job-lek
Active Member
Wanneer je toch liever geen cybertruck koopt kun je altijd nog voor de Hummer gaan die ook nog eens convertible is. Denk dat ze ongeveer gelijk uit gaan komen.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Beste Wooter,Dat zijn allemaal marketing parameters. Als het de eerste keer is dat je een EV ziet, kan je nog wel begrijpen dat dat indrukwekkende cijfers zijn maar jammer genoeg zie ik het al 5 jaar aan en al 5 jaar merk ik dat WLTP een fantasie is, Cw bij de concurrentie nogal flexibel wordt gebruikt en laadsnelheid vaak ook overschat wordt. Een beetje zoals een audiofiel ook een beetje meewarig naar de indrukwekkende piekwaarde van een versterker kijkt...
Dus laten we testen van Bjorn e.a. afwachten om een oordeel te vellen.
Ik denk overigens dat de EQS een deftige wagen zal worden die heel wat bestuurders van S-klasses zal overhalen om elektrisch te rijden. In weze zal deze EQS er dus wel voor zorgen dat heel wat bedrijfsleiders en politici wat minder aan greenwashing zullen doen.
Maar netto gezien blijft het een EV van een legacy merk, met ingekochte accu's, elektromotoren en legacy software. Baanbrekende technologie ga je er niet (meer) in vinden, en dat is jammer voor een model dat vroeger wel trendsetter was voor technologie en luxe.
Dat klopt, je vergelijkt wagens over een ritje van 23 kilometer, in redelijk onrealistische omstandigheden.WLTP is WLTP. En dat je die range geen reëel beeld geeft en moeilijk haalbaar is in de winter is algemeen geweten. Maar het laat wel toe om auto's te vergelijken.
Ook Tesla speelt met range-opgaves en bleek een van die merken die de opgave erg moelijk kan evenaren.
Tesla Fails To Meet EPA Range With All Its Cars In Edmunds' Tests
Edmunds tested 15 EVs to check their range and Tesla failed to meet its EPA numbers with all its cars. Only one Tesla got more than 300 miles of range.www.google.com
Die tests geven idd een goed beeld. Persoonlijk vind ik range niet zo belangrijk en met toenemende laadinfrastructuur niet doorslaggevend.
Omdat Tesla als enige merk toelaat de batterij uitzonderlijk tot 100% te laden, krijg je een wat vervalst beeld. Doe je dat te regelmatig dan betaal je dat op wat langere termijn. Moet je de extra km van die buffer dan wel meetellen als range? Op een lange trip zal je die waarschijnlijk alleen in het eerste deeltraject benutten omdat die buffer terug volladen erg lang duurt.
Wie regelmatig echt lange afstanden aflegt heeft veel aan de 1000km challenge van Björn. Ik denk dat de nieuwe Koreanen daar naast de Tesla's en de e-tron erg goed zullen scoren: ze hebben een efficiënte aandrijflijn en batterijtechnologie en kunnen met hun 800V snel laden.
WLTP is een normproef, om te vergelijken. Niet meer, niet minder. Ik begrijp niet waarom men zou willen dat het verbruik tijdens die proef overeenkomt met 'een reëel verbruik. Welk verbruik dan? Dat van een snelwegen in de winter of een stadsrit in de zomer? Met airco of zonder? Zwaar geladen? Droog of in de gietende regen? Als je gehaast bent of eerder zen? Al die parameters moet je uitsluiten in een normproef.
Hoi Daniel.Beste Wooter,
Dit is niet de “eerste ev die ik zie”, wel de eerste ev van Mercedes die ik zie met (gestandaardiseerde!) cijfers die een Tesla niet zouden misstaan.
Ik ben met je eens dat een lange praktijktest door een deskundige tester, zoals Björn, veel meer zegt dan cijfers. Maar dat is in mijn optiek geen reden om nu al bij voorbaat negatief te zijn over de EQS, zoals jij bent. Dat het een “legacy” merk is klopt, en laat dat nou net voor veel mensen een pre zijn. Ze zijn nog steeds koploper op het gebied van luxe en de daarin ten grondslag liggende technologie.
Het kan zijn dat die luxe niet jouw ding is (mij doet het bijvoorbeeld niets), maar er zijn hele volksstammen die wel geven om het Mercedes “gevoel” en niets moeten weten van het minimalisme van Tesla qua interieur ontwerp. (Mijn schoonvader bijvoorbeeld ;-))
PS 1 overigens wel grappig dat je de cijfers bij Mercedes “marketing parameters” noemt, dat heb je voor zover ik weet nooit over Tesla gezegd, die toch ook dezelfde parameters hanteert voor haar marketing. Zie bijvoorbeeld de Cw waarde die wordt opgegeven voor de nieuwe S, toevallig ook 0,2.)
PS2 Ik weet dat van de Cw waarde omdat ik serieus overweeg de 3 te verruilen voor de nieuwe S, die wel een scherm achter het stuur heeft
Dat wordt een moeilijke discussie. Porsche bied nu aan om je laadvermogen te limiteren op 200kW om de batterij te sparen. Mercedes komt met een eco-mode uit om trager te laden om je batterij te sparen. Ik zie dus niet direct een probleem met het concept van Tesla om, wanneer het nodig is, een keertje tot 100% GoM te laden.Omdat Tesla als enige merk toelaat de batterij uitzonderlijk tot 100% te laden, krijg je een wat vervalst beeld. Doe je dat te regelmatig dan betaal je dat op wat langere termijn. Moet je de extra km van die buffer dan wel meetellen als range? Op een lange trip zal je die waarschijnlijk alleen in het eerste deeltraject benutten omdat die buffer terug volladen erg lang duurt.
