Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wat de andere automerken doen

This site may earn commission on affiliate links.
Neen. Het was de enige elektrische wagen die ik op dat ogenblik wou kopen. Dat neemt niet weg dat er een aantal dingen ondermaats zijn aan de wagen (onder meer de geluidsisolatie).

Gek om die analyse te lezen van iemand die blijkbaar zijn model 3 heeft van de hand gedaan.
Relax ... ik ben gewoon van job veranderd en moest hem dus achterlaten. Deze week mag ik een nieuwe uitkiezen. De keuze zal gaan tussen de model 3 (Performance of LR) of de BMW i4 M50. Ik moet niet perse elektrisch rijden, ik wil gewoon leuk rijden en dat doet de M3 op alle vlakken uitstekend voor mij.
 
c58IzRSLAENut46yApKaTJtintTfcsPPn91PE1u28jU.jpg



Lang verhaal kort: in Zweden is de elektrische Volvo een flop, met amper 38 verkochte XC40's in Sweden in september, tegenover 1213 Tesla Model Y's.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Lang verhaal kort: in Zweden is de elektrische Volvo een flop, met amper 38 verkochte XC40's in Sweden in september, tegenover 1213 Tesla Model Y's.
Gek toch dat die het net in Zweden zo slecht doet, in Noorwegen doet de XC40 het wel vrij goed (8st meest verkochte EV in Noorwegen dit jaar, 3905 wagens).
Maar misschien is die populariteit in Noorwegen eerder gek, want eigenlijk is de XC40 echt wel het kneusje van die EV-SUV's. Ik zie weinig redenen om die wagen te verkiezen boven de andere wagens in dat segment.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Gek weet ik niet… in Noorwegen gaat iedereen aan de EV en Zweden is nog een beetje een “twijfel” geval dus als je Volvo adept bent, denk ik dat 56k voor 408pk en wss old school interieur en google car geen verkeerde deal is in Noorwegen….het hangt er net maar vanaf wat je wil zeker?

Een beetje hetzelfde als met de Polestar 2, waarom zou je dat in hemelsnaam boven een M3 verkiezen?
Er zullen dus in Noorwegen zeker fans zijn van Volvo en dus een xc40 nemen ipv een model Y of een Koreaan
 
  • Like
Reactions: Krisja
Gek weet ik niet… in Noorwegen gaat iedereen aan de EV en Zweden is nog een beetje een “twijfel” geval dus als je Volvo adept bent, denk ik dat 56k voor 408pk en wss old school interieur en google car geen verkeerde deal is in Noorwegen….het hangt er net maar vanaf wat je wil zeker?

Een beetje hetzelfde als met de Polestar 2, waarom zou je dat in hemelsnaam boven een M3 verkiezen?
Er zullen dus in Noorwegen zeker fans zijn van Volvo en dus een xc40 nemen ipv een model Y of een Koreaan
De Polestar 2 en Volvo XC40 zijn naar mijn mening prima auto’s.
 
Gek weet ik niet… in Noorwegen gaat iedereen aan de EV en Zweden is nog een beetje een “twijfel” geval dus als je Volvo adept bent, denk ik dat 56k voor 408pk en wss old school interieur en google car geen verkeerde deal is in Noorwegen….het hangt er net maar vanaf wat je wil zeker?

Een beetje hetzelfde als met de Polestar 2, waarom zou je dat in hemelsnaam boven een M3 verkiezen?
Er zullen dus in Noorwegen zeker fans zijn van Volvo en dus een xc40 nemen ipv een model Y of een Koreaan
Het is de verhouding die helemaal anders is. In Noorwegen gaat iedereen aan de EV, maar Volvo heeft wel bijna 5 x zoveel XC40 verkocht dan er Renault Zoë van de hand zijn gegaan, en is er bijna één XC40 ingeschreven voor elke twee verkochte model 3 of elke verkochte model Y.
De verhouding is dus helemaal anders.
 
  • Like
Reactions: JanG007
View attachment 717113


Lang verhaal kort: in Zweden is de elektrische Volvo een flop, met amper 38 verkochte XC40's in Sweden in september, tegenover 1213 Tesla Model Y's.
Maar Wooter, nu doe je zelf waar je zo vaak kritiek op geeft. Één bepaalde maand van Tesla vergelijken met andere merken, terwijl je weet dat nagenoeg de volledige verkoop van Q3 bij Tesla in september ligt. Bovendien weet je ook dat dit over de introductie gaat van een model wat honderden Zweden al meer dan een jaar op zaten te wachten. Dit zou wel eens verre van een representatief getal kunnen zijn.
 
Maar Wooter, nu doe je zelf waar je zo vaak kritiek op geeft. Één bepaalde maand van Tesla vergelijken met andere merken, terwijl je weet dat nagenoeg de volledige verkoop van Q3 bij Tesla in september ligt. Bovendien weet je ook dat dit over de introductie gaat van een model wat honderden Zweden al meer dan een jaar op zaten te wachten. Dit zou wel eens verre van een representatief getal kunnen zijn.
Ik haalde een Zweeds krantenartikel aan, maar bon...

Zelfs als je die 1213 Model Y's uit spreid over een heel kwartaal zit je aan 404 stuks per maand, vs de 38 XC40's. Of is er ergens een markt waar incentives eind september gingen stoppen waar Volvo snel nog van een voordelige fiscaliteit kon genieten als ze voor oktober zouden leveren?

