Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Eens deze in Berlijn wordt gemaakt zal de prijs wel zakken zonder kwaliteit in te boeten (mogelijks integendeel), de importrechten spelen hun momenteel parten. Moeten ze voor Europa dringend vanaf!
Voor zover ik kan zien zal Berlijn in eerste instantie enkel de Model Y maken, wat betekent dat deze aan een vergelijkbare prijs als zijn klasgenoten kan aangeboden worden: de BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLC.

Dat geeft dan wel problemen voor Mercedes die hun EQC in dit gamma duurder hebben geprijsd, en je willen doen geloven dat ie concurreert met de duurdere en grotere Tesla Model X.

Autovergelijker - powered by CarBase. Bekijk en vergelijk nieuwe auto's of auto's van de afgelopen 40 jaar

upload_2020-12-9_9-11-41.png

upload_2020-12-9_9-11-56.png
 
Last edited:
Eens deze in Berlijn wordt gemaakt, zal de prijs wel zakken zonder kwaliteit in te boeten (mogelijks integendeel), de importrechten spelen hen momenteel parten. Moeten ze voor Europa dringend vanaf!
De Europese importheffing is 10% en daar komt het intercontinentale vervoer nog bij.
Maar de huidige, lage dollarkoers compenseert die effecten grotendeels.
 
Voor zover ik kan zien zal Berlijn in eerste instantie enkel de Model Y maken, wat betekent dat deze aan een vergelijkbare prijs als zijn klasgenoten kan aangeboden worden: de BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLC.

Dat geeft dan wel problemen voor Mercedes die hun EQC in dit gamma duurder hebben geprijsd, en je willen doen geloven dat ie concurreert met de duurdere en grotere Tesla Model X.

Autovergelijker - powered by CarBase. Bekijk en vergelijk nieuwe auto's of auto's van de afgelopen 40 jaar

View attachment 615878
View attachment 615879
Hetzelfde gaat overigens ook op voor de Audi e-tron vs Tesla Model X en Model Y.

Autovergelijker - powered by CarBase. Bekijk en vergelijk nieuwe auto's of auto's van de afgelopen 40 jaar

upload_2020-12-9_9-14-35.png

upload_2020-12-9_9-15-32.png
 
Toch niet helemaal hetzelfde Wooter. De e-tron zit mooi tussen Mx en MY in terwijl EQC nagenoeg exact op de maten van de MY zit.
De e-tron is 15cm langer en 6mm lager dan de Model Y.
De e-tron is 28cm korter en 66mm lager dan de Model X.

De e-tron zit op maten korter bij de Model Y dan de Model X.

Edith zegt dat ik me misteld heb, de e-tron is 156mm langer dan de Y en 135mm korter dan de X.

Wat de verwarring veroorzaakt, is dat de Q5 tegenover de Model Y wat kleiner is, en de e-tron qua lengte een trapje langer is dan zijn Q5-broer. Maar de e-tron is zeker en vast nog geen Q7, die wél in het vaarwater van de Model X zit.

upload_2020-12-9_11-44-36.png

upload_2020-12-9_11-44-52.png
 
Last edited:
Het zijn 2 auto's in verschillende segmenten. De ID.3 is het equivalent van de VW Golf, terwijl de Tesla Model 3 het equivalent van de BMW 3, Mercedes C of Audi A4 is.
Indien de ID.3 met trekhaak kon uitgerust worden, had ik geen seconde getwijfeld. De ID.3 is qui interieur veel ruimer en groter dan een Golf trouwens
Wat nu gebeurde is dat veel leasers omwille van de gunstigere fiscaliteit toch voor een Model 3 kozen. Wat nu ook kan gebeuren is dat mensen die vroeger een VW Golf, Skoda Octavia, Renault Megane ofzo in de lease hadden, dat budget niet gaan rekken en gewoon gaan genieten van een lagere bijtelling op zo een VW ID.3.

