Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
de auto koppelen en ontkoppelen is in 10" geflikt
Voor mij is dat 355 dagen per jaar wel zo. Op 10 reisdagen, duurt het inparkeren iets langer en heel uitzonderlijk moet ik een laadpaal op een app zoeken en de juiste kaart vinden. Vaak is dit gecompenseerd door het niet moeten zoeken naar een parkeerplaats of door een parkeerplaats vlak bij de ingang.

als al die pauzes eigenlijk toch gewilde stops zijn, waarom werden ze dan niet genomen toen jullie nog ICE reden?
Iets van ‘het vlees is zwak? Mensen moeten soms verplicht worden om het mooie van iets te zien.

Dat laden minder tijd in beslag zou nemen dan tanken is volgens mijn "een niet-objectieve perceptie"... die ik jullie van harte gun.

Ik quote @RobsEV, ik heb dezelfde ervaring. Ik laat even zijn 20’ buiten beschouwing, ik ben immers geen Nederlander, maar dan nog doe je je voordeel.

Tanken koste mij iedere week 20min omrijden en tanken. Of ik moest voor 25% extra langs de snelweg gaan tanken..
Maar dan nog was ik 5-10min per keer kwijt.

48wkn x 20min = 16uur per jaar tanken met een ICE.
365dgn x 10s = 1 uur bezig met laden. Voordat ik 15 uur laadtijd kwijt ben voor die 2 lange ritten in een jaar....
 
Last edited:
Ik reed vroeger vaak met de motorfiets, en met +200km per dag en een tank van 24 liter stond ik vrijwel dagelijks aan een tankstation. Ook deed ik mee aan evenementen waarbij ik op tijd op bestemming moest zijn. Als ik niet 10 minuten telde voor een tankbeurt van amper 24 liter, voor een tankstation op een route, zonder shop dus gewoon afrekenen aan de pomp, dan kwam ik in de problemen.

Quasi niemand kan voltanken op 5 minuten. Met hoe het tanken in Nederland zelden aan de pomp afgerekend kan worden vraag ik me zelfs af of je het onder de 10 minuten kan doen in Nederland, en als je dan ook nog een koffie of sanitaire stop wil inlassen kom je snel aan 20 minuten. Maar dat valt niet op, want je bent bezig: je loopt heen en weer, en alle momenten dat je wacht lijken en zijn ook effectief maar een paar minuten, maar al die minuten tellen op.

Zeker met de Model 3 was mijn ervaring vorig jaar op vakantie dat dat ding veel sneller laadde dan dat ik mijn zaakjes kreeg afgehandeld. 3 van de 4 laadstops zat dat ding ruimschoots boven de 90% aan de supercharger toen we eindelijk klaar waren om te vertrekken. Op terugweg hebben we maar 3 keer geladen, en enkel de laatste laadbeurt was er eentje waar we op hebben gewacht omdat het al laat was geworden.
 
Toen ik nog met een ice reed, moest ik 2 x per maand 5 minuten tanken. Nauwelijks omweg, betalen aan terminal, vullen zelf duurde een minuut of twee, en kon weer 800 km verder. Met laden verlies ik nu geregeld ook wel wat tijd: heb thuis geen laadpaal, de openbare laadpalen kunnen bezet zijn of dienst weigeren, dan moet je op zoek naar een andere.. maar dat voelt niet aan als tijdverlies want je bent toch nuttig bezig heel de tijd he
 
Last edited by a moderator:
Toen ik nog met een ice reed, moest ik 2 x per maand 5 minuten tanken. Nauwelijks omweg, betalen aan terminal, vullen zelf duurde een minuut of twee, en kon weer 800 km verder.
Als je het écht gaat timen, ben ik er zeker van dat je verrast zou zijn. Ik heb menig zondagochtend echt 10 minuten marge moeten nemen om 24 liter benzine te tanken bij een tankstation vlak op de route.

Met laden verlies ik nu geregeld ook wel wat tijd: heb thuis geen laadpaal, de openbare laadpalen kunnen bezet zijn of dienst weigeren, dan moet je op zoek naar een andere.
Zolang het zoals wonen in een stadscentrum zonder garagebox is, is het dan vergelijkbaar met 's avonds een parkeerplaats zoeken in de wijk en dan de auto achterlaten voor de nacht?

