Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Audi herhaalt de Quattro-stunt met de eTron :

Audi showcases e-tron SUV’s traction by conquering 85% gradient icy slope in impressive video

Veiligheid of fake ?
Op meerdere beelden is duidelijk een witte kabel onder de auto te zien ...

Ik gok op veiligheid ...

View attachment 378811

Ik denk ook veiligheid, want anders hadden ze de kabel wel weg gephotoshopt.
Maar ik weet niet wat zo’n test nou zegt. Als je van die banden met spikes onder je auto zet, kom je zelfs met een 2CV nog boven toch?
 
  • Like
Reactions: S-19910
Jij mag het onzin vinden, maar ik kon een klaverblad met de Audi een stuk vlotter nemen dan met de Tesla. Met 200km/u op de Duitse autobahn bleef mijn Audi strak sturen, maar de Tesla spoort minder strak op die snelheid. Vorige week kreeg ik nog een zwieper op de snelweg met een windvlaag. Zelfs zo erg dat ik mijn stuur vastgreep en de AP eraf schoot. Met mijn Audi heb ik dit soort dingen nooit gehad.

Overigens is vergelijk op een circuit niet eerlijk. Ik heb met mijn motorfiets veel op Assen gereden en het asfalt is daar dermate veel stroever dat je alleen daarom al veel meer grip hebt. Hoe het in Zandvoort is weet ik niet, want daar heb ik nooit gereden.

Maar wellicht dat ik eens een keer de uitlijning van de Tesla moet laten controleren als het bij anderen wel helemaal top is. Die van mij spoort gewoon niet zo fijn als mijn vorige auto's. Niet dat ik het een groot probleem vind, want zoals eerder aangegeven vind ik de Tesla juist een fijner rustige cruiser. Echt doorrammen is killing voor je range.

Het valt mij ook op hoe de (niet zo Tesla-minded) autojournalisten nu ineens erg positief zijn over het weggedrag van de model 3. Bij de Model S was dat altijd een kritiekpunt.
Naar mijn mening ben je appels met peren aan het vergelijken. Een Model 3 moet je, lijkt me vergelijken met een 3-serie of A4, een Model S met een 5-serie of A6 en een Model X met een X5 of Q7. Een compacte middenklasser rijdt anders als een limousine, die weer anders rijdt als een SUV. Het vergelijk met je A4 met een Model S klopt dus niet.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Jij mag het onzin vinden, maar ik kon een klaverblad met de Audi een stuk vlotter nemen dan met de Tesla. Met 200km/u op de Duitse autobahn bleef mijn Audi strak sturen, maar de Tesla spoort minder strak op die snelheid. Vorige week kreeg ik nog een zwieper op de snelweg met een windvlaag. Zelfs zo erg dat ik mijn stuur vastgreep en de AP eraf schoot. Met mijn Audi heb ik dit soort dingen nooit gehad.

Het valt mij ook op hoe de (niet zo Tesla-minded) autojournalisten nu ineens erg positief zijn over het weggedrag van de model 3. Bij de Model S was dat altijd een kritiekpunt.

Nee hoor. Autovisie heeft een keer een dubbeltest gedaan tussen de Tesla Model S 85P en de Porsche Panamera Hybride, en daar kwam uit dat de Tesla een betere wegligging had dan de Porsche.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Nee hoor. Autovisie heeft een keer een dubbeltest gedaan tussen de Tesla Model S 85P en de Porsche Panamera Hybride, en daar kwam uit dat de Tesla een betere wegligging had dan de Porsche.
Is dat online te zien? Heb vorige maand nog in de Panemera gereden (laatste hybride model). Vorige model heb ik geen ervaring mee. De Panamera is lang niet zo scherp als een 911 natuurlijk, maar veel meer gevoel dan mijn Tesla. Wel net zo zwaar. Maar ik zal mijn Tesla eens laten uitlijnen, want ik vind het echt niet geweldig.

Gisteren lange rit gehad. Van knooppunt Azelo tot ring Amsterdam (135km) non-stop op auto-pilot. Daar excelleert een Tesla in mijn optiek.
 