Wij weten allemaal dat zo een Model 3 qua rijbereik, ruimte en software beter in mekaar zit dan een ID.3, maar er zijn ook genoeg mensen die vanuit hun originele budget niet zo de rek maken, en ook nog niet goed kunnen peilen naar de reeële voordelen van een Model 3 vs de concurrentie.
Interieur van de model 3 is kleiner dan dat van de ID.3. Alleen de koffer van de model 3 is theoretisch wat groter, maar in de ID.3 krijg je wel makkelijk een fiets geladen, in de Model 3 is dat hopeloos
Tesla kan hun prijzen laten zakken, maar wat win je er dan mee? Welke functionaliteit ga je dan uit een Model 3 schrappen? Alles in die auto is al geoptimaliseerd, dus je kan niet de motortjes van de automatische ruiten wisselen door handmatige ruiten, of de navigatie vervangen door een kleiner TFT schermpje. Het nepleder vervangen door stoffen zetels betekent zelfs dat men een nieuwe productielijn voor zetels zou moeten starten, en idem voor handmatig bedienbare zetels. Zelfs het feit dat elke Model 3 met een glazen panoramadak komt is een kostenbesparing, omdat men anders 2 aparte lijnen moest ontwikkelen om het dak te maken.
Sorry maar dit is niet correct. Tesla kan dit mogelijkerwijze nog niet omdat het beheer van zoveel varianten een aparte organisatie vergt die Tesla misschien nog niet onder de knie heeft. En die ook voor problemen zorgt wanneer je op een ander continent moet leveren, dan is standardisatie een troef om lagere voorraden te hebben.
Maar met de juiste flexibele productiesystemen kan dat allemaal wel.
Het verschil in kosten is marginaal in vergelijking met de extra opbrengsten die je erdoor kan creëren. Tesla hanteert een ander businessmodel dat ook zijn voordelen heeft, maar het maakt het basismodel gewoon duurder.
Bij een klassiek autofabrikant zou de basis model 3 geen open dak hebben, geen electrische koffer, geen electrische stoelen, geen warmtepomp, geen verwarmde achterzetels, .... En die dingen zouden ze dan wel verkopen in een pakketje van 3000- 4000 EUR extra. En ze zouden bvb ook een head-up display aanbieden als optie, net zoals een adaptieve vering, en wat extra aparte kleuren.
Maar ik snap dat dat soort dingen door de production hell niet zijn uitgewerkt.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Wooter, je zou het bijna zelf geloven als ik je zo bezig zie.
Waar ik heb leren rekenen, deed men het zo:
5036mm - 4901mm = 135mm of 13,5 cm
4901mm - 4751mm = 150mm of 15 cm.

Dus toch ongeveer midden tussen beide.
Een klasse wordt trouwens ook niet alleen bepaald door de grootte van een voertuig. Ik denk dat er weinig mensen de Kia Sorrenta als een concurrent voor de BMW X5 zien.

Die wordt ook bepaald door de afwerking, het comfort en bvb het geluidscomfort. Het geluid bij 120 km/h is in een EQC de helft van dat in een model S en X, om maar een voorbeeld te geven.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Het zijn 2 auto's in verschillende segmenten. De ID.3 is het equivalent van de VW Golf, terwijl de Tesla Model 3 het equivalent van de BMW 3, Mercedes C of Audi A4 is.

Wat nu gebeurde is dat veel leasers omwille van de gunstigere fiscaliteit toch voor een Model 3 kozen. Wat nu ook kan gebeuren is dat mensen die vroeger een VW Golf, Skoda Octavia, Renault Megane ofzo in de lease hadden, dat budget niet gaan rekken en gewoon gaan genieten van een lagere bijtelling op zo een VW ID.3.

Wij weten allemaal dat zo een Model 3 qua rijbereik, ruimte en software beter in mekaar zit dan een ID.3, maar er zijn ook genoeg mensen die vanuit hun originele budget niet zo de rek maken, en ook nog niet goed kunnen peilen naar de reeële voordelen van een Model 3 vs de concurrentie.

