Ik zal nog even een gouden oude bovenhalen:
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik zal nog even een gouden oude bovenhalen:
Haha, iedereen hier heeft toch effe gestemdOch och, onze beroemde beer schiet in z'n eigen voet.
Traditionele autobedrijven zijn nu eenmaal geen cowboys, zoals het artikel ook aangeeft. Er is nog wel wat verschil tussen pakweg Mercedes en Toyota op dat vlak, maar zij spelen allemaal alles volgens hebt boekje wat risicobeheer betreft.Interessant artikel over hoe dat OEMs aan chipmakers oude technologie blijven vragen, en chipmakers geen interesse meer hebben om oude lijnen op te starten of te ontwikkelen.
Chip makers to carmakers: time to get out of the semiconductor Stone Age
Intel, Qualcomm try to wean auto companies from dependence on obsolete technologyfortune.com
Dat niet alleen, als er geen covid crisis was geweest dan had was de capaciteit ook onaangetast gebleven en had er geen haan naar gekraaid. Die contracten brachten/brengen veel geld op en de productielijnen waren er.Traditionele autobedrijven zijn nu eenmaal geen cowboys, zoals het artikel ook aangeeft. Er is nog wel wat verschil tussen pakweg Mercedes en Toyota op dat vlak, maar zij spelen allemaal alles volgens hebt boekje wat risicobeheer betreft.
En er zijn blijkbaar ook nog genoeg andere bedrijven die dit soort chips gebruiken, anders zouden ze nu niet in short supply zijn.
Ik ken trouwens nog andere sectoren waar alles op oude zogenaamd 'obsolete' technologie draait, omwille van risicobeheer.
Het zal natuurlijk wel zijn ingegeven door kostprijs en marge, maar ik vind het nog niet zo gek. De Model 3 LR doet qua EPA ook zo een afstand, en daar klaagt eigenlijk niemand over. Wat zou je dan als BMW 1000km willen gaan beloven en de auto 20K duurder maken dan de Model 3?Het enige wat BMW nog rest is uiterlijk vertoon.
BMW Exec Says Automaker Is Capping EV Range At 373 Miles (600Km)
While a nearly 400-mile range is a solid estimate for an EV produced today, it's interesting that BMW has no intention of striving for more range going forward.insideevs.com
Het is gewoon een zwaktebod van BMW omdat ze afhankelijk zijn van second tier batterijen of batterij technologie die ze extern moeten inkopen of licenseren. Is echt een looser brand geworden.Het zal natuurlijk wel zijn ingegeven door kostprijs en marge, maar ik vind het nog niet zo gek. De Model 3 LR doet qua EPA ook zo een afstand, en daar klaagt eigenlijk niemand over. Wat zou je dan als BMW 1000km willen gaan beloven en de auto 20K duurder maken dan de Model 3?
Dat ook natuurlijk, maar goed...Is echt een looser brand geworden.
Ik heb zelf ervaring in de automotive sector met de manier waarop chips geselecteerd worden en hoe er met de software stack omgegaan wordt. Risicobeheer is vaak een makkelijk excuus om het vertrouwde pad te blijven volgen, men blijft bij dezelfde leveranciers rondkijken die chips en bordjes aanbieden die automotive gecertifieerd zijn en ondersteuning hebben voor de bestaande software stack. Men wil zelf de moeite niet nemen om naar andere hardware te zoeken en die te laten certifiëren en dan zelf wat drivers te schrijven om dat allemaal compatibel te maken. Men heeft de kennis daarvoor niet in huis (soms wel), maar er is vooral geen durf en visie aanwezig om die stap te zetten.Traditionele autobedrijven zijn nu eenmaal geen cowboys, zoals het artikel ook aangeeft. Er is nog wel wat verschil tussen pakweg Mercedes en Toyota op dat vlak, maar zij spelen allemaal alles volgens hebt boekje wat risicobeheer betreft.
En er zijn blijkbaar ook nog genoeg andere bedrijven die dit soort chips gebruiken, anders zouden ze nu niet in short supply zijn.
