Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Dat zijn allemaal marketing parameters. Als het de eerste keer is dat je een EV ziet, kan je nog wel begrijpen dat dat indrukwekkende cijfers zijn maar jammer genoeg zie ik het al 5 jaar aan en al 5 jaar merk ik dat WLTP een fantasie is, Cw bij de concurrentie nogal flexibel wordt gebruikt en laadsnelheid vaak ook overschat wordt. Een beetje zoals een audiofiel ook een beetje meewarig naar de indrukwekkende piekwaarde van een versterker kijkt...

Dus laten we testen van Bjorn e.a. afwachten om een oordeel te vellen.

Ik denk overigens dat de EQS een deftige wagen zal worden die heel wat bestuurders van S-klasses zal overhalen om elektrisch te rijden. In weze zal deze EQS er dus wel voor zorgen dat heel wat bedrijfsleiders en politici wat minder aan greenwashing zullen doen.

Maar netto gezien blijft het een EV van een legacy merk, met ingekochte accu's, elektromotoren en legacy software. Baanbrekende technologie ga je er niet (meer) in vinden, en dat is jammer voor een model dat vroeger wel trendsetter was voor technologie en luxe.
Beste Wooter,

Dit is niet de “eerste ev die ik zie”, wel de eerste ev van Mercedes die ik zie met (gestandaardiseerde!) cijfers die een Tesla niet zouden misstaan.

Ik ben met je eens dat een lange praktijktest door een deskundige tester, zoals Björn, veel meer zegt dan cijfers. Maar dat is in mijn optiek geen reden om nu al bij voorbaat negatief te zijn over de EQS, zoals jij bent. Dat het een “legacy” merk is klopt, en laat dat nou net voor veel mensen een pre zijn. Ze zijn nog steeds koploper op het gebied van luxe en de daarin ten grondslag liggende technologie.

Het kan zijn dat die luxe niet jouw ding is (mij doet het bijvoorbeeld niets), maar er zijn hele volksstammen die wel geven om het Mercedes “gevoel” en niets moeten weten van het minimalisme van Tesla qua interieur ontwerp. (Mijn schoonvader bijvoorbeeld ;-))

PS 1 overigens wel grappig dat je de cijfers bij Mercedes “marketing parameters” noemt, dat heb je voor zover ik weet nooit over Tesla gezegd, die toch ook dezelfde parameters hanteert voor haar marketing. Zie bijvoorbeeld de Cw waarde die wordt opgegeven voor de nieuwe S, toevallig ook 0,2.)

PS2 Ik weet dat van de Cw waarde omdat ik serieus overweeg de 3 te verruilen voor de nieuwe S, die wel een scherm achter het stuur heeft ;)
 
Eerste indruk was.... wow, dat interieur met die schermen. Nu wat fimpjes bekeken en is wel heel veel scherm de hele tijd (en nog steeds veel knopjes). Gewoon drukke kermis (en die stomme lichtband eromheen). Is een optie, maar alternatief zal meer knopjes zijn denk ik. Hmmm moet hem straks eens in het echt gaan bekijken. Specs zijn wel goed en mega stap voor Mercedes, het vlaggenschip wordt vervangen.
 
  • Like
Reactions: Bas.
WLTP is WLTP. En dat je die range geen reëel beeld geeft en moeilijk haalbaar is in de winter is algemeen geweten. Maar het laat wel toe om auto's te vergelijken.
Ook Tesla speelt met range-opgaves en bleek een van die merken die de opgave erg moelijk kan evenaren.
Dat klopt, je vergelijkt wagens over een ritje van 23 kilometer, in redelijk onrealistische omstandigheden.

Ik meen mij te herinneren dat er vroeger,bij ICE, in de boekjes, verbruikscijfers werden gegeven met vermelding van snelheden.
(Stadsverkeer 50km/u, Autostrade a la 120km/u en gemixte cyclus 90km/u)

Uiteindelijk kijk je inderdaad beter wat rond op youtube en kan je beter vertrouwen op mensen zoals Bjorn en dergelijke, die real-life cijfers en inzicht verschaffen in verschillende scenarios.
 
Die tests geven idd een goed beeld. Persoonlijk vind ik range niet zo belangrijk en met toenemende laadinfrastructuur niet doorslaggevend.
Omdat Tesla als enige merk toelaat de batterij uitzonderlijk tot 100% te laden, krijg je een wat vervalst beeld. Doe je dat te regelmatig dan betaal je dat op wat langere termijn. Moet je de extra km van die buffer dan wel meetellen als range? Op een lange trip zal je die waarschijnlijk alleen in het eerste deeltraject benutten omdat die buffer terug volladen erg lang duurt.
Wie regelmatig echt lange afstanden aflegt heeft veel aan de 1000km challenge van Björn. Ik denk dat de nieuwe Koreanen daar naast de Tesla's en de e-tron erg goed zullen scoren: ze hebben een efficiënte aandrijflijn en batterijtechnologie en kunnen met hun 800V snel laden.
WLTP is een normproef, om te vergelijken. Niet meer, niet minder. Ik begrijp niet waarom men zou willen dat het verbruik tijdens die proef overeenkomt met 'een reëel verbruik. Welk verbruik dan? Dat van een snelwegen in de winter of een stadsrit in de zomer? Met airco of zonder? Zwaar geladen? Droog of in de gietende regen? Als je gehaast bent of eerder zen? Al die parameters moet je uitsluiten in een normproef.
 
Die tests geven idd een goed beeld. Persoonlijk vind ik range niet zo belangrijk en met toenemende laadinfrastructuur niet doorslaggevend.
Omdat Tesla als enige merk toelaat de batterij uitzonderlijk tot 100% te laden, krijg je een wat vervalst beeld. Doe je dat te regelmatig dan betaal je dat op wat langere termijn. Moet je de extra km van die buffer dan wel meetellen als range? Op een lange trip zal je die waarschijnlijk alleen in het eerste deeltraject benutten omdat die buffer terug volladen erg lang duurt.
Wie regelmatig echt lange afstanden aflegt heeft veel aan de 1000km challenge van Björn. Ik denk dat de nieuwe Koreanen daar naast de Tesla's en de e-tron erg goed zullen scoren: ze hebben een efficiënte aandrijflijn en batterijtechnologie en kunnen met hun 800V snel laden.
WLTP is een normproef, om te vergelijken. Niet meer, niet minder. Ik begrijp niet waarom men zou willen dat het verbruik tijdens die proef overeenkomt met 'een reëel verbruik. Welk verbruik dan? Dat van een snelwegen in de winter of een stadsrit in de zomer? Met airco of zonder? Zwaar geladen? Droog of in de gietende regen? Als je gehaast bent of eerder zen? Al die parameters moet je uitsluiten in een normproef.

Ik ben het met je eens -> WLTP (of welke norm dan ook) komt nooit overeen met de uiteenlopende praktijken van zomer, winter, etc.
Maar het zou wel fijn zijn als het wat beter in de pas liep met de praktijk van alle dag. Zolang fabrikanten WLTP het in de folder vermelden, groot op de auto plakken, etc. geeft het bij de consument een zwaar vertekend beeld. Als het dan toch een grote afwijking heeft waarom niet aan de veilige* kant gaan zitten? Dan valt het bereik tenminste mee voor de automobilist welke vooraf niet de tijd heeft genomen om alle fora en internet af te struinen.

*=waarom zit men "toevallig" altijd aan de optimistische kant qua voorspeld verbruik?
 
  • Like
Reactions: JanG007
Beste Wooter,

Dit is niet de “eerste ev die ik zie”, wel de eerste ev van Mercedes die ik zie met (gestandaardiseerde!) cijfers die een Tesla niet zouden misstaan.

Ik ben met je eens dat een lange praktijktest door een deskundige tester, zoals Björn, veel meer zegt dan cijfers. Maar dat is in mijn optiek geen reden om nu al bij voorbaat negatief te zijn over de EQS, zoals jij bent. Dat het een “legacy” merk is klopt, en laat dat nou net voor veel mensen een pre zijn. Ze zijn nog steeds koploper op het gebied van luxe en de daarin ten grondslag liggende technologie.

Het kan zijn dat die luxe niet jouw ding is (mij doet het bijvoorbeeld niets), maar er zijn hele volksstammen die wel geven om het Mercedes “gevoel” en niets moeten weten van het minimalisme van Tesla qua interieur ontwerp. (Mijn schoonvader bijvoorbeeld ;-))

PS 1 overigens wel grappig dat je de cijfers bij Mercedes “marketing parameters” noemt, dat heb je voor zover ik weet nooit over Tesla gezegd, die toch ook dezelfde parameters hanteert voor haar marketing. Zie bijvoorbeeld de Cw waarde die wordt opgegeven voor de nieuwe S, toevallig ook 0,2.)

PS2 Ik weet dat van de Cw waarde omdat ik serieus overweeg de 3 te verruilen voor de nieuwe S, die wel een scherm achter het stuur heeft ;)
Hoi Daniel.

De reden dat ik WLTP-cijfers met een korrel zout neem, is omdat Tesla belooft dat mijn Model X +500km op een acculading zou kunnen.

Of Mercedes goed is in WLTP-cijfers, moet je even de werkelijke ervaringen van de EQC opzoeken. Of als je onderstaand filmpje uit kijkt, zie je dat in de Carwow-test de EQCX400 op 75% van hun WLTP-cijfers uitkomen. Als je dat dan extrapoleert op de EQS, zit je aan 577,5km.

Nogmaals, het zal een goeie auto zijn die S-klasse-rijders zal aanzetten om elektrisch te rijden, en het zal ook heel klassiek luxueus zijn, maar het is geen trendsetter en vernieuwer meer qua technologische luxe. Batterijcellen worden aangekocht bij CATL - maar niet de LPF's, geassembleerd in een klassiek 400V accupack in verschillende modules, en gaan dan in het skateboard van de S. In weze kijk je dus naar de vorige versie van de Model S. Maar er is een nap mode waardoor de auto je zetel verstelt in een positie waarin je makkelijker een dutje kan doen terwijl je laad, dus dat is luxe.


 
Omdat Tesla als enige merk toelaat de batterij uitzonderlijk tot 100% te laden, krijg je een wat vervalst beeld. Doe je dat te regelmatig dan betaal je dat op wat langere termijn. Moet je de extra km van die buffer dan wel meetellen als range? Op een lange trip zal je die waarschijnlijk alleen in het eerste deeltraject benutten omdat die buffer terug volladen erg lang duurt.
Dat wordt een moeilijke discussie. Porsche bied nu aan om je laadvermogen te limiteren op 200kW om de batterij te sparen. Mercedes komt met een eco-mode uit om trager te laden om je batterij te sparen. Ik zie dus niet direct een probleem met het concept van Tesla om, wanneer het nodig is, een keertje tot 100% GoM te laden.

Ik denk dat de nieuwe Koreanen daar naast de Tesla's en de e-tron erg goed zullen scoren: ze hebben een efficiënte aandrijflijn en batterijtechnologie en kunnen met hun 800V snel laden.
Ben je daar niet beperkt tot enkel de laadpalen die ook 800V kunnen geven, om dat vermogen ook echt te halen? Ik zie de voordelen van 800V, maar als er weinig auto's 800V hebben, en weinig laadnetwerken 800V aanbieden, zit je daar wel met een kip-en-ei verhaal.
 
Kom Wooter, niet zo zuur. Volgens mij zijn onder meer de specs mbt laadsnelheid, accu capaciteit, Cw en WLTP bereik ook bekend. Die lijken mij toch niet verkeerd.

Ik vind het gebrek aan scherm voor mijn neus wel degelijk een gemis, zelfs als ik daar aan gewend ben (wat het geval was toen ik nog dagelijks naar kantoor reed in de 3). Niet alleen bij mijn 3, maar ook bij mijn Avantime. Dat jij het geen gemis vindt, maakt niet dat niemand meer het een gemis mag vinden.
In vergelijking met jouw Model 3 gaat die Mercedes S ook een correcte filterende ophanging hebben, de nodige geluidsisolatie én niet kraken vanaf de eerste km over wat minder goede weg. Dingen waar legacy automakers al jaren hun tijd aan verprutsen
Het scherm vóór mij mis ik niet. Ik mis de Head-Up-Display van mijn vorige wagen.

Of Mercedes goed is in WLTP-cijfers, moet je even de werkelijke ervaringen van de EQC opzoeken. Of als je onderstaand filmpje uit kijkt, zie je dat in de Carwow-test de EQCX400 op 75% van hun WLTP-cijfers uitkomen. Als je dat dan extrapoleert op de EQS, zit je aan 577,5km.
Wel grappig dat je die test van carwow laat zien. Je had er meteen bij kunnen vermelden dat de Tesla model 3 in diezelfde test 78% haalde, statistisch gezien dus geen relevant verschil met de Mercedes EQC. En die wagens waren niet tot 100% opgeladen vlak voor het vertrek (wel de dag voordien).
Die test is trouwens voornamelijk gereden op de autosnelweg (grote stukken aan 70mph) bij een temperatuur van 7°C. Dan zou 577 km dus een zeer goede score zijn en volgens mij een pak verder dan eender welke andere EV.
Die tests geven idd een goed beeld. Persoonlijk vind ik range niet zo belangrijk en met toenemende laadinfrastructuur niet doorslaggevend.
Is wat ik ook aangaf. Met het bereik van die S (ik vermoed in werkelijkheid 400-500 km autosnelweg-km) is de laadinfrastructuur absoluut niet meer van belang (maar er moeten wel snellaadpalen beschikbaar zijn). Je legt dan 800-900 km af met één laadstop
Wie regelmatig echt lange afstanden aflegt heeft veel aan de 1000km challenge van Björn. Ik denk dat de nieuwe Koreanen daar naast de Tesla's en de e-tron erg goed zullen scoren: ze hebben een efficiënte aandrijflijn en batterijtechnologie en kunnen met hun 800V snel laden.
Niet te vergeten, het VW platform. Björn heeft dit week-end 1000 km afgelegd (bij < 10°C) in 10h35min met de ID.4 80 kWh. Hij doet dit week-end dezelfde test met de ID.3 80kWh (die zal er waarschijnlijk nog wel een flink stuk afdoen, want veel lichter en aerodynamischer) . Tegen het einde van dit jaar stijgt de laadsnelheid van het platform naar 170 kW...

De uitleg van de CEO van VW Noorwegen in één van zijn filmpjes betreffende het ontwerp van de ID.3/ID.4 spreekt ook boekdelen: mensen klagen dat de ID.3/ID.4 geen frunk hebben, maar dat is een bewuste keuze om de motorkap zo kort mogelijk te houden en het interieur zo ruim mogelijk te maken ( de snuit van de ID.4 is 20 cm korter dan die van de Model 3).
De ID.4 moet qua kofferruimte (frunk ingerekend) alleen de Tesla Model X 5 seats voor laten gaan en is ruimer dan Mach-E, e-tron, EQC,... ook al is hij nochtans maar 4.58 m lang.

WLTP is een normproef, om te vergelijken. Niet meer, niet minder. Ik begrijp niet waarom men zou willen dat het verbruik tijdens die proef overeenkomt met 'een reëel verbruik. Welk verbruik dan? Dat van een snelwegen in de winter of een stadsrit in de zomer? Met airco of zonder? Zwaar geladen? Droog of in de gietende regen? Als je gehaast bent of eerder zen? Al die parameters moet je uitsluiten in een normproef.
100% akkoord. Maar het probleem is dat je meerdere protocols kan gebruiken bij WLTP (en onder meer Tesla gebruikt het meest gunstige protocol)
 
  • Like
Reactions: job-lek
WLTP is een normproef, om te vergelijken. Niet meer, niet minder. Ik begrijp niet waarom men zou willen dat het verbruik tijdens die proef overeenkomt met 'een reëel verbruik. Welk verbruik dan? Dat van een snelwegen in de winter of een stadsrit in de zomer? Met airco of zonder? Zwaar geladen? Droog of in de gietende regen? Als je gehaast bent of eerder zen? Al die parameters moet je uitsluiten in een normproef.
En daarbij is het al zo moeilijk om bij een zeer inefficiënte brandstof (benzine en diesel) een goed gemiddeld cijfer weer te geven.
Bij een EV is het dan nog zo veel extremer om een gemiddeld cijfer te verkrijgen, aangezien verschillende factoren (net door de grote efficiëntie van EV) gigantische invloeden hebben op het verbruik.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Eerste (gedeeltelijke) test met de EQS

Bij 4° C op winterbanden in de AWD versie geeft de wagen een verbruik aan van 22.4 kWh/100 km bij een gemiddelde snelheid van 116 km k/h (waarbij een lang stuk aan 150 km/h). De reviewer geeft aan dat je 400 km aan 150 km/h kan rijden met deze wagen, bij die temperatuur. De man klinkt in deze test wel onvoldoende neutraal. Ik zou graag Bjorn deze wagen eens aan de tand zien voelen.

Laadsnelheid lijkt OK (8-80% in 30 minuten)


Bevestigd allemaal nog maar eens wat we al langer weten (van de model S, model 3 en Ioniq) : een lage Cd en een beperkt frontaal oppervlak zorgt voor echt efficiënte EV's. Accu's in de bodem van een SUV zetten is dan wel eenvoudiger, maar bij autostradesnelheden zit je dan ook met een veel hoger verbruik.
Alhoewel deze S ook geen wagen voor jan en alleman gaat zijn, ik heb niet direct een idee van de prijs maar het zou me niet verbazen dat de EQS met grote accu tegen de 150 kEUR gaat kosten
 
  • Informative
Reactions: job-lek