Als je niet thuis kan laden en toch EV rijdt, ben je voor mij wat dapperder dan de anderen ;)
 
@wooter: afgezien van de snelweg tankstations (wie tankt daar nog?) zijn bijna alle tankstations automaten. Betalen, tanken, klaar. Sneller kan niet.
Gelukkig dat het verandert. In mijn ICE tijden was ik ook van ik ga niet omrijden voor een tankstation en in Nederland en Duitsland moest je dan altijd in de shop betalen en dat was altijd een danig tijdverlies.
 
Ik laad bijna dagelijks bij van der Valk in Hoorn.
Ten eerste moet ik voor de slagboom ongeveer 2 minuten wachten tot het kaartje & de slagboom open gaan.
Ten tweede zal ik het maar niet over de laadtijd hebben met een oude s, ik kan gelijk mijn nieuw aangegroeid baard afscheren, zolang duurt dat. Ik ga dan meestal een paar kilometers lopen voor mijn conditie.
Ten derde je kaartje afstempelen bij de balie kost normaal tussen de enkele seconden, maar vaak staan er mensen om in te schrijven of de receptioniste voert een telefoongesprek. Dit soort zaken heb je niet als je naar een tankstation gaat.

Laatst nog een ritje Düsseldorf gemaakt met volle accu, moest ik toch op de terugweg 2 maal laden, dat is bij elkaar ruim uur extra reistijd.
Gelukkig ben ik gepensioneerd, d.i.h. dat ik in eindspurt van mijn leven zit. Dus eigenlijk tijd tekort kom.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Tozz and Furb
Als je het écht gaat timen, ben ik er zeker van dat je verrast zou zijn. Ik heb menig zondagochtend echt 10 minuten marge moeten nemen om 24 liter benzine te tanken bij een tankstation vlak op de route.


Zolang het zoals wonen in een stadscentrum zonder garagebox is, is het dan vergelijkbaar met 's avonds een parkeerplaats zoeken in de wijk en dan de auto achterlaten voor de nacht?

Als je niet thuis kan laden en toch EV rijdt, ben je voor mij wat dapperder dan de anderen ;)

Tja mijn situatie is ietskes anders: ik rijd niet veel, woon in 't centrum van gent in een appartement, en k zit bij battmobiel (deelorganisatie voor EV's). Eerst huurde ik 6-7 dagen per maand een wagen, ze hebben veel zoe's en kona's, maar slechts één model 3. elke wagen heeft een vaste laadpaal. t probleem was dan dat ik geen wagen had voor langere reizen (de ene model 3 is vaak bezet), dus heb ik uiteindelijk via hen een model 3 geleased, en anderen kunnen die dan ook weer gebruiken (waardoor dat bedrag van mijn leasing factuur af gaat). via een app kan ik ingeven op welke tijdstippen anderen hem mogen reserveren.
en ook die heeft een vaste laadpaal, op een paar honderd meter van waar ik woon, dus meestal moet ik geen parkeerplek zoeken; alleen kan de laadpaal toch eens onterecht ingenomen zijn door een andere wagen en dat is niet echt leuk als je 's avonds met een quasi lege batterij toekomt.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: beJels and wooter
heb ik uiteindelijk via hen een model 3 geleased, en anderen kunnen die dan ook weer gebruiken (waardoor dat bedrag van mijn leasing factuur af gaat). via een app kan ik ingeven op welke tijdstippen anderen hem mogen reserveren.
Dat klinkt aantrekkelijk voor een inwoner van de binnenstad. Ik heb dat ook overwogen voor mijn vergelijkbare situatie in Amsterdam maar kon geen leasemij vinden met acceptabele voorwaarden zodat ik niet alle risico's ging dragen van extra afschrijving door de gebruikssporen van derden. Hoe werkt dat in jouw regeling met battmobiel? En ik ben ook best wel nieuwsgierig naar de concrete bedragen van uw leasefactuur die ik veronderstel op extra kms voor derden een hoger maandbedrag geeft en de bedragen die daar van af gaan door het gebruik door anderen. Ondanks de 35k km per jaar staat ook mijn model 3 vaak stil en ik verwacht dat uw kosten dan toch lager moeten zijn. Of vergelijkt u het vooral met de huurprijs die u eerder betaalde?
 
