Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Car maniac heeft mee mogen rijden met de nieuwe S-klasse
Cd van 0.20 (Mercedes claimt dat dit de laagste Cd is voor een vierzitter) en een accu met 107.8 kWh beschikbare energie (voor de grootste versie). De WLTP range bedraagt 770 km voor de RWD-versie met grote accu.
Opladen van 10-80% : 31 minuten (dus gemiddeld laadvermogen over die periode : 150 kW).
Met die laadsnelheid en range wordt het competitief voordeel van het superchargernetwerk wel wat kleiner (op voorwaarde dat Ionity voldoende laadpalen zet)...

Zeer ruim qua knieruimte achterin maar hoofdruimte achterin is onvoldoende voor iemand van 188 cm
De stilste elektrische wagen waar hij mee tot nu toe heeft gereden
Mercedes installeert geen warmtepomp, volgens hen niet nodig.

 
Car maniac heeft mee mogen rijden met de nieuwe S-klasse
Cd van 0.20 (Mercedes claimt dat dit de laagste Cd is voor een vierzitter) en een accu met 107.8 kWh beschikbare energie (voor de grootste versie). De WLTP range bedraagt 770 km voor de RWD-versie met grote accu.
Opladen van 10-80% : 31 minuten (dus gemiddeld laadvermogen over die periode : 150 kW).
Met die laadsnelheid en range wordt het competitief voordeel van het superchargernetwerk wel wat kleiner (op voorwaarde dat Ionity voldoende laadpalen zet)...

Zeer ruim qua knieruimte achterin maar hoofdruimte achterin is onvoldoende voor iemand van 188 cm
De stilste elektrische wagen waar hij mee tot nu toe heeft gereden
Mercedes installeert geen warmtepomp, volgens hen niet nodig.

Hetzelfde bij "Auto Motor und Sport", ietwat korter:
 

Het Hyperscreen blijkt dus niet end-to-end te zijn, en je ziet netjes waar het zwart geverfde glas eindigt en de TFT begint.

1617529766927.png
 
107,8kWh / 770km = 140Wh/km.

Met een conservatieve 200Wh/km zit je aan een rijbereik van 539km
Zelfs die 539 km is beter dan eender welke andere wagen (want dan spreek je over effectieve range).
En volgens mij is 200 Wh/km trouwens erg conservatief voor een wagen met een Cd van 0.2 en alleen maar achterwielaandrijving.

In het filmpje zie je op een gegeven moment de range aangegeven: 534 km remaining met 77% SOC. Ze rijden daar duidelijk wel heel rustig, maar slecht is dat iig niet. Vooral omdat de wagen in het filmpje niet de versie met de grote accu is...
 
Zelfs die 539 km is beter dan eender welke andere wagen (want dan spreek je over effectieve range).
En volgens mij is 200 Wh/km trouwens erg conservatief voor een wagen met een Cd van 0.2 en alleen maar achterwielaandrijving.
Er is Cd, massa en efficiëntie van de elektromotor(en). De combinatie van die drie maakt hoe efficient in z'n geheel de auto is. Het zou me eerlijk verbazen dat deze auto aannemelijk beter zou scoren dan een Tesla Model S met enkel RWD.

In het filmpje zie je op een gegeven moment de range aangegeven: 534 km remaining met 77% SOC. Ze rijden daar duidelijk wel heel rustig, maar slecht is dat iig niet. Vooral omdat de wagen in het filmpje niet de versie met de grote accu is...
Ik geloof niks van de range van een GoM. Bij mijn Tesla zie je ook nog dapper dat ie beweert dat ik er 250km mee kan doen met 50% accu maar ik weet wel beter. Zelfs bij mijn vroegere BMW's was het allemaal koek en ei tot nog 100km resterend rijbereik, waarna je plots per gereden kilometer 2 kilometer aan rijbereik leek te verliezen. Ik heb geen flauw idee waarom men de GoM zo fout berekent, behalve natuurlijk om ermee te pronken in allerlei reviews waar ze niet de batterij helemaal leeg rijden.
 
