestellen. Ik verwacht teveel problemen met de I-Pace (ik moet gebruik maken van openbare laadpalen).
 
Tesla Den Haag zit direct tegenover Jaguar en daar gaf al iemand aan dat ze volgend jaar inderdaad wel een paar klanten verwachten die van hun I-Pace af willen. Begin dit jaar ben ik gaan kijken naar een Jaguar en ik ben inmiddels wel helemaal om. Binnen een paar weken ga ik waarschijnlijk een Tesla bestellen. Ik verwacht teveel problemen met de I-Pace (ik moet gebruik maken van openbare laadpalen).

Van harte welkom op ons Tesla forum @Tumtiedum, de introductie "ik ben een I-Pace verlater" hebben we nog niet eerder gehad :)
 
  • Funny
Reactions: Klaas
Wat ben je negatief, H.
Die kopers zijn definitief gewonnen voor het EV-rijden, kijken blijkbaar niet op een dubbeltje en ruilen dus snel hun I-Pace in voor een echte Tesla.

Nu ben ik weer negatief :) Ik denk dat het realistisch is om vanuit onze ervaring een inschatting te maken van waar men tegenop gaat lopen en dat zijn precies die zaken waar het altijd over gaat. Laden en bereik. Gelukkig eindig je wel positief.
 
Vriend van mij en imker die in Duitsland woont, doet vorige week, nadat hij verplicht werd om het te doen de update op zijn Volkswagen Caddy Diesel, hij komt ons bezoeken en bij ons logeren donderdag. Vrijdagavond gaat zijn auto na een ritje van 160km op 2km van ons huis in veilige modus. Na veel rondbellen met ADAC, Volkswagen assistance wordt zijn auto getakeld en naar een VW dealer gesleept, NA nog meer rond bellen krijgt hij via een andere verzekering die hij nog had lopen een vervangwagen om naar huis te kunnen gaan 800km.

De persoon van de wegenwacht die zijn auto takelde zag dat het de EGR klep was die kapot was, als je googled is dat meestal het probleem na de update, daar begint het mee, daarna gaan de pakkingen aan de motor kapot, ....


het mooiste van alles, VW geeft voorlopig niet thuis echt een schrijnend verhaal, ADAC (de Duitse Touring / ANWB) kon ook niet helpen ...

Echt een grote schande dan doet Tesla toch wel merkbaar beter.