Tesla kan hun prijzen laten zakken, maar wat win je er dan mee? Welke functionaliteit ga je dan uit een Model 3 schrappen? Alles in die auto is al geoptimaliseerd, dus je kan niet de motortjes van de automatische ruiten wisselen door handmatige ruiten, of de navigatie vervangen door een kleiner TFT schermpje. Het nepleder vervangen door stoffen zetels betekent zelfs dat men een nieuwe productielijn voor zetels zou moeten starten, en idem voor handmatig bedienbare zetels. Zelfs het feit dat elke Model 3 met een glazen panoramadak komt is een kostenbesparing, omdat men anders 2 aparte lijnen moest ontwikkelen om het dak te maken.

Het maakt niet zoveel uit met welke auto je vergelijkt want in NL is bijtelling de belangrijkste factor. Daarom zijn al die ampera’s, Outlanders, Skoda’s etc ook op de weg gekomen. Dus Tesla’s kunnen beter zijn en andere klasse auto’s maar ze worden straks gewoon niet meer in grote aantallen verkocht hier.
 
Een klasse wordt trouwens ook niet alleen bepaald door de grootte van een voertuig. Ik denk dat er weinig mensen de Kia Sorrenta als een concurrent voor de BMW X5 zien.

Die wordt ook bepaald door de afwerking, het comfort en bvb het geluidscomfort. Het geluid bij 120 km/h is in een EQC de helft van dat in een model S en X, om maar een voorbeeld te geven.
Klasses, of eerder 'segmenten', worden bepaald door grootte, en dan naar afwerking.

Euro Car Segment - Wikipedia

Een Ford Focus en VW Golf behoren zo bijvoorbeeld tot het C segment, maar de BMW 1 serie, Audi A3 of Mercedes A klasse behoort ook tot dit C segment maar wordt dan weer als premium aanzien door afwerking. Die worden dan ook vaak weer genoemd als Premium Compact.

Car classification - Wikipedia

In deze zin is de VW ID.3 een C segment auto, terwijl de Tesla Model 3 een D segment Compact Executive is.

En ja, natuurijk is een standaard C segment auto doorgaans goedkoper dan een D segment compact executive, en nu dat er meer elektrische C segment auto's beschikbaar worden zullen er ook meer mensen hiervoor kiezen en niet meer hun budget rekken tot een D segment compact executive die ze vroeger omwille van bijtelling sowieso niet zouden overwegen.
 
Wooter, je zou het bijna zelf geloven als ik je zo bezig zie.
Waar ik heb leren rekenen, deed men het zo:
5036mm - 4901mm = 135mm of 13,5 cm
4901mm - 4751mm = 150mm of 15 cm.

Dus toch ongeveer midden tussen beide.
Behalve dat de e-tron eerder op een Audi Allroad lijkt dan op een SUV; hij staat een beetje hoog op de poten maar heeft een lage lange daklijn.
 
Klasses, of eerder 'segmenten', worden bepaald door grootte, en dan naar afwerking.

Euro Car Segment - Wikipedia

Een Ford Focus en VW Golf behoren zo bijvoorbeeld tot het C segment, maar de BMW 1 serie, Audi A3 of Mercedes A klasse behoort ook tot dit C segment maar wordt dan weer als premium aanzien door afwerking. Die worden dan ook vaak weer genoemd als Premium Compact.

Car classification - Wikipedia

In deze zin is de VW ID.3 een C segment auto, terwijl de Tesla Model 3 een D segment Compact Executive is.

De ID.3 heeft op 2 cm na dezelfde wielbasis als een Passat, en 8 cm meer wielbasis dan de Golf. De ID.3 is ook 10 cm hoger dan de Passat.
Hij is qua interieur even ruim als de model 3 (kijk maar naar de test van Bjorn, 17 bananendozen in de Model 3 (waarvan 1 in de frunk) en 19 dozen in de ID.3).
Mensen zien de ID.3 als een elektrische golf (en VW verkoopt hem ook zo), maar door de grootte van dat voertuig klopt dat eigenlijk niet helemaal. Het is eigenlijk perfect in staat om een Passat of een A4 te vervangen qua interieurruimte. Volkswagen was altijd gekend voor sobere, maar redelijk goed uitgeruste wagens. De ID.3 past niet echt in dat rijtje, ze hebben die eigenlijk heel groot gemaakt en dan zuinig geweest op de afwerking.
 