Volgens mij doet Mercedes het heel erg goed als de kritiek van Tesla fans zich enkel richt op het gegeven dat de tijd en buitentemperatuur op twee schermen wordt weergegeven....

(dit ontwerp kenmerk lijkt mij zelf overigens helemaal niet verkeerd: ik merk dat ik, nu ik de X wel eens met de 3 afwissel, in de X niet automatisch naar het juiste scherm kijk en in de 3 voor mij uit kijk naar een niet-bestaand scherm :)
 
Volgens mij doet Mercedes het heel erg goed als de kritiek van Tesla fans zich enkel richt op het gegeven dat de tijd en buitentemperatuur op twee schermen wordt weergegeven....
Is momenteel het enige wat bekend is. Uit filmpjes blijkt ook dat de UI niet zo snel is, en het lijkt me een rommeltje met icoontjes van vorig decennium.

(dit ontwerp kenmerk lijkt mij zelf overigens helemaal niet verkeerd: ik merk dat ik, nu ik de X wel eens met de 3 afwissel, in de X niet automatisch naar het juiste scherm kijk en in de 3 voor mij uit kijk naar een niet-bestaand scherm :)
Dat heeft meer te maken met gewoonte dan met dat een dashboard voor je neus een gemis is. Als je wisselt tussen een BMW en Audi zit de snelheidsmeter ook niet altijd op dezelfde plek.
 
  • Funny
Reactions: job-lek and fivari
Is momenteel het enige wat bekend is. Uit filmpjes blijkt ook dat de UI niet zo snel is, en het lijkt me een rommeltje met icoontjes van vorig decennium.


Dat heeft meer te maken met gewoonte dan met dat een dashboard voor je neus een gemis is. Als je wisselt tussen een BMW en Audi zit de snelheidsmeter ook niet altijd op dezelfde plek.
Kom Wooter, niet zo zuur. Volgens mij zijn onder meer de specs mbt laadsnelheid, accu capaciteit, Cw en WLTP bereik ook bekend. Die lijken mij toch niet verkeerd.

Ik vind het gebrek aan scherm voor mijn neus wel degelijk een gemis, zelfs als ik daar aan gewend ben (wat het geval was toen ik nog dagelijks naar kantoor reed in de 3). Niet alleen bij mijn 3, maar ook bij mijn Avantime. Dat jij het geen gemis vindt, maakt niet dat niemand meer het een gemis mag vinden.
 
  • Like
Reactions: Hayden
Kom Wooter, niet zo zuur. Volgens mij zijn onder meer de specs mbt laadsnelheid, accu capaciteit, Cw en WLTP bereik ook bekend. Die lijken mij toch niet verkeerd.
Dat zijn allemaal marketing parameters. Als het de eerste keer is dat je een EV ziet, kan je nog wel begrijpen dat dat indrukwekkende cijfers zijn maar jammer genoeg zie ik het al 5 jaar aan en al 5 jaar merk ik dat WLTP een fantasie is, Cw bij de concurrentie nogal flexibel wordt gebruikt en laadsnelheid vaak ook overschat wordt. Een beetje zoals een audiofiel ook een beetje meewarig naar de indrukwekkende piekwaarde van een versterker kijkt...

Dus laten we testen van Bjorn e.a. afwachten om een oordeel te vellen.

Ik denk overigens dat de EQS een deftige wagen zal worden die heel wat bestuurders van S-klasses zal overhalen om elektrisch te rijden. In weze zal deze EQS er dus wel voor zorgen dat heel wat bedrijfsleiders en politici wat minder aan greenwashing zullen doen.

Maar netto gezien blijft het een EV van een legacy merk, met ingekochte accu's, elektromotoren en legacy software. Baanbrekende technologie ga je er niet (meer) in vinden, en dat is jammer voor een model dat vroeger wel trendsetter was voor technologie en luxe.
 
WLTP is WLTP. En dat je die range geen reëel beeld geeft en moeilijk haalbaar is in de winter is algemeen geweten. Maar het laat wel toe om auto's te vergelijken.
Ook Tesla speelt met range-opgaves en bleek een van die merken die de opgave erg moelijk kan evenaren.