Ben je daar niet beperkt tot enkel de laadpalen die ook 800V kunnen geven, om dat vermogen ook echt te halen? Ik zie de voordelen van 800V, maar als er weinig auto's 800V hebben, en weinig laadnetwerken 800V aanbieden, zit je daar wel met een kip-en-ei verhaal.Ik denk dat de nieuwe Koreanen daar naast de Tesla's en de e-tron erg goed zullen scoren: ze hebben een efficiënte aandrijflijn en batterijtechnologie en kunnen met hun 800V snel laden.
In vergelijking met jouw Model 3 gaat die Mercedes S ook een correcte filterende ophanging hebben, de nodige geluidsisolatie én niet kraken vanaf de eerste km over wat minder goede weg. Dingen waar legacy automakers al jaren hun tijd aan verprutsenKom Wooter, niet zo zuur. Volgens mij zijn onder meer de specs mbt laadsnelheid, accu capaciteit, Cw en WLTP bereik ook bekend. Die lijken mij toch niet verkeerd.
Ik vind het gebrek aan scherm voor mijn neus wel degelijk een gemis, zelfs als ik daar aan gewend ben (wat het geval was toen ik nog dagelijks naar kantoor reed in de 3). Niet alleen bij mijn 3, maar ook bij mijn Avantime. Dat jij het geen gemis vindt, maakt niet dat niemand meer het een gemis mag vinden.
Wel grappig dat je die test van carwow laat zien. Je had er meteen bij kunnen vermelden dat de Tesla model 3 in diezelfde test 78% haalde, statistisch gezien dus geen relevant verschil met de Mercedes EQC. En die wagens waren niet tot 100% opgeladen vlak voor het vertrek (wel de dag voordien).Of Mercedes goed is in WLTP-cijfers, moet je even de werkelijke ervaringen van de EQC opzoeken. Of als je onderstaand filmpje uit kijkt, zie je dat in de Carwow-test de EQCX400 op 75% van hun WLTP-cijfers uitkomen. Als je dat dan extrapoleert op de EQS, zit je aan 577,5km.
Is wat ik ook aangaf. Met het bereik van die S (ik vermoed in werkelijkheid 400-500 km autosnelweg-km) is de laadinfrastructuur absoluut niet meer van belang (maar er moeten wel snellaadpalen beschikbaar zijn). Je legt dan 800-900 km af met één laadstopDie tests geven idd een goed beeld. Persoonlijk vind ik range niet zo belangrijk en met toenemende laadinfrastructuur niet doorslaggevend.
Niet te vergeten, het VW platform. Björn heeft dit week-end 1000 km afgelegd (bij < 10°C) in 10h35min met de ID.4 80 kWh. Hij doet dit week-end dezelfde test met de ID.3 80kWh (die zal er waarschijnlijk nog wel een flink stuk afdoen, want veel lichter en aerodynamischer) . Tegen het einde van dit jaar stijgt de laadsnelheid van het platform naar 170 kW...Wie regelmatig echt lange afstanden aflegt heeft veel aan de 1000km challenge van Björn. Ik denk dat de nieuwe Koreanen daar naast de Tesla's en de e-tron erg goed zullen scoren: ze hebben een efficiënte aandrijflijn en batterijtechnologie en kunnen met hun 800V snel laden.
100% akkoord. Maar het probleem is dat je meerdere protocols kan gebruiken bij WLTP (en onder meer Tesla gebruikt het meest gunstige protocol)WLTP is een normproef, om te vergelijken. Niet meer, niet minder. Ik begrijp niet waarom men zou willen dat het verbruik tijdens die proef overeenkomt met 'een reëel verbruik. Welk verbruik dan? Dat van een snelwegen in de winter of een stadsrit in de zomer? Met airco of zonder? Zwaar geladen? Droog of in de gietende regen? Als je gehaast bent of eerder zen? Al die parameters moet je uitsluiten in een normproef.
En daarbij is het al zo moeilijk om bij een zeer inefficiënte brandstof (benzine en diesel) een goed gemiddeld cijfer weer te geven.WLTP is een normproef, om te vergelijken. Niet meer, niet minder. Ik begrijp niet waarom men zou willen dat het verbruik tijdens die proef overeenkomt met 'een reëel verbruik. Welk verbruik dan? Dat van een snelwegen in de winter of een stadsrit in de zomer? Met airco of zonder? Zwaar geladen? Droog of in de gietende regen? Als je gehaast bent of eerder zen? Al die parameters moet je uitsluiten in een normproef.
Die heb ik ook ingesteld als extra profiel. Inclusief stoelverwarming op 1 verwarming graasde hoger en muziek tikje zachter.Maar er is een nap mode waardoor de auto je zetel verstelt in een positie waarin je makkelijker een dutje kan doen terwijl je laad, dus dat is luxe.
Met onze Renault Zoe 22 kWH sinds 2014 nog steeds veel gemak van de 3-fase lader.Kijk. Dit is een doorbraak! Weegt minder dan 1000 kg en kost 17k. De eend van het stroomtijdperk volgens Bas van Putten De Dacia Spring kan de Eend van het stroomtijdperk blijken
Ik ken wel een paar organisaties waar ze hun CNG autootjes best zouden vervangen door zo een Dacia Springs, en de gemiddelde wijkagent kan je er ook in kwijt.Kijk. Dit is een doorbraak! Weegt minder dan 1000 kg en kost 17k. De eend van het stroomtijdperk volgens Bas van Putten De Dacia Spring kan de Eend van het stroomtijdperk blijken
De batterij is ook maar 27,4 kWh groot, dus dat is geen probleem“Een driefasenlader heeft de Spring niet en een snellader – wat heet, tot 30 kWh – kost 495 euro extra”.
Een lader tot 30 kWh, dat is vervelend.