Ik ken trouwens nog andere sectoren waar alles op oude zogenaamd 'obsolete' technologie draait, omwille van risicobeheer.
en nu nog een paar proberen maken...837km een kleine 200km meer range dan de S plaid. Geen bluf van Lucid motors.837 kilometer op één acculading: deze auto haalt Tesla links en rechts in
Lucid Motors belooft al enkele jaren een elektrische auto met een bijzonder groot rijbereik. Nu zijn de cijfers van hun ‘Air’ officieel en het zelfverzekerde bedrijf heeft niet gebluft. De 933 pk sterke Lucid Air zet de autowereld op zijn kop.www.hln.be
Ik ben het hier met wooter eens, en ja BMW gaat binnenkort een geweldig laadnetwerk krijgen. #superchargerKnap dat Lucid dat kan, maar er is natuurlijk niemand die het in z'n hoofd haalt om dat in 1 ruk uit te rijden.
Mijn vrouw ging afgelopen weekend naar een evenement, met haar Model 3 Performance. Alles uitgerekend met ABRP, ze zou enkel halverwege heenweg en halverwege terugweg wat moeten laden. Nou, in de praktijk haalde ze de eerste supercharger niet, omdat ze na een paar uren rijden een sanitaire stop nodig had, en met een halfvolle accu al aan een andere supercharger stond.
Opmerking van mijn dochter, die afgelopen zomer met mijn ouders op vakantie ging, en erna met mij in de Tesla: de toiletten bij de superchargers in Duitsland zijn netter dan die bij de tankstations op de snelweg
Zo een range geeft je wel de vrijheid om zelf een restaurant te kiezen waar geen laadpaal hoeft te staan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar dagdagelijks geen probleem mee heb, en op vakantie eigenlijk aan een supercharger ook niet de tijd heb om rijkelijk te dineren.
Bovenal wordt die range vooral gehaald door een grotere batterij, wat betekent dat het laden bij benadering ook langer zal duren dan bij een Model 3. Net zoals ik bij de plannen van BMW zei: 400 km is voldoende bij een degelijk laadnetwerk. Ach, ik doe het met 300km zelfs goed met mijn Model X van 2017 . Alleen laad ie niet aan 200+ kW.
Inderdaad. We vertrekken deze nacht met de MS richting Malaga. ik ben eens benieuwd hoeveel extra sanitaire stops ik moet maken voor mijn madam, zonder dat ik hoef te laden. Gemiddeld rijden we 2 a max 3 uur zonder te stoppenKnap dat Lucid dat kan, maar er is natuurlijk niemand die het in z'n hoofd haalt om dat in 1 ruk uit te rijden.
Mijn vrouw ging afgelopen weekend naar een evenement, met haar Model 3 Performance. Alles uitgerekend met ABRP, ze zou enkel halverwege heenweg en halverwege terugweg wat moeten laden. Nou, in de praktijk haalde ze de eerste supercharger niet, omdat ze na een paar uren rijden een sanitaire stop nodig had, en met een halfvolle accu al aan een andere supercharger stond.
Opmerking van mijn dochter, die afgelopen zomer met mijn ouders op vakantie ging, en erna met mij in de Tesla: de toiletten bij de superchargers in Duitsland zijn netter dan die bij de tankstations op de snelweg
Zo een range geeft je wel de vrijheid om zelf een restaurant te kiezen waar geen laadpaal hoeft te staan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar dagdagelijks geen probleem mee heb, en op vakantie eigenlijk aan een supercharger ook niet de tijd heb om rijkelijk te dineren.
Bovenal wordt die range vooral gehaald door een grotere batterij, wat betekent dat het laden bij benadering ook langer zal duren dan bij een Model 3. Net zoals ik bij de plannen van BMW zei: 400 km is voldoende bij een degelijk laadnetwerk. Ach, ik doe het met 300km zelfs goed met mijn Model X van 2017 . Alleen laad ie niet aan 200+ kW.