De ID.3 past niet echt in dat rijtje, ze hebben die eigenlijk heel groot gemaakt en dan zuinig geweest op de afwerking.
Qua interieur is ie inderdaad goed bemeten, maar er is meer dan enkel de wielbasis. De Passat heeft een ruime koffer, die je bij de ID.3 niet zo hebt. De Model 3 zit dan meer in lijn met de berline-versie met ruime koffer van de Passat, dan de compacte koffer van de hatchback van de ID.3.

Afwerking (of toch de subjectieve indruk ervan) is wat het verschil maakt tussen een VW Golf en een BMW. De ID.3 kan je in goedkopere interieur-materialen krijgen wat de prijs drukt, tov de Model 3 (of een BMW).

En op die basis stel ik dat de ID.3 een C segment auto is, en de Model 3 (net zoals de VW Passat) een D segment. Dat is geen waarde-oordeel naar beide auto's, dat is enkel hoe de auto qua uiterlijk zich in de markt positioneert. VW maakt op geen enkel moment reclame alsof de ID.3 de Passat gaat vervangen; maar werken aan een elektrische opvolger van de Passat. Let daarbij op dat het D-segment niet meer zo populair als vroeger was, en veel klanten nu kiezen voor een compacte SUV zoals de BMW X3, Audi Q5 en Mercedes GLC (en binnenkort Tesla Model Y) of VW Tiguan, of de kleinere T-Roc, BMW X2/X1, Audi Q3/1, Mercedes GLA en waar de VW ID.4 en Skoda Eniaq perfect in passen, naast de Kia e-Niro en Hyundai Kona. SUV's zijn een heel populair segment momenteel, ten nadele van D-segmenters.
 
Qua interieur is ie inderdaad goed bemeten, maar er is meer dan enkel de wielbasis. De Passat heeft een ruime koffer, die je bij de ID.3 niet zo hebt. De Model 3 zit dan meer in lijn met de berline-versie met ruime koffer van de Passat, dan de compacte koffer van de hatchback van de ID.3.

Afwerking (of toch de subjectieve indruk ervan) is wat het verschil maakt tussen een VW Golf en een BMW. De ID.3 kan je in goedkopere interieur-materialen krijgen wat de prijs drukt, tov de Model 3 (of een BMW).

En op die basis stel ik dat de ID.3 een C segment auto is, en de Model 3 (net zoals de VW Passat) een D segment. Dat is geen waarde-oordeel naar beide auto's, dat is enkel hoe de auto qua uiterlijk zich in de markt positioneert. VW maakt op geen enkel moment reclame alsof de ID.3 de Passat gaat vervangen; maar werken aan een elektrische opvolger van de Passat. Let daarbij op dat het D-segment niet meer zo populair als vroeger was, en veel klanten nu kiezen voor een compacte SUV zoals de BMW X3, Audi Q5 en Mercedes GLC (en binnenkort Tesla Model Y) of VW Tiguan, of de kleinere T-Roc, BMW X2/X1, Audi Q3/1, Mercedes GLA en waar de VW ID.4 en Skoda Eniaq perfect in passen, naast de Kia e-Niro en Hyundai Kona. SUV's zijn een heel populair segment momenteel, ten nadele van D-segmenters.

Historisch gezien geven Nederlanders niks om segmenten maar is de hoogte van de bijtelling echt het enige wat ze beweegt naar een bepaalde auto. En als ik in een willekeurige D segment auto kijk en daarna in een model 3 dan is er nog wel een flink verschil te overbruggen.