De elektrische Volvo XC40 Recharge is overigens pas uit sinds dit jaar. Zeg je dat hier niet honderden Zweden op zaten te wachten? :)

Concreet, voor Q3 2021, ziet het er in Zweden zo uit:

Voor heel 2021:

De XC40 zit duidelijk over zijn piek heen in Zweden met 721 verkochte stuks tot op heden, terwijl Tesla er in dezelfde tijd 3964 Model 3's verslijt, een model leverbaar sinds 2019 in de EU, en sinds 2017 in de VS.

Een flop? In vergelijkbaar met de ID.4 wel, een model dat rond dezelfde tijd uit kwam.
 
Ik ben ook aan het kijken naar een Zoe voor mijn vrouw. En wil dan eigenlijk naar het nieuwe model met 52 batterij. Gewoon om zeker te zijn dat je ook over een paar jaar met wind tegen in de winter heen en weer kan naar ouders en schoonouders (160 km max). En ik wil niet afhankelijk zijn van een huurbatterij. Maar ze zijn idd aardig aan de prijs. Maar ik vind het prima autos met veel range voor het formaat. Aardig future proof.
 
Een beetje hetzelfde als met de Polestar 2, waarom zou je dat in hemelsnaam boven een M3 verkiezen?

Bijvoorbeeld omdat een Polestar 2 door de 5-de deur een betere toegankelijkheid biedt van de kofferruimte. En/of omdat een Polestar 2 een caravan mag trekken (max 1500kg) en een Model 3 met 1000kg dat vaak niet kan. En/of omdat een Polestar 2 wel uitgerust kan worden met matrix achtige koplampen. En zo zijn er vast meer (persoonlijke) redenen waarom iemand kiest voor een Polestar 2 i.p.v. een Model 3.
 
Ik ben ook aan het kijken naar een Zoe voor mijn vrouw. En wil dan eigenlijk naar het nieuwe model met 52 batterij. Gewoon om zeker te zijn dat je ook over een paar jaar met wind tegen in de winter heen en weer kan naar ouders en schoonouders (160 km max). En ik wil niet afhankelijk zijn van een huurbatterij. Maar ze zijn idd aardig aan de prijs. Maar ik vind het prima autos met veel range voor het formaat. Aardig future proof.
Je zou ook eens naar een Hyundai Ioniq 28 kWh kunnen kijken (2e hands) of 38 kWh (nieuw). Die haalt de range ook (ook in de winter), daarvan komen er nu een aantal beschikbaar op de 2e hands markt blijkbaar. Die excelleert met het gebrek aan degradatie.
 
Bijvoorbeeld omdat een Polestar 2 door de 5-de deur een betere toegankelijkheid biedt van de kofferruimte. En/of omdat een Polestar 2 een caravan mag trekken (max 1500kg) en een Model 3 met 1000kg dat vaak niet kan. En/of omdat een Polestar 2 wel uitgerust kan worden met matrix achtige koplampen. En zo zijn er vast meer (persoonlijke) redenen waarom iemand kiest voor een Polestar 2 i.p.v. een Model 3.
Ja, tegen zulke persoonlijke redenen kan ik weinig inbrengen. 😬

Van die caravan lijkt mij een valabele reden maar langs de andere kant lijkt me dat dan ook weer een hachelijke onderneming. Je verbruik schiet de hoogte in en je hebt geen supercharger netwerk. Een model 3 zit nog op 190km actie radius Caravan trekken met een elektrische auto - ANWB

Ik vermoed dat het bij een Polestar niet beter is dus : ja, je kan een caravan trekken maar ik zou in dat geval toch naar iets hybride kijken.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Gewoon een destination caravan huren, naast de destination charger. :p Niks sleuren met zo'n ding.

Of, beter nog, gewoon lekker in een hotel gaan zitten. Wordt alles voor je gedaan. ;)
Mijn schoonbroer snapt die Nederlanders echt niet. Heel het jaar ploeteren op de zaak en dan back to basic op een grasveld in een sleurhut. In Azie noemen ze dat Stoeme Olander
 
Bijvoorbeeld omdat een Polestar 2 door de 5-de deur een betere toegankelijkheid biedt van de kofferruimte. En/of omdat een Polestar 2 een caravan mag trekken (max 1500kg) en een Model 3 met 1000kg dat vaak niet kan. En/of omdat een Polestar 2 wel uitgerust kan worden met matrix achtige koplampen. En zo zijn er vast meer (persoonlijke) redenen waarom iemand kiest voor een Polestar 2 i.p.v. een Model 3.
Het blijft een vreemd geschapen ding. Als je een Polestar 2 ziet rijden, ziet ie er te smal uit voor hoe hoog ie is.
 
Het blijft een vreemd geschapen ding. Als je een Polestar 2 ziet rijden, ziet ie er te smal uit voor hoe hoog ie is.
Kwestie van smaak uiteraard. Idem voor het wel/niet mooi vinden van een Tesla.
Overigens is een Polestar 2 in absolute getallen niet hoog: 1,48cm. Dat is slechts enkele centimeters meer dan b.v. de huidige VW Golf en 4cm meer dan een Model 3.
Maar het kan door de vorm natuurlijk anders over komen.
 
Je zou ook eens naar een Hyundai Ioniq 28 kWh kunnen kijken (2e hands) of 38 kWh (nieuw). Die haalt de range ook (ook in de winter), daarvan komen er nu een aantal beschikbaar op de 2e hands markt blijkbaar. Die excelleert met het gebrek aan degradatie.
Ja klopt, maar die vind ik echt te lelijk. De gustibus non disputandem est, maar dat vind ik echt tupperware. Vind de Kona daarentegen weer een meer dan prima auto.