Dat klinkt aantrekkelijk voor een inwoner van de binnenstad. Ik heb dat ook overwogen voor mijn vergelijkbare situatie in Amsterdam maar kon geen leasemij vinden met acceptabele voorwaarden zodat ik niet alle risico's ging dragen van extra afschrijving door de gebruikssporen van derden. Hoe werkt dat in jouw regeling met battmobiel? En ik ben ook best wel nieuwsgierig naar de concrete bedragen van uw leasefactuur die ik veronderstel op extra kms voor derden een hoger maandbedrag geeft en de bedragen die daar van af gaan door het gebruik door anderen. Ondanks de 35k km per jaar staat ook mijn model 3 vaak stil en ik verwacht dat uw kosten dan toch lager moeten zijn. Of vergelijkt u het vooral met de huurprijs die u eerder betaalde?

Ivm schade en gebruikssporen: schade moet uiteraard door de bestuurder betaald worden. De volgende bestuurder wordt geacht de wagen te inspecteren voor vertrek en schade of vuilheid meteen te rapporteren via de app, waardoor de vorige bestuurder hier aansprakelijk kan worden gesteld.
natuurlijk heb je door het intensieve gebruik wat extra gebruikssporen, de kona's en tesla's doen gemakkelijk 40.000 km per jaar dus na 5 jaar zitten ze aan 200.000, dan is die wagen niet meer als nieuw natuurlijk, op die moment kan het wel eens uitdraaien op een robbertje met de leasemaatschappij, maar in principe heb ik geen contract met de leasemaatschappij dus dat is dan in feite het probleem van battmobiel ;) . tesla's houden goed hun waarde in principe, dus wellicht zal de leasemaatschappij zijn broek ook niet meteen scheuren bij doorverkoop van de wagen (maar misschien is dat wishful thinking). wat ook helpt, is dat het dashboard en de versnellingspook niet veel schade zullen lijden, want die zijn er simpelweg niet.
ik heb zelf een contract met battmobiel voor mijn eigen kilometers, 15000 km per jaar. het contract tussen battmobiel en de leasemaatschappij zal op meer kilometers staan en de extra kost van die kilometers wordt gewoon doorgerekend naar de andere gebruikers. ik betaal 900 per maand excl. BTW, en krijg 33,12 excl BTW per dag dat iemand anders de wagen gebruikt. meestal wordt de wagen 10-15 dagen per maand door anderen gebruikt, en op die manier zakt mijn factuur van 900 naar +/- 500 per maand.
 
En toen werd je wakker? :rolleyes: :D

:D Tja, alles hangt van de prijs af natuurlijk.... als er morgen 50€/maand voor FSD wordt gevraagd dan vermoed ik dat velen zullen zeggen om het te steken waar de spreekwoordelijke zon niet schijnt. Zoveel meerwaarde hecht ik nu persoonlijk niet aan een zelfrijdende auto temeer omdat ik al 8 maanden van thuis werk. Als ik dan al eens zelf kan rijden dan doe ik dit met plezier anders had ik wel een saaie ICE met 130pk gekocht :cool:
 
Een kennis van me heeft een bestelbon getekend voor een iX3. Wat me opvalt is dat BMW die wagen erg competitief prijst tegenover de e-tron, i-pace en EQC : 70000€ voor de al redelijk volledig uitgevoerde Inspiring en 76400 € voor de Impressive (wat een idiote nameno_O).
Een vergelijkbare uitgeruste PHEV BMW X3 is qua prijs trouwens ongeveer even duur....

De iX3 heeft 74 kWh beschikbare accucapaciteit, en zou een WLTP-range van 460km hebben, meer dan de e-tron en de EQC, ondanks een kleinere accu, wat me toch héél erg optimistisch lijkt ook al is hij 250 kg lichter dan e-tron en EQC.

Absoluut niet mijn ding, maar iedere extra EV op de weg is een goede zaak.
 
Hm tja... een nieuwe Model S Long Range kost momenteel € 82.990 incl. BTW en inclusief 610km WLTP en is ook al heel compleet... ten opzichte van die andere Duitse merken is de BMW iX3 misschien wel schappelijk geprijsd, als je zou gaan voor de Impressive dan is de Tesla MS nog geen 10% duurder...
Dat weet ik ook. Maar er zijn mensen die nu eenmaal geen Tesla willen.
En bij een aantal leasebedrijven in B is Tesla relatief duur tov klassieke automerken. Een I-pace SE was voor mij niet veel duurder dan een Tesla Model 3 zonder FSD . En het verschil tussen een Model S en de i-pace was erg groot.