Nee hoor. Autovisie heeft een keer een dubbeltest gedaan tussen de Tesla Model S 85P en de Porsche Panamera Hybride, en daar kwam uit dat de Tesla een betere wegligging had dan de Porsche.
Ja wat is daarvan nu waar? Ik ken een kerel die zijn Panamera hybrid heeft gewisseld op een Model S, en de Pan toch beter vond sturen. Terug naar Pan deed ie niet, omdat de elektrische aandrijving en autopilot in de Tesla natuurlijk beter was.
 
Quotes uit de video (Werner Budding is geen EV-basher):
@3:06 "Die besturing in de Tesla is niet zo lekker"
@3:08 "De auto is ook heel zwaar. Ruim 2100kg en dat voel je"
@4:00 "Dan moet je hem scherp maken, dan moet die scherp sturen, dan moet die een beter afgestemde vering/demping hebben"

Nu verwacht ik niet het weggedrag van een Mercedes AMG en zo zet Tesla het ook niet in de markt. Het is erg op comfort gericht (en dat past ook bij de auto). Ik had alleen een iets meer gevoel gewild in de besturing en onderstel. Je hebt wel luchtvering, maar er is niets aan in te stellen (behalve de hoogte).
 
Quotes uit de video (Werner Budding is geen EV-basher):
@3:06 "Die besturing in de Tesla is niet zo lekker"
@3:08 "De auto is ook heel zwaar. Ruim 2100kg en dat voel je"
@4:00 "Dan moet je hem scherp maken, dan moet die scherp sturen, dan moet die een beter afgestemde vering/demping hebben"

Nu verwacht ik niet het weggedrag van een Mercedes AMG en zo zet Tesla het ook niet in de markt. Het is erg op comfort gericht (en dat past ook bij de auto). Ik had alleen een iets meer gevoel gewild in de besturing en onderstel. Je hebt wel luchtvering, maar er is niets aan in te stellen (behalve de hoogte).

Je hebt ook de AMG black series en die zijn volgens de mannen van Top Gear zo belachelijk hard (sportief) geveerd dat je daar haast niet normaal mee kunt rijden op de openbare weg. De AMG is met een compleet ander doel gemaakt dan de Tesla.

Je kritiek mbt het communiceren wel ik nog wel met je delen. Al vind ik meer dat het wat kunstmatig aanvoelt.
Dat is ook vooral mijn kritiek op de sportstand van de Tesla. Het sturen gaat wel zwaarder maar de feedback blijft gelijk.

Ik had dat in het begin ook met mijn BMW dat ik de feedback wat mager vond. Het punt kan ook zijn dat er nog nauwelijks iets te communiceren valt.
Daar waar mijn Fransozen moord en brand communiceerden met 50 op een rotonde gaf de 3 serie net aan dat het best hard gaat toen ik met 70 dezelfde rotonde nam. Bij 50 kreeg ik vrijwel geen feedback van deze 3 serie. De Tesla is niet een auto die echt uitnodigt om extreem hard te gaan, al was het maar omdat de zijdelingse steun niet aan te passen is aan je lichaam, maar met 50 over deze zelfde rotonde krijg ik nog steeds de vage feedback dat het nog niet op de limiet zit. Waar de limiet wel ligt vind ik het eigenlijk niet helemaal verantwoord om uit te vinden op de openbare weg. Meeste auto's vinden immers 30 op diezelfde rotonde al hard zat.
 
Nu verwacht ik niet het weggedrag van een Mercedes AMG en zo zet Tesla het ook niet in de markt. Het is erg op comfort gericht (en dat past ook bij de auto). Ik had alleen een iets meer gevoel gewild in de besturing en onderstel. Je hebt wel luchtvering, maar er is niets aan in te stellen (behalve de hoogte).
Ik heb in september een paar rondjes op Zandvoort in een AMG gereden. Wat een dweil van een auto is dat. Er was geen behoorlijke bocht mee te nemen.
 
Ok dan. Geen verrassing, en toch best schokkend: Tesla’s incredible efficiency lead is becoming clear with range test against Audi e-tron and Jaguar I-Pace (electrek.co). Snelwegtest 120 km/u gemiddeld met max 130 km/u tussen Model X 90D, I-Pace (90 kWh) en e-Tron (95 kWh). Model X is efficiëntst. De e-Tron heeft 23%!!! meer energie nodig en de i-Pace 26%!!! Erg jammer dat de verschillen zo groot zijn. Zou toch mooi zijn als het wat dichter bij elkaar zou liggen. Dan valt laadsnelheid van Audi ook weer mee, want die is dan niet eens zoveel sneller als Model X door de inefficiëntie.

2_Consumption.jpg
3_Range.jpg
 
Volkswagen group klemgezet door LG.
Als Volkswagen de samenwerking met SK Innovations voor een Gigafactory, analoog aan de samenwerking van Tesla en Panasonic, doorzet, stopt LG met de levering van accu's aan Volkswagen groep.
LG reportedly threaten to cut VW’s battery cell supply for EVs over gigafactory plans

Er zal vast iets in het contract staan. Duur foutje van VW denk ik. En ze hadden al 48 miljard (ofzo) via contracten vastgelegd voor batterijcellen. Het is nog steeds een circus bij ze. Jammer dat daardoor alle uitspraken/toezeggingen niet meer zo serieus genomen kunnen worden. We wachten immers al jaren op grote aantallen EV’s van VW. Hadden ze in 2012-2013 gezegd...
 
In de autobranche worden er veel onderdelen aan derden uitbesteed. ICE motoren komen bij talloze merken van bij de concurrentie of specifieke motorenfabrieken, om nog maar te zwijgen over andere onderdelen.
Als je klanten gaat beginnen afpersen, dan klopt er iets niet in de eigen business. Zijn ze bang om uit de markt geconcurreerd te worden omdat hun batterijen niet top zijn? De gigafactories van LG moesten er al staan, en als je als batterijfabrikant in de tang gezet wordt door je eigen leveranciers, dan moet dat ook in eigen handen genomen worden.
 
In de autobranche worden er veel onderdelen aan derden uitbesteed. ICE motoren komen bij talloze merken van bij de concurrentie of specifieke motorenfabrieken, om nog maar te zwijgen over andere onderdelen.
Als je klanten gaat beginnen afpersen, dan klopt er iets niet in de eigen business. Zijn ze bang om uit de markt geconcurreerd te worden omdat hun batterijen niet top zijn? De gigafactories van LG moesten er al staan, en als je als batterijfabrikant in de tang gezet wordt door je eigen leveranciers, dan moet dat ook in eigen handen genomen worden.

Afpersing en uitknijpen van leveranciers door Old auto is wat de markt gewend is.
Old auto moet er nu aan wennen dat de leveranciers van EV onderdelen en accu's Old auto niet nodig hebben.
Een grote mond en een dreigement om weg te lopen als je jouw producten niet tegen kostprijs verkoopt wordt dan ook afgestraft en dat is iets dat ze bij Old auto niet gewend zijn.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Ok dan. Geen verrassing, en toch best schokkend: Tesla’s incredible efficiency lead is becoming clear with range test against Audi e-tron and Jaguar I-Pace (electrek.co). Snelwegtest 120 km/u gemiddeld met max 130 km/u tussen Model X 90D, I-Pace (90 kWh) en e-Tron (95 kWh). Model X is efficiëntst. De e-Tron heeft 23%!!! meer energie nodig en de i-Pace 26%!!! Erg jammer dat de verschillen zo groot zijn. Zou toch mooi zijn als het wat dichter bij elkaar zou liggen. Dan valt laadsnelheid van Audi ook weer mee, want die is dan niet eens zoveel sneller als Model X door de inefficiëntie.

Naar mijn mening niet helemaal zuiver.
E-tron kan je dagelijks tot 100% laden vanwege de grote buffer. Wij laden onze Tesla's dagelijks tot 90% (op advies van Tesla).
Bij de snellader gaan Tesla's meestal maar tot 80% (laadsnelheid is dan nog maar gering), terwijl je met een E-tron sneller tot 90% of zelfs 100% kan komen.De praktische actieradius van de X90D is daarmee 90% van 339 = 305 km, of in het geval van 80% bij de snellader maar 271 km. Dat maakt het verschil met de E-tron (274 km) nog maar marginaal.

Uit de test maakt ik niet op of er met GPS snelheid is gemeten. E-tron rijdt 123km/uur bij 130 op te teller. Tesla rijdt 128km/uur bij 130 op de teller. Dat scheelt nog eens 8% in het verbruik (luchtweerstand kwadratisch).