Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Interessant artikel over hoe dat OEMs aan chipmakers oude technologie blijven vragen, en chipmakers geen interesse meer hebben om oude lijnen op te starten of te ontwikkelen.

Traditionele autobedrijven zijn nu eenmaal geen cowboys, zoals het artikel ook aangeeft. Er is nog wel wat verschil tussen pakweg Mercedes en Toyota op dat vlak, maar zij spelen allemaal alles volgens hebt boekje wat risicobeheer betreft.
En er zijn blijkbaar ook nog genoeg andere bedrijven die dit soort chips gebruiken, anders zouden ze nu niet in short supply zijn.

Ik ken trouwens nog andere sectoren waar alles op oude zogenaamd 'obsolete' technologie draait, omwille van risicobeheer.
 
Traditionele autobedrijven zijn nu eenmaal geen cowboys, zoals het artikel ook aangeeft. Er is nog wel wat verschil tussen pakweg Mercedes en Toyota op dat vlak, maar zij spelen allemaal alles volgens hebt boekje wat risicobeheer betreft.
En er zijn blijkbaar ook nog genoeg andere bedrijven die dit soort chips gebruiken, anders zouden ze nu niet in short supply zijn.

Ik ken trouwens nog andere sectoren waar alles op oude zogenaamd 'obsolete' technologie draait, omwille van risicobeheer.
Dat niet alleen, als er geen covid crisis was geweest dan had was de capaciteit ook onaangetast gebleven en had er geen haan naar gekraaid. Die contracten brachten/brengen veel geld op en de productielijnen waren er.

Ik vind het dan ook makkelijk van de producenten die hun pijlen, omwille van die crisis, op andere type capaciteit zijn gaan richten en door de grote vraag ineens niet meer geïnteresseerd zijn. Ik stel mij de vraag of dit probleem voor covid ook al was aangekaart of niet. (ik vermoed van niet: u vraagt, wij draaien)

Ik zou mij verwachten aan EOL dates waardoor ook afnemers zich kunnen voorbereiden om hun zaakjes op orde te brengen. Men geeft zelf aan dat je dit niet op 1-2-3 doet aangezien circuit boards en dergelijke moeten worden geredesigned.
Langs de andere kant denk ik dat je ook meer naar toeleveranciers moet kijken ipv constructeurs aangezien buiten Tesla er weinige zijn die hun boards in-house maken. (=veronderstelling)

Men kan alleen maar hopen dat nieuwe modellen/platformen zullen aangepast zijn aan deze nieuwe realiteit.
 
De nieuwe Renault Mégane die voorgesteld werd in München is blijkbaar 100% elektrisch. Er komt dus geen ICE-versie meer van de hatchback bij Renault.
Wagen komt uit met twee verschillende accu's (40 en 60 kWh) en zal als FWD op de markt komen.
Verder kondigt Renault een nieuwe kleine Renault aan voor 2024 - een moderne interpretatie van de Renault 5 - die 1/3 goedkoper moet zijn dan de Zoë.

Renault zet dus stappen om de EV wat betaalbaarder te krijgen...
 
Het enige wat BMW nog rest is uiterlijk vertoon.

Het zal natuurlijk wel zijn ingegeven door kostprijs en marge, maar ik vind het nog niet zo gek. De Model 3 LR doet qua EPA ook zo een afstand, en daar klaagt eigenlijk niemand over. Wat zou je dan als BMW 1000km willen gaan beloven en de auto 20K duurder maken dan de Model 3?
 
Het zal natuurlijk wel zijn ingegeven door kostprijs en marge, maar ik vind het nog niet zo gek. De Model 3 LR doet qua EPA ook zo een afstand, en daar klaagt eigenlijk niemand over. Wat zou je dan als BMW 1000km willen gaan beloven en de auto 20K duurder maken dan de Model 3?
Het is gewoon een zwaktebod van BMW omdat ze afhankelijk zijn van second tier batterijen of batterij technologie die ze extern moeten inkopen of licenseren. Is echt een looser brand geworden.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Is echt een looser brand geworden.
Dat ook natuurlijk, maar goed... :D

M'n broer heeft enkele maanden geleden zijn BMW R1250RT motorfiets in ontvangst genomen. De software is gebrekkig (geheugen van de FM radio wordt vergeten telkens het contact uit wordt gezet) en de navigatie op het scherm werkt enkel als de bijbehorende iPhone of Android app op de voorgrond staat te draaien op je telefoon. Een software update is beloofd voor oktober, maar moet je voor bij de dealer langs. Knettergek dat zo een dingen zo worden afgeleverd.
 
Traditionele autobedrijven zijn nu eenmaal geen cowboys, zoals het artikel ook aangeeft. Er is nog wel wat verschil tussen pakweg Mercedes en Toyota op dat vlak, maar zij spelen allemaal alles volgens hebt boekje wat risicobeheer betreft.
En er zijn blijkbaar ook nog genoeg andere bedrijven die dit soort chips gebruiken, anders zouden ze nu niet in short supply zijn.

Ik ken trouwens nog andere sectoren waar alles op oude zogenaamd 'obsolete' technologie draait, omwille van risicobeheer.
Ik heb zelf ervaring in de automotive sector met de manier waarop chips geselecteerd worden en hoe er met de software stack omgegaan wordt. Risicobeheer is vaak een makkelijk excuus om het vertrouwde pad te blijven volgen, men blijft bij dezelfde leveranciers rondkijken die chips en bordjes aanbieden die automotive gecertifieerd zijn en ondersteuning hebben voor de bestaande software stack. Men wil zelf de moeite niet nemen om naar andere hardware te zoeken en die te laten certifiëren en dan zelf wat drivers te schrijven om dat allemaal compatibel te maken. Men heeft de kennis daarvoor niet in huis (soms wel), maar er is vooral geen durf en visie aanwezig om die stap te zetten.
 
  • Like
Reactions: job-lek
837km een kleine 200km meer range dan de S plaid. Geen bluf van Lucid motors.
 
Knap dat Lucid dat kan, maar er is natuurlijk niemand die het in z'n hoofd haalt om dat in 1 ruk uit te rijden.

Mijn vrouw ging afgelopen weekend naar een evenement, met haar Model 3 Performance. Alles uitgerekend met ABRP, ze zou enkel halverwege heenweg en halverwege terugweg wat moeten laden. Nou, in de praktijk haalde ze de eerste supercharger niet, omdat ze na een paar uren rijden een sanitaire stop nodig had, en met een halfvolle accu al aan een andere supercharger stond.

Opmerking van mijn dochter, die afgelopen zomer met mijn ouders op vakantie ging, en erna met mij in de Tesla: de toiletten bij de superchargers in Duitsland zijn netter dan die bij de tankstations op de snelweg ☺️

Zo een range geeft je wel de vrijheid om zelf een restaurant te kiezen waar geen laadpaal hoeft te staan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar dagdagelijks geen probleem mee heb, en op vakantie eigenlijk aan een supercharger ook niet de tijd heb om rijkelijk te dineren.

Bovenal wordt die range vooral gehaald door een grotere batterij, wat betekent dat het laden bij benadering ook langer zal duren dan bij een Model 3. Net zoals ik bij de plannen van BMW zei: 400 km is voldoende bij een degelijk laadnetwerk. Ach, ik doe het met 300km zelfs goed met mijn Model X van 2017 :). Alleen laad ie niet aan 200+ kW.
 
Knap dat Lucid dat kan, maar er is natuurlijk niemand die het in z'n hoofd haalt om dat in 1 ruk uit te rijden.

Mijn vrouw ging afgelopen weekend naar een evenement, met haar Model 3 Performance. Alles uitgerekend met ABRP, ze zou enkel halverwege heenweg en halverwege terugweg wat moeten laden. Nou, in de praktijk haalde ze de eerste supercharger niet, omdat ze na een paar uren rijden een sanitaire stop nodig had, en met een halfvolle accu al aan een andere supercharger stond.

Opmerking van mijn dochter, die afgelopen zomer met mijn ouders op vakantie ging, en erna met mij in de Tesla: de toiletten bij de superchargers in Duitsland zijn netter dan die bij de tankstations op de snelweg ☺️

Zo een range geeft je wel de vrijheid om zelf een restaurant te kiezen waar geen laadpaal hoeft te staan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar dagdagelijks geen probleem mee heb, en op vakantie eigenlijk aan een supercharger ook niet de tijd heb om rijkelijk te dineren.

Bovenal wordt die range vooral gehaald door een grotere batterij, wat betekent dat het laden bij benadering ook langer zal duren dan bij een Model 3. Net zoals ik bij de plannen van BMW zei: 400 km is voldoende bij een degelijk laadnetwerk. Ach, ik doe het met 300km zelfs goed met mijn Model X van 2017 :). Alleen laad ie niet aan 200+ kW.
Ik ben het hier met wooter eens, en ja BMW gaat binnenkort een geweldig laadnetwerk krijgen. #supercharger
 
Knap dat Lucid dat kan, maar er is natuurlijk niemand die het in z'n hoofd haalt om dat in 1 ruk uit te rijden.

Mijn vrouw ging afgelopen weekend naar een evenement, met haar Model 3 Performance. Alles uitgerekend met ABRP, ze zou enkel halverwege heenweg en halverwege terugweg wat moeten laden. Nou, in de praktijk haalde ze de eerste supercharger niet, omdat ze na een paar uren rijden een sanitaire stop nodig had, en met een halfvolle accu al aan een andere supercharger stond.

Opmerking van mijn dochter, die afgelopen zomer met mijn ouders op vakantie ging, en erna met mij in de Tesla: de toiletten bij de superchargers in Duitsland zijn netter dan die bij de tankstations op de snelweg ☺️

Zo een range geeft je wel de vrijheid om zelf een restaurant te kiezen waar geen laadpaal hoeft te staan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar dagdagelijks geen probleem mee heb, en op vakantie eigenlijk aan een supercharger ook niet de tijd heb om rijkelijk te dineren.

Bovenal wordt die range vooral gehaald door een grotere batterij, wat betekent dat het laden bij benadering ook langer zal duren dan bij een Model 3. Net zoals ik bij de plannen van BMW zei: 400 km is voldoende bij een degelijk laadnetwerk. Ach, ik doe het met 300km zelfs goed met mijn Model X van 2017 :). Alleen laad ie niet aan 200+ kW.
Inderdaad. We vertrekken deze nacht met de MS richting Malaga. ik ben eens benieuwd hoeveel extra sanitaire stops ik moet maken voor mijn madam, zonder dat ik hoef te laden. ;) Gemiddeld rijden we 2 a max 3 uur